ارگوتراپیست مهدی صابر

اوتیسم و بیش حسی شنیداری

اوتیسم و بیش حسی شنیداری| اختلال پردازش شنیداری در اوتیسم| درمان اوتیسم| مرکز اوتیسم تهران

سر فصل مطالب

صداهای متعددی در اطراف ما وجود دارد. افراد عادی مهارت کافی برای حذف صداهای غیر ضروری و توجه به صداهای مورد نیاز را دارند، اما کودکان با اختلالات طیف اتیسم به تمام صداهای اطراف خود با درجه اهمیت متفاوت توجه دارند. مثلاً صدای ماشین ظرفشویی، گریه کودک و صدای مادر در حال اعتراض. در همین زمان ماشین هم در حال عبور از خیابان است و تهویه هوا هم در حال روش و خاموش شدن است. رادیو و تلویزیون هم روشن است. با این همه صدا شما کودک را مشاهده می‌کنید که در حال گرفتن گوش خود است زیرا شنیدن تمامی صداهای محیط برای وی آزار دهنده است. کاردرمانی و گفتاردرمانی در حیطه تعدیل حسی به کودکان اوتیسم کمک می کنند. مرکز اوتیسم دکتر صابر با استفاده از علم روز دنیا و تجهیز اتاق شنیداری در بهبود اختلالات حسی شنیداری کودکان اوتیسم به صورت تخصصی فعالیت می نماید. امکانات این مرکز نظیر سنسوری روم ، اتاق تاریک، کاردرمانی حسی در کنار اتاق شنیداری موجب بهبود اختلالات حسی کودک و کاهش رفتارهای پرخاشگراه انان می گردد. از دیگر خدمات مرکز اوتیسم تهران  کاردرمانی حسی در منزل می باشد که در کنار خدمات کلینیکی با انجام تمرینات موثر حسی روند درمان کودکان اوتیسم را تهسیل می نماید.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

کاردرمانی حسی و اوتیسم

آگاهی از درک کودک اوتیسم از محیط حسی یک گام مهم در کمک به تطابق و احساس رضایت و راحتی نسبت به دنیای اطراف است. اگر کودک احساس راحتی و آرامش داشته باشد احتمال بروز رفتارهای غلظ کمتر خواهد بود. از این رفتارهای غلط می­توان به تکان دادن دستها، قایم شدن زیر مبل و نگه داشتن دست در بالای سر اشاره نمود. البته اینگونه رفتارها کاملا از بین نمی‌روند اما رژیم حسی در کاهش این رفتارهای غلط موثر هستند.

روش‌های زیر می‌تواند برای از بین بردن صداهای مزاحم محیطی مورد استفاده قرار بگیرند.

۱. رادیو و تلویزیون در صورت عدم استفاده خاموش شود.

۲. یک قانون در خانه ایجاد کنید که هر کسی که می‌خواهد با یک نفر صحبت کند به جای اینکه از این اتاق به به آن اتاق برود در یک اتاق پابت صحبت خود را انجام دهد.

۳. استفاده از گوشگیر یا هدفن در مکانهای پر سر و صدا

  1. به حجم صدای خود و دیگران به خصوص کودکانی که اوتیسم و مشکل شنواییدر یک اتاق هستند نظارت داشته باشید.
  2. در مورد تکرار سئوال آگاهی داشته باشید. اغلب کودکان با اختلالات طیف اتیسم به مقداری زمان برای درک کلمات گفته شده توسط شما دارند. تکرار سئوالات شما مشابه زدن دکمه ریفرش در کامپیوتر است و کودک نیاز دارد که مجدداً فرآیند پردازش و درک صحبتهای شما را شروع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.