ارگوتراپیست مهدی صابر

کاردرمانی دست در پارکینسون (1)

کاردرمانی دست در پارکینسون| درمان پارکینسون| توانبخشی پارکینسون دکتر صابر

سر فصل مطالب

یکی از علایم پارکینسون که موجب اختلال در عملکرد روزانه فرد می گردد لرزش دست ها و اختلال در همانگی حرکتی می باشد.مشکلات دست خط و مهارت های روزمره زندگی پس از ارزیابی توسط  دکتر پارکینسون توسط درمان های کاردرمانی پارکینسون و گفتاردرمانی پارکینسون بهبود می یابد. مرکز کاردرمانی دکتر صابر در حیطه توانبخشی دست در بیماران پارکینسون به صورت تخصصی فعالیت می نماید. کاردرمانی دست پارکینسون با تقویت قدرت عضلات و بهبود هماهنگی و بهبود دست خط بیمار و مهارت های حرکتی نظیر رانندگی در فرد می گردد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

کاردرمانی دست و دست خط بیمار پارکینسون

میکروگرافیا (Micrographia) یا کاهش اندازه دست خط، اغلب در افراد مبتلا به پارکینسون دیده می­شود. علاوه بر کاهش اندازه نوشتن، دست خط اغلب به جای حرکت در یک راستا در سراسر صفحه، با یک شیب به سمت کناره­ها حرکت می­کند، و بیشتر مدل «شبه تار عنکبوت» یا «خرچنگ قورباغه نوشتن» ممکن است آشکار باشد.

الیویرا و همکاران (۱۹۹۷) مزایای استفاده از نشانه­های بصری و یا شنوایی با افراد مبتلا به پارکینسون و میکروگرافیا را نشان دادند. تشویق افراد به نوشتن با ابزار اتوماتیک (استفاده از سخت افزار نوشتن)، منجر به بهبودی در اندازه و وضوح دست خط شد.

دستورالعمل­ها

برای کاردرمانگران با هدف ارتقاء توانایی­های دست خط افراد مبتلا به پارکینسون، توصیه می­شود که:

در هنگام نوشتن، افراد مبتلا به پارکینسون باید به راحتی و در یک موقعیت قائم نسبت به میز با نور خوب بنشیند.

به منظور بهبود اندازه دست خط افراد مبتلا به پارکینسون، کاردرمانگران باید پیشنهاد دهند:

  • امتحان کردن خودکار با نوک فیبر و یا یک قلم با جوهر ژلی، چراکه این جریان­ها روان تر هستند.
  • استفاده از یک گیره نگه دارنده­ی قلم (pen grip)، قلم پهن و یا یک قلم (built-in grip) قلمی که جای گرفتن روی آن مشخص است) برای ایجاد راحتی و آرامش بیشتر و سفتی کمتر در نگه داشتن خودکار.
  • استفاده از کاغذ خط دار، و یا یک ورق سنگین خط دار زیر صفحه ساده (که اغلب به عنوان یک مانع در صفحه­ی نوشتن یافت می­شود)
  • از عوامل حواس پرتی مانند تلویزیون، رادیو، موسیقی پس زمینه، و غیره اجتناب کنید.
  • تمرکز کنید و از عجله در هنگام نوشتن پرهیز نمایید.
  • اغلب در هنگام نوشتن، «بزرگ» فکر کنید.
  • به تشکیل هر حرف هنگام نوشتن، توجه ویژه نمایید.
  • خط روی کاغذ را برای هدایت نوشتن در امتداد خط مستقیم، دنبال کنید.

اگر سبک نوشتن سریع است، سرنخ «بزرگ و آهسته فکر کن» ممکن است باعث کمک به توجه متمرکز بر روی نوشتن خودکار و نهایتا واضح بیش­تر می­گردد.

اگر نوشته­ ها شبیه «تار عنکبوت» یا مدل «خرچنگ قورباغه» است، فکر کردن به کلمات «صاف» یا «آهسته و صاف» ممکن است مفید باشد.

اگر نوشته به طور قابل توجه متغیر و یا ناخوانا است، مشاوره در خصوص تماس با بانک­ها، گرفتن یک مهر امضای ساخته شده، و یا استفاده از ابزار جایگزین ارتباطات نوشتاری مانند تکنولوژی کامپیوتر ارائه شود.

رانندگی و مهارت های دست در کاردرمانی دست بیمار پارکینسون

همه رانندگان مبتلا به بیماری پارکینسون باید از تعهدات خود نسبت به اطلاع رسانی از وضعیت خود در زمان تشخیص بیماری به «آژانس صدور مجوز راننده و وسیله نقلیه» (DVLA) و شرکت بیمه خودرو خود، مطلع گردند (NICE 2006).

دلایل متعددی برای اینکه چرا یک فرد مبتلا به پارکینسون ممکن است در طول زمان مستلزم ارزیابی آمادگی خود گردد، وجود دارد از جمله: کاهش سرعت پاسخ دهی، سفتی مانورهای مهار ایمن، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، اختلالات بینایی، تاثیر نامطلوب و غیر قابل پیش بینی دارو و غیره. مسئولیت ایجاد صلاحیت فرد برای رانندگی برعهده­ی DVLA است. هنگامی که ارزیابی انجام شد، اگر اجازه ادامه رانندگی داده شود، این مجوز به طور کلی بین یک تا سه سال داده خواهد شد.

مهارت های دست در پارکینسون

کاردرمانگران خود را مشمول مسئولیت قانونی برای اطلاع به DVLA بابت هر گونه نگرانی در مورد توانایی فرد مبتلا به پارکینسون برای رانندگی نمی­دانند. در عوض، آن­ها باید هر گونه نگرانی را به طور مستقیم با فرد مبتلا به پارکینسون در میان بگذارند و مکررا به آن­ها بگویند که این تعهد شما تحت قانون برای اطلاع از وضعیت خودتان به DVLA است، نه کاردرمانی، و به ارجاع دهنده / پزشک مسئول (به عنوان مثال GP و یا مشاور بیمارستان) نسبت به هرگونه نگرانی، تذکر دهند.

دستورالعمل­ها

به کاردرمانگرانی که فردی مبتلا به پارکینسون را می­شناسند که راننده یک وسیله نقلیه موتوری است، توصیه می­شود که:

پیش از هر گونه مشکلات رانندگی، اطلاعات در موردقانون و رانندگی بیمار مبتلا به پارکینسون باید آماده باشد.  اگر آمادگی فرد برای رانندگی سوال برانگیز است، این باید با شخص و / یا خانواده وی، بدون تاخیر، مطرح شود. تمام بحث باید مستند و به پزشک مربوطه توصیه گردد.

(یک) ارجاع به یک مرکز ارزیابی رانندگی برای ارزیابی جامع از توانایی رانندگی، همراه با ارائه­ی اطلاعات مورد نیاز، باید در نظر گرفته شود. کاردرمانگران باید درصورت نیاز اطلاعاتی در مورد طرح­های پارکینگ معلول ارائه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.