ارگوتراپیست مهدی صابر

گفتار درمانی در شهر زیبا

درمان تاخیر گفتار در کودک دکتر صابر- مرکز گفتار درمانی اوتیسم دکتر صابر

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

بهترین مرکز گفتار درمانی در اوتیسم دکتر صابر-درمان تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم

مرکز تخصصی گفتار درمانی دکتر صابر برای کودکان اوتیسم با دو شعبه مجهز در منطقه غرب و شرق تهران( کلینیک گفتار درمانی برای اوتیسم در پاسداران(توانبخشی پایا)- مرکز گفتار درمانی غرب تهران در سعادت آباد) با دارا بودن تمام امکانات روز دنیا در زمینه گفتار درمانی کودکان اوتیسم در زمینه اختلالات گفتار و زبان کودکان نظیر تاخیر گفتار، مشکلات تلفظی ، اختلالات گفتار کودکان اوتیسم و تاخیر کلامی کودکان…  جزو بهترین مراکز اوتیسم در تهران محسوب می شود. جناب آقای دکتر صابر با سابقه 16 سال در زمینه توانبخشی کودکان با در اختیار داشتن 48 نیروی دکتر گفتار درمانی خوب و کاردرمانی مجرب و روانشناس در بهترین مرکز درمان اوتیسم در زمینه گفتاردرمانی در پاسداران به مساحت 380 متر و 39 کادر مجرب توانبخشی در بهترین کلینیک گفتار درمانی اوتیسم سعادت آباد به درمان تاخیر کلامی(از علایم کودکان اوتیسم) در کودکان اوتیسم و مشکلات گفتار و زبان در کودکان همچنین گفتار درمانی اوتیسم می پردازد. از دیگر امکانات بهترین مرکز گفتاردرمانی اوتیسم در تهران اتاق بهبود مهارت های شنیداری می باشد که با بررسی علائم اوتیسم در حیطه شنیداری،به صورت تخصصی در کاهش حساسیت زدایی شنیداری و افزایش درک شنیداری فعالیت می نماید. این امر موجب گردیده که کلینیک گفتار درمانی برای کودکان اوتیسم دکتر صابر جزو بهترین مراکز گفتار درمانی اوتیسم در تهران از دیدگاه والدین قرار گیرد. شایان ذکر است همکاران گفتاردرمان کلینیک گفتار درمانی اوتیسم در تهران تحت نظر دکتر صابر در حیطه گفتار درمانی در منزل کودکان اوتیسم نیز به درمان کودک اوتیسم در بهترین مرکز اوتیسم در تهران مشغول می باشند.  

اهمیت زبان در ارتباطات کودکان اوتیسم-بهترین کلینیک گفتار درمانی اوتیسم در تهران

ما از زبان برای جلب توجه (هی منو ببین!) و رفع نیازهایمان ( کیک می خوام! قاشق کجاست؟) استفاده می کنیم. اما ارتباط تنها وسیله ای برای رسیدن به هدف نیست بلکه گاهی خود یک هدف است. این یعنی آنکه خود برقراری ارتباط برای کودک اوتیسم یک پاداش است. اساسا برقراری ارتباط یک فرایند خود پاداش است پسر جوانی را تصور کنید که ساعت ها مشغول یک ارتباط تلفنی است!

علائم گفتاری کودکان اوتیسم

  1. تاخیر در رشد یا رشد نابهنجار در برقراری ارتباط با دیگران از علائم مهم کودکان اوتیسم می باشد.
  2. از دست دادن مهارت های زبانی که معمولابین سنین 18 تا 36 ماهگی گزارش شده است.
  3. از دیگر علایم اوتیسم نقص دائمی و قابل توجه در تعامل اجتماعی است.
  4. فقدان بازی نمادین و تخیلی از دیگر علائم مشهود در کودکان اوتیسم می باشد.
  5. تکرار با تأخیر و یا فوری کلمات یا عبارات از علائم گفتاری اوتیسم است.
  6. پایبندی خشک به روزمره های زندگی که تاثیر سوء بر مشارکت فرد در فعالیت های ارتباطی می گذارد.

اهداف گفتار درمانی در بهترین مرکز اوتیسم در کودکان

  1. حضور در فعالیت های ارتباطی کلامی و غیرکلامی با کمک بهترین گفتاردرمان اوتیسم.
  2. آغازگری و پاسخگویی به تعاملات اجتماعی با دیگران توسط بازی های طراحی شده در مرکز درمان اوتیسم.
  3. درک و کاربرد زبان به منظور برقراری ارتباط موثر بین کودک اوتیسم و گفتار درمانی اوتیسم
  4. پذیرش تغییر در موارد روزمره زندگی، بر آمدن از عهده این تغییرات بدون واکنش‌های عاطفی شدید با کمک درمان های تخصصی توانبخشی بهترین مرکز اوتیسم در تهران  .
  5. ایجاد و افزایش تعامل اجتماعی متناسب با سن رشدی گویش و انتظارات فرهنگی در بافت های ارتباطی متنوع از دیگر خدمات مرکز گفتار درمانی اوتیسم دکتر صابر می باشد.
  6. ایجاد انتظارات واقع بینانه در والدین در مورد مهارتهای ارتباطی کودک و کار مشترک ایشان با گفتار درمانگر و دیگر متخصصان مرکز اوتیسم تهران به منظور ایجاد و توسعه راهبرد های درمانی موثر.

موارد قابل توجه در درمان کودکان اوتیسم در بهترین مرکز گفتار درمانی اوتیسم در تهران

  1. مهارت های ارتباطی کودکان اوتیسم در منزل، کلاس، زمین بازی، بوفه یا دیگر موقعیت های اجتماعی و آموزشی مهم را با استفاده از از ابزار‌های مشاهده ثبت نمایید.
  2. از والدین بخواهید اطلاعات مربوط به شاخص های رشدی کودک اوتیسم تاریخچه و وضعیت فعلی پزشکی کودک ،درمان های تخصصی قبلی، تلاش های ارتباطی کودک اوتیسم در موقعیت های متفاوت و علایق خانوادگی و اجتماعی مربوطه را تهیه نمایند.
  3. به والدین توصیه نمایید با کمک متخصصان مربوطه نظیر روانشناس تعلیم و تربیت، معلم، عصب شناس اطفال، کاردرمانگر و یا شنوایی شناس کودک خود را مورد ارزیابی های مختلف قرار دهند تا اطلاعاتی را در زمینه وضعیت شناختی، آموزشی ،سلامتی، شنوایی، زندگی روزانه و مهارتهای حرکتی که در توسعه مداخلات ارتباطی مناسب مهم هستند فراهم آورند.
  4. به منظور تعیین خدمات مورد نیاز کودکان اوتیسم و نیز توسعه راهبردهای درمانی مشترک ترتیب ملاقاتی را با والدین و( در صورت نیاز) دیگر متخصصان مربوطه بدهید.
  5. با در نظر گرفتن نیازهای خاص کودکان اوتیسم مناسب ترین رویکردهای درمانی را تعیین کنید.
  6. بر مبنای سن رشدی، توانمندی های شناختی، مهارت های حرکتی و نیازهای ارتباطی آموزشی و اجتماعی کودکان اوتیسم به انتخاب مقاصد ارتباطی واژگان یا موقعیت های ارتباطی خاص خواص به عنوان هدف درمانی بپردازید.
  7. به والدین و معلمان کودکان اوتیسم و دیگر متخصصان مربوطه ارتباط میان رفتارهای مرتبط با اوتیسم و نواقص رشد ارتباطی را توضیح دهید.
  8. منابع و مطالب مفید در زمینه اوتیسم و رشد ارتباطی را برای والدین و معلمان کودکان اوتیسم فراهم آورید.
  9. انواع تقویت کننده های درونی نظیر پاسخگویی سریع( والدین و اطرافیان) به درخواست کلامی مشخص کودک اوتیسم یا دریافت یک شیء مطلوب بعد از تکمیل یک درخواست ارتباطی واضح توسط کودک اوتیسم و تقویت کننده های خارجی مثبت نظیر یک شیرینی کوچک ،جایزه و برچسب را که برای تقویت تلاش های ارتباطی موفق کودک با والدین و معلمانش کاربرد دارند کشف نمایید.
  10. به والدین و معلم کودک اوتیسم توضیح دهید که چگونه رشد زبانی و شناختی، با کارکردهای ارتباطی فزاینده ی پژواک گویی مرتبط است سپس به ایشان کمک کنید که از استفاده‌های خواص کودک اوتیسمی از پژواک گویی برای برقراری ارتباط آگاه شوند.
  11. به والدین کودکان اوتیسم بیاموزید که به طریقه بازی و با اشاره یا لمس بسیار آرام شی ای که کودک اوتیسم با آن بازی می کند و یا از طریق جلوگیری از حرکت بعدی وی (نظیر قرار دادن دست در نقطه‌ای که او می‌خواهد الگوی بعدی را در یک ستون قرار دهد) جلوی یک فعالیت تکراری را بگیرند و سپس پس به والدین کودک اوتیسم نشان دهید که چگونه منتظر پاسخ (که ممکن است به کوچکی مکس عکس کودک اوتیسم و نگاه او به شی باشد) بمانند.
  12. به والدین و معلمان کودکان اوتیسم بیاموزید که نقش وی در فعالیت‌های روزانه را با دادن نظراتی راجع به آنچه انجام میدهد (نظیره تو آجره ی قرمز را نزدیک خط گذاشتی )یا راجع به واکنشی که به تغییرات محیطی نشان می دهد نظیر آن کامیون صدای بلندی ایجاد کرد دنبال نمایند.
  13. به والدین و معلمان کودک بیاموزید که بارها فعالیت های ارتباطی پیش زبانی (نظیر حرکات بیانگر معمول همچون دست دراز کردن برای به دست آوردن چیزی دور از دسترس اشاره به مردم یا اشیاء  دست دادن یا تکان دادن سر) را در طی موقعیتهای رایج روزانه الگو سازی کنند.
  14. به والدین کودکان اوتیسم آموزش دهید تا بازی های موازی با کودک اتیسم داشته باشند به این صورت که همان فعالیت های بازی را به شیوه ای نسبتاً متفاوت انجام دهند (مثلا اگر کودک اوتیسم یک ماشین اسباب بازی را حرکت می دهد، یکی از والدین نزدیک او بنشیند و ماشین دیگری را کندتر یا تندتر از وی حرکت دهد) و سپس والدین باید از کودک بخواهند تا فعالیتش را با فعالیت ایشان منطبق کند (مثلا کودک اوتیسم نیز ماشینش را تندتر یا کندتر حرکت دهد) و سرانجام این تغییرات را کلامی کنند (مثلا بگویند تند یا یواش).
  15. به والدین کودکان اوتیسم بیاموزید که در ضمن بازی آواز خواندن یا انجام بازی های روزمره (نظیر کلاغ کلاغ یا لی لی حوضک) مکث کنند و سپس حرکات ظریف بدنی کودک اوتیسم را که نشانگر تمایل وی به ادامه بازی است تشخیص دهند (مثلا ول خوردن، کشیدن بازوی والدین یا نگاه به والدین).
  16. به والدین و معلمان کودکان اتیسم آموزش دهید تا تعیین نمایند که رفتارهای پرخاشگرانه کودک اوتیسم نظیر کج خلقی، سر کوبیدن، یا صدمه به خود و دیگران چه کارکرد ارتباطی برای وی دارد. سپس به آنها کمک کنید که بتوانند مقدمات این نوع رفتارها را در کودک اوتیسمی پیش بینی کنند و سرانجام به خانواده و معلمان کودکان اوتیسم بیاموزید که به وی کمک کنند به ‌جای رفتارهای پرخاشگرانه، کلمات کلیدی همچون نه ،می خوام، بیشتر و بله را بگوید یا به صورت غیر کلامی آنها را تفهیم نماید.
  17. اگر رفتارهای پرخاشگرانه کودک اوتیسم به علت مشکل وی در انتقال به فعالیت های جدید است، است یک برنامه دیداری برای کودک تهیه نمایید که برای نشان دادن فعالیتهای طول روز مورد استفاده قرار بگیرد ،سپس به وی کمک نمایید تا از این برنامه برای انتخاب فعالیت ها استفاده نماید و به ایجاد محدودیت های مناسب در رفتارهای پرخاشگرانه عادت نماید.
  18. به کودک اوتیسم نشان دهید که از نشان دادن تصاویر یا عکس های نمادین برای تفهیم نیازها و مطالب مورد نظرش( نظیر تمایل به خوردن غذاهای خاص یا بازی با اسباب بازی هایش یا انجام دیگر فعالیت‌های روزمره) استفاده نماید.
  19. به کودکان اوتیسم آموزش دهید هنگامی که اسباب بازی ها یا غذاهای مورد علاقه اش را در یک جعبه نسبتاً مات به او نشان می دهید بپرسد «اون چیه؟» وقتی با موفقیت این جمله را تقلید کرد یا به صورت مستقل سوال را تولید کرد، جعبه را باز کنید و در حالیکه با وضوح کامل نام شی را تلفظ می کنید آن را به وی بدهید.
  20. به کودکان اتیسم آموزش دهید هنگامی که شی مطلوب وی را ابتدا به او نشان دادید و سپس در جاهای کلیدی متفاوتی نظیر زیر میز، داخل یک جعبه، یا پشت کتابخانه پنهان کردید بپرسد «اون کجاست؟ یا کجاست؟»
  21. کودکان اوتیسم را تشویق نمایید هنگامی که شی متعلق به او یا دیگر اعضای خانواده را نشانش می‌دهید بپرسد «اون مال کیه؟»
  22. پس از آنکه کودک اوتیسم توانست به صورت مستقل بپرسد یک شی چیست یا کجاست یا این جمله را با موفقیت تقلید نمود، شی مورد نظر را به او نشان دهید و نام و جایگاه آن را بگویید و سپس مشتاقانه منتظر بمانید تا او این نام را تقلید کند.
  23. در طی فعالیت های روزمره رایج، به والدین کودکان اوتیسم بیاموزید تا واژگان متناسب با سن کودک اوتیسم را بارها بگویند و سپس مشتاقانه منتظر بمانند که کودک اوتیسم این واژگان الگو شده را در همان موقعیت ها تقلید نماید.
  24. برای کودکان اوتیسم موقعیت های ارتباطی و رفتاری تهیه نمایید مثلا وانمود کنید که یک مهمانی چای یا جشن تولد دارید تا به این وسیله در بازی های متناسب با میزان رشدش شرکت نماید. با در نظر گرفتن زمان های منظم بازی با همسالان عادی و سپس با مدل سازی و تحریکات (الگورسانی‌های )کلامی و غیرکلامی و از طریق بازی کودک اوتیسم را هدایت نمایید.
  25. موقعیت های روزمره ارتباطی خواص کودک اوتیسم (نظیر آن که چطور خود را معرفی کند سلام و احوالپرسی، توجه  دیگری را جلب کردن، تصحیح یک سوء تفاهم ،یا درک آن که چه موقعی صحبت کند و کی ساکت باشد) را مدل سازی کنید.
  26. همراه با کودکان اوتیسم متن‌های داستانی اجتماعی بنویسید که مستقیماً مربوط به فعالیتهای منظم خودش است و بخش های خاص یک فعالیت و انواع مورد انتظار ارتباطات اجتماعی مورد لزوم در مدرسه، خانه و موقعیت های ارتباطی را مشخص می کند. سپس از کودک اوتیسم بخواهید که هر روز قبل از شرکت در فعالیت ها ،آن را بخواند یا آن را ضبط کنید و وی گوش دهد.
  27. به منظور کاهش پرکاری یا کم کاری حسی، با همکاری یک کاردرمانگر، درمان یکپارچگی حسی ( SI ) را فراهم آورید، و سپس کودک اوتیسم را به طراحی، ارتباط و انجام رفتارهای تطابقی مناسب، برای انطباق با ورودی حسی تشویق نمایید.
  28. برای ایجاد واکنش‌های کلامی جایگزین نسبت به ورودی های بینایی، شنیداری، یا جنبشی قابل پیش بینی، متن هایی بنویسید و منظما آنها را با کودکان اوتیسم تمرین کنید (مثلا به صدای زنگ مدرسه در ساعت زنگ تفریح به صورت کلامی پاسخ گوید یعنی به جای آنکه جیغ بکشد بگوید «وقت استراحته»)

از طریق روش ایفای نقش همراه با همسالان عادی و در موقعیت های واقعی زندگی، به بیمار معانی افعال انتزاعی تر ذهنی نظیر دوست داشتن، فکر کردن یا متنفر بودن را بیاموزید.

 

علائم اختلال تاخیر زبانی در کودکان اوتیسم

در کودکان دارای تاخیر زبانی به دلایلی غیر از اوتیسم ( کم شنوایی، آپراکسی، کم توانی ذهنی) همچنان میل به ارتباط پابرجاست، اما این میل به ارتباط در علائم کودکان اوتیسم صدق نمی کند.

حتی وقتی کودکان دارای اوتیسم در استفاده از زبان برای رفع نیاز های موجودشان ماهر می شوند، زبان اجتماعی شان (گفتگو و محاوره) همچنان با مشکل روبرو است.

اختلال گفتار در کودکان اوتیسم و گفتار درمانی برای کودکان اوتیسم

برخی از کودکان دارای اوتیسم فاقد گفتارند، برخی دیگر هم که گفتار روان به دست می آورند باز زبان آنها کارکرد مناسبی ندارد. این گفته والدین که  ( کودکم حرف می زند ولی ارتباط برقرار نمی کند)  شاهدی بر این مدعاست. مثل کودک سه ساله اوتیسمی که علیرغم اینکه هر روز عبارات اخبار هواشناسی را تکرار می کند، درسایر موارد فاقد گفتار است.

اگرمی خواهید درباره کودکان اوتسم بیشتر بدانید به مقاله درمان کودکان اوتیسم مراجعه نمایید.

گاهی اوقات لازم است جنبه های فیزیکی تولید گفتار در کودکان دارای اوتیسم نیز مدنظر قرار گیرد. به عنوان مثال کودک دارای اوتیسمی که آپراکسی هم دارد باید تولید گفتار نیز توسط گفتار درمانی در کودک اوتیسم اصلاح شود اما این تمام درمان نیست بلکه باید بفهمد هدف از کسب زبان چیست.

یکی از اساسی ترین مشکلات همه افراد دارای اوتیسم اعم از افراد فاقد گفتار، مشکلات آن ها در تئوری ذهن است. افراد دارای اوتیسم درک نمی کنند که افراد مخاطب مشتاقانه منتظر گفتن کلمه ای از سوی او هستند.دکتر گفتار درمان کودکان اوتیسم در مرکز اوتیسم تهران بیان می کنند که از نظر کودک دارای اوتیسم ارتباط ذاتا امر لذت بخشی نیست. لذا دست کم در آغاز کار باید برای گرفتن گفتار از آن ها دست به دادن تقویت کننده ها و پاداش های بیرونی شد تا آن را لذت بخش کرد. گفتار درمانی در کودکان اوتیسم تلاش دارد با ایجاد تقویت کننده های جذاب و موثر روند تولید گفتار را تسهیل کند.

روش تبادل تصویر در گفتار درمانی تاخیر گفتار کودکان اوتیسم

در کودکان اوتیسمی که هیچ ارتباط کلامی برقرار نمی کنند و ارتباط چشمی ضعیفی(از علائم مهم اوتیسم) دارند گفتار درمان برای اوتیسم از روش تبادل تصویر جهت ایجاد ارتباط استفاده می شود.

هدف این روش که توسط دکتر گفتار درمانی اوتیسم جرا می شود آن است که کودک یاد بگیرد تصاویر را با اشیاء مربوطه مبادله کند و از این طریق خواسته هایش را بیان کند. لذا به این روش تبادل تصویر می گویند که در مرکز گفتار درمانی اوتیسم تهران انجام می شود.

روش تبادل تصویر پکس در بهترین مرکز گفتار درمانی کودکان اوتیسم در تهران

معروف ترین مدل تبادل تصویر که نام اختصاصی یک روش درمان است سیستم ارتباط از طریق مبادله تصویر پکس می باشد. کودک می آموزد با نشان دادن کارت خاصی مثلا تصویر چیپس از گفتاردرمان اوتیسم چیپس بگیرد. به مرور زمان در مرکز گفتار درمانی اوتیسم مجموعه تصاویر مورد استفاده کودک اوتیسم افزایش می یابد و تعداد خوراکی ها، اشیا و فعالیت ها اضافه می شود. هر بار یک کارت به کلاسور کودک اضافه می شود و کودک باید از مجموعه بزرگ تری از کارت ها نیازش را پیدا کند.

کم کم گفتاردرمان هنگام ارائه پاداش، تحریک کلامی کلمه مربوطه را هم ارائه می دهد و اگر بخت یاری کند کودک اوتیسم هم با ارائه کارت کلمات را خواهد گفت. هر چند روش پکس برای ارتباط غیر کلامی طراحی شده است ام در بسیاری از موارد گفتار هم در کودک اوتیسم ظاهر می شود. با افزایش توانایی کودک اوتیسم در ابراز خواسته هایش ، قشقرق ها و پرخاشگری هایش هم کاهش می یابد.

کودکی که در روش پکس ماهر شود اما پس از چند سال درمان فشرده همچنان کسب گفتار ندارد ، ممکن است کاندیدای استفاده از روش های جایگزین گفتار باشد. روش های ارتباطی جایگزین از تابلو های تصویری ساده تا ابزار های کامپیوتری و تبلت پیشرفته که صحبت می کند ، متغییر است. در مقالات بعد به توضیح این روش پرداخته شده است.

روش تیچ در گفتار درمانی اوتیسم

روش رفتار کلامی در درمان تاخیر گفتار کودک اوتیسم

در کودکان اوتیسمی که ارتباط چشمی برقرار می کنند و به بعضی کلمات مانند بیان اسمش واکنش نشان می دهد و درک و شناخت اندکی از اشیاء پیرامونش( ماشین، لیوان، موبایل و…) دارد. همچنین در مونولوگ های فردی اش بعضی کلمات شنیده می شوند اما از آن ها برای ارتباط استفاده نمی کند، می توان از روش دیگری به نام رفتار کلامی در گفتار درمانی برای کودکان اوتیسم استفاده نمود. مرکز درمان اوتیسم دکتر صابر در زمینه استفاده از روش های نوین گفتاری در درمان کودکان اوتیسم فعالیت چشمگیری دارد.

این روش نام خود را از کتابی به همین نام که توسط اسکینر در سال 1957  نوشته شده است عاریه گرفته است. اسکینر گفتار را رفتاری در سطح سایر رفتار ها می بیند که از طریق شرطی سازی، پاداش و تنبیه کسب می شود.

رفتارگرایان قبول ندارند که ما دارای یک استعداد زبانی هستیم که گفتار حاصل شکوفا شدن ان است. اسکینر معتقد است که گفتار 4 کارکرد دارد:

  1. درخواست: هنگام ابراز خواسته های خود در گفتار رخ می دهد. حضور اشیا و پدیده های مورد علاقه شانس بروز درخواست را افزایش می دهد
  2. نامگذاری: همان برچسب زدن بدون قصد درخواست است.
  3. پژواک: دارای ارزش تقلیدی است. تقلید آنچه فردی دیگر می گوید.
  4. تبادل: منظور همان محاوره و رد و بدل کلمات است.

در روش رفتار کلامی یک محرک جذاب برای کودک ارائه می شود و هم زمان کلمه مورد نظر نیز گفته می شود. برای مثال گفتاردرمان چند حباب درست می کند و کودک مشتاقانه به قوطی حباب ساز خیره می شود .

گفتاردرمانگر مرکز درمان اوتیسم تهران با نوایی بلند و کشیده می گوید ((حباب))  و چند ثانیه مکث می کند تا واکنش کودک را ببیند. این چرخه چندین بار تکرار می شود و هر بار گفتاردرمان دست کودک را برای اشاره به حباب تنظیم می کند( علامتی برای حباب) .

به مرور کودک از انگشت اشاره اش جهت بیان در خواست خود استفاده می کند و گفتاردرمان به عنوان پاداش برای او حباب درست می کند. کم کم کودک با اشاره ده ها خواسته را نشان می دهد ابتدا با اشاره.

در مرحله بعد یعنی نامگذاری گفتاردرمان از تصویر اشیاء استفاده می کند. برای مثال گفتاردرمان می گوید این چیه؟ هاپو( درمانگر برای ترغیب کودک خودش جواب را می گوید.) سپس کودک تکرار می کند( کارکرد پژواکی).

یک  گفتاردرمان خوب خواهد توانست برای تسهیل رفتار کلامی در کودک اوتیسم از کلماتی استفاده کند که در عین این که مورد علاقه کودک است بافت آوایی مناسبی نیز داشته باشد تا کودک راحت تر استفاده نماید.

در مرحله تبادل از پر کردن جاهای خالی یا جملات ناقص استفاده می شود و برای ترغیب کودک اوتیسم می توان از سر نخ کلامی استفاده نمود. برای مثال: درمانگر می گوید یه توپ دارم…… و کودک اوتیسم جواب می دهد ((قلقلیه)) به مرور سوالات استفهامی می شوند برای مثال

گفتاردرمان: این چیه؟تخت

کودک: تخت

گفتاردرمان: این چیه؟( بدون سرنخ)گفتاردرمانی در اوتیسم

کودک: تخت(نامگذاری)

گفتاردرمان: ما روی تخت می خوابیم. کجا می خوابیم؟ روی ….(سر نخ تکمیل)

کودک: تخت( تبادل)

گفتاردرمان: کجا می خوابیم؟

کودک: تخت

روش رفتار کلامی و تبادل تصویر زیر ساخت های مشترکی دارند که برگرفته از رویکرد رفتارگرایی است. در دو روش برای تطمیع و ترغیب کودک چیزی که کودک به شدت به آن علاقه دارد به میدان آورده می شود.

کودک گاه خود انگیخته و گاهی با کمک سر نخ ارائه شده پاسخ می دهد. سر نخ ها به مرور کاهش می یابد و گفتاردرمان  با ظهور رفتار مناسب به کودک اوتیسم پاداش می دهد.جهت مطالعه در زمینه علت اوتیسم، اندازه و ساختار مغز کودک اوتیسم، دکتر اوتیسم،تاریخچه اوتیسم ، درمان اختلال بلع ، عقب مانده ذهنی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید

بهترین مرکز تخصصی گفتاردرمانی در کودکان اوتیسم ( کلینیک پایا در منطقه پاسداران و کلینیک غرب تهران در سعادت آباد) با استفاده از تکنیک های فوق و ابزار ها و تکنیک های دیگر گفتار درمانی مختص کودکان اوتیسم ، آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه درمان کودکان اوتیسم می باشد.

نکات مربوط به اختلالات گفتاری کودکان

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
لکنت زبان در کودکان
فلج مغزی در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان
یکپارچگی حسی چیست؟
دیستروفی عضلانی چیست؟
بیش فعالی در کودکان چیست؟
نقص توجه  در کودکان چیست؟
متخصص کاردرمانی در منزل
مرکز کاردرمانی کودکان
بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران
متخصص گفتار درمانی در منزل
کلینیک گفتاردرمانی کودکان
بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

مرکز گفتار درمانی اوتیسم

بهترین کلینیک گفتار درمانی اوتیسم در تهرانپارس

مرکز گفتار درمانی اوتیسم در نیاوران

مرکزگفتار درمانی اوتیسم سعادت آباد

بهترین مرکز گفتار درمانی اوتیسم در ستارخان

کلینیک گفتار درمانی اوتیسم در پاسداران

بهترین کلینیک گفتار درمانی اوتیسم در شمال تهران

مرکز گفتار درمانی اوتیسم در شرق تهران

بهترین کلینیک  گفتار درمانی اوتیسم در پونک

بهترین مرکز گفتار درمانی اوتیسم در ولنجک

بهترین گفتار درمانی اوتیسم در فرمانیه

کلینیک گفتار درمانی اوتیسم در شهرک غرب

مرکز گفتار درمانی اوتیسم غرب تهران

کلینیک گفتار درمانی اوتیسم در شریعتی

بهترین گفتار درمانی اوتیسم در مرزداران

مراکز گفتار درمانی اوتیسم در سیدخندان 

گفتار درمانی اوتیسم در جنت آباد

بهترین مرکز گفتار درمانی اوتیسم دهکده المپیک

بهترین گفتار درمانی اوتیسم اسلام شهر

گفتار درمانی اوتیسم در تجریش

بهترین گفتار درمانی اوتیسم در قلهک

گفتار درمانی اوتیسم در تهرانسر

مرکز گفتار درمانی اوتیسم در ونک

کلینیک گفتار درمانی اوتیسم در نارمک

بهترین گفتار درمانی اوتیسم پیروزی

گفتار درمانی اوتیسم سعادت آباد

بهترین مرکز گفتار درمانی اوتیسم ستارخان

گفتار درمانی اوتیسم ولنجک

گفتار درمانی اوتیسم پاسداران

بهترین مرکز گفتار درمانی اوتیسم در شرق تهران

گفتار درمانی اوتیسم غرب تهران

بهترین مرکز گفتار درمانی اوتیسم در تهران

مراکز گفتار درمانی اوتیسم در مرزداران

گفتار درمانی اوتیسم نیاوران

گفتار درمانی اوتیسم در جنوب تهران

گفتار درمانی اوتیسم در جنوب تهران

گفتار درمانی اوتیسم در انقلاب

مرکز گفتار درمانی اوتیسم در یوسف آباد

گفتار درمانی اوتیسم خوب در منظریه

بهترین گفتار درمانی اوتیسم در ظفر

مرکز گفتار درمانی اوتیسم تهران نو

گفتار درمانی اوتیسم در افسریه

بهنرین مرکز گفتار درمانی اوتیسم در قیطریه

کلینیک گفتار درمانی اوتیسم در تهران نو

 

 

 

 

۸ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • من از آقای صابر خیلی ممنونم که مشکل پسرم رو متوجه شدن و به موقع درمانش رو شروع کردیم . به امید خدا زودتر مشکلش حل بشه.

    پاسخ
  • ببخشید آقای دکتر صابر یک سوال لطف میکنید بگید که بچه ها از چه سنی باید شروع به حرف زدن کنند و آیا بین دختر و پسر فرقی هست؟

    پاسخ
  • بچه من خیلی دیر شروع به حرف زدن کرد برای همین بردمش کلینیک آقای دکتر صابر و آقای دکتر کلاس های گفتاری گذاشت الان خداروشکر گفتارش بهتر شده ممنونم

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید ، من یه بچه اوتیسم دارم که مشکل گفتار هم داره از وقتی که آوردمش کلینیک شما باهاش گفتار درمانی کار میشه خیلی بهتر شده گفتارش ممنونم.

    پاسخ
  • بچه من وقتی به حرف افتاد نمی تونست خوب جمله بگه و تک تک کلمه می گفت آقای دکتر صابر کمک کردند و با پسرم گفتار درمانی شد روز به روز داره پیشرفت میکنه و جملات بیشتری رو یاد میگیره که بگه ازتون متشکرم آقای دکتر

    پاسخ
  • قرار گرفتن تیم روانشناسی، کاردرمانی و گفتاردرمانی در کنار هم یکی از بهترین حسن های کلینیک های آقای دکتر صابر هست که خیلی شرایط رو برای ما راحت تر کرده سپاس

    پاسخ
  • من از آقای دکتر صابر بسیار متشکرم بابت در اختیار گذاشتن مطالب مفید در سایت. من چون مطالب گفتاری آقای دکتر را خونده بودم احساس کردم دخترم دچار تاخیر گفتاری شده برای همین به کلینیک اقای دکتر رفتیم و ایشون لطف کردند بعد از ارزیابی چند جلسه درمانی قرار دادند ممنونم

    پاسخ
  • سلام خیلی تشکر میکنم از آقای دکتر صابر که خیلی در بخش های های مختلف کاردرمانی و گفتاردرمانی تلاش میکنند و همچنین نیروهای خوب در بخش گفتاردرمانی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.