ارگوتراپیست مهدی صابر

تکلم کودکان اوتیسم

تکلم کودکان اوتیسم|مشخصات کودکان اوتیسم|مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم دکتر صابر

سر فصل مطالب

تاخیر در گفتار کودک اوتیسم همیشه نشانه اوتیسم نیست. البته این مشکل میان کودکان اوتیسم یک امر عادی است اما کودکانی که به اختلال طیف اوتیسم دچار نیستند نیز به این مورد دچار می شوند. کودکان به مرور زمان یاد می گیرند که چگونه تکلم کنند تا بهتر به برقراری ارتباط به دنیای اطراف خود بپردازند. تاخیر در گفتار و حرف زدن همیشه موجب نگرانی والدین کودک می شود اما نمی توان گفت مشکل تکلم کودکان حتما یکی از مشخصات اوتیسم است. بهتر است برای بررسی های بیشتر و از بین بردن نگرانی های خود درباره تکلم کودکان اوتیسم و هم چنین مشخصات کودکان اوتیسم به مرکز کاردرمانی و گفتار درمانی اوتیسم دکتر صابر، بهترین مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم در تهران، مراجعه فرمایید.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

تکلم کودکان اوتیسم چگونه است؟

در اکثر موارد کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم که توانایی صحبت کردن دارند، چیز هایی می گویند که یا بی معنی است یا به صحبت های دیگران ارتباطی ندارد. یا به طور مثال احتمال دارد کودک کلماتی که شنیده است را مدام تکرار کند. مثال دیگر این است که تکلم کودکان اوتیسم ممکن است معمولی و پیش پا افتاده باشد. تکلم کودکان اوتیسم حتی ممکن است به صورت حرف زدن با صدای بلند یا با حالت آواز خواندن باشد. برخی از کودکان اوتیسم هم ممکن است پیش از 5 سالگی بتوانند کلمات را بخوانند اما آن چه که خوانده اند را درک نکنند. این ها برخی از مشخصات کودکان اوتیسم در حوزه تکلم می باشد.

مشخصات کودکان اوتیسم

به جز مشکل تکلم کودکان اوتیسم، موارد زیر هم در دسته مشخصات کودکان اوتیسم قرار می گیرند:

-مشکلات به اشتراک گذاری احساسات

-مشکل در حفظ ارتباط چشمی

-اختلالات پردازش حسی

-مشکل در حفظ روابط دوستانه

-حرکات تکراری

-پایبندی بسیار سخت به یک سری رفتار ها

-دغدغه های ثابت و تکراری

-عدم تمایل به تغییر

-اختلالات خواب

-اختلال در تعاملات اجتماعی

درمان تکلم کودکان اوتیسم

اگر متخصص تشخیص دهد که کودک اوتیسم به اختلال در گفتار مبتلا است، به طور معمول کودک را به یک آسیب شناس گفتار و زبان یا همان متخصص گفتاردرمانی ارجاع می دهد. متخصص گفتاردرمانی به درمان اختلالات صدا و گفتار کودکان و هم چنین بزرگ سالان می پردازد. متخصص گفتاردرمانی با ارزیابی توانایی های گفتاری کودک، بهترین برنامه درمانی را متناسب با سن کودک، نوع اختلال گفتاری او، میزان شدت طیف اوتیسم کودک و یک سری موارد دیگر برای کودک تعیین می کند. خدمات گفتاردرمانی موجب پیشگیری از اختلالات گفتاری بیشتر، کنترل اختلالات و درمان آن می شود. در برخی موارد به منظور بهتر شدن نتایج گفتاردرمانی، یک سری تمرینات به پدر و مادر کودک داده می شود تا در منزل انجام دهند. به چز روش گفتاردرمانی یک سری روش های درمانی دیگر برای درمان تکلم کودکان اوتییسم وجود دارد از جمله: کتاب خواندن برای کودک، صحبت کردن چدر و مادر با کودک با صدای رسا، حرف زدن درست با کودک، تمرین با کودک، پر انرژی بودن و… .

مشکلات گفتاری کودکان اوتیسم

 

error: Content is protected !!