ارگوتراپیست مهدی صابر

درمان پارکینسون در خانه

درمان پارکینسون در خانه| کاردرمانی پارکینسون| گفتاردرمانی پارکینسون| توانبخشی دکتر صابر

سر فصل مطالب

مرکز کاردرمانی دکتر صابر در زمینه درمان بیماران پارکینسون به صورت تخصصی فعالیت می نماید. از خدمات مرکز می توان به کاردرمانی و گفتاردرمانی بیماران پارکینسون  اشاره نمود. توانبخشی از درمان های مهم در فاز ابتدایی و میانی بیماری پارکینسون می باشد. کاردرمانی در منزل از دیگر خدمات مرکز توانبخشی دکتر صابر می باشد. برای افرادی که در مراحل اولیه و میانی پارکینسون هستند، چندین روش ایجاد شده و نشانه­ های داخلی می­تواند در نظر گرفته شود تا توانایی­های عملکردی را افزایش دهد. روش­های اصلی و کمک های درمانی در منزل ممکن است حتی در مراحل انتهایی بیماری موثر باشند، به علاوه شواهدی نیز هست تا حمایت بالقوه­ای از این تکنیک­ها را در روند درمان پارکینسون در خانه کند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

نگرش مثبت/ تنظیم هیجان

انتظار شکست و سرخوردگی در ابتدای درگیر شدن در یک فعالیت می­تواند معمول باشد، که تجربه عملکرد ضعیف مثل یک عقیده تقویت می­شود. در هسته­های قاعده­ای ارتباطات قوی با سیستم لیمبیک وجود دارد که با هیجان مرتبط است، نگرش سازنده و انتظار موفقیت (من خواهم توانست ……) ممکن است عملکرد را بهبود بخشد اگر این عقیده در ذهن در آغاز عمل به یک فعالیت شکل بگیرد. نگرش هیجانی می­تواند تاثیر بسیار قوی روی عملکرد حرکتی داشته باشد و بحث در مورد بعضی جزئیاتش نیز اثر زیادی داشته باشد.

تمرین ذهنی برای درمان پارکینسون در خانه

در کاردرمانی در پارکینسون تصور در جزئیات عمل/ اعمال در مورد نحوه اجرای آن قبل از شروع حرکت به نظر می­رسد فقدان فعالیت­های پیش حرکتی را جبران کند که در مغز بلافاصله قبل از شروع حرکت دیده شده است، ولی این مورد در افراد مبتلا به پارکینسون کم تر مشهود است. به خاطر آوردن یا تصور کردن فعالیت به عنوان آماده سازی برای درگیر شدن در فعالیت می­تواند به طور خلاصه باشد، ولی باید حاوی جزئیات تا حد امکان باشد. تصور کامل عملکرد نیز برای شروع فعالیت­های دستی قبل از حرکات واقعی مفید است.

مکالمه درونی

این شکل از نشانه­های اصلی مستلزم صحبت کردن حین انجام فعالیت­هایی بدون صدا است. از آموزش­های مستقیم ساده، هنگامی که به طور واقعی حرکات در حال انجام شدن است استفاده کنید. برای مثال، ادای کلمات با سکوت هنگام کشیدن پا بر روی زمین مواقع راه رفتن مشکل است، گفتن همراه با تکرار (گام های بزرگ) می­تواند طول گام را به طور چشم گیری افزایش دهد. این­ها اسامی و افعالی هستند که به نظر می­رسد بیش تر موثرند. متناوبا، بعضی از مردم پاسخ بهتری دارند تا با صدای بلند به خودشان بگویند، سپس از راه­های حسی شنوایی و همچنین مکانیسم­های شناختی درونی استفاده کنند.

تجسم

فکر کردن به یاد آوردن و تصور کردن، راه­های دیگر توصیف این پدیده است. مردم گاهی بسیار غرق در افکار و تصورات خود شده و از آن­ها استفاده می­کنند. در حالی که دیگران به طور طبیعی بیش تر از دیگر روش­ها استفاده می کنند. برای مثال، جایی که انجماد در درگاه یا دیگر مکان ها اتفاق می افتد، تجسم پله بر، بعضی چیزها مثل مانع یا خط انتقال، می تواند گاهی اوقات تحریک کافی دهد تا شروع دوباره راه رفتن را تسهیل کند.

دستورالعمل­ها

کمکی برای کار درمانگر هاست تا توانایی­های عملکردی را در افراد مبتلا به پارکینسون بهبود بخشند. توصیه شده است که:

به طور موثر از تکنیک­های نشانه ای داخلی که باید فرد مبتلا به پارکینسون در محیط مربوط آزمایش شود استفاده کنید و باید با همه افرادی که کمک می­کنند تمرین شود.

تکنیک­های نشانه ­ای بیرونی (Extrinsic cueing techniques) در کاردرمانی پارکینسون در منزل

استفاده از محرک­های حسی خارجی، ممکن است یک راه موثر باشد تا راه رفتن را تسهیل کند، کارکرد دیگر مهارت­های حرکتی را زیاد کند و به ارتباطات افراد مبتلا به پارکینسون کمک کند. کاربرد توجه و تمرکز آگاهانه در طول اجرا بالاترین اهمیت را هنگام استفاده از نشانه­های تولید بیرونی دارد و شروع، تنها با نشانه­های تولید داخلی است که در بالا توصیف شده است.

کاردرمانی پارکینسون

محیط بینایی

طرح محیط تاثیر قوی روی جریان تحرک برای افراد مبتلا به پارکینسون دارد. در اطراف منزل و دیگر محیط های استفاده شده تکراری، به وسیله پوزیشن دهی دوباره مبلمان می­تواند افزایش یابد تا حرکت را ساده کند و اثر بینایی زیاد شود. میزهای مرکزی باید در حالت ایده­ال به گوشه­ای از اتاق حرکت داده شود، بنابراین اجازه دسترسی مستقیم از صندلی دسته دار به درب، و به تلویزیون و دیگر مناطقی که اغلب در داخل اتاق دیده می­شود را می دهد. الگوی قرار گیری کف و فرش ممکن است چالش ویژه حاضر برای افراد مبتلا به پارکینسون باشد و گاهی اوقات مهار راه رفتن در این چنین محیط هایی را در مجموع به همراه دارد. اجتناب از این الگوها و رنگ­های متنوع در کف توصیه شده است که تا حد امکان رعایت شود، تا به آسانی هر چه بیش­تر دور و بر خانه راه بروند. اگر رنگ یا بافت کف متفاوت بین 2 اتاق نیاز است، بیش تر در درگاه در باشد و اغلب برای کسی که حالت انجماد دارد استفاده شود. در مکان­های درهم ریخته، شلوغ و نا آشنا، مکث تا یک مسیر جهت برنامه ریزی و دیدن موانع ایمنی که می­تواند دیده شود، ممکن است به راه رفتن آسان کمک کند. به علاوه توقف تا بررسی و برنامه ریزی دوباره برای محیط­های بعدی که به مشاهده در می­آید ضروری خواهد بود.

نشانه­ های بینایی

نشانگرهای کف: طول گام افزایش یافته می­تواند از طریق استفاده از نوارهای راه راه و رنگی در کف در مکان­هایی که انجماد یا مشکل در مسیر یک راهرو به طور منظم اتفاق می­افتد، تسهیل کننده باشد. راه راه هایی از نوار چسب با حدود 45 سانتی متر (18 اینچ) طول می­تواند چسبانده شود تا کف دردسرزا نباشد. نوار راه راه نیاز است تا رنگی متضاد با سطح زیرین خود باشد و باید به طور موازی در فواصلی منطبق با طول گام های فرد نصب شود. جایی که 90 درجه گوشه یا دیگر پیچ ها به عنوان مشکل است، نوار راه راه باید نصب شود تا اطراف زاویه گردش را تسهیل نماید. با این وجود اگر افراد در طول مسیر ببینند و به آن توجه کنند، قابل استفاده است. (بالا رفتن از پله نیز یکی از مشکلات جدی در افراد مبتلا به پارکینسون است که استفاده از خطوط گام­ها به نظر می رسد برای حفظ جریان راه رفتن به عنوان یک نشانه موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!