ارگوتراپیست مهدی صابر

علت پارکینسون چیست

علت بیماری پارکینسون چیست؟| کاردرمانی پارکینسون| گفتاردرمانی پارکینسون| توانبخشی دکتر صابر

سر فصل مطالب

بیماری پارکینسون یک اختلال حرکت پیشرونده عصبی است. که خود را با لرزش اندام ها، مشکلات حرکتی و سفتی عضلات نشان می دهد. مشکلات تعادلی، کندی در شروع حرکات و راه رفتن از دیگر علائم پارکینسون می باشد. علت اصلی بیماری پارکینسون هنوز شناخته نشده است. درگیری در دهه 50 زندگی شناسایی می شود. درمان های توانبخشی پارکینسون موجب کندی روند پیشرفت درمان می گردد. مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی دکتر صابر در زمینه کاردرمانی پارکینسون و گفتاردرمانی پارکینسون در تهران فعالیت می نماید. تیم تخصصی این مرکز در حیطه توانبخشی به صورت حرفه ای به ارائه خدمات کاردرمانی تعادلی و تقویتی مشغول می باشند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

4 ویژگی اصلی بیماری پارکینسون عبارت اند از:

1) لرزش (لرزش در حال استراحت) : غالباً با فعالیت کاهش می یابد، اما برای برخی افراد همچنان ادامه خواهد داشت. معمولاً یک طرفه شروع می شود و سپس به سمت دو طرفه پیش می رود.

2) سفتی: سفتی در عضلات که مانع از نرمی و روانی حرکت می شود. برای هر صفحه حرکتی در هر دو امتداد در یک مفصل خاص.

3) اختلال حرکتی داوطلبانه:

برادیکینزیا: کندی در حفظ حرکت

آکینزیا: کندی در شروع حرکت؛ پدیده ای به نام ” انجماد” تجربه می شود، فرد هنگام تلاش برای شروع، حفظ یا تغییر الگوی حرکتی ( به عنوان مثال هنگام نزدیک شدن به پله ها، گوشه چرخاندن، راه رفتن از طریق درگاه) از آن دست می کشد.

4) ایستادن نا مناسب: از بین رفتن تعادل و حالت خمیده

نشانه های بیماری پارکینسون

– اختلالات در راه رفتن (کاهش نوسان بازو) ، میکروگرافیا (یعنی دست خط کوچک می شود و حروف در هم پیچیده می شوند) چهره ماسکه با کاهش بیان چهره، اختلال در درک بینایی و فضایی، افسردگی، اختلالات شناختی با مرتبه بالاتر (تغییر توجه سخت و سختی در پردازش محرک های همزمان)، مشکل در بلع و گفتار (صدای آرام و دیسارتریا)

– دو جنبه زیر از بیماری پارکینسون اغلب (( آزاد دهنده )) (Gaudet, 2002) برای بیماران c / b از ماهیت غیرقابل پیش بینی خود:

– تغییرات پوشیدنی: کاهش استقلال و کاهش سهولت فعالیت های عملکردی

– تغییرات خاموش و روشن: تغییرات غیر قابل پیش بینی مستقل و حالت های وابسته (این جنبه اغلب به دوز داروها مربوط می شود (لاودوپا- داروهای متداول برای بیماران پارکینسون)

علت بیماری پارکینسون

اتیولوژی: علت اصلی هنوز شناخته نشده است.

پاتوفیزیولوژی

– ویژگی  اصلی آسیب شناختی بیماری پارکینسون از بین رفتن مسیر nigrostriatal دوپامینرژیک است و به دلیل مرگ سلول ها در ناحیه مغز به نام substra nigra است. به طور خاص، سلول هایی که می میرند سلول هایی هستند که حاوی دوپامین (نورون های دوپامینرژیک) می باشند؛ انتقال دهنده عصبی که

به سلول های عصبی اجازه می دهد تا پیام ها را بین یکدیگر و سپس به عضلات منتقل کنند تا حرکت عادی را تسهیل کنند.

– دوره بیماری و میزان پیشرفت در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

– تشخیص معمولاً از 55 سالگی داده می شود. ممکن است فرد 20 تا 30 سال پس از تشخیص زندگی کند.

پیشرفت علائم در بیماری پارکینسون

مرحله 1  لرزش دست ( یک طرفه)/ میکروگرافی/ گرفتگی عضلات
مرحله 2 اختلالات حرکتی دوطرفه/ حالت خمیده/ شاخص W/ حرکت و در فعالیت های روزمره زندگی/ 1-2 سال بعد از تشخیص دیده می شود
مرحله 3 تأخیر در پاسخ و تعادل / اختلال در تعادل/ مشکل در انجام کارهای روزمره که نیاز به ایستادن دارند (یعنی آماده سازی وعده غذایی، حمام کردن)
مرحله 4 هنوز قادر به حرکت است / کنترل حرکتی به شدت با مشکل مواجه شده و انجام کارهای روزانه را بسیار دشوار کرده است.
مرحله 5 معمولاً بیمار از ویلچر استفاده می کند/ نیاز به حداکثر کمک از دیگران برای انجام امور و مراقبت از خود را دارد.

 

چارچوب مرجع

پیامدهای کنترل حرکتی و یادگیری بر روی استراتژِ های مداخله: نقض کنترل حرکتی مشاهده شده در پارکینسون می تواند تأثیر عمیقی بر توانایی درگیری در شغل داشته باشد. به نظر می رسد با مصرف دارو، لرزش و گرفتگی کاهش می یابد اما مشکلات حرکتی همچنان ادامه دارد. این نشان می دهد که مشکل برنامه حرکتی ممکن است عامل محدود کننده در شغل باشد. رویکردهای مداخله سنتی مانند رود و بوبت به طور کلی برای افراد دارای پارکینسون برای تقویت آموزش عملکردی پیشنهاد می شود. با این حال، این ها پشتیبانی قابل توجهی از تحقیقات دریافت نکرده اند. اصول یادگیری حرکتی در حال حاضر مورد حمایت قرار می گیرد که در عملکرد کاردرمانی برای اختلال عملکرد عصبی گنجانیده می شوند. به عنوان مثال، فیدبک دادن (یک اصل یادگیری) یکی از مهم ترین متغیرهای ارتقاء یادگیری است، به ویژه برای افرادی که اختلال عملکرد عصبی و اختلا در بازخورد ذاتی (حسی) دارند. (1998, Tse & Spalding)

ارزیابی علائم پارکینسون

ابزارهای مختلف ارزشیابی وجود دارد که مختص پارکینسون است و به فعالیت های روزمره زندگی می پردازد و با این حال ، بسیاری از این ابزارها برای استفاده در مراحل پیشرفته تر بیماری که مرحله ای است که اغلب با کاردرمانی انجام می شود مناسب نیستند. هم چنین ، این ابزارها نقص عملکرد کاری (OP) را از منظر بیمار در نظر نمی گیرند (گودت 2002). برای ارزیابی جامع کاردرمانی، گودت توصیه می کند که کاردرمانگران هنگام کار با بیماران داری پارکینسون، از ارزیابی های زیر استفاده کنند:

علت بیماری پارکینسون

1) مقیاس عملکرد کاری کانادایی

– اندازه درک، زمینه خاص عملکرد کاری

– ابزاری معتبر و قابل اتکا

– مزیت معتبر بودن برای انجام در هر دو وضعیت روشن (وضعیت استقلال نسبی و تحرک ناشی از جایگزینی دوپامین) و خاموش ( کاهش استقلال و مراحل بعدی بیماری) ( مشخص شده OPI را می توان به طور جداگانه برای هر دو حالت روشن و خاموش نمره بندی کرد) .

2) مقیاس رتبه بندی بیماری پارکینسون

– وسیله ای برای شناسایی و توصیف مؤلفه های عملکرد (جسمی، عاطفی و شناختی) مربوط به بیماری

– استاندارد طلایی برای اندازه گیری علائم و نشانه های بیماری پارکینسون

– ابزاری معتبر و قابل اتکا

– 5 بخش، میانگین زمان اجرا 17 دقیقه (اما می تواند 40 دقیقه طول بکشد)

3) پرسش نامه بیماری پارکینسون

– مقیاس کیفیت زندگی مختص پارکینسون

– 39 آیتم، 8 متغیر ( بهزیستی عاطفی، حمایت اجتماعی، اختلال شناختی، ارتباطات، ناراحتی بدن).

نمرات از 0-100 مقیاس بندی می شوند (نمران پایین نشان دهنده ی کیفیت بهتر درک زندگی)

– زمان انجام = 15 دقیقه

– ارزیابی های دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشند :

1) ارزیابی مهارت های حرکتی و فرآیندی (AMPS)

2) مهارت های روزمره زندگی

3) تاریخچه شغلی

4) چک لیست علائق

5) تست دستی عضله، دینامومتر، پینچ متر

6) گونیامتری

7) نمونه دست خط

8) حرکات زمان بندی شده با ساعت (یعنی نشستن به ایستادن)

9) مهارت های حرکتی دهانی

10) حس عمقی

مداخله توانبخشی در پارکینسون

مداخلات معمولی کار درمانی پارکینسون شامل ارائه راهکارهای جبرانی، آموزش بیمار و خانواده، اصلاحات محیطی و وظایف و مشارکت در جامعه می باشد.

1- مراحل اولیه

– کمک به توسعه و اجرای برنامه های روزمره و ورزش کوتاه مدت (5-10 دقیقه) با تمرکز کامل بر دامنه حرکتی، به خصوص تنه برای ارتقاء انعطاف پذیری وضعیت خمیده

– معرفی استراتژی های جبرانی و محیطی و همچنین اصلاح وظایف. در حالی که بیمار هنوز هم می تواند بسیاری از کارهای روزانه را انجام دهد، معرفی زودهنگام این مداخلات ممکن است به کاهش صرف انرژِ کمک کند و سهولت اصلاح (برای بیمار و اعضای خانواده) را با پیشرفت بیماری فراهم می کند.

– نمونه ها: دستگیره هایی که برای ظروف غذاخوری و نوشتن ساخته شده است. برداشتن فرش های شلوغ و ترتیب مجدد مبلمان، گرفتن میله در حمام ، صندلی توالت بلند با دسته

آموزش: تکنیک های حفظ انرژی بسیار ضروری است، زیرا اغلب بیماران خستگی را به عنوان مانعی برای عملکرد کاری معرفی می کنند.

– ارائه اطلاعات در مورد منابع جامعه ( یعنی حمل و نقل، کمک به خانه، پشتیبانی از مراقب شهصی) و

گروه های پشتیبانی

2- مرحله میانی

گنجاندن ورزش / فعالیت مثل رقصیدن در برنامه روزانه که می تواند راه رفتن را بهبود ببخشد. تحریک شنوایی ریتمیک ( موسیقی یا ضرب اولیه قوی) نشان داده شده است که طول و سرعت گام را بهبود می بخشد.

– آموزش بیمار: از حرکات تکانه ای برای کمک به شروع حرکن استفاده کنید

– تمرین های حرکتی دهانی را تشویق کنید : در مورد انتخاب مواد غذایی و نحوه ی تغییر قوام مواد غذایی

– پیشنهادات خود را ارائه دهید؛ انواع مختلفی از راهنمایی ها ( یعنی علائم دیداری، پیام های کلامی، تمرین حرکات) برای کمک به بیمار در انجام فعالیت هایی که نیاز به حرکات پی در پی دارند

– تدارک ویلچر

3) مرحله نهایی

– اصلاح بیشتر در محیط خانه برای دسترسی و کنترل

– واحدهای کنترل محیطی مانند کنترل تلویزیون، رادیو، روشنایی اتاق و کنترل رایانه، تغییر واحد ها فقط برای فعال سازی نیاز به لمس اندک و حداقل عملکرد حرکتی داشته باشند. این نوع واحد نسبت به واحدهای دارای صدای فعال یا صوتی ترجیح داده می شود؛ زیرا افراد پارکینسون اغلب دچار کاهش حجم صدا و کنترل صدا می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.