ارگوتراپیست مهدی صابر

گفتاردرمانی اختلالات جسمی

گفتار درمانی اختلالات جسمی| کلینیک توانبخشی پایا| کلینیک توانبخشی غرب تهران| دکتر صابر

سر فصل مطالب

در آسیب دیدگی اسکلتی، مشکل دستگاه ­های اسکلتی (استخوان­ها، مفاصل، اندام­ها، و عضلات وابسته به آن­ها) آن چنان شدید است که روی عملکرد آموزشی کودک، به طور نامطلوبی تاثیر می­گذارد. این اصطلاح دربر گیرنده ی آسیب­های ناشی از ناهنجاری مادرزادی (مثلا : پای چماقی، فقدان برخی از اندام­ها، و غیره)، آسیب دیدگی های ناشی از بیماری (مثلا: فلج اطفال، سل استخوانی، و غیره)، آسیب دیدگی­های ناشی از سایر علت­ها (مثلا : فلج مغزی، قطع اندام ها، شکستگی­ها، و یا سوختگی­ها) است که باعث جمع شدگی اسکلت می­شوند (دفتر ثبت فدرال، مأخذ آنلاین). مرکز گفتاردرمانی  دکتر صابر در زمینه گفتاردرمانی کودکان با اختلالات جسمی و همچنین گفتاردرمانی در منزل برای کودکان فعالیت می نماید. تجهیزات پیشرفته مرکز در کنار تجربه متخصصان مرکز گفتاردرمانی موجب پیشرفت روند گفتار در کودکان می شود.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

از ویژگی­های آسیب دیدگی اسکلتی این است که، در بیش­تر موارد باعث « اشکالاتی در پاها، بازوها، مفاصل، و ستون مهره ها می­شوند، و راه رفتن، ایستادن، نشستن، و یا استفاده از دست­ها را برای کودک ناممکن و یا دشوار می سازند»

شایع ترین این مشکلات عبارتند از: دیستروفی عضلانی، آرتریت روماتوئید دوران کودکی، و اِسکلیوز. به لحاظ تخصصی، این مشکل نتیجه­ی صدمه­ی عصبی است، در حالی که فلج مغزی غالبا به صورت آسیب دیدگی اندام ها و ناتوانی حرکتی تظاهر پیدا می­کند.

نتیجه گیری برای درمان گفتاردرمانی کودکان

هوش کودک مبتلا به آسیب دیدگی­ های اسکلتی معمولا طبیعی است، مگر این که مشکلات دیگری وجود داشته باشند که باعث پایین آمدن بهره­ی هوشی کودک گردند. با این وصف، کودک مبتلا به آسیب دیدگی­های اسکلتی، به علت محدودیت­های حرکتی، غالبا در مورد افعال عملی و سایر مفاهیم زبانی مربوط به فعالیت حرکتی، از مفاهیم کمتری برخوردار است. به عنوان مثال کودک مبتلا به آسیب دیدگی­های اسکلتی، به دلیل فقدان تحرک و مشارکت در فعالیت­های گروهی، ممکن است درباره ی ورزش­های جمعی و بازی­هایی که به تحرک بدنی نیاز دارند واژگان کم تری داشته باشد. در آسیب دیدگی­های زوال دهنده، مثل دیستروفی عضلانی، هر چه مشکل پیشرفت می­کند و فیبرهای عضلانی به سمت زوال می­روند، کنترل حرکت عضلات تولید تحت تاثیر قرار می­گیرند. معمولا برای کودکان مبتلا به اختلالات عضلانی زوال دهنده، در واپسین مراحل پیشرفت بیماری، خدمات درمان گفتار و زبان در نظر گرفته نمی­شود. به هر روی گفتاردرمانان باید با دستورات IEP برای کودکان دچار آسیب دیدگی­های اسکلتی، به ویژه برای اختلالات زوال دهنده در طول زمان، مورد راهنمایی قرار گیرد.

از سوی دیگر، فلج مغزی، با معیار پیش رونده بودن، یک اختلال ایستا است، اختلالی نیست که انتظار داشته باشیم عملکرد کلی کودک در مهارت­های عضلانی، با گذشت زمان بدتر بشود البته، مگر این که درمان نشود و به حال خودش رها شود. با درمان مناسب پزشکی، و خدمات حمایتی مثل فیزیوتراپی و کاردرمانی، با گذشت زمان، نشانه­ های فلج مغزی کاهش پیدا می­کنند. به دلیل رابطه­ ی موجود بین وضعیت حرکتی کلی کودک و پیشرفت در درمان گفتار و زبان، گفتاردرمانان را که با کودک دچار فلج مغزی کار می­کنند، تشویق می­کنیم تا به منظور زیر نظر گرفتن تمام مهارت های حرکتی کلی، با سایر متخصصانی که با کودک کار می­کنند همکاری نزدیکی داشته باشند. برای کودکان دچار دیس آرتری ناشی از فلج مغزی، شگردهای درمان دیس آرتری گفتار غالبا سودمندند.

گفتاردرمانی کودکان با اختلال جسمی

 

سایر آسیب دیدگی سلامت عمومی

فرد مبتلا به آسیب دیدگی سلامت عمومی، از توانایی، هشیاری، و شور و نشاط کمی برخوردار است، که این وضعیت مستلزم افزایش هشیاری نسبت به محرک­های محیطی است، چرا که این وضعیت منجر به کم شدن هشیاری در محیط آموزشی می­گردد، زیرا:

در اثر مشکلات حاد یا مزمن، نظیر: آسم (نفس تنگی) ،اختلال و نقص در توجه، و یا بیش فعالی و اختلال و نقص در توجه، دیابت، صرع، بیماری قلبی، هموفیلی، مسمومیت ناشی از سُرب، سرطان خون، عفونت کلیه (نفریت)، تب روماتیسم، و کم خونی داسی شکل، عملکرد آموزشی کودک به نحو نامطلوبی تحت تاثیر قرار می گیرد (دفتر ثبت فدرال ، مأخذ آنلاین).

ویژگی­های سایر آسیب دیدگی­های سلامت عمومی، به علت زیاد بودن تعداد ناتوانی­های دیگر در این طبقه، به طور گسترده­ای تفاوت پیدا خواهد کرد. از ویژگی­های کودکان دچار آسیب دیدگی­های سلامت عمومی، که پیش تر در تعریف آن بیان شده است، این است که، اغلب در به انجام رساندن کار، انتقال از یک کار به کار دیگر، تعامل با دیگران، اجرای دستورات، انجام منظم یک کار، و سازمان بندی کردن مراحل کار، دارای مشکل هستند. کودکانی که از لحاظ جسمی ضعیف و بی حال هستند، ممکن است به اکسیژن کمکی نیاز داشته باشند و روزانه چندین بار دارو مصرف کنند، که غالبا از آن ها به عنوان دانش آموزان نیازمند مراقبت، ثبت نام به عمل می آید. کودکان مبتلا به بیماری­های واگیردار نیز زیر عنوان سایر آسیب دیدگی­های سلامت عمومی، در مدارس با آن­ها رفتار می­شود.

نتیجه گیری برای درمان گفتار و زبان

چنانچه مشکلاتی، سلامت و زندگی کودک را تهدید کند و کودک به خدمات پزشکی نیاز داشته باشد، غالبا درمان گفتار و زبان به تعویق می­افتد. کودکانی که از دیدگاه پزشکی، ضعیف و بی حال هستند، اغلب به مراقب نیازمندند تا به منظور محافظت از زندگی آن­ها و یا جلوگیری از وخیم تر شدن وضعیت سلامت آن­ها بی درنگ اقدام شود. در خلال لحظات بحرانی بیماری، به دلیل مشکلات ناشی از تنفس و یا تغذیه که با کار کردن روی گفتار تناقض دارند، کودکان تحت درمان گفتار و زبان قرار نمی­گیرد. به هر روی، به محض این که سلامت کودک امکان بدهد، و او برای درمان گفتار و زبان مراجعه کند، گفتاردرمانان کودکان کار روی درمان گفتار و زبان را متناسب با هدف­های IEP برای کودک، دوباره آغاز می­کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.