ارگوتراپیست مهدی صابر

بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در تهران

بهترین مرکز درمان سکته مغزی در تهران دکتر صابر-گفتار درمانی در سکته مغزی و کاردرمانی در سکته مغزی

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی سکته مغزی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

بهترین مرکز درمان سکته مغزی دکتر صابر

مرکز کاردرمانی و گفتار درمانی دکتر صابر در دو شعبه غرب و شرق تهران( کلینیک پایا در پاسداران و کلینیک غرب تهران در سعادت آباد) با مساحتی بالغ بر 390 متر و در اختیار داشتن 48 نفر کادر درمانی متخصص کاردرمانی گفتار درمانی و روانشناسی در درمان بیماران سکته مغزی مشغول به فعالیت می باشد.

کاردرمانی در سکته مغزی

کاردرمانی در بیماران سکته مغزی نقش بسزایی را در استقلال بیمار و بازگشت به کار ایفا می کند. کاردرمانی جسمی علاوه بر تقویت عضلات و تسهیل مهارت های حرکتی بیمار، در آموزش مهارت های خود یاری موثر است. تکنیک های کاردرمانی در افزایش تعادل بیماران سکته مغزی مورد استفاده قرار می گیرد. در بهترین مرکز کاردرمانی در سکته مغزی به بهبود مهارت های حرکتی و تعادلی بیمار، انجام تمرینات کششی جهت جلوگیری از دفورمیتی در بیمار سکته مغزی، تسهیل مهارت های هماهنگی حرکتی و … پرداخته می شود. قابل ذکر است امکانات کاردرمانی در منزل مرکز کاردرمانی دکتر صابر در جهت رفاه حال مراجعین محترم برنامه ریزی شده است. بیماران سکته مغزی پس از ارزیابی توسط جناب آقای دکتر صابر می توانند از خدمات کاردرمانی در منزل توسط کاردرمانان مجرب مرکز بهرمند شوند.

گفتار درمانی در سکته مغزی

گفتار درمانی در بیماران سکته مغزی در مرکز گفتار درمانی سکته مغزی دکتر صابر شامل کمک به بیماران در جهت بهبود بلع و جویدن در بیماران سکته مغزی، همچنین تمرینات حرکتی فک و صورت برای تولید کلام، بهبود هماهنگی عصب عضله و تسهیل روانی گفتار در بیماران سکته مغزی می باشد .همچنین گفتار درمانی در بهبود حجم تنفسی، تقویت درک از کلام و مهارت های ارتباطی موثر می باشد.

درمان سکته مغزی
مرکز درمان سکته مغزی

 کاردرمانی سکته مغزی در منزل

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر به علت سختی تردد بیماران سکته مغزی به مراکز توانبخشی به ارائه خدمات کاردرمانی در منزل توسط تیم مجرب و با سابقه خود پرداخته است.پس از ارزیابی های دقیق توسط دکتر صابر، کاردرمانان مرکز کاردرمانی جلسات کاردرمانی در منزل را با ارائه تمرینات تخصصی پیگیری کرده و روند درمان را به صورت دوره ای به جناب آقای دکتر گزارش می دهند.

کلینیک کاردرمانی سکته مغزی در منزل

توانبخشی سکته مغزی در منزل شامل خدمات کاردرمانی و گفتار درمانی در منزلمی باشد که در کلینیک توانبخشی دکتر صابر به صورت کاملا حرفه ای انجام می شود. گفتار درمانی در منزل در زمینه مشکلات بلع بیماران سکته مغزی، تولید گفتار، تقویت عضلات صورت و توانایی جویدن کمک کننده می باشد. بیماران با تماس با شماره 09029123536 می توانند از مشاوره رایگان مرکز به بهرمند شوند.

ماساژ بیماران سکته مغزی

ماساژ درمانی در بیماران سکته مغزی اثرات مثبت فراوانی دارد. بیماران سکته مغزی به علت مشکلات حرکتی دچار درد های عضلانی و محدودیت حرکتی در بخش های آسیب دیده بدن هستند. ماساژ درمانی با افزایش گردش خون در اندام ها موجب کاهش درد و بهبود حرکت در بیمار می شود. همچنین ماساژ عمقی مفاصل بر کاهش اسپاسم و افزایش دامنه حرکتی بیمار سکته مغزی کمک می کند.

سکته مغزی چیست

سکته مغزی یک مشکل پیچیده است و اطلاعات پایه ای درمورد آن در حال افزایش می باشد. پیشرفت های مکرر در شناختن مشکل و تکنیک های ارزیابی و درمان وجود دارد. کاردرمانگران یک جزء اصلی و مهم در توانبخشی این بیماران می باشند. بنابراین شناخت خود بیماری و پایه های تئوریکال برای مداخلات در آسیب مغزی دارای اهمیت زیادی می باشد.

تعریف سکته مغزی

سازمان جهان بهداشت( WHO) سکته مغزی را به این صورت تعریف می کند: یک سندرم بالینی، دارای منشاء عروقی، که به وسیله ی ایجاد سریع علائم موضعی یا عمومی مغز مشخص می شود و بیشتر از 24 ساعت ادامه می یابد و یا منجر به مرگ می شود.

سکته مغزی نوعی اختلال نورولوژی ناگهانی است که به علت عروق کانونی قابل انتساب است که به دنبال آن خونرسانی به ناحیه ای که دچار سکته مغزی شده است مختل می‌شود. به بیان دیگر اگر خون رسانی به ناحیه از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد این قسمت از مغز دیگر نمی تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد که این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می نامند. سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگهای خون رسان مغز ایجاد شود سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان است. معمولاً قبل از بروز سکته مغزی علائم هشدار دهنده ای وجود ندارد و یا اینکه علائم بسیار جزئی هستند. بعد از بروز علایم سکته مغزی بیمار باید بلافاصله در بیمارستان بستری گشته تا از بروز صدمات دائمی به مغز جلوگیری شود. (علایمی که بعد از سکته مغزی ایجاد می شود بستگی به محل سکته و وسعت بافت‌های گرفتار شده مغز دارد. علایم سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج کننده دائمی یا حتی مرگ را شامل می‌شود.)

عوارض بعد از سکته مغزی

سکته مغزی و کما

کما به حالتی گفته می شود که به علت قطع خونرسانی به مغز و کاهش اکسیژن رسانی به سلول های مغزی هوشیاری بیمار کاهش یافته و بیمار به کما می رود. کما ممکن است چندین روز تا چندین ماه ادامه یابد و حتی بیمار را به کام مرگ ببرد.در این حالت بیمار باید به صورت اورژانسی مورد درمان قرار گیرد. دارودرانی در جهت کاهش فشار خون و برطرف شدن لخته می تواند موجب بهبود بیمار گردد.

شیوع سکته مغزی

سکته مغزی یک نگرانی سلامت جمعیت عمومی می باشد و دارای تاثیر چشمگیر بر روی افراد، خانواده هایشان و جامعه می باشد. در انگلستان سالیانه 150000 نفر سکته مغزی را تجربه می کنند. سکته مغزی بعد از بیماری های قلبی و سرطان، سومین عامل مرگ و میر می باشد و بیش از 67000 نفر سالیانه در اثر سکته ی مغزی می میرند. هر چند بارز ترین اثر سکته مغزی ناتوانی طولانی مدت می باشد. سکته مغزی تنهاترین بزرگترین دلیل ناتوانی های شدید و پیچیده در بزگسالان می باشد. یک سوم افرادی که دچار سکته مغزی می شوند درجاتی از ناتوانی طولانی مدت را تجربه می کنند. مشکلات رایج متعاقب سکته ی مغزی شامل موارد زیر می باشند: آفازی، ناتوانی های فیزیکی، فقدان مهارت های شناختی و ارتباطی و سایر مشکلات روان.

علاوه بر تاثیر بر روی افراد، سکته مغزی بار سنگینی را بر دوش خدمات اجتماعی و سلامت می گذارد. برای مثال فقط در انگلستان سکته مغزی سالیانه حدود 7 بیلیون پوند هزینه بر دوش اقتصاد و خدمات سلامت ملی (NHO) می گذارد: 2 بیلیون پوند هزینه مستقیم NHS ، 4/2 بیلیون پوند      هزینه های مراقبت غیر مستقیم ( مانند هزینه های پرستاری در منزل که به وسیله ی خانواده ی بیمار پرداخت می شود.) و 8/1 بیلون پوند کاهش درآمد به دلیل از دست دادن سازندگی ( productivity) و ناتوانی.

 علایم انواع سکته مغزی

نشانه های ابتدایی سکته ی مغزی شامل موارد زیر می شوند:

  • ضعف ناگهانی و یا بی حسی ناگهانی در صورت، بازو یا پای یک سمت از بدن.
  • تار دیدن و یا از دست دادن بینایی ناگهانی در یک یا هر دو طرف.
  • مشکلات ناگهانی در صحبت کردن و یا درک زبانی.
  • گیجی ناگهانی
  • سردردناگهانی و شدید بدون دلیل مشخص
  • سرگیجه، بی ثباتی و یا افتادن ناگهانی بخصوص همراه با سایر نشانه ها.

هرچند نشانه های واضح زیادی نیز وجود دارد که در ادامه برای بیمار، خانواده و کادر توانبخشی و پزشکی مشخص می شود. علایم دیگر شامل:

  • فلج یا بی حس شدن یک نیمه صورت
  • ایجاد مشکل در بلع و غذا خوردن
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • اختلال گفتاری و ارتباطی : اختلال گفتاری در ارتباطی بعد از سکته مغزی، از علایم  بسیار شایع هستند و می‌توانند در صحبت کردن و یا درک صحبت دیگران (آفازی) خواندن و نوشتن اثر بگذارد. در صورت داشتن اختلال گفتاری، یک متخصص آسیب شناس گفتار و زبان می‌تواند به بیمار کمک کند.

تست صورت- بازو – گفتار ( Face- Arm- Speech Test) : در یک استراتژی ملی برای   سکته ی مغزی در انگلستان، بر روی نیاز به افزایش آگاهی جمعیت عمومی از سکته مغزی و شناسایی علائم آن تاکید شد که نتیجه آن فراهم کردن FAST  به وسیله ی انجمن سکته مغزی به همراه سایر سازمان ها و تخصص های مرتبط با سکته مغزی برای محافظت مغز از آسیب های زیاد بود. بنابراین ضروری است که مردم بتوانند نشانه های سکته مغزی را تشخیص دهند و زمانی که این نشانه ها  را می بینند FAST  را انجام دهند.

FAST  بیان می کند:

ضعف صورت ( Facial Weakness )– آیا فرد می تواند بخندد؟ آیا چشمان یا دهان او افتاده است؟

ضعف بازو ( Arm Weakness )– آیا فرد می تواند هر دو دست خود را بالا ببرد؟

مشکلات گفتاری ( Speech Problems)– آیا فرد می تواند واضح صحبت کند و یا صحبت های شما را درک کند؟

هر فردی که این نشانه ها را نشان دهد باید با اورژانس تماس گرفته شود و سریعا مورد درمان قرار گیرد و در سریع ترین زمان ممکن در بیمارستان بستری شود.

اگر علائم سکته مغزی در طول ۲۴ ساعت از بین بروند این وضعیت را اصطلاحا حمله ایسکمی گذرا می نامند که یک علامت هشدار دهنده از یک سکته مغزی احتمالی در آینده هست. سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در جهان است.

حدود ٪۸۵ از تمام موارد سکته های مغزی بر اثر بسته شدن یک شریان مغزی با یک لخته خون که به آن سکته مغزی گفته می شود اتفاق می‌افتند. دیگر عوامل عمده سکته مغزی را آمپولی مغزی و خونریزی مغزی تشکیل می دهند، درمان اولیه پس از وقوع یک سکته مغزی شامل تحت نظر گرفتن دقیق فرد و انجام اقدامات پرستاری برای محافظت راه تنفسی هست.

بدون شک یکی از مهمترین مراحل درمانی بیماران سکته مغزی توانبخشی تحت نظر یک گروه توانبخشی شامل متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، کاردرمانگر ،ارتوپدی فنی، شنوایی شناس، گفتار درمانی، بینایی‌سنج ،روانشناس، کارشناس تغذیه، پرستار توانبخشی و مددکار اجتماعی است.

درمان سکته مغزی
مرکز درمان سکته مغزی

دلایل سکته ی مغزی

دلایل عمده ی سکته مغزی عبارتند از:

ایسکمی: نشان دهنده نقص در رسیدن خون به قسمتی از مغز است که به صورت اولیه منجر به اختلال عملکرد و سپس مرگ بافتی می شود( infraction) طبقه بندی دلایل نقایص مغزی مطابق

( Trial of org TOAST) 10172 in Acute Stroke Treatment به این صورت است:

  • گرفتگی عروق بزرگ ( معمولا شریان های کاروتید و شریان مغزی میانی به وسیله ی ترمبوز آمبولی).
  • آمبولی قلبی ( لخته از قلب و اغلب از شریان های ملحقه به سمت شریان های مغز مهاجرت می کند و منجر به بلاک شدن و سکته مغزی می شود.)
  • گرفتگی عروق کوچک ( ترومبوز یا آمبولی در شریان های کوچک مغزی که موجب نقایص لاکونار می شود.)
  • دلایل دیگر ( مانند نرسیدن عمومی آب در مغز، به علت آسیب در نقاط پخش کننده ی آب.)

خونریزی: معمولا به صورت داخل مغزی است ( در درون بدنه مغز ) اما می تواند به صورت خونریزی ساب آرکنوئید ( بین آرکنوئید و مغز ) نیز باشد.

خونریزی داخل مغزی معمولا به دلیل افزایش فشار در عروق کوچک ایجاد می شود اما با شیوع کمتر می تواند به علت آنوریسم ( پارگی دیواره ی عروق ) یا بد شکلی های وریدی و شریانی ( ارتباطات غیر نرمال بین وریدها و شریان ها) نیز اتفاق بیفتد.

علائم سکته مغزی ایسکمی گذرا ( Transient Ischemic Attack )

حمله ی ایسکمی گذرا یا (TIA ) اصطلاحی است که برای توصیف نشانه های سکته مغزی که در طول 24 ساعت برطرف می شود به کار برده می شود. TIA  نمی تواند بیانگر سکته مغزی کامل باشد ولی به وسیله ی آسیب گذرا در تغذیه ی عروقی بافت ( ایسکمی) و بهبودی متعاقب آن مشخص می شود. این بیماران مستعد گرفتار شدن به سکته ی مغزی کامل می باشند. بنابراین حتما باید به صورت اورژانسی و در 24 ساعت اول توسط پزشک ویزیت شوند.

انواع سکته ی مغزی

بامفورد و همکارانش در سال 1991 طبقه بندی آسیب های مغزی را توصیف کردند تا متخصصان بتوانند منطقه ی آسیب دیدهدر مغز را تشخیص دهند. این طبقه بندی بر پایه ی علائم و نشانه هایی است که بیماران آن را تجربه می کنند و در حال حاضر به صورت گسترده استفاده می شود. این بسیار مفید است چون با تشخیص مرتبط است. بنابراین بر پایه ی ارزیابی های بالینی، متخصصان می توانند میزان زنده ماندن و وابستگی طولانی مدت را تشخیص دهند که در تصمیمات درمانی و بحث با بیمار / خانواده کمک کننده است.

طبقه بندی بامفورد ( Bamford) به صورت زیر می باشد:

سکته ی کلی گردش خون پیشین( TACS ( Total Anterior Circulation Strokeشاملتمامی موارد زیر می باشد:

  • نقایص حسی – حرکتی در بیش از دو سوم صورت / بازو/ پا
  • همی آنوپسی هم نام
  • اختلال عملکرد سطح بالای کرتکس

سکته جزئی گردش خون پیشین ( PACS  ( Partial anterior circulation Stroke

  • دو مورد از مشکلات مربوط به TACS
  • یا مشکلات عملکرد سطح بالای کرتکس به تنهایی
  • یا اختلال عملکرد حسی – حرکتی به تنهایی ( اختلال در فقط یک عضو یا صورت)

آسیب شریان مغزی پشتی ( POCI ( Posterior circulation Infraction

  • فلج اعصاب مغزی و نقایص حسی / حرکتی مخالف
  • نقایص حسی / حرکتی دو طرفه
  • اختلال در حرکات چشم
  • اختلالات مخچه ای
  • همی آنوپسی هم نام

آسیب لاکونار ( LACI( Lacunar Infraction

بیش از دو سوم بازو/ صورت / پا مبتلا می شوند و علائم به صورت زیر می باشد:

  • فقط اختلال حرکتی
  • یا فقط اختلال حسی
  • یا فقط اختلال حسی – حرکتی
  • یا همی پارزی آتاکسی

اختلالات عملکرد سطح بالای کرتکس عموما شامل آفازی، کاهش سطح شناختی، سندرم های فراموشی و سندرم های آپراکسی و آگنوزی می شوند.

طبقه بندی بین المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت (ICF )

ICF به صورت خیلی گسترده در سکته مغزی استفاده نمی شود. هر چند بیماران سکته مغزی اغلب دارای آسیب های پیچیده می باشند که چالش هایی را برای تیم های توانبخشی ایجاد می کنند. ICF وسیله ای را برای درک و توصیف وضعیت سلامتی فراهم می کند. ICF ساختار و عملکرد بدن و نحوه ی تعاملشان با فاکتورهای محیطی، مشخص و تاثیر گذار در فعالیت و مشارکت فرد در جهان را مورد بررسی قرار می دهد. زمینه های ICF شامل موارد زیر می باشد:

عملکرد های بدن( Body Fnctions) : عملکرد فیزیولوژیکال سیستم های بدن ( شامل عملکردهای سایکولوژیکال) مانند عملکرد های ذهنی، عصبی عضلانی و مرتبط با حرکت.

ساختارهای بدن(Body Structures) : قسمت های آناتومیکی بدن مانند ارگان ها، اعضاء و اجزایشان مانند ساختارهای سیستم عصبی و ساختارهای مرتبط با حرکات.

آسیب ها( Impairments) : عملکرد ها و ساختارهای ابنورمال شامل فقدان یا انحرافات چشمگیر مانند: همی بارزی متعاقب مغزی.

فعالیت(Activity) اجرای وظیفه یا فعالیت به وسیله ی فرد مثل لباس پوشیدن.

محدودیت های فعالیت(Activity Limitations) : مشکلات افراد در اجرای فعالیت ها مثل ناتوانی در لباس پوشیدن به دلیل همی بلزی.

مشارکت(Participation) : درگیری در موقعیت های زندگی مانند حضور در جامعه.

محدودیت های مشارکت( Participation restrictions) : مشکلاتی که فرد در نتیجه ی محدودیت فعالیت در درگیری در موقعیت های زندگی تجربه می کند. مانند ناتوانی در ملاقات دوستان و خانواده در نتیجه ناتوانی در لباس پوشیدن.

فاکتورهای محیطی (Environmental Factors) : محیط های فیزیکی و اجتماعی که افراد در آن زندگی می کنند مانند ساختارهای اجتماعی و قانونی، ویژگی های معماری، سبک های انطباق، تجارب و زمینه های محیطی.

فاکتورهای شخصی( Personal Factors) : فاکتورهای خاص بیمار که بر روی وضعیت سلامت اثر می گذارد مانند شخصیت و نگرش.

در ICF اصطلاح عملکرد (Functioning) : به معنی عملکرد های بدن، فعالیت ها و مشارکت می باشد. در حالی که ناتوانی (disability) به مانند یک اصطلاح فراگیر برای آسیب ها و محدودیت های فعالیت و مشارکت می باشد.

عوارض بعد از سکته مغزی

بیمار سکته مغزی بسته به محل آسیب در مغز و میزان آسیب وارده دچار عوارض مختلفی می گردد. در ابتدا عضلات بیمار شل شده و فاز فلسید آغاز می شود. به مرور بیمار به سمت اسپاستیسیته پیش می رود و سفتی عضلانی در نیمه از بدن ایجاد می شود. آسیب نیمکره چپ مغز باعث مشکلات حرکتی در سمت راست بدن و آسیب نیمکره راست مغز موجب مشکلات حرکتی در سمت چپ بدن می گردد. از دیگر عوارض بیماران سکته مغزی می توان به مشکلات گفتاری در تلفظ و اختلال بلع اشاره نمود که نیاز به گفتار درمانی تخصصی در بلع را آشکار می کند.

مشکلات درکی و شناختی مانند نادیده گرفتن یک سمت از بدن و اختلالات در استدلال کلامی و مشکلات حافظه از دیگر مشکلات بیماران سکته مغزی می باشد که نیاز به توانبخشی مستمر در زمینه کاردرمانی ذهنی و جسمی دارد.

کاردرمانی در بر طرف کردن مشکلات لامسه و انسجام حسی در بیماران آسیب مغزی و بیماران با علایم  سکته مغزی و  درمان دیستروفی عضلانی و مشکلات حس تعادلی و حس عمقی  در دیستروفی عضلانی،  آسیب سیستم اجرایی مغز و کودکان میکروسفالی- ماکروسفالی و  فلج مغزی در کودکان همچنین بهبود مهارتهای دستی  و یکپارچگی حسی در بیماران سکته مغزی و بیماران ام اس ، پارکینسون موثر است. گفتار درمانی در زمینه مشکلات بلع، آپراکسی  کلامی و مشکلات تولید گفتار موثر می باشد.

جلوگیری از وقوع مجدد سکته مغزی ( پیشگری ثانویه)

متعاقب سکته ی مغزی استراتژی های زیادی برای جلوگیری از وقوع مجدد سکته مغزی صورت     می گیرد. معیارهای عمومی مانند کاهش BMI قبول یک برنامه ی غذایی کم نمک و کم چربی، توقف سیگار کشیدن و ورزش های منظم در تمامی بیماران سفارش می شود. این معیار به خصوص توقف سیگار کشیدن می تواند در کاهش سکته ی مغزی به طور خیلی زیادی حتی در غیاب داروها موثر باشد.

Antiplatelet Agents

بر پایه ی شواهد بالینی موجود آسپیرینی که بعد از سکته مغزی تجویز می شود از بروز 11 سکته ی مغزی از هر1000 بیمار  جلوگیری می کند. دوز مطلوب بین 50 تا 150 میلی گرم می باشد، دوز خیلی بالای آن خطر وقوع خونریزی روده ای را در طولانی مدت افزایش می دهد بدون این که اثری بر روی شیوع سکته ی مغزی داشته باشد. بالاترین دوز برای کاهش خطر سکته مغزی در 2 هفته ی اول استفاده می شود.

هنگامی که دیبیریدامول ( Persantin) همراه با آسپیرین استفاده می شود خطر سکته ی مغزی را در مقایسه با استفاده ی تنها از آسپیرین بیشتر کاهش می دهد. در حال حاضر در انگلستان تجویز به این صورت است که روزانه 300 میلی گرم آسپیرین برای 2 هفته متعاقب سکته ی ایسکمیک استفاده می شود و با 75 میلی گرم آسپیرین به همراه دیبیریدامول دنبال می شود.

کلوپیدوگرال (Clopidogral)

یک عامل ضد پلاکت دیگر است که به صورت ترکیبی با آسپیرین متعاقب سندرم مزمن عروق کروناری استفاده می شود. این ترکیب اگر به دنبال سکته ی مغزی استفاده شود خطر خونریزی مغزی را افزایش می دهد و عموما باید از آن اجتناب شود.

کلوپیدوگرال اگر به تنهایی استفاده شود مزایای بیشتری نسبت به آسپیرین دارد ولی بحث بر روی پر هزینه و گران بودن آن می باشد. در اکثر مناطق این درمان به آسپیرین ترجیح داده می شود به خاطر این که آسپیرین به خاطر عدم تحمل نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد.

فشار خون

هایپرتنشن باید به صورت پیشرونده به دنبال سکته مغزی مورد درمان قرار گیرد. فشارخون بعد از سکته ی مغزی 80/130 می باشد.

Hyper Lipidaemia

در حال حاضر شواهد خوبی از داروها وجود دارد که نشان می دهد کاهش سرم کلسترول لیپوپروتئین شیوع سکته ی مغزی را کاهش می دهد. داده های اخیر نشان می دهد که داروهای استاتین (rsuvastatin- atorvastatin- simvastatin) برگشت پلاک های کلسترول را در شریان کاروتید کاهش می دهند.

 

ضد انعقادی ها

کار آزمایه های بالینی منافع وارفارین در جلوگیری از سکته ی مغزی در بیماران با فیبریلاسیون را نشان داده اند. برای افرادی که وارفارین مصرف می کنند خطر خونریزی افزایش می یابد و یک تعادل بین منافع، مضررات و خطرات باید برقرار شود. کانترالندیکاسیون ها شامل احتمال خونریزی ( مانند زخم های پپتیک به وسیله ی وارفارین) و ناتوانی در دنبال کردن دستورات ( در بیماران با آسیب های شناختی) می باشند.

زمانیکه یک بیمار برای وارفارین مناسب نیست، آسپیرین به عنوان یک درمان جانشین استفاده می شود. هر چند ارزش آن در جلوگیری از سکته ی مغزی نسبت به وارفارین پایین تر است.

Carotid Endarterectomy

آزمایشات نشان داده اند که انجام این عمل برای گشاد کردن شریان کاروتید داخلی در جلوگیری از  سکته ی مغزی در بیماران با علائم TIA یا سکته ی مغزی سودمند است. این عمل تنها در تنگی ها و گرفتگی های بیش از 70 درصد استفاده می شود و باید به بیماران با وضعیت عملکردی قابل قبول و بافت مغزی قابل برگشت محدود شود. بنابراین برای بیماران وابسته به تخت با سکته های گردش خون پیشین مغز مناسب نمی باشد.

نیمکره های مغز هرکدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند :

نیمکره چپ معمولاً در اکثر انسان ها نیمکره غالب یا نیمکره زبانی و منطقی است و نیمکره راست نیمکره عاطفی و احساسی و مسئولیت و مسئول پروزدی گفتار است. انتقال عملکرد زبانی از سمت چپ مغز به ناحیه ای در سمت راست مغز پس از توانبخشی یا گفتار درمانی سکته مغزی.

بررسی های پزشکی متعاقب سکته ی مغزی و TIA

بررسی های پزشکی متعاقب سکته ی مغزی و TIA به منظور موارد زیر انجام می شود:

  • تایید تشخیص سکته ی مغزی
  • تعیین محل و نوع سکته ی مغزی
  • تعیین دلایل سکته ی مغزی
  • رهنمون درمانی برای جلوگیری از سکته های آینده

Computerized Tomography or Magnetic Resonance Imaging تصویربرداری( چهCT و چه MRI) در تشخیص این که سکته ی مغزی به علت خونریزی و یا آنفارکتوس است کمک کننده می باشند.تمایز و تشخیص بین خونریزی و آنفارکتوس بسیار با اهمیت می باشد. به خاطر اینکه درمان با آسپیرین با ضد انعقادی ها، می تواند برای آنفار کتوس مغزی اندیکاسیون داشته باشد در حالی که برای خونریزی مغزی کانترالندیکاسیون دارد. بنابراین در تمامی بیماران سکته ی مغزی سی تی اسکن باید در 24 ساعت اول انجام شود همچنین CT و MRI در تشخیص سایر پاتولوژی های داخل مغزیکه شبیه سکته ی مغزی هستند مفید است مانند تومور، هماتوم های ساب دورال.

دستگاه های سی تی اسکن جدید و پیشرفته می توانند ابنورمالیتی های با مدت زمان کم برای سکته ی عروق بزرگ را تشخیص دهند. هر چند در اسکن های زود هنگام آنفارکتوس های کوچک ممکن است به سختی تشخیص داده شوند. مشکل دیگر ممکن است در تشخیص صدمه ی جدید در یک بیمار با چندین سکته در گذشته باشد. اسکن به وسیله ی MRI در مقایسه با CT بسیار دقیق تر، حساس و خاص برای تشخیص سکته ی مغزی می باشد و می تواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. به ویژه Diffusion – Weighted MRI می تواند سکته های جدید را مشخص کند که به صورت نقطه بحرانی بر روی تصویرهای قبلی آنفارکتوس مغزی نشان می دهد. همچنین MRI در تصویربرداری تنه ی مغزی و مخچه سفید است. به خاطر اینکه این قسمت های مغز به وسیله ی ساختارهای استخوانی ضخیم که باعث ایجاد آرتیفکت در سی تی اسکن می شود، احاطه می شود.

تست های عروقی (Blood Tests)

تعدادی از تست های عروقی می توانند برای دلایل استفاده شوند. تست های رایج کامل عبارتند از:

Full blood count:

برای جست و جوی مشکلاتی که زمینه ی سکته ی مغزی را فراهم می سازند مانند پلی سی تامیا (Polycythaemia) یا افزایش سلول های قرمز، ترومبوسیتوزیس (thrombocytosis) یا افزایش پلاکت و مشکلاتی که زمینه ی خونریزی مغزی را فراهم می کنند مانند ترومبوسیتوپنیا (throbocytopaenia) یا افزایش پلاکت.

همچنین می تواند برای رد لکوسیتوزیس (Leucocytosis) یا افزایش تعداد سلول های سفید که      می تواند نشان دهنده عفونت ( مانند آسیبراسیون) یا عفونت داخلی مغزی ( مانند آنسفالیت و آبسه های مغزی) که مشابه سکته مغزی هستند شود.

Erythrocyte sedimentation Rate (ESR)

اگر ESR به ارزیابی شود نشان دهنده ی واسکولیت یا سارکی نوما است و می تواند باعث تسریع در امر بررسی ها و معاینات شود.

Blood sugar( قند خون)

هایپوگلیسیمی به صورت سکته ی مغزی نمود پیدا می کند، دیابت یک ریسک فاکتور برای سکته ی مغزی می باشد. بنابراین تمامی بیماران باید تست گلوکز Finger – Prick و سطوح گلوکز رسمی آزمایشگاهی را دریافت کنند.

 

Fasting Lipid

هایپر لیپیدی یک ریسک فاکتور برای سکته مغزی می باشد و چربی باید در تمام بیماران مورد ارزیابی قرار گیرد.

Clotting Screen

ارزیابی های انعقادی در بیماران با سکته ی مغزی از نوع خونریزی ضروری است. یک International Normalized Ration(INR) ضرورتا بایددر تمامی بیماران سکته ی مغزی که وارفارین مصرف می کنند، انجام گیرد.

Thrombophilia Screen

بیمارانی که علائم ترومبوزهای سینوسی عروقی را نشان می دهند باید به منظور وقوع احتمالی لخته مورد بررسی قرار گیرند. این بررسی ها در بیماران جوان که هیچ عامل دیگری برای وقوع سکته مغزی وجود ندارد و فقط در ترومبوزهای عروقی انجام می شود.

بررسی های قلبی

در 20 درصد آنفارکتوس های مغزی منشا آمبولی قلب می باشد. بنابراین در تمام بیماران برای فیبریلاسیون عروقی و یا بیماری های ساختاری قلب الکتروکاردیوگرام باید انجام شود.

الکتروکاردیوگرام در بیمارانی که احتمال ترومبوز داخل قلبی و یا بیماری های ساختاری قلب وجود دارد انجام می شود در اکثر مراکز، اکوکاردیوگرام در تمام بیماران انجام می شود.

Carotid Ultra Sound

برای بررسی تنگی شریان کارتید داخلی انجام می شود. تکنیک هایش شامل تصویربرداری عروقی برای اندازه گیری شدت جریان خون که میزان تنگی عروق را نشان می دهد می باشد.

Magnetic Resonance Angiography

در حال حاضر به صورت گسترده در مراکز بالینی استفاده می شود. تصاویرش همانند MRI استاندارد و Diffusion – weighted MRI  می باشد، این روش غیر تهاجمی است و بنابراین در بسیاری از نمونه ها به آنژیوگرافی ترجیح داده می شود.

مراکز سکته مغزی و آسیب مغزی

بهترین کلینیک سکته مغزی در تهرانپارس

مرکز درمان سکته مغزی  در نیاوران

مرکز درمان سکته مغزی  سعادت آباد

بهترین مرکز سکته مغزی  در ستارخان

کلینیک درمان سکته مغزی در پاسداران

 کلینیک سکته مغزی در شمال تهران

بهترین مرکز سکته مغزی و آسیب مغزی شرق تهران

بهترین کلینیک سکته مغزی در پونک

بهترین مرکز سکته مغزی در ولنجک

بهترین مرکز سکته مغزی در فرمانیه

کلینیک سکته مغزی و آسیب مغزی در شهرک غرب

مرکز سکته مغزی غرب تهران

کلینیکسکته مغزی و آسیب مغزی در شریعتی

بهترین مرکز سکته مغزی در مرزداران

مراکز سکته مغزی و آسیب مغزی در سیدخندان 

کلینیک سکته مغزی در جنت آباد

بهترین مرکز سکته مغزی دهکده المپیک

بهترین مرکز کاردرمانی سکته مغزی اسلام شهر

مرکز کاردرمانی سکته مغزی تجریش

کلینیک کاردرمانی در سکته مغزی قلهک

مرکز سکته مغزی در تهرانسر

مرکز سکته مغزی در ونک

کلینیک کاردرمانی سکته مغزی در نارمک

بهترین مرکز گفتار درمانی و کاردرمانی سکته مغزی پیروزی

کلینیک سکته مغزی سعادت آباد

بهترین مرکز سکته مغزی ستارخان

کلینیک سکته مغزی ولنجک

مرکز سکته مغزی  پاسداران

بهترین مرکز گفتار درمانی سکته مغزی در شرق تهران

کلینیک گفتار درمانی سکته مغزی غرب تهران

مراکز گفتار درمانی سکته مغزی در مرزداران

کلینیک گفتار درمانی سکته مغزی نیاوران

مرکز سکته مغزی در جنوب تهران

بهترین مرکز گفتار درمانی سکته مغزی جنوب تهران

کلینیک سکته مغزی در انقلاب

مرکز کاردرمانی سکته مغزی یوسف آباد

کلینیک سکته مغزی خوب در منظریه

بهترین مرکز سکته مغزی در ظفر

مرکز کاردرمانی سکته مغزی  تهران نو

کلینیک سکته مغزی در افسریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.