ارگوتراپیست مهدی صابر

گفتاردرمانی با تجربه

گفتاردرمانی با تجربه | گفتاردرمانی کودکان آنلاین| گفتار درمانی در منزل| گفتاردرمانی شهرک غرب

سر فصل مطالب

مرکز گفتاردرمانی کودکان در زمینه درمان اختلالات گفتار و زبان کودکان نظیر تاخیر کلامی، لکنت زبان، اختلالات تلفظی و دیگر مشکلات گفتاری فعالیت می نماید. گفتاردرمانی کودکان با استفاده از تجهیزات پیشرفته مرکز نظیر اتاق شنیداری، سنسوری روم و… به درمان مشکلات گفتاری کودکان می پردازد. گفتاردرمانی در منزل از دیگر خدمات مرکز گفتاردرمانی کودکان  است که موجب پیشرفت روند درمان مشکلات گفتاری می گردد.

 جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

گفتاردرمانی با تجربه یا تازه کار

گفتاردرمانهای تازه کار در دادن بازخورد درست به بیماری غالباً‌ با مشکل روبرو می­شوند، زیرا با اطمینان کامل نمی­توانند تعیین کنند که :

a) آیا پاسخ بیمار درست بود

b) دقیقاً چه چیز پاسخ درست و یا نادرست بود.

بازخورد اصلاح کننده یعنی اطلاعاتی که متخصص بالینی درباره­ ی کیفیت، ویژگی، ‌و یا درستی پاسخ پیشین، در اختیار بیمار می­گذارد. هنگامی که ماهیت پاسخ درست برای متخصص بالینی تازه کار مبهم باشد، ارایه ­ی بازخورد اصلاح کننده­ ی مناسب دشوار خواهد بود. بنابراین،‌ گفتاردرمان ها را تشویق می­کنیم تا در تلاش به منظور گسترش مهارت­ها در بازخورد اصلاح کننده، به دقت و به طور منظم درباره ­ی ماهیت پاسخ­های بیمار بیندیشند.

بازخورد اصلاح کننده غالباً کلامی است، و به مهارت­های گفتاردرمانها در تشخیص درست صحت پاسخ­های بیماری و انتقال بی­درنگ این یافته­ ها به بیمار، پس از پاسخ، بستگی دارد. برای افزایش صحت ارزیابی پاسخ­های بیمار، مراحل زیر پیشنهاد می­شوند:

۱) افزایش آگاهی درباره­ی هدف در پاسخ بیمار. برای مثال، اگر هدف، پاسخ بیمار درباره­ی تولید صدای/س است. متخصص بالینی باید با جایگاه و شیوه­ی تولید صدای/س/ آشنا باشد و به راحتی بتواند تولید صحیح صدای/س/ را تشخیص دهد.

2) پاسخ بیماری را با هدف مورد نظر مقایسه کند.

۳) برای تعیین دقیق ویژگی­های خاص درستی پاسخ، پاسخ بیمار را تجزیه و تحلیل کنید. برای مثال، آیا ساختار و عملکرد اندام­های گویایی برای تولید صدای/س/ مناسب‌اند؟

آیا وضعیت بدنی بیمار تولید درست صدای/س/ را به اندازه ­ی کافی حمایت می‌کند؟ آیا زبان بیمار در جایگاه درست تولید صدای /س/ قرار دارد؟ آیا برای تولید صدای/س/، جریان هوا به طور مناسب و آن گونه که لازم است، از دهان خارج می­شود؟

۴) بر اساس نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل فعالیت تولیدی بیمار، جنبه­ های مختلف (تولید صدای/س/) را که درست بوده است، برای بیمار توضیح دهید.

۵) ویژگی یا جنبه­ای از صدای/س/ را که نادرست بوده است، مورد توجه قرار دهید. این مرحله را با استفاده از روش­هایی که برای آموزش طراحی شده­اند، به پایان برسانید، و تولید درست صدای/س/ را با استفاده از الگوی متخصص بالینی و یا سایر روش­ها عملاً‌به بیمار نشان دهید.

علاوه بر این، هگد(2001) پیشنهاد می­کند که ، با دادن امتیازهای مثبت در خلال بازخورد اصلاح کننده، تأثیرات منفی ناشی از بازخورد اصلاح کننده را به حداقل کاهش دهید. علی‌الاصول، نخست، همواره درباره­ ی جنبه­ های مختلف تولید که درست بود، با بیمار صحبت کنید. سپس، جنبه­ هایی را که نادرست بود، همراه با تحلیل این که چرا تولید نادرست بود، به کارتان اضافه کنید.

گفتاردرمانی کودکان با تجربه

گردآوری داده­ ها در روند گفتاردرمانی

منظور از گردآوری داده­ ها، ثبت پاسخ­های بیمار در خلال جلسه­ ی درمان است. روش­های گوناگونی برای گردآوری داده ­ها وجود دارد. گفتاردرمانها را تشویق می­کنیم تا روشی را انتخاب کنند که انجام آن در جریان کار روزانه ساده، و از نظر درستی کاملاً کارآمد باشد. برخی از گفتاردرمانها روش ساده­ ی (+) یا (-) را برای گردآوری داده­ ها ترجیح می­دهند. در این روش، نشانه­ ی (+) به معنی درست بودن پاسخ بیمار،‌ و نشانه­ی (-) به معنی نادرست بودن پاسخ بیمار است. برخی دیگر، روش (۱) یا (P) را ترجیح می­دهند، که در آن عدد (۱) به معنی درست بودن پاسخ بیماری و نشانه­ی (P) به معنی نادرست بودن پاسخ بیمار است. حتی، ساده­ تر ممکن است روش «علامت­گذاری» همانند شمردن مورد استفاده قرار گیرد، که در آن (۱) به معنی پاسخ درست بیماری و نشانه­ ی (×) به معنی نادرست بودن پاسخ بیمار باشد. افزون بر این، برای گردآوری داده­ها، «دستگاه­های صداساز» تجاری در دسترس­ اند. به طور کلی ، گفتاردرمان ها ممکن است برای حفظ ثبات در گردآوری داده­ ها از هر روش دلخواهی برای علامت­گذاری و جمع­بندی پاسخ­های بیمار استفاده کنند.

برگه­ های گردآوری داده ­ها، یعنی برگه­ هایی که برای یادداشت­ برداری یا نوشتن نتایج پاسخ­های بیمار برای جمع ­بندی و تجزیه و تحلیل به کار گرفته می­شوند. این برگه­ ها بسیار سودمندند. برخی از این برگه­ ها فقط دارای ۱۰ جزء هستند که به درمانگر امکان می­دهند تا ده تا از پاسخ­های بیمار را در یک سطح و یا در یک ردیف ثبت کند. در برخی دیگر از برگه­ های گردآوری داده ­ها، خلاقیت بیشتری به کار گرفته شده و استعداد هنری در طراحی آنها به چشم می­خورد. این برگه ­ها ممکن است کمک کنند تا داده­ های مربوط به موضوعات مشابه، به شکل­ها و رنگ­های مختلف گردآوری شوند. برای مثال، یکی از این برگه­ ها ممکن است درختی یا ۳۰ عدد سیب خوش رنگ باشد، که هر یک از این ۳۰ سیب به عنوان فضایی برای گردآوری داده­ های مربوط به پاسخ­های بیمار و یا تلاش­های بالینی باشد.

تلاش­های بالینی، عبارت از موقعیت­های سازمان­بندی شده­ای هستند تا بیمار پاسخی را در حین درمان از خود بروز دهد. تعدادی از موقعیت­های مختلف را که بیمار باید در خلال مداخلات درمانی، یعنی هنگام ایجاد پایه برای داده ­ها و هنگام درمان، پاسخ دهد، شرح داده است. به عنوان بخشی از ارزیابی، یعنی هنگامی که متخصص بالینی از موقعیت­های تکراری برای تعیین میزان پیشرفت صورت گرفته روی یک هدف درمانی ویژه استفاده می­کند نیز، تلاش بالینی صورت می­گیرد تا بیمار پاسخ دهد. برای مثال، وقتی که متخصص بالینی از بیمار می­خواهد تا هدف را چندین بار به تعداد معینی تکرار کند (تلاش بالینی)، درصد پاسخ­های درست روی هدف مشخص را تعیین می­کند. متخصص بالینی با مقایسه­ی تعداد پاسخ­های درست با تعداد موقعیت­ها برای تولید هدف، میزان پیشرفت بیمار را می­سنجد. برای نمونه،‌اگر بیمار صدای/ک/ را تا ۹۰٪ درست تولید کند،‌این به آن معنی است که بیمار در ۱۰ بار تلاش بالینی برای تولید صدا /ک/، ۹ بار آن را درست تولید کرده است. در تلاش­های بالینی، محاسبه­ ی درصد پاسخ­های درست چارچوبی است که برای گردآوری داده­ ها در هنگام جمع­آوری داده­ های پایه، تعامل درمانی، و ارزیابی فعالیت­ها، به طور گسترده مورد استفاده قرار می­گیرد.

موضوع اصلی درگردآوری داده­ ها، تمرکز بیشتر روی ثبات در گردآوری داده ­ها است تا شیوه­ ی جمع ­بندی داده­ ها. گفتاردرمانها را تشویق می­کنیم تا برای گردآوری داده ­ها در سرتاسر جلسه ­ی درمان،‌ تمرین کنند که این کار را به راحتی انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!