ارگوتراپیست مهدی صابر

فلج مغزی

مشکلات نوشتاری در کودکان فلج مغزی

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

یکی از عملکرد های بسیارمهم دست، نوشتن میباشد که به فرد اجازه ارتباطات وسیع تر با محیط را میدهد نوشتن فرایند پیچیده ای است که عوامل روانی -حرکتی متعددی در رشد و شکل گیری آن دخیل اند و عوامل حرکتی دخیل در آن در ارتباط با رشد گرفتن دقیق بوده و همزمان با آن رشد خواهد کرد . یکی از بیماریهایی که بیشترین میزان درگیری دست در اطفال را در بردارد بیماری فلج مغزی است.

برای دیدن بهترین روش های درمان فلج مغزی به صفحه درمان کودکان فلج مغزی مراجعه نمایید.

فلج مغزی تنها یک بیماری نبوده و به مجموعه از اختلالات حرکتی وضعیت اطلاق میشود. شیوع فلج مغزی ۱تا ۳ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد میباشد نوع اسپاستیک خصوصاً همی پلژی نسبت به سایر انواع بیشترین موارد را تشکیل میدهد (بیش از ۳/۶۳٪) انواع اکستراپیرامیرال و مختلط فلج مغز به ترتیب ۳/۳۳ و۳/۱۳٪ می باشد.

تشنج، ضایعات بینایی, شنوایی, گفتاری و مشکلات رفتاری از جمله اختلالات هستند که میتوانند همراه با فلج مغزی باشند همانطور که ذکر شد یکی از مشکلات مهم در کودکان فلج مغزی درگیری دست و بدنبال آن اختلالات نوشتاری (بخش حرکتی) میباشد که متأسفانه به علت وسعت درگیری و اختلالات همراه در این بیماری به این مشکل کمتر توجه میشود.

توانایی نوشتن یکی از مهارتهای اصلی و اساسی در سنین پیش از مدرسه است که خود نیازمند مهارتهای مختلفی است از جمله این مهارتها میتوان از مهارتهای حرکتی ظریف، هماهنگی، ادراک بینایی، آپراکسی و غیره نام برد.

این مهارت بخصوص در کودکان فلج مغزی به علت ضعف حرکتی و اختلال در ادراک بینایی به شدت صدمه دیده است و کودک را دچار مشکل می سازد.

از آنجایی که طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا -انگلیس -آلمان حدود ۸/۱ کودکان فلج مغزی قادر به تحصیل در مدارس میباشند و از طرفی مهمترین عملکرد مورد نیاز در آمد آموزش نوشتن است و با توجه به اینکه بخش اعظم مهارتهای پیش از حدود ۱۰ سالگی یعنی گرفتن در دست به صورت مشت شده شروع میشود و تا سن ۶ سالگی سد انگشتی دانیامیک این مهارتها تکمیل میگردد و باید ابزاری مطمئن جهت ارزیابی دست کودکان فلج مغزی در سنین قبل از دبستان و ارایه راهکارهای درمانی مناسب همزمان با سایر برنامه های درمانی برای ارتقاء سطح درمان دست در این کودکان بدست می آورد.

با توجه به دیدگاههای مختلف رشد چارچوب های مرجع مختلفی در کار درمانی جهت ارزیابی دست در کودکان فلج مغزی وجود دارد که در زیر به اختصار به آنها اشاره شده است .

ارزیابی های دست در کودکان فلج مغزی

الف) چهارچوب مرجع بیومکانیکال:

با این چارچوب عملکرد دست از نظر قدرت عضلات و تعادل عضلانی،  دامنه حرکتی مفاصل دست، الگوهای گرفتن قوی و ظریف بررسی میشود.

طراحان این رویکرد جانسون (۱۹۷۳) – کمپل (۱۹۶۶) و مایر (۱۹۶۹) بودند.

ب) چارچوب مرجع رشدی

چارچوب رشدی بر توصیف مهارتهای متوالی به همان نحو که در رشد عادی کودکان دیده میشود متمرکز میگردد. این توالی ها با توجه به سطوح سنی خاص به درمانگر کمک می نماید تا دریابد که چگونه مهارتهای دستی به رشد مهارتهای دیگر وابسته اند. صاحبنظران این چارچوب افرادی چون گزل (۱۹۶۹)، هارسون (۱۹۳۱) و پرلموتر (۱۹۷۳) میباشند.

پ) چارچوب عصبی – رشدی

این چارچوب تون پوسچرال، کنترل پوسچرال – ثبات و تحرک مورد برسی قرار می گیرد. صاحبنظران این رویکرد افرادی چون بوبت (۱۹۷۲) رود بوهم (۱۹۸۸) – دانلا و وگتل (۱۹۹۲) می باشند.

ت) چارچوب یکپارچگی حسی

چارچوب یکپارچگی حسی اهمیت عملکرد حسی و عملکرد یکپارچگی آن مشکلات حسی را برای امکان پاسخ های سازش یافته عنوان میکند. در طی آن مشکلات حسی عمیق و دیس پراکسیا و مشکلات تطابقی بررسی میشود . آیزر (۱۹۸۸) ودان (۱۹۸۷) از طراحان مهم این رویکرد هستند.

همانطور که ذکر شد تمام فعالیتهای ماهرانه انسان به نوعی با عملکرد دست در ارتباطند یکی از عملکردهای دست که به انسان اجازه برقراری ارتباط وسیع تر با محیط اطراف را میدهد، نوشتن است.

نوشتن فرایند شکل دهی به حروف و یا سایر سمبل های معنی دار بر کاغذ است (وبستر۱۹۹۸) که در طی سطوح رشدی مختلف و شکل گیری پیش مهارتهای خاصی  صورت میگیرد. (بوتینگر ۱۹۹۲ به نقل از مایر ۱۹۹۲).

این مهارت مهمترین و بحرانی ترین مهارت در سنین دبستان است (آمندرسن۱۹۹۲).نتایج نشان می دهد1/4 زمان روزانه کودکان در مراحل پیش دبستانی و پایه اول با کاغذ و مداد با هدف نوشتن یا ترسیم سپری میشود. با کسب این مهارت، کودک تأثیر بیشتری بر محیط خواهد داشت.

بخش کاردرمانی دست مرکز کاردرمانی غرب تهران با بهره گیری از تکنیک های مختلف توانبخشی دست در زمینه ایجاد مهارتهات های پایه ای نوشتن در کودکان فلج مغزی پیش قدم بوده و با طراحی برنامه های تخصصی هند تراپی نقص مفیدی را در اصلاح الگو های گرفتن در کودکان فلج مغزی و ایجاد عملکرد مناسب در دست این کودکان دارد.

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
لکنت زبان در کودکان
فلج مغزی در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان
یکپارچگی حسی چیست؟
دیستروفی عضلانی چیست؟
بیش فعالی در کودکان چیست؟
نقص توجه  در کودکان چیست؟
متخصص کاردرمانی در منزل
مرکز کاردرمانی کودکان
بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران
متخصص گفتار درمانی در منزل
کلینیک گفتاردرمانی کودکان
بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

مرکز درمان فلج مغزی

بهترین کلینیک درمان فلج مغزی در تهرانپارس

مرکز درمان فلج مغزی در نیاوران

مرکز درمان فلج مغزی سعادت آباد

بهترین مرکز درمان فلج مغزی در ستارخان

کلینیک درمان فلج مغزی در پاسداران

بهترین کلینیک درمان فلج مغزی در شمال تهران

مرکز درمان فلج مغزی در شرق تهران

بهترین کلینیک  درمان فلج مغزی در پونک

بهترین مرکز درمان فلج مغزی در ولنجک

بهترین کلینیک درمان فلج مغزی در فرمانیه

کلینیک درمان فلج مغزی در شهرک غرب

مرکز درمان فلج مغزی غرب تهران

کلینیک درمان فلج مغزی در شریعتی

بهترین مرکز درمان فلج مغزی در مرزداران

مراکز درمان فلج مغزی در سیدخندان 

کلینیک درمان فلج مغزی در جنت آباد

بهترین مرکز درمان فلج مغزی دهکده المپیک

بهترین کلینیک درمان فلج مغزی اسلام شهر

مرکز درمان فلج مغزی در تجریش

بهترین مرکز درمان فلج مغزی در قلهک

کلینیک درمان فلج مغزی در تهرانسر

مرکز درمان فلج مغزی در ونک

کلینیک درمان فلج مغزی در نارمک

بهترین مرکز درمان فلج مغزی پیروزی

 کلینیک درمان فلج مغزی سعادت آباد

بهترین مرکز درمان فلج مغزی ستارخان

مرکز درمان فلج مغزی ولنجک

کلینیک درمان فلج مغزی پاسداران

بهترین مرکز درمان فلج مغزی در شرق تهران

بهترین کلینیک درمان فلج مغزی غرب تهران

بهترین مرکز درمان فلج مغزی در تهران

مراکزدرمان فلج مغزی در مرزداران

درمان فلج مغزی در نیاوران

مرکز درمان فلج مغزی در جنوب تهران

درمان فلج مغزی در جنوب تهران

کلینیک درمان فلج مغزی در انقلاب

مرکز درمان فلج مغزی در یوسف آباد

کلینیک درمان فلج مغزی در منظریه

بهترین مرکز درمان فلج مغزی در ظفر

مرکز درمان فلج مغزی تهران نو

درمان فلج مغزی در افسریه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.