ارگوتراپیست مهدی صابر

لکنت زبان متوسط در کودکان

لکنت زبان متوسط چیست| علائم علت و درمان لکنت زبان متوسط| گفتاردرمانی لکنت زبان دکتر صابر

سر فصل مطالب

مرکز درمان لکنت زبان دکتر صابر در زمینه تشخیص لکنت و روش های اصلاح آن فعالیت می نماید. دکتر لکنت زبان در حیطه تشخیص علل لکنت و شدت لکنت زبان کودک را مورد ارزیابی قرار می دهد. لکنت زبان متوسط شامل توقف ها و تکرارهای مکرر در گفتار می باشد. گفتاردرمانی لکنت با تشخیص شدت لکنت و استفاده از تکنیک های مختلف درمانی در کنار خدمات گفتاردرمانی لکنت زبان  به بهبود مهارت های گفتار کودکان کمک می کند. در این مطلب به توضیح یک نمونه از کودکان با لکنت زبان پرداخته می شود.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

یک کودک مدرسه­ رو : لکنت متوسط

دیوید دومین فرزند در خانواده سه­ فرزندی بدون تاریخچه اختلالات گفتار یا زبان بود. گفتارش تا 4سالگی زمانی­که شروع به نشان­ دادن تکرارهای شدید تمام­ کلمه و بخشی از کلمه کرد ، به­ طور طبیعی رشد می­کرد. پس ­از چندین­ ماه، زمانی­که لکنت دیوید کاهش نیافت ، مادرش او را نزد پزشکش برد (اطفال) که به او اطمینان داده بود مشکل خود به ­خود حل خواهد شد.

علائم لکنت زبان متوسط

زمانی­که دیوید حدودا 6ساله بود ، لکنتش به­ طور پیوسته بسیار شدیدتر رشد می­کرد و او از صحبت­ کردن در بسیاری از موقعیت­ها اجتناب می­کرد. سپس مادرش تصمیم گرفت تا بایک آسیب­ شناس گفتار-زبان در یک کلینیک دانشگاهی مشاوره کند که دیوید را نیز ارزیابی کرد. در ارزیابی ، دیوید روی 8درصد از هجاهایی که می­گفت لکنت می­کرد. بیش­تر لکنت­ها قفل­های بسیار فشرده همراه با رفتار تلاش و تقلای آشکار بودند.

مثال هایی برای لکنت زبان متوسط

کودک درحال صحبت ­کردن با مادرش، روش صحبت­ کردن کودک با شک­ و تردید است ، همراه با توقف­های زیاد ، «اوم» ، شروع­ کردن­های اشتباه ، و تغییرات هدفمند. او چیزی شبیه «و بعد … مثه اینه که … و بعد …. بعد گذاشت… اوم همان ا- ندازه از… از… از… از….اوم… [سپس چندکلمه نامفهوم بعد از آن­که به­ نظر می­رسد او از گفتن جمله تسلیم می­شود و شروع به شمردن می­کند].» می­گوید. همانطور که می­توانید تصور کنید ، ارزیابی درصد هجاهایی که لکنت برروی آن­ها انجام شده است ، مشکل می ­باشد هنگامی­که کودک از گفتن کلماتی که انتظار دارد برروی آن­ها لکنت کند اجتناب می­کند.

قفل برروی کلمه «هرکسی» را نشان می­دهد ، برچندین کلمه مقدم ­شده که به ­نظر می­رسد تلاش کودک برروی این کلمه را به­ تعویق می ­اندازد. او می­گوید «وبعد…. آه… هرکسی می­گیرد اوم… اوم چهار ، چهار …. و ، و…اوم…اوم این [کلمه نامفهوم].» آیا شما فکر می­کنید او انتظار دارد که برروی «هرکسی» لکنت کند ؟ سرنخ­هایی که این موضوع را به­ شما می­گویند کدامند ؟ دیوید هنگامی­که با این قفل درگیر می­شود چه رفتارهایی را انجام می­دهد ؟ دیوید قفل دیگری به­ همراه تعدادی رفتار اجتنابی قبل ­از آن و رفتار رهایی در حین لکنت ، انجام می­دهد. او می­گوید «او … [کلمه نامفهوم]… او به­ طور خودکار به خانه می­رود چراکه …اوم … چرا­که او – او از مسیر میانبر رفت و- و تمام راه خانه را رفت.» آیا شما می­توانید رفتارهای رهایی و اجتنابی که دیوید دراین قطعه فیلم نشان می­دهد را توصیف کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!