ارگوتراپیست مهدی صابر

گفتاردرمانی کودکان اوتیسم در مدرسه

گفتاردرمانی کودکان اوتیسم در مدرسه| تمرینات گفتار درمانی برای اتیسم| مرکز دکتر صابر

سر فصل مطالب

بعضی وقت ها گفتاردرمانگران از این که از آن ها خواسته شده تا دانش آموزان مبتلا به اختلال اوتیسم  را درمان کنند، متعجب می شوند. این سوال نیز احتمال دارد برای پدر و مادر کودکان به وجود بیاید که گفتاردرمانگران چه خدماتی را می توانند به کودک شان ارائه دهند. از آن جایی که کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در ابعاد گوناگون ارتباطی همانند توانایی حرف زدن، برقراری ارتباط، بیان نیاز های اصلی خود یا شروع یک گفت و گو دارای مشکلات متفاوتی هستند، نمی توان پاسخ صحیحی به این سوال داد. امروزه با توجه به این که تعداد دانش آموزان مبتلا به اوتیسم افزایش یافته، خدمات گفتاردرمانی کودکان اوتیسم در مدرسه های خاصی انجام می پذیرد. مرکز دکتر صابر، بهترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم در تهران، با انجام تمرینات گفتار درمانی برای اتیسم ، گفتاردرمانی در منزل برای اوتیسم و بستن قرارداد با مدارس برای گفتاردرمانی کودکان اوتیسم در مدرسه به درمان این کودکان کمک می کند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

گفتاردرمانی کودکان اوتیسم در مدرسه و مهارت های تحصیلی

مهارت‌ های تحصیلی در کودکان اوتیستیک متناسب با همه‌ی سطوح رشدی آن‌ هاست. درک خواندن برای برخی از این کودکان ممکن است ارتباط ضعیفی با کدگشایی کلمات داشته باشد. برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم پدیده‌ی hyperlexia را نشان می‌ دهند که نشانه‌ی توانایی کدگشایی است که به مهارت شناختی، اجتماعی و دیگر مهارت‌ های زبانی اشاره دارد. خصوصیات hyperlexia عبارت اند از:

  • کد گشایی پیشرفته‌ی کلمه
  • اشتغال دائمی با خواندن حروف یا نوشتن
  • نجوا در کودکان دارای اکو
  • Pedntic speech که به الگوی غیرطبیعی زبان که بیانی متفاوت دارد و کیفیتی متفاوت را در استفاده از کلمات و سبک گفتاری منعکس می‌ کند، اشاره دارد (مورد استفاده در اوتیسم سطح بالا)
  • مشکل در تفسیر معنای تن صدا مثل این که آیا یک پیام تمسخر را حمل می‌ کند یا صمیمیت را؟!

برای تمامی افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم که دارای کلام هستند، ویژگی‌ های فرا زنجیره‌ ای، فرازبانی مثل تن، تکیه و بلندی باید ارزیابی شود. این کودکان در این نواحی مشکل دارند. الگوی غیر معمولی گفتاری مثل آن چیزی که در اوتیسم سطح بالا دیده می‌ شود (Pentic speech style) باید بررسی شود و بهترین راه ارزیایی پروزودی، نمونه‌ی گفتار خود انگیخته است.

  • فاصله‌ی قابل مشاهده بین مهارت قوی کدگشایی، تشخیص کلمات و هجی در مقایسه با درک ضعیف خواندن
  • علاقه‌ی زودهنگام نسبت به خواندن
  • یادگیری خواندن بدون آموزش مستقیم!

واج شناختی و تمرینات گفتاردرمانی کودکان اوتیسم

واج شناختی به سیستم صدا های زبان اشاره دارد و شامل قوانینی برای ترکیب زنجیره‌ی صدا های (همخوان‌ ها و واکه‌ ها) گفتاری می‌ باشد. تولید به حرکات مسیر صوتی برای تولید صدا های گفتاری اشاره دارد که شامل جایگاه تولیدگر ها و اصلاح اندازه و شکل حفرات تشدید می‌ باشد. همانند سایر جنبه‌ های شکل زبان، زنجیره‌ های واج شناختی و تولیدی معمولاً از نقاط قوت کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم می‌ باشد. این حیطه در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم مشابه با کودکان طبیعی تکامل می‌ یابد و در واقع همان رشد طبیعی را پی می‌ گیرد. ولی به هر حال یک سری تولیدات غیر دقیق و مبهم در این کودکان گزارش شده است. در مراحل اولیه ارزیابگر می‌ تواند آوا های موجود در ساختار های هجایی و وقوع فرآیند های واجی و خرابگویی‌ های تولیدی را برای آن‌ هایی که در سطح پیش دبستانی و فراتر از آن هستند، یادداشت‌ برداری کند.

جنبه های گفتاردرمانی کودکان اوتیسم

جنبه‌ های فرا زنجیره‌ ای با نوای گفتار در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم اغلب آسیب دیده است. این جنبه‌ های فرا زنجیره‌ ای گفتار به‌عنوان جنبه‌ های فرازبانی هم ارجاع داده می‌ شوند و شامل: تن صدا، تکیه و بلندی می‌ شود. یکی از توصیف‌ های اصلی اختلالات طیف اوتیسم شامل آسیب نوای گفتار است که یک علامت تشخیصی فوری اختلال است. مشکلات نوای گفتار در میان افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم خیلی وسیع است و نیاز به گفتاردرمانی کودکان اوتیسم در مدرسه دارد و شامل موارد زیر می شود:

  • آهنگ اغراق‌ آمیز، فرکانس بالا و جیغ مانند برای یک صدای منوتن یکنواخت
  • جایگاه نامناسب تکیه در بزرگسالان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم سطح بالا
  • مشکلاتی با بلندی شامل کنترل ضعیف، نوسان غیر منتظره و بلندی بیش از حد

گفتاردرمانی کودکان اوتیسم در مدرسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!