ارگوتراپیست مهدی صابر

تقویت رشد مغز در کودک

تقویت رشد مغز در کودک| کاردرمانی ذهنی| بهترین مرکز تست هوش |ارزیابی ای کیو

سر فصل مطالب

کاردرمانی ذهنی نوعی از کاردرمانی است که با هدف افزایش توانایی های ذهنی و تقویت رشد مغز در کودک انجام می گیرد. کاردرمانی ذهنی همچنین با در نظر گرفتن مهارت ها و وضعیت جسمانی و ذهنی کودکانی که به اختلالات ذهنی و بیماری های خاص دچار هستند، کمک می کند و سبب تقویت ارتباطات مغز و ذهن آن ها می شود. روش های مختلفی برای تقویت رشد مغر در کودکان وجود دارد که می تواند در منزل توسط والدین انجام شود. با آشنایی با روش کارکرد مغز و فعالیت های مغزی می توانید به راحتی تمریناتی را در منزل طراحی کنید که موجب رشد بهتر مغز در کودکان شود. کلینیک کاردرمانی دکتر صابر، بهترین مرکز تست هوش کودکان، با ارزیابی ای کیو و انجام خدماتی از جمله کاردرمانی ذهنی و تمرینات تقویت رشد مغز در کودک به درمان مشکلات مغزی کودک کمک می کند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

رابطه عملکرد های اجرایی و رشد مغز در کودک

به منظور کشف رابطه میان عملکرد های اجرایی و رشد مغز، لازم است که کل شبکه‌ مناطق عصبی مغز که در عملکرد های اجرایی دخیل هستند را مورد بررسی قرار دهیم. شبکه‌ ای از مناطق مغزی وجود دارند که در خدمت عملکرد های اجرایی هستند. این شبکه از قشر سینگولیت قدامی، منطقه‌ حرکتی پیش تکمیلی، DLPEC، محل اتصال پیشانی پایینی، قشر اینسولار قدامی، قشر پیش حرکتی خلفی و قشر جداری خلفی تشکیل شده است. در طی انجام تکالیات عملکرد های اجرایی تقویت رشد مغز در کودک، این مناطق در تعامل با یکدیگر هستند و پیوستگی‌ های بالایی با یکدیگر و نه با دیگر قشر های مغز از خود نشان می‌ دهند. تعامل این مناطق با یکدیگر است که به ما اجازه می‌ دهد تکالیف عملکرد های اجرایی را با موفقیت انجام دهیم. فعالیت این مناطق عملکرد های اجرایی که شتری در طی انجام تکلیف بلکه در زمان استراحت هم دیده می‌ شود. بررسی پیوستگی‌ های میان فعالیت در مناطق مغزی در حالت استراحت تبدیل به روشی متداول برای بررسی شبکه‌ های قشری در کودکان شده است و به آن MRI اتصال عملکردی حالت استراحت می‌ گویند. جمع آوری اطلاعات از rs-feMRI در کودکان ساده است : این کار کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می‌ برد و به هیچ دستورالعمل تمرینی پیچیده‌ ای نیاز نیست. زمان مورد نیاز کوتاه برای جمع‌ آوری اطلاعات rs-fcMRI مشکلات مربوط به حرکت را که در جمع آوری داده با استفاده از شیوه‌ استاندارد fMRI وجود داشت، کاهش می‌ دهد. داده‌ های حالت استراحت توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است زیرا چه فرد در حالت استراحت باشد و یا در یک تمرین فعالیت داشته باشد، مغز نوسانات وابسته به سطح اکسیژن خون بسیار کندی از خود نشان می‌ دهد (BOLD) که در محدوده‌ بین Hz0.1–0.01 قرار دارد. این نوسانات در مناطق مغز با هم در ارتباط هستند و به لحاظ عملکردی به هم پیوسته هستند و چنین فکر می‌ شود که بیانگر تاریخچه‌ فعالیت همزمان میان مناطق مغز و تقویت رشد مغز در کودک است.

بررسی تقویت رشد مغز در کودک

مشاهده و بررسی این شبکه‌، عملکرد های اجرایی حقایقی را راجع به رابطه‌ میان رشد مغز و رشد عملکرد های اجرایی روشن می‌ سازد. در راستای تغییرات ساختاری مغز مرتبط با سن، تغییراتی نیز در شبکه‌ های عملکردی در طی دوران رشد رخ می‌ دهد. یکی از یافته‌ های ثابت در مطالعات مربوط بهrs – fcMRI رشدی این است که شبکه‌ های مغز در کودکان به وسیله‌ نزدیکی آناتومیک، با پیوستگی‌ های عملکردی کوتاه برد قدرتمند، سازمان‌ دهی می‌ شود، در حالی که در بزرگسالان این شبکه‌ ها به روشی توزیع شده‌ تر در میان مغز سازماندهی می‌ شود که نشان دهنده‌ افزایش و گستردگی پیوند های دور – برد است. رشد این شبکه‌ ها از یک دوره‌ زمانی بلند مدت تبعیت می‌ کند، که میزان این الگو های پیوستگی در جوانان چیزی بین دوران کودکی و بزرگسالی است. این الگوی رشد تغییر پیوستگی مغز آن قدر قابل اطمینان است که از داده‌ های حاصل از rs – fcMRI می‌ توان برای پیش بینی میزان بلوغ مغزی یک فرد استفاده کرد. به طور کلی به نظر می‌ رسد شبکه‌ های مغز در طی رشد تغییر پیدا می‌ کنند، اما آیا تغییرات رشدی خاصی در شبکه‌ عملکرد های اجرایی وجود دارد؟ به منظور بررسی این سوال، از rs – fcMRI برای مطالعه‌ تغییرات در میزان پیوستگی بین تنها آن دسته از مناطق مغزی که در عملکرد تمرینات تقویت رشد مغز در کودک و کنترل شناختی دخیل هستند، استفاده می‌ شود. چنین کنترلی در بزرگسالان به وسیله‌ دو شبکه مغزی انجام می‌ پذیرد : شبکه‌ لب پیشانی، که برای کنترل سازگاری مهم است؛ و شبکه‌ cingulo – opercular که عمل حفظ و نگه داری تمرین –مجموعه را انجام می‌ دهد. زمانی که آن مناطقی از مغز که در کنترل شناختی دخیل هستند، مورد بررسی قرار می‌ گیرند،تغییرات رشدی در هر دوی این شبکه‌ ها دیده می‌ شود. در طی دوران رشد، اتصال و پیوستگی‌ های میان مناطق پیشانی و جانبی قدرتمند تر می‌ شوند، و در نهایت منجر به شبکه‌ کنترل لب پیشانی در بزرگسالی می‌ شود. شبکه‌ cingulo – opcrcular در دوران کودکی نسبتا ناکامل ( ناقص ) است یعنی بسیاری از اتصالات و پیوستگی‌ ها در آن وجود ندارد و به تدریج و با افزایش سن ظاهر می‌ شود. به طور کلی، الگوی دوران رشد شامل افزایش در اتصالات دور برد و یکپارچگی بین مناطق و کاهش اتصالات کوتاه برد با افزایش سن می‌ شود که به آن اصطلاحا “تفکیک ” (Segregation) می‌ گویند. رشد شبکه‌ های کنترلی بزرگسالان بر این دو اصل تفکیک و یکپارچگی متکی است و این موضوع به توضیح روند طولانی مدت عملکرد رشدی در تکالیف عملکرد های اجرایی کمک می‌ کند.

افزایش یکپارچگی در مغز

افزایش یکپارچگی با افزایش سن احتمالاً در میلین‌ سازی آکسون‌ های بلند دخیل است و این امکان را می‌ دهد که اطلاعات از نورون‌ های دور با سرعت بیشتری انتقال پیدا کنند. رشد میلین‌ سازی ماده سفید زمانی طولانی را به خود اختصاص می‌ دهد و این تنها در دهه‌ دوم زندگی است که این اتصالات دوربرد در مغز نهادینه می‌ شوند. هرس کردن سیناپس می‌ تواند در عملیات تفکیک نقش داشته باشد و با افزایش سن رخ می‌ دهد، و در این حین اتصالات کوتاه بردی که مزیت چندانی ندارند، از بین می‌ روند. واضح است که قشر پیش پیشانی جانبی به تنهایی مسئول اجرای تمرین‌ های عملکرد های اجرایی و تقویت رشد مغز در کودک نیست. در عوض، یک شبکه از مناطق مغزی با هم در تعامل هستند تا به صورت موفقیت آمیزی این تمرینات را انجام دهند. این شبکه‌ های عملکردی در طی دوره رشد تغییرات چشمگیری خواهند داشت. بدین ترتیب، مهم است که ما تنها بر روی رشد یک منطقه‌ مهم در عملکرد های اجرایی تمرکز نکنیم، بلکه تمرکز خود را بر روی رشد شبکه‌ ای از مناطق که در شکل‌ گیری عملکرد های اجرایی دخیل هستند، بگذاریم.

عملکرد های اجرایی مغز

عملکرد های اجرایی یک پروسه‌ طولانی مدت است که در طی جوانی و کودکی رشد بیشتری دارد. درست همین پروسه‌ زمانی برای رشد قشر پیش پیشانی نیز لازم است. تغییراتی در سیناپس، چگالی ماده خاکستری و ماده سفید با افزایش سن در مغز رخ می‌ دهد، اما قشر پیش پیشانی آخرین منطقه مغزی است که به بلوغ می‌ رسد. بلوغ ساختاری در این منطقه مغز تا رسیدن به دوره جوانی رخ نمی‌ دهد، درست در همان زمانی که توانایی‌ های عملکر دهای اجرایی به رشد کامل می‌ رسد. مدارک حاصل از ضایعه مغزی،fMRI، و مطالعات TMS همگی به طور هماهنگ نشان دهنده اهمیت قشر پیش پیشانی جانبی در کامل شدن موفقیت آمیز تمرین‌ های عملکرد های اجرایی و تمرین های تقویت رشد مغز در کودک است. پژوهش‌ هایی که به بررسی تاثیر رشد قشر پیش پیشانی بر رشد توانایی‌ های عملکرد های اجرایی پرداخته‌ اند، بررسی تغییرات رشدی در دیگر مناطق مغز که در عملکرد های اجرایی دخیل هستند را نادیده گرفته‌ اند. بررسی شبکه‌ های عملکرد های اجرایی و کاردرمانی ذهنی نشان داده‌ اند که آن ها متحمل تغییرات رشدی گسترده‌ ای می‌ شوند، که نشان دهنده‌ افزایش در اتصالات دوربرد و کاهش اتصالات کوتاه برد با افزایش سن است. این احتمال وجود دارد که این تغییرات در معماری شبکه‌ ها در رشد توانایی‌ های ما در تمرین‌ های عملکرد های اجرایی مشارکت دارد. اگرچه هنوز راه‌ های پژوهشی بسیاری وجود دارد که می‌ تواند مناطق رشدی عملکرد های اجرایی را بیشتر توضیح داده و آشکار کنند، اما مطالعه شبکه‌ های مغز می‌ تواند مسیر موثر و مفیدی برای بیان کمیت رابطه میان رشد مغز و بلوغ عملکرد اجرایی و رشد مغز در اختیار ما قرار دهد.

کاردرمانی ذهنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!