ارگوتراپیست مهدی صابر

پوشک کردن نوزاد

انواع پوشک نوزادان| بهترین روانشناس کودک در شهرک غرب و پاسداران| دکتر صابر

سر فصل مطالب

پوشک کردن نوزاد یکی از کارهای ابتدایی در مراقبت از نوزاد است که هر مادری یا مراقب مودک باید آن را به درستی بیاموزد. در ابتدا به علت وجود بند ناف پوشک کردن نوزاد کمی سخت به نظر می رسد و باید توجه شود گره یا چسب پوشک روی بند ناف کودک قرار نگیرد. اما پس از چند بار انجام آن به یک کار عادی برای مراقبین تبدیل می شود. نکته مهم دیگر استفاده از پوشک کناسب و زمان تویض ان است. در بازار برند های متفاوتی از پوشک های کامل یکبار مصرف تا پوشک های پارچه ای انتخاب نوع پوشک به شما و نیازهای نوزادتان بستگی دارد. در این مطلب به بررسی مزایا و معایب هر دو نوع پوشک پرداخته می شود. مرکز روانشناسی کودک دکتر صابر در زمینه ارائه مشاوره تربیتی و رشدی به والدین و خدمات بازی درمانی و رفتاردرمانی، ماساژدرمانی نوزادان به صورت تخصصی در دو شعبه غرب و شرق تهران مشغول به فعالیت می باشد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

پوشک های پارچه ای

پوشک­ های مربع:

روش بالا را فراموش کنید و به جای آن یک پوشک استاندارد مربع را به صورت مثلث تا بزنید یک گوشه آن را بین ران ­های نوزاد و دو گوشه دیگر آن را در پهلو ها، به طوری که سه رأس در حدود ناف نوزاد به هم برسند، قرار دهید.

پوشک کردن با یک پیچ:

روش دیگر سه تا کردن پوشک و سپس پیچ دادن بخش قرار گیرنده بین ران ­های کودک به منظور ایجاد ضخامت بیشتر در محل لازم است. شما می ­توانید قبل از قرار دادن پوشک در پهلو های نوزاد قسمت جلوی آن را به پایین تا بزنید تا در محل مورد نیاز ضخیم تر شود.

همچنین می ­توانید از دو پوشک استفاده کنید. یک پوشک دو یا سه لایه تا کرده را بین ران­ های کودک قرار دهید. پوشک دوم را روی آن بگذارید و برای در جا نگه داشتن این مجموعه تنها پوشک بیرونی را سنجاق بزنید.

بهتر از پوشک­ های پیش تا شده یا پوشک ­های مربع تا نشده، پوشک­ های تنظیم و تراز شده هستند (چیزی شبیه به ملافه ­های کش دوزی شده)، این نوع پوشک نیازی به تا شدن ندارد بلکه طراحی آن به گونه ­ای است که به آسانی دور باسن کودک تنظیم شود. متأسفانه این نوع پوشک­ ها در حد وسیعی در بازار مصرف توزیع نمی ­شوند.

پرسش: بهترین روش شستن پوشک پارچه ­ای کدام است؟

— بعد از باز کردن آن از دور کودک محتویات پوشک آلوده را در توالت بشویید.

— پوشک­ های خیس را در سطلی که تا نیمه آب دارد و نصف فنجان سرکه به آن افزوده شده است نگه داری کنید.

— پوشک ­ها را در ماشین لباسشویی قرار دهید و ماشین را روی دور تخلیه تنظیم کنید تا آب اضافی آن ها گرفته شود. با استفاده از سفید کننده و یک پودر لباسشویی ملایم، پوشک ­ها را با دور کامل ماشین لباسشویی دوباره بشویید.

— در مرحله شستشوی نهایی نصف فنجان سرکه اضافه کنید. پوشک ها را با بالاترین حرارت ممکن یا روی بند لباس در آفتاب خشک کنید.

هنگامی که نحوه تا زدن پوشک نوزاد را یاد گرفتید، آن را با سنجاق گیره یا نوار چسب مخصوص یا نواری با دکمه یا چسب پارچه ­ای (ولکرو) در جای خود محکم کنید. در صورت استفاده از سنجاق هنگام تعویض پوشک، سنجاق ­ها را در یک قالب صابون فرو ببرید. دقت کنید دور از دسترس کودک قرار داشته باشند.

مزایای استفاده از پوشک پارچه ­ای نوزادان

— پارچه پوشکی صد ها استفاده دیگر نیز دارد (وسیله ای برای دالی موشه بازی کردن با نوزاد دستمالی برای تمیز کردن آثار آروغ و زودتر از آنچه شاید فکر کنید دستمالی برای گردگیری و غیره)

— از آنجایی که پوشک پارچه­ ای به محض خیس شدن باید تعویض شود، شما توجه بیشتری به نیاز های نوزاد نشان خواهید داد.

— کودکان ممکن است زودتر توانایی استفاده از لگن را پیدا کنند.

— ارزان تر از پوشک ­های یکبار مصرف هستند بنابراین در هزینه ها صرفه جویی می­ شود.

— مواد شیمیایی کمتری با پوست نوزادتان تماس پیدا می­ کند.

— استفاده از آن ها از نظر زیست محیطی قابل قبول تر است.

انواع پوشک نوزادان

پوشک های یک بار مصرف نوزادان

احتمالاً یکی از دلایل پرطرفدار بودن  انواع پوشک­ های یک بار مصرف نوزادان راحتی استفاده از آن هاست. پوشک را باز کنید قسمت چسب دار آن را زیر نوزاد قرار دهید به طوری که باسن نوزاد در وسط آن قرار گیرد، جلوی پوشک را از وسط ران ­های نوزاد بالا بیاورید و با چسب­ ها دور کمر نوزاد بچسبانید. در هر حال در زیر چند ترفند برای پوشک کردن با پوشک­ های یک بار مصرف آورده شده است.

ترفند های بیشتر

— در ضمن مدتی که هنوز بندناف نوزاد جدا نشده است، لبه بالای پوشک نوزادان را تا حدی که با بندناف تماس نیابد تا بزنید. دقت داشته باشید که لبه ­های پوشک در محل ران به طرف بیرون باشند و نه تا خورده به داخل زیر کش پوشک. به این ترتیب پوشک آب بندی بهتری پیدا می­ کند. در صورت استفاده از پوشک­ های یک بار مصرف نوار چسب دار دقت کنید چیزی به چسب مالیده یا چسبیده نشود – لوسیون بچه، آب یا پودر بچه، چسبندگی آن ها را از بین می ­برد. اگر پوشک یک بار مصرف دارای نوار ولکرو است، باریکه ­ها را محکم نکشید، ممکن است پاره شوند. هنگام پوشک کردن نوزاد پسر، دقت داشته باشید که آلت تناسلی او به سمت پایین مرکز پوشک باشد. اگر کودک با آلت تناسلی رو به بالا یا کناره­ های بیرون زده پوشک شود، نصیب شما دامنی ­تَر خواهد بود. اگر چه پوشک­ های یک بار مصرف امروزه تا جایی که هم وزن نوزاد نشده ­اند احتمال نشتی ندارند اما به محض این که کمی خیس شدند آن ها را تعویض کنید. در غیراین صورت قطعات کوچک ژل فوق العاده جاذب رطوبت از پوشک جدا شده و به پوست نوزاد می ­چسبند و جدا کردن آن ها فقط با حمام کردن نوزاد ممکن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!