ارگوتراپیست مهدی صابر

کاردرمانی مداد دست گرفتن

کاردرمانی مداد دست گرفتن| تمرین مداد دست گرفتن| مرکز کاردرمانی تخصصی دکتر صابر

سر فصل مطالب

مرکز کاردرمانی دکتر صابر در بخش کاردرمانی دست به صورت تخصصی در حیطه مهارت های مداد دست گرفتن کودکان و دست ورزی کودکان فعالیت می نماید. تمرینات مهارت های دستی می­توانند به وضوح به دانش­ آموزان درباره قسمت­های مختلف دست و انگشتان و این که آن­ها چه استفاده ­هایی دارند کمک کند. آن­ها ممکن است به تمایز بین فضای بین انگشتان و نوک انگشتان نیاز داشته باشند. شما می­توانید به آن­ها برای آگاهی بیشتر در مورد کار انگشتان و دستانشان کمک کنید و به آن­ها ساعد، مچ، کف دست و انگشتان را آموزش دهید که این آموزش­ها شامل فشار ملایم نوک انگشتان و بستر ناخن­ها و ماساژ قسمت فضای بین انگشت شصت و انگشت اشاره می­شود، که می­تواند سفت و دردناک باشد. آن­ها می­توانند آموزش ببینند که چگونه این کارها را در روز مدرسه انجام دهند، به خصوص قبل از نوشتن. شما همچنین می­توانید به آن­ها مالیدن دستان به یکدیگر را آموزش دهید تا گیرنده­ های لامسه را فعال کنیم و آن­ها را گرم کنیم. همه این فعالیت­ها قبل از نوشتن با دست یا هر فعالیت ظریف دیگری انجام می­شود. کاردرمانی دست در منزل از دیگر خدمات کاردرمانی دست  می باشد که به رشد مهارت های حرکتی و  تقویت مهارت های حرکتی ظریف در کودکان کمک بسزایی می کنند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

برخی از کودکان نیاز دارند یاد بگیرند که چگونه قلم را به دست بگیرند. برخی از آن­هایی که قلم، ماژیک، یا مداد شمعی را به دست می­گیرند، نیاز دارند بتوانند با نوک انگشتان پاک­کن را بگیرند، کنترل انجام این فعالیت­ها بسیار مشکل است. مداد شمعی­ها و ماژیک­های کودکان، معمولا نوارهای نگه­دارنده دارند که کودک می­تواند یاد بگیرد که نوک انگشتان کجا قرار بگیرند. شما می­توانید به آن­ها برای درست کردن یک O بزرگ از طریق فضای بین شست و انگشت اشاره در هنگام به دست گرفتن وسیله نوشتن کمک شایانی کنید.

شما می­توانید یک نوار باریک و با رنگ روشن الکتریکی که از مغازه­های سخت­افزار طبق رنگ مورد علاقه کودک خریداری شده و تقریبا 5/2 سانتیمتر اندازه دارد و بالای نوک مداد قرار می­گیرد به آن اضافه کنید و به کودک یاد می­دهد که نوک­های انگشت خود را کجا بگذارد. به او آموزش دهید که این نوار را قبل از تراشیدن مداد بردارد و بعد از آن نقطه­ای مشابه بر روی آن بگذارد. این باعث دردسر است که یک نقطه نگه دارنده تا این حد تقویت­کننده است.

کاردرمانی مداد دست گرفتن کودکان

در کاردرمانی دست ابزار متنوعی جهت گرفتن صحیح مداد ی ماژیک­های باریک که به طرز قابل توجهی گرفتن را بهبود می­بخشند و از نظر حسی برای دانش­ آموزان خوشایند هستند وجود دارد. بهتر است کودکان از این ابزارها در مهد کودک­ها و پیش دبستانی­ ها استفاده نمایند چرا که تغییر الگوی گرفتن آن­ها در بزرگسالی به سختی ممکن است.

تعدادی از ابزار گرفتن مداد به شرح زیراند:

  • وسیله گرفتن مداد که طراحی آن قبل اصول ارگونومی است و دارای سه سطح جهت گرفتن است. همچنین دارای سطح تماس نرمی می­باشد که نگه داشتن مداد یا خودکار موجب ناراحتی دست دانش­آموزان نشود. برای افراد راست دست با قرار دادن انگشت شست بر روی سطحی که با R (راست) نشانه­گذاری شده و برای افراد چپ دست با قرار دادن انگشت شست بر روی سطحی که با L (چپ) نشانه­گذاری شده است قابل استفاده است. همچنین این ابزار برای بزرگسالان که دست بزرگ دارند و یا افراد دچار آرتروز مناسب هستند.

نمونه ­ای از وسیله­ های کمکی برای مداد گرفتن

  • شرکت سازنده از همان طراحی بالا به اضافه بال­هایی که مانع از عبور متقاطع انگشتان دست­ها از روی هم می­شود استفاده کرده است. دانش ­آموزان انگشت شست خود را زیر یک سطح و انگشت اشاره و میانی را در طرف دیگر آن قرار می­دهند.
  • گراتو گریپ که سخت­تر می­باشد و نسبت به عبور متقاطع کمتر انعطاف­پذیر است و نوک­های انگشتی بزرگتری در زیر بال خود دارد. بسیاری از دانش­آموزان ترجیح می­دهند این مورد که سخت­ تر هست را نسبت به عبور متقاطع انتخاب نمایند.
  • ابیلیتشن اگ: گرفتن با یک فوم لاستیکی و یا گرفتن­های تخم مرغ شکل که فضای کف دست کودک را می­گیرد و سبب می­شود وضعیت انگشتان جهت نوشتن بهتر گردد. این­ها برای کودکان با مشکلات عصبی عضلانی و ارتوپدیک مناسب هستند.

نمونه­ ای از ابیلیتشن اگ

  • یک راه جذب برای آموزش صحیح مداد گرفتن در دست برای دانش ­آموزان می­باشد. مداد از وسط دست عبور کرده و برای نوک­ های شست، انگشت اشاره و میانی 3 فرورفتگی لاستیکی شکل دارد.
  • تطابقات دیگری نیز برای گرفتن مداد در دست مانند شکل­های زیر وجود دارد.

تمرین مداد دست گرفتن

ابزار، کاغذ و سطوح

مداد یا خودکار می­توانند تفاوت ایجاد کنند. این موارد را در نظر بگیرید:

  • مدادهای ضخیم و مدادهای مثلثی شکل برای دانش­آموزان راحت­تر در دست گرفته می­شوند.
  • مدادها و خودکارهای سنگین شده فیدبک حس عمقی بیشتری را برای دانش­آموزان با مشکلات حسی ایجاد می­کنند. همچنین این وسایل برای دانش­آموزانی که لرزش دست دارند هم مناسب می­باشد.
  • خودکارهایی با طراحی خاص مانند و خودکارهای ارگونومی EVO که به طور کامل طریقه گرفتن خودکار به دست را تغییر می­دهند.
  • خودکارهای دارای سیستم لرزشی که عضلات دست و دامنه توجه را فعال می­کنند. این خودکارها که بسیار سرگرم­کننده­اند اما کنترل آن­ها مشکل است. نمونه دیگر این خودکارها می­باشد که به عنوان وسیله­ای برای ویبراسیون حرکتی دهان شناخته می­شود. این خودکار شامل یک کیت مداد می­باشد که نوک­های آن­ها جویدنی است. خودکار یا مداد نیز ویبراسیون سبک را ایجاد می­کند.

نمونه­ای خودکارهای دارای ویبرایشن

استفاده از میزهای صاف، نوشتن دانش ­آموز را سخت­تر می­کند چرا که ممکن است دانش ­آموز مجبور شود تا گردن خود را برای دیدن کاری که انجام می­دهد، دراز کند یا مچ خود را برای نوشتن خم کند. دانش ­آموز ممکن است هنگام افتادن وسیله ­اش از میز و خم شدن برای یافتن آن به سختی به وضعیت قبل برگردد.

استفاده از صفحه­ های کج بر روی میز سبب می­شود که ابزار نوشتن دانش ­آموز به صورت وی نزدیک­تر شود و نیاز نباشد تا کودک به سمت جلو خم شود. قرار دادن ابزارها در شیب به سمت بالا از خم ­شدگی بیش از حد مچ دست و وضعیت خمیده جلوگیری می­کند و منجر به حفظ راستای طبیعی یا مقدار جزئی صاف شدگی ستون فقرات می­گردد که برای دانش­ آموز بسیار راحت و دلپذیر است.

دانش­آموزانی که در حالت ایستاده از، تخته سیاه قابل نصب بر روی دیوار، تخته ­های ماژیکی تخته­ های دیواری یا کاغذهای نصب شده روی دیوار استفاده می­کنند علاوه بر داشتن سرگرمی و جذابیت برای آن­ها، بدنشان را قوی­تر کرده و سبب می­شود که دانش ­آموزان بیشتر درگیر فعالیت شوند.

میزهای تحریر از مواد سخت و با دوام ساخته شده که براحتی ابزارهای تحریر روی آن­ها لغزش دارند. شما می­توانید با اضافه کردن یک سرعت­گیر مانند پد یا صفحات پلی استر ترمز گیر به سطح روی میز سرعت نوشتن وی را کاهش دهید. صفحات سرعت­گیر که در زیر سینی قرار داده می­شود و مانع از حرکت آن­ها می­شود. وقتی که کودکی به نور حساس است، باید نوری که از روی میز تحریر براق وی به چشم­هایش منعکس می­شود را در نظر گرفت. شما می­توانید از ورقه­های پلاستیکی یا یک بلاتر میز قدیمی برای کاهش تشعشع میز تحریر استفاده کنید.

ورقه­ های مورد استفاده برای نوشتن نیز باید در نظر گرفته شوند. ورقه کرم رنگ یا قدیمی کاهی رنگ با خط­های آبی، قرمز و نقطه­ چین می­تواند برای بعضی دانش ­آموزان مخصوصا آن­هایی که مشکلات بینایی دارند گیج­ کننده باشد. برای کودکانی که مشکل لامسه دارند به جای استفاده از ورقه ­های تمیز، از ورقه ­هایی که خط­های آن­ها بزرگ و برجسته شده استفاده می­گردد.

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام پسر من کلاس ۶دبستان است و متاسفانه مداد را خیلی بد در دست میگیرد و زود از نوشتن خسته میشود طوری که دستانش درد میگیرد باهوش است اما به این دلیل سرعتش پایین است من نتوانستم حل کنم لطفا کمکم کنید شماره تماسم ٠٩١٢٢۵٧٩۴۴۶

    پاسخ
    • سلام. بابد حتما ویزیت بشن تا تشخیص درست داده بشه. میتونین از تمرینات داخل متن تقویت مهارتهای دست استفاده کنین

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!