ارگوتراپیست مهدی صابر

درمان لکنت زبان بدون بازگشت

بازگشت لکنت زبان کودکان | درمان لکنت زبان بدون بازگشت | درمان قطعی لکنت زبان| دکتر صابر

سر فصل مطالب

لکنت زبان یکی از اختلالات شایع در کودکان 3تا 5 سال می باشد. مرکز درمان لکنت زبان دکتر صابر با در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفته درمان لکنت همچنین متخصصان گفتار درمانی لکنت زبان در زمینه درمان لکنت زبان در کودکان پیشرو می باشد. دکتر صابر مدرس دانشگاه شهید بهشتی با سابقه بالا در زمینه لکنت زبان کودکان در حیطه تشخیص علت لکنت و درمان لکنت زبان بدون بازگشت فعالیت می نماید. از خدمات مهم مرکز لکنت زبان گفتار درمانی در منزل برای لکنت زبان می باشد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

بازگشت لکنت زبان کودکان و نوجوانان

بازگشت لکنت،یعنی برگشت دوباره رفتار و یا واکنشی که قبلا کاهش پیدا کرده و یا حذف شده است. متاسفانه،بازگشت لکنت زبان یکی از معمول ترین مشکلاتی است که افراد دارای لکنت با آن مواجه می شوند. و این مشکل در برنامه های درمانی که بر روی روانی کامل گفتار،متمرکز هستند،شیوع بیشتری دارد.

در برنامه درمانی لکنت زبان که در مطالب قبل توضیح داده شد، هیچگاه به دنبال روانی کامل نیستیم. زمانی که بر روی حساسیت زدایی و پذیرش لکنت زبان کار می کنیم،کودک/نوجوان یاد می‌گیرد که امکان وجود نوسانات لکنت زبان در طی زمان و موقعیت های مختلف طبیعی است. و مهمتر از همه،مراجع یاد می گیرد که بعضی از دوره‌های زمانی که با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود به دلیل این نیست که لزوماً کار اشتباهی انجام داده است. این دوره ها ممکن است فقط بخشی از طبیعت نوسانی لکنت زبان باشد.

 درمان لکنت زبان بدون بازگشت

مسلماً زمان‌هایی ممکن است نیاز باشد تا کودک/نوجوان با لکنت زبان مجدداً برای مدیریت گفتار و یا نگرش های خود برای حفظ ارتباط موثر تر تلاش کند. اگر مراجع ای انجام تمریناتش را متوقف کند و یا در موقعیت های جدید در مورد گفتارش نگرانی بیشتری داشته باشد، ممکن است کاهش توانمندی در حفظ و روانی گفتار و یا نگرش های سالم را تجربه کند. این دوره‌های زمانی بیشتر از آن که برچسب بازگشت بگیرند،به عنوان جزر و مد ها و یا نوسانات موقعیتی لکنت در نظر گرفته می شوند. در طول زندگی فرد چنین موقعیت هایی را مرتب تجربه می کند و به مرور تطابق بهتری پیدا می کند. نکته مهم در درمان لکنت زبان بدون بازگشت تکمیل پروسه درمان و درمان همه جانبه اختلال لکنت می باشد.

درمان لکنت بدون بازگشت

ما می‌توانیم برای کودک/نوجوان با لکنت زبان و یا والدین این گونه توضیح دهیم هر زمان تجربه افت روانی گفتار و افزایش ترس از لکنت را داشتی، فرصتی است برای بازبینی مجدد و تقویت مهارتهای مدیریت لکنت و هر چه قدر این مسئله برای تو تکرار شود،مهارت تطابق تو با این مشکل بهتر می‌شود راحت‌تر می‌توانی مشکل را کنترل کنی. و در آینده برای تو مفیدتر است. یکی از این روش ها روش مشارکت اجتماعی در درمان لکنت زبان است.

درمان قطعی لکنت زبان با کمک به کودک برای اینکه درمانگر خود شود

در نهایت، بهترین راه برای انتقال و حفظ طولانی مدت دستاوردهای درمان لکنت زبان ،کمک به کودک/نوجوان در مجهز شدن به ابزارهایی است که در آینده بتواند به صورت مستقل با مشکلات مواجه شود. بنابراین ما از مراجعمان می خواهیم که:

  • نیازهایش را برای بهبود توانایی های ارتباطی، در مورد ارزیابی قرار دهد
  • بروندادی که دوست دارد به آن برسد را شناسایی کند.
  • از بین شیوه های مختلف برای رسیدن به آن نیاز ها و رسیدن به برون داده های مورد نظرش انتخاب درستی را انجام دهد.
  • شیوه هایی را که انتخاب کرده با موفقیت اجرا نماید.

به عبارت دیگر،ما از کودک/نوجوان می‌خواهیم که گفتار درمانگر خود شود. ابزارهایی که کودک/نوجوان نیاز دارد تا به اهداف خود برسد در اینجا توضیح داده شده است.شامل:

  • مشاهده موقعیت فعلی (تاریخچه گیری و ارزیابی)
  • انتخاب شیوه هایی برای بهبود گفتار و کاهش لکنت زبان
  • توجه به باورها و احساسات مربوط به لکنت زبان
  • بهبود نگرش های ارتباطی
  • استفاده از سلسله مراتب و حساسیت زدایی برای دستیابی به اهداف سخت
  • آموزش افرادی که در محیط قرار گرفته‌اند و هماهنگ کردن آنها با درمان لکنت زبان
  • تمرین مهارت ها و احترام به ارزش تمرین کردن
  • بهبود مهارتهای مشاهده خود و خود-تشویقی
  • حل مسئله خلاقانه در هنگام مواجه شدن با مشکلات در مسیر درمان

همه این مفاهیم،که به صورت مناسبی در درمان قرار داده شوند، به مراجع کمک می‌کند تا درمانگر خود شود و بازگشت لکنت زبان را کنترل کند. زمانی می‌توان گفت انتقال و تثبیت به خوبی انجام شده است که کودک/نوجوان یاد بگیرد از خودش هم آن سوالاتی که ما از او می پرسیم را بپرسد و سپس از شیوه های حل مسئله در زمان مواجه شدن با موقعیت های جدید-که شاید در درمان به صورت مستقیم روی آنها کار نشده-استفاده کند.

درمان قطعی لکنت زبان

تثبیت فقط یک دوره نیست،بلکه یک فرآیند مداوم است که از ابتدای درمان باید به آن پرداخته شود.

هدف از فرآیند تثبیت،حفظ دستاوردهای درمان در ابعاد مختلف  و انتقال مهارت‌های حل مسئله از درمانگر به مراجع است.

برای رسیدن به این هدف،درمانگر از همان ابتدای درمان،به این موارد توجه می‌کند. در مرکز گفتار درمانی دکتر صابر با انجام تکنیک های همراه جهت حفظ دستاورد های درمان لکنت به کودک کمک می شود به درمان قطعی لکنت زبان در خود نزدیک گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.