ارگوتراپیست مهدی صابر

درمان بیخوابی در کودکان

درمان بی­خوابی در کودکان| کاردرمانی کودکان و گفتاردرمانی کودکان|گفتاردرمانی پاسداران دکتر صابر

سر فصل مطالب

 یکی از مهمترین مشکلات والدین با کودکان مشکلات خواب آنان می باشد. کودک باید هر روز هفته در یک زمان به رختخواب برود و در یک زمان بیدار شود. مشکلات حسی تأثیرات زیادی بر خواب می­گذارند و خواب نیز البته بر همه چیز تأثیر می­گذارد. یک کودک دچار حساسیت شنوایی ممکن است در فیلتر کردن صداها مشکل داشته باشد، چه ترافیک بیرون باشد، چه صدای تلویزیون خانه، یا حتی صدای تنفس خواهر یا برادر خوابیده در تخت یا اتاق کناری. یک کودک دچار دفاع لمسی ممکن است توسط پیژامه، ملافه، بالش یا سختی تشک اذیت شود. اتاق می­تواند زیادی گرم، زیادی سرد، زیادی روشن یا تاریک باشد تا بتواند به راحتی بخوابد. مرکز کاردرمانی دکتر صابر در زمینه ماساژ درمانی و مشکلات پردازش حسی در کودکان که موجب اختلالات خواب در کودک می گردد به صورت تخصصی فعالیت می نماید. ماساژهای آرام سازی و یکپارچگی حسی به درمان بیخوابی در کودکان کمک بسزایی می نماید.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

برای درمان بیخوابی کودکان راه های بسیاری وجود دارد. خوشبختانه، تغییرات نسبتا ساده می­توانند تغییر بزرگی ایجاد کنند. این­ها برخی پیشنهادات برای زمان خواب هستند:

ایجاد یک برنامه خواب و درمان بیخوابی

کودک باید هر روز هفته در یک زمان به رختخواب برود و در یک زمان بیدار شود. می­تواند وسوسه ­انگیز باشد که به کودکان در آخر هفته­ ها و تعطیلات اجازه داد که دیر به خواب بروند، اما این کار ساعت درونی بدن را سردرگم می­کند و خواب را حتی پس از آخر هفته و تعطیلات مختل می­نماید. اگر ساعت خواب به دلیل تعطیلات و سفر بهم بریزد، آن را با اختلاف 15 دقیقه باخواب طبیعی کودک تنظیم کنید.

برای کودکانی که با تغییرات مشکل دارند و به سختی به تخت خواب می­روند، برنامه رفتن به خواب را از یک ساعت قبل آغاز کنید. مراحلی را به طور منظم برای رفتن به تختخواب ایجاد کنید مانند مسواک زدن دندان­ها و شستن صورت، صحبت درباره­ی اتفاق­های روز، خواندن یک کتاب و سپس چراغ­ها را خاموش کنید. کمی تنوع ایجاد کنید تا کودک نسبت به این برنامه­ها بتواند خود را تطبیق بدهد. یک والد ممکن است همیشه کتاب بخواند، اما می­تواند کتاب­های دیگری در طول هفته بخواند. ممکن است خواندن داستان درباره­ی به خواب رفتن برای کودک آرام­بخش باشد، برای بعضی­ها، یک برنامه ­ریزی تصویری برای هر گام داشته باشید. در حالی که ما باور داریم فعالیت­های شبانه باید آرام و بی سر و صدا باشد، بعضی کودکان قبل از اینکه بتوانند به خواب بروند نیاز به ورودی شدید دهلیزی و حس عمقی دارند. ممکن است یک والد متوجه شود که کودک راحت­تر به خواب می­رود که برای مثال برنامه خود را با پریدن روی تخته پرش کوچک خود شروع کند یا چند ردیف پله را بالا برود و سپس دندان­های خود را مسواک بزند و پیژامه­های خود را بپوشد و ادامه.

معمولا حمام قبل از خواب برای کودکان آرامش ­بخش است زیرا آب فشار عمقی فراهم می­آورد. اگر کودک از آب حمام می­خورد، والد می­تواند به آب نمک بهداشتی اضافه نماید، از آن جایی که منیزیوم به شل کردن عضلات کمک می­کند و خواب را تحریک می­نماید. با این وجود، بعضی کودکان توسط یک حمام قبل از خواب زیادی تحریک می­شوند. در این صورت، آن­ها باید زودتر یا در صبح حمام کنند.

بسیاری از کودکان و بزرگسالان خود را از طریق دهان آرام می­کنند. اگر کودک نیاز به آدامس جویدنی داشته باشد، شست خود را بمکد، خود را گاز بگیرد یا به طور مکرر اشیاء غیر خوردنی را در دهان خود قرار دهد، است از یک آرامش­بخش دهانی استفاده کند. (اسباب بازی­های دهانی)

بیخوابی کودکان

راحتی اتاق، لباس­ها، و تخت خواب

سر و صداهای محیط را با نسبتا ساکت نگه داشتن خانه با استفاده از یک دستگاه ایجاد صدای سفید، سی دی، برنامه­ی آیفون صدای سفید، یا فن، یا ضد صدا کردن اتاق و نصب پنجره­های دو جداره به حداقل برسانید. در آپارتمان­های پر سر و صدا، کودکان دچار حساسیت صدایی بالا – مخصوصا نوزادها و کودکان که به تازگی به سرپرستی گرفته شدند – ممکن است در واقع نیاز به پنجره­های ضد صدا داشته باشند که سر و صدای بیرون را کاملا حذف می­کند.

از یک چراغ خواب یا اگر کودک ترجیح می­دهد از لامپ روی میزی بسیار کم نور استفاده کنید. البته، یک کودک دارای حساسیت ممکن است در اتاقی که کاملا تاریک باشد بهتر بخوابد. ممکن است نیاز باشد در خانه پنجره­های دودی نصب شود و اطراف در اتاق خواب را درزگیری کنند تا از نفوذ نور به درون جلوگیری شود. یک حوله­ی تا شده برای این کار مناسب است اما ممکن است در حین شب اگر نیاز به بیرون رفتن باشد، این کار را برای کودک دشوار بکند.

مطمئن شوید اتاق خیلی گرم یا خیلی سرد نیست. تلاش خود را بکنید تا جلوی ویبره­ی دستگاه تهویه هوا و صدای رادیاتور را بگیرید. اگر هوا خشک باشد از یک مرطوب­کننده­ی هوا و اگر هوا مرطوب باشد از یک رطوبت­گیر هوا استفاده کنید. به فکر استفاده از یک تصفیه­کننده­ی هوا با یک فیلتر باشید تا حساسیت­های هوازی را کاهش دهد.

بیشتر کودکان رختخواب تمام نخ و پیژامه­های نخی یا از پشم گوسفند را با مارک­ها و برچسب­های کنده شده و بدون کمربندهای کشی ترجیح می­دهند.

کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که در طول شب دچار گرمای زیاد می­شوند ممکن است از ملافه­های خاصی خوششان بیاید. که باید از ملافه­هایی که زود خشک می­شوند و با دوام هستند، استفاده کنید.

حتما بررسی کنید که تشک ناصاف، زیادی سفت یا زیادی نرم نباشد. بعضی کودکان ورودی هوشیاری بدنی و لامسه­ای لازم که به خواب رفتن و در خواب باقی ماندن کمک می­کند را از یک ملافه­ی وزن­دار دریافت می­کنند. بعضی کودکان خوابیدن در یک کیسه­ی خواب را به دلیل ورودی بیشتر حس عمقی بسیار دوست دارند. می­توان بسیاری از موارد راحتی در خواب مانند کیسه­ی خواب، ملافه­های وزن­دار، بالش­های ارتعاشی و دستگاه­های تولید صدای سفید را به صورت آنلاین تهیه کرد.

روش­های مختلف خواب کودک

  • چرت زدن­های روزانه را حذف کنید یا کاهش دهید، چون ممکن است با خواب شبانه مداخله کنند.
  • اگر کودک نسبت به بو حساس باشد، کیسه­ی زباله را قبل از زمان خواب به بیرون ببرید و بوهای آشپزی را حذف کنید. از شوینده­های لباس بدون بو بر روی پیژامه­ها و رخت خواب استفاده کنید و در کل از نرم­کننده­های پارچه­ای استفاده نکنید چون باقی مانده مواد بو به جا می­گذارد.
  • از ایجاد اتاق خواب برای کودک به عنوان یک محل برای فعالیت­های جالب و پر از فعالیت جلوگیری کنید، اتاق خواب را تنها برای خواب نگه دارید.
  • اتاق را با رنگ­های آرامش­بخش دکور کنید و از کاغذ دیواری و موکت طرح­دار اجتناب کنید اگر کودک به طور بصری تحریک می­شود از کاغذ دیواری و موکت طرح­دار اجتناب کنید.
  • داروهایی همچون آنتی هیستامین­ها، محرک­ها، و متعادل­کننده­های روانی قادرند به طور مستقیم بر خواب تأثیر بگذارند. با متخصص کودکان یا متخصص داروهای روانی همکاری کرده تا بهترین برنامه­ی دوز داروهای لازم را ایجاد کنید. از محصولات دارای کافئین چون شکلات، کاکائو داغ، چای سرد، نوشیدنی کولا و قرص­های ضد درد تا حداقل 6 ساعت قبل خواب اجتناب کنید.
  • ممکن است والدین از ملاتونین ترکیبی استفاده کنند. ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی توسط غده­ی اپی­فیز ترشح می­شود که به تنظیم چرخه­های خواب- بیداری کمک می­کند. یافته­ها نشان می­دهد که داروهای دارای ملاتونین، که به صورت اسپری یا قرص موجود هستند، مطمئن بوده و اغلب برای کودکان، بخصوص کودکان اوتیسم مؤثر هستند.
  • به والدین یادآوری کنید که خود از این روش­ها استفاده کنند. مراقبی که خودش استراحت کرده باشد از یک فرد خسته برای کمک به خواب رفتن بسیار بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.