ارگوتراپیست مهدی صابر

تکرار کلمات در کودکان

تکرار کلمات در کودکان| اکولالیا اوتیسم چیست| گفتاردرمانی کودکان اوتیسم

سر فصل مطالب

اکولالیا وضعیتی است که می تواند با اوتیسم در ارتباط باشد و به عنوان یکی از علائم اختلال طیف اوتیسم باشد. تکرار کلمات در کودکان مبتلا به اکولالیا شایع است، آن ها نمی توانند با دیگران ارتباط مناسبی داشته باشند به دلیل این که همزمان برای ارائه ی تفکرات و ارتباط شان تلاش می کنند. به عنوان مثال اگر از آن ها سوالی پرسیده شود، احتمال دارد به طور دائم سؤال را تکرار کنند تا این که بتوانند جواب سوال را بدهند. به چندین روش اختلال طیف اوتیسم می تواند سبب به وجود آمدن اکولالیا شود، برخی از کودکان این وضعیت را فقط زمانی تجربه می کنند که تحت فشار یا استرس باشند، اما برخی دیگر آن را در هر زمانی تجربه می کنند و این احتمال دارد در پایان موجب شود سکوت را انتخاب کنند چرا که نمی توانند عقاید شان را ابراز کنند. همه کودکان یک زمانی اکولالیا را تجربه می کنند که زبان گفتاری را یاد می گیرند اما در این میان، کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بیشتر در معرض ابتلا به اکولالیا می باشند. کلینیک گفتاردرمانی دکتر صابر، بهترین مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم در تهران، با در نظر گرفتن خدمات گفتاردرمانی کودکان اوتیسم به درمان اکولالیا اوتیسم و تکرار کلمات در کودکان می پردازد. همچنین خدمات رفتاردرمانی و بازی درمانی به ایجاد ارتباط اجتماعی مناسب در کودکان و بهبود در خود مانگی کودک کمک می نماید.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

انواع تکرار کلمات در کودکان اوتیسم

چندین ویژگی زبانی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم منعکس کننده مشکلات تعاملی شکل وکاربرد زبان می‌ باشد. این ویژگی‌ ها شامل: اکولالیا، زبان مخصوص به خود، تکرار کلمات در کودکان و معکوس سازی ضمایر می‌ باشد.

اکولالیا: کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم که محدودیت در مهارت‌ های کلامی دارند، ممکن است از اکولالیا استفاده کنند که یکی از خاموش‌ ترین ویژگی‌ های انحرافی زبان در اوتیسم می‌ باشد. اکولالیا تکرار گفته قبلی است که می‌ تواند فوری یا تأخیری باشد.

اکوی فوری: مستقیما به دنبال گفته‌ های قبلی اتفاق می‌ افتد و معمولاً ویژگی‌ های زبانی و فرازبانی را به اشتراک می‌ گذارد.

اکوی تاخیری: به تکرار چیزی که در جایی دیگر شنیده است اشاره دارد( مثلا قبلا والدینش در پاسخ به این که نباید به چیزی دست بزند به او گفته‌ اند که « به اون دست نزن» و کودک این گفته را در جای دیگر تکرار می‌ کند. گاهی این اکو می‌ تواند به علت یک برنامه تلویزیونی یا فیلم باشد.

باید توجه داشت که اکوی فوری و تاخیری هر دو می‌ توانند در عملکرد ارتباطی مورد استفاده باشند! به این صورت که می‌ توانند به سمت گفتاری هدفمند جهت دهی شوند.

زبان مخصوص به خود: نمونه‌ های از اکوی تاخیری می‌ تواند معانی مخصوص به خود داشته باشد که شنونده آن را درک نمی‌ کند مگر آن که بافت منشأ آن را بداند.

نمونه‌ ای از کاربرد گفته‌ های مخصوص به خود: سگ را از بالکن پرت نکن!

این گفته قبلا توسط والدین کودک استفاده شده و کودک نیز برای کنترل رفتار خود درمواقعی دیگر آن را به کار می‌ برد.

شکل‌ های مخصوص به خودزبان می‌ تواند برای کودک اوتیستیک عملکرد ارتباطی داشته باشد مخصوصا برای آن هایی که بیان محدود دارند. آن ها ممکن است زمانی از آن استفاده کنند که محدودیت در درک دارند در واقع برای پر کردن مکالمه یا برای حفظ عملکرد کاربرد شناختی.

معکوس سازی ضمایر: کودکان اوتیستیک از ضمایر دوم شخص برای اول شخص استفاده می‌ کنند: من… تو؛ که ممکن است ریشه در اکوی آن ها داشته باشد. این رفتار غیر عادی زبانی می‌ تواند مشکل در deixis را منعکس کند ( جنبه‌ ای  از زبان که تغییر روابط بین گوینده و شنونده را تنظیم می‌ کند). در واقع مشکل اصلی آن‌ ها ناتوانی در معکوس سازی ضمایر است نه معکوس سازی آن ها که این موضوع می‌ تواند ناشی از عدم انعطاف پذیری آن‌ ها باشد. این ویژگی در همه کودکان اوتیستیک صادق نیست. شرکت در مکالمه و تولید روایت احتیاج به فهم کودک از نقش شنونده و گوینده دارد. ارزیابی این بخش شامل توجه به مهارت‌ های مکالمه‌ ای بچه‌ های مبتلا به اوتیسم می‌ شود.

اکولالیا اوتیسم چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!