ارگوتراپیست مهدی صابر

گفتاردرمانی کودک 4 ساله

حرف زدن کودک 4 ساله|گفتاردرمانی کودک چهار ساله|گفتار درمانی کودکان دکتر صابر|

سر فصل مطالب

حرف زدن کودک 4 ساله

گفتاردرمانی که زیر مجموعه رشته علوم پزشکی در حیطه توانبخشی می باشد. برای درمان کودکان و بزرگسالانی که از نظر حرف زدن دچار مشکل هستند و همچنین مراجعه کودکان به گفتاردرمانی موجب تقویت و رشد گفتار و بیان نیز خواهد شد. یکی از موارد مهم مشکل در حرف زدن کودک 4 ساله است. مرکز گفتاردرمانی در تهران زیر نظر دکتر صابر در زمینه ارزیابی و عملکرد گفتار کودکان 4 ساله با داشتن گفتاردرمانگران با تجربه در کلینیک تخصصی و همچنین گفتاردرمانی در منزل فعالیت می کند. برنامه گفتار درمانی هر کودک توسط دکتر گفتاردرمانی به طور جداگانه ارائه می شود. در توضیح گفتاردرمانی کودکان 4 ساله جملات ۴ و ۵ کلمه را بیان می کنند. همچنین به مرور شروع به ساخت جملات پیشرفته تر می کنند و در ساختن جملات خود از  حرف  ربط “و” استفاده می کنند. این کودکان درباره وقایع و حوادث ، فیلم های تلویزیونی با جملات ساده و مرکب گفتگو می کنند. به علاوه کودکان 4 ساله باید بتوانند اسم روزهای هفته ، ماههای سال ، کلماتی مانند آلوده ، ولگرد، آسون ، بدبخت و.. را به مرور بکار ببرند .همچنین در مورد فعالیت های روزمره اش توضیح میدهد و کلمات مربوط به رنگ‌ها و اعداد و زمان رو متوجه می‌شود.

 جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

گفتاردرمانی کودکان 4 ساله

کودکان در سن 4 سالگی از نظر گفتار و زبان توانایی هایی را کسب می کنند، مانند: دایره لغتشان حدود 1200 کلمه می باشد- جملات 4 تا 5 کلمه ای بیان می کنند- در جملاتشان از اسم، فعل، صفت و قید استفاده می کنند- اسم روزهای هفته و ماه های سال را در گفتارشان بکار می برند- درک کافی از زمان مثل دیروز و امروز دارند.

گفتاردرمانی کودکان چهار ساله

برخی کودکان 4 ساله در حرف زدن ممکن است اختلال گفتار و یا اختلال زبان داشته باشند. اختلال در گفتار، مربوط به مشکل تلفظ و ادای درست کلمات و جملات است. در این سن بعضی کودکان کمی در تلفظ حروف ر-ک-گ-س-ش-ز-ل-د-چ- مهارت ندارند. اختلالاتی همچون لکنت زبان، دیس آرتریا، اختلال نوک زبانی، آپراکسی از جمله آنهاست. ولی در اختلال زبان کودک در جمله بندی و ساختن جمله مشکل دارد و نمی تواند منظور خود را به درستی بیان کند، مانند اختلال زبان دریافتی.

در گفتاردرمانی کودکان 4 ساله قادر هستند جملات دستوری 2 بخشی را درک کنند و انجام بدهند مثل اینکه:( اسباب بازی هایت را جمع کن و لباست را بپوش). بهتر است والدین از کودک چهار ساله بخواهند که داستانی را تعریف کند تا سطح گفتار کودک خود را در به کار بردن کلمات و جملات بسنجند. کودکان 4ساله مفهوم اولی و آخری و انواع افعالی مانند بریدن و گرفتن را می دانند. والدین باید به کودکان 4 ساله دسته بندی انواع حیوانات، میوه ها و اشیا را یاد بدهند. والدین سعی کنند در جملات خود از کلمات جدید و جالب استفاده کنند چرا که کودکان در این سن تقلید می کنند. در گفتاردمانی کودک 4 ساله وقتی کودکتان صحبت می کند به او نگاه کنید و به حرف هایش توجه کنید و حین حرف زدن او از بکار بردن جملاتی مثل: درست حرف بزن، چرا انقد آروم حرف می زنی، جمله رو کامل بگو جدا خودداری کنید زیرا که اعتماد به نفس کودک از بین می رود.

در صورتی که در حرف زدن کودک 4 ساله در انجام هر یک از تمرینات با مشکل مواجه بودید حتما به یک مرکز توانبخشی جهت گفتاردرمانی کودکتان مراجعه کنید تا گفتاردرمانگر اطلاعات کافی در مورد کودک را در اختیارتان قرار بدهد.

گفتاردرمانی کودک چهار ساله

تمرینات گفتاردرمانی کودکان برای گفتاردرمانی کودک چهار ساله

آهسته صحبت کنید تا کودک چهار ساله شما متوجه صحبت تان شود.

تلویزیون تمرین گفتاردرمانی کودکان نیست و مشاهده تلویزیون به عنوان بخشی از تمرینات گفتاردرمانی در نظر گرفته نمی شود. تماس برقرار کردن با دیگران در تکامل زبان کودک امری حیاتی است.

با کودک تان بازی کنید : بازی کردن راه مناسبی برای برقراری ارتباط با کودک می باشد و فوایدی مانند ارتقای مهارت های حرکتی ، درکی و گفتاری…رادربردارد. بازی کردن باکودک موجب بهبود اعتماد به نفس و تسریع حرف زدن می شود.

در طول روز در هر موقعیتی آنچه که انجام می دهید را با کودک خود در میان بگذارید : با کودک در مورد کاری که انجام می دهید صحبت کنید.

کتاب بخوانید : یکی از بهترین تمرینات گفتاردرمانی کودکان، خواندن کتاب های عکس دار و رنگارنگ برای کودکان است.

گفتاردرمانی کودک دو ساله

گفتاردرمانی حرف ر| گفتار درمانی کودکان و بزرگسالان در منزل| گفتاردرمانی تخصصی دکتر صابر

مرکز گفتاردرمانی تهران در حیطه گفتادرمانی کودکان به صورت تخصصی فعالیت می نماید. بخش های مختلف کلینیک گفتاردرمانی شامل اتاق تقویت مهارت های شنیداری، بازی درمانی و گفتاردرمانی تلفظ می…
بهترین گفتاردرمانی در اختلال صوت

درمان اختلال صدا | بهترین گفتار درمانی در اختلالات صوت | گفتاردرمانی در منزل| دکتر صابر

مرکز گفتار درمانی اختلالات صوت در تهران با در اختیار داشتن تیم گفتار درمانی مجرب در زمینه درمان اختلال صدا زیر نظر دکتر صابر در دو شعبه غرب و شرق…
گفتاردرمانی اختلالات تلفظی کودکان

بهترین گفتار درمانی اختلالات تلفظی در کودکان| درمان مشکلات تلفظ حرف س-ش-ر-ک| دکتر صابر

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید. مرکز…
کاردرمانی نوزادان

مشکل بیرون آمدن زبان- دندان قروچه- درمان شلی زبان و لب ها-شلی عضلات صورت در کودکان- دکتر مهدی صابر

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید. مشکلات…