ارگوتراپیست مهدی صابر

گفتاردرمانی در شکاف کام

گفتاردرمانی در شکاف کام | اختلال تشدید | درمان شکاف کام| گفتاردرمانی تخصصی دکتر صابر

سر فصل مطالب

 عدم کفایت دریچه کامی حلقی ( VPI ) ،اختلال در بسته شدن و باز شدن راه بینی به دهان یا عضله نرم کام در موقع مناسب است. به علت مشکل در این دریچه، هوای بازدمی هنگام ادای صداهایی مانند «ت» « ب» « پ» «د» به جای خروج از دهان به صورت اشتباه از بینی خارج می شود. کلینیک گفتاردرمانی دکتر صابر با درختیار داشتن کادر گفتاردرمان با تجربه و متخصص به درمان مشکلات گفتاری کودکان با شکاف کام، اختلال تشدید و… می پردازد. گفتاردرمانی در کودکان موجب بهبود تلفظ و وضوح گفتار در کودکان شده و کودک را در ایجاد ارتباط موثر یاری می کند. دیگر خدمات مرکز شامل گفتاردرمانی در منزل و کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی آنلاین می باشد که بسته به شرایط بیمار می تواند از آنها استفاده نماید.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

اختلال تشدید

چندین ساختار برای جدا کردن حفره دهان از بینی هنگام حرف زدن و ایجاد انسداد کامی حلقی همراه با هم فعالیت می کنند. دریچه کامی حلقی شامل نرم کام و دیواره های کناری و خلفی حلق است. اگر دریچه کامی حلقی بسته نشود و یا عملکرد بد داشته باشد، ممکن است هنگام گفتار صداهایی که از دهان خارج می‌شوند را از بینی بشنوید.

دو علامت اصلی گفتاری عدم کفایت دریچه کامی حلقی:

بیش خیشومی: گاهی گفتار تو دماغی نامیده می‌شود. صداهای «م» و «ن» در بینی تشدید می‌شوند.بیش خیشومی زمانی اتفاق می‌افتد که سایر صداها غیر از «م» و « ن» در بینی تشدید شوند و میزان تشدید آن صداها از متوسط تا شدید متغیر است.

فرار هوا از بینی: زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام ایجاد صداهایی که در داخل حفره دهان ایجاد می شوند به اشتباه هوا از راه بینی فرار میکند و صداهایی شبیه خرخر به وجود می‌آورد و در ایجاد صداها اختلال ایجاد کند.

گفتاردرمانی در اختلال تشدید

( VPI )  در کودکان

هر کودکی دارای شکاف کام در معرض خطر ( VPI ) است. رایج ترین علت عدم کفایت کامی حلقی،شکاف کام یا لب شکری یا شکاف زیر مخاطی کام (عدم پیوستگی سقف دهان که توسط لایه ای از مخاط سقف دهان پوشیده شده) است. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کودکانی که دارای شکاف کام با یا بدون شکاف لب هستند،بعد از عمل جراحی،عدم کفایت دریچه کامی حلقی را بروز می دهند. همچنین درصد پایینی از کودکان دارای شکاف زیر مخاطی کام، ( VPI )  را نشان می دهند.

گاهی اوقات بعد از برداشتن لوزه سوم یا آدنوئید (فرایند جراحی برای برداشتن آدنوئید یا لوزه سوم در خلف بینی) ( VPI ) اتفاق می‌افتد. اغلب ممکن است کودکانی که به علت آسیب مغزی که منجر به شلی عضلات گردن می شود، دچار بدعملکردی دریچه ی کامی حلقی می شوند. و همچنین گاهی علت این اختلال ناشناخته است.

گروه درمانی همراه گفتاردرمانی شکاف کام

گروه درمانی در درمان ( VPI )  نقش موثری دارد.

  • آسیب شناسان گفتار و زبان:تشخیص اختلالات گفتاری به علت عدم کفایت دریچه کامی حلقی و تمایز آن از سایر اختلالات گفتاری
  • رادیولوژیست: ارزیابی عملکرد کامی حلقی با گرفتن آزمونها و تصویربرداری
  • متخصص گوش و حلق و بینی: متخصص بیماریهای گوش و حلق و بینی
  • دندانپزشک و جراح فک و صورت: جراحی و ساخت پروتز های دهانی

تشخیص ( VPI )

آسیب‌شناس گفتار و زبان برای تشخیص ( VPI )  ،گفتار کودک را ارزیابی می‌کند.

متخصص گوش و حلق و بینی با روش نیزوآندوسکوپی عملکرد دریچه کامی حلقی را سنجش می کند.

رادیولوژیست با تصویر برداری هنگام گفتار،عملکرد دریچه را مشاهده و ثبت می کند. در این روش حرکات نرم کام و عضلات گلو به صورت واضح مشاهده می شود.

کودکان دارای بد عملکردی دریچه کامی حلقی ممکن است مشکلات دیگری داشته باشند که بر گفتارشان تاثیر بگذارد:

  • اختلال در تولید صداهای گفتاری
  • هماهنگی گفتار (قرار دادن صدا ها کنار هم)
  • صوت (اختلال آواسازی در حنجره)
  • گزینه های درمان ( VPI )

گفتار درمانی

بعد از مشکلات گفتاری مانند تلفظ نادرست کلمات با  ( VPI ) ارتباط دارند و می‌توان با روشهای گفتار درمانی آنها را کاهش داد.

علائم گفتاری ناشی از  ( VPI )  در بعضی افراد تنها با روش های گفتار درمانی کاهش پیدا نمی کند.

پروتزها

( VPI obturator ): پروتزی است که در سقف دهان قرار داده میشود.

جراحی

( Furlow palatoplasty ): عضلاتی که به نرم کام متصل هستند و به شکل ناهنجار قرار گرفته‌اند در این نوع جراحی در موقعیت هنجار قرار داده می شوند.

( Sphincter pharyngoplasty ):  جراح در این نوع جراحی بافت خلفی حلق را به نرم کام نزدیک تر می کند.

زمانی که نرم کام عملکرد مناسبی دارد ولی دیواره خلفی حلق نمی تواند به خوبی حرکت کند،این نوع جراحی انجام می شود.

هدف از درمان، حذف بدعملکردی دریچه کامی حلقی و کمک به کودک برای توسعه الگوهای گفتاری هنجار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.