ارگوتراپیست مهدی صابر

کاردرمانی اتاق تاریک

کاردرمانی اتاق تاریک| تمرینات اتاق تاریک| تفاوت شکل از زمینه| تقویت توجه و تمرکز در کودکان

سر فصل مطالب

کاردرمانی اتاق تاریک به افرادی که دچار اختلالات حسی هستند کمک می کند و هم چنین به بکارگیری حواس مختلف آن ها کمک می کند. کاردرمانی اتاق تاریک و تمرینات اتاق تاریک می تواند زندگی یک کودک یا حتی فرد بزرگسال را تغییر دهد. تجربه های حسی که از تمرینات اتاق تاریک می تواند به عنوان راهکاری باری درمان افرادی که در برقراری ارتباط و تعامل با دیگر افراد مشکل دارند، استفاده شود. در سال 1920 روانشناسان گشتالت، پیشنهاد دادند که درک برای تولید «شکل خوب» سازماندهی شده است. آنها واژه­ ی “Figure ground” را معرفی کردند. در دنیای بصری، ما کل اشیاء را در یک پس ­زمینه می­بینیم. تمامی موارد و اشیاء که ما استفاده می­کنیم باید از سطحی که سایر اشیاء روی آن هستند و یا همپوشانی دارند، جدا شود. ادراک بینایی محیط را به زمینه و پس ­زمینه تقسیم می­کند. گروه­بندی رنگ، شکل و عمق هم است که زمینه را تشکیل می­دهند و آن را از پس ­زمینه جدا می­کند. بسیاری از توهمات بینایی عکس­هایی هستند که در آن زمینه و پس­ زمینه می­توانند با هم عوض شوند. یک فرد با آسیب در شکل و زمینه در برداشتن اشیاء وقتی که در مجاورت اشیاء دیگر هستند، مشکل دارند، برای مثال، یک چنگال در یک کشوی کارد و چنگال. فرد نمی­تواند اشیاء را پیدا کند. برای مثال، صابون در حمام، یک شانه در کشو و یا یک فنجان در جافنجانی. کلینیک کاردرمانی تخصصی دکتر صابر با در اختیار داشتن متخصصین کاردرمانی اتاق تاریک و انجام بهترین تمرینات اتاق تاریک به درمان مشکلات حسی کودکان و هم چنین اختلالات پردازش حسی می پردازد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

بهبود درک عمق با کاردرمانی اتاق تاریک

درک عمق تا حدودی از تفاوت در تصویری است که از شیء از طریق شبکیه ­ی هر چشم به مغز می­رسد، اگرچه راهنماهای دیگری نیز در زمینه­ی بینایی وجود دارد که اطلاعات را در مورد عمق، بهبود می­بخشد اگر یک شیء تا حدودی یکی دیگر را مبهم می­کند، شیء کامل به نزدیکتر درک می­شود. وقتی که اشیاء مشابه به نظر در اندازه متفاوت باشند، آن شی که بزرگ­تر است، نزدیکتر درک می­شود و شی کوچکتر دورتر. خطوط موازی به نظر همگرا و بافت­ها در دور، بهتر هستند. ادراک عمق، پایه­ ی توانایی ساخت و ساز و یافتن مسیر اطرافمان هست. حرکات در محیط راهنماهایی در مورد عمق به ما می­دهند. وقتی که در یک ماشین در حال حرکت هستید، ویژگی­ های نزدیک صحنه­ ی بصری مانند قطب­های تلگراف، به نظر سریع حرکت می­کنند، در حالی که درخت­های دور به نظر آرام حرکت می­کنند. به کمک روش های موثر کاردرمانی اتاق تاریک یا به کارگیری تمرینات اتاق تاریک توسط متخصص می توان به بهبود درک عمق کمک کرد.

ثبات ادراکی و تمرینات اتاق تاریک

ثبات ادراکی یکی از ویژگی­ های ادراک بینایی است که به ما اجازه می­دهد که اشکال و اشیاء را زمانی که در شرایط مختلفی ارائه می­شوند، شناسایی کنیم. تمییز اندازه، قسمتی از ثبات شکل می­باشد. ما می­توانیم یک شیء را در اندازه­ های مختلف از اشیاء و اشکال دیگر تمییز بدهیم. میز من وقتی که در یک متری ایستاده­ ام یا در شش متری اتاق هستم، همان اندازه به نظر می­رسد. وقتی که نسبت به اتاق حرکت می­کنم، اگرچه تصویر میز روی شبکیه­ی من تغییر می­کند اما من حرکتی در میز نمی­بینم. اگر سرم را به یک سمت بچرخانم، تصویر شبکیه باز هم تغییر می­کند، اما میز همانطوری به نظر می­رسد. وقتی ما یک شیء را در اندازه­ها، جهات و روشنایی­های مختلف می­بینیم. شکل شبکیه ­ای متفاوت است، اما ما شیء را یکسان شناسایی می­کنیم. اگر یک شیء ناآشنا ببینیم وقتی که آن را از پایین و بالا یا زوایه­ های مختلف ببینیم باز هم می­ توانیم آن را همان شکلی شناسایی کنیم. این به عنوان ثبات ادراکی شناخته می­شود و بدون آن دنیای بینایی بسیار گیج کننده خواهد بود. ادراک بینایی شاید با اطلاعات اضافی که در پس­زمینه هستند، تعریف شود. توهمات بینایی وقتی ایجاد می­شود که محیط، اطلاعات ثباتی ادراکی ناواضحی را تحریک می­کند. افراد با نقص در ثبات ادراکی در شناسایی اشیاء یا اجسام آشنا وقتی که در یک جهت غیرمعمول یا بدون پس­زمینه باشند، مشکل دارند. آنها ممکن است مشکلاتی در وظایف آشپزخانه و انتخاب موارد مناسب و استفاده صحیح از آن­ها داشته باشند. در لباس پوشیدن، یک لباس وقتی وارونه یا پشت و رو باشد می­تواند شناسایی نشود. به کمک کاردرمانی اتاق تاریک و با استفاده از بهترین تمرینات اتاق تاریک می توان به درمان نقص در ثبات ادراکی و تقویت توجه پرداخت.

 رابطه حرکت و تمرینات اتاق تاریک

ادراک بینایی شامل تفسیر حرکاتی که در محیط اتفاق می­افتد، است. حرکت، موارد را در زمینه خودشان از هم جدا می­کند که شناسایی یک فرد در حال حرکت در میان سایر افراد راحت­تر است. ما جهت باد را از حرکت درخت­ ها می­بینیم. جهت حرکت یک اتوبوس را از توالی تصاویر ارسالی به شبکیه می­شناسیم. می­توانیم  سرعت عبور و مرور را از حرکت ماشین­ ها در طول جاده تخمین بزنیم. پردازش ادراکی حرکت یک بخش مهم از تمامیت ادراک بینایی ما می­باشد. موارد شدید مشابه، گزارش نشده است اما دیده شده است که TMS  روی کرتکس بینایی می­تواند توانایی قضاوت برای حرکت محرک به راست یا چپ را تحت تأثیر قرار دهد. این شرایط «اکینتوپسیا» فقط می­تواند در ضایعات دوطرفه اتفاق بیافتد. مطالعات موردی آسیب­ های ادراک رنگ بدون از دست دادن ادراک حرکتی گزارش شده است. بنابراین مطالعه موردی که در بالا ارائه شد، تفکیک دوگانه و شواهد برای پردازش جداگانه­ ی رنگ و حرکت را حمایت می­کند. به طور خلاصه، ادراک رنگ، شکل، عمقِ، حرکت، شکل از زمینه و ثبات ادراک، پردازش اولیه­ی «پایین به بالا» را شکل می­دهند که با پردازش «بالا به پایین» برای بازشناخت از محیط، تعامل دارد و با تمرینات اتاق تاریک و کاردرمانی اتاق تاریک می توان به بهود پردازش کمک کرد.

تمرینات اتاق تاریک

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!