ارگوتراپیست مهدی صابر

جدیدترین درمان اوتیسم

جدیدترین درمان اوتیسم | کاردرمانی اوتیسم| گفتاردرمانی اوتیسم| مرکز اوتیسم تهران دکتر صابر

سر فصل مطالب

با شیوع بالای اوتیسم در کودکان، روش های درمان متفاوتی برای اوتیسم مطرح شده است که هر یک بر پایه یکی از علوم توانبخشی یا روانشناسی می باشند. تشخیص روش درمان اوتیسم، با دکتر اوتیسم است و او می تواند بهترین روش درمان اوتیسم را برای کودک انتخاب نماید. مرکز اوتیسم دکتر صابر با در اختبار  داشتن تیم متخصص کاردرمان، گفتاردرمان و رونشناس کودک در حیطه درمان های تخصصی اوتیسم نظیر رفتاردرمانی، بازی درمانی، درمان های حسی، گروه درمانی و… فعالیت می نماید. مداخله و آموزش با کمک فناوری (TAII) یک شیوه مبتنی بر شواهد است و محبوبیت آن در حال افزایش است، این روش مداخله مطابق معیارهای مبتنی بر شواهد بر اساس 9 طرح مطالعه گروهی و 11 طرح مطالعه موردی است. در ادامه به توضیح این روش می پردازیم.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

اوتیسم و راه های درمان

اوتیسم و راه های درمان

تعریف مداخلات فناوری که برای تحلیل آماری مورد استفاده قرار می گیرد، شامل دو گروه آموزش با کمک کامپیوتر و آموزش با دستگاه های مواد گفتار می باشد. بعلاوه، استفاده های مختلف از تکنولوژی های مختلف نیز ارائه می‌شود، مانند استفاده از گوشی‌های هوشمند و تکنولوژی تبلت (وونگ و همکاران 2013). آموزش و مداخله با کمک فناوری شامل گروهی از مداخلات برای نشان دادن مهارت های اجتماعی، ارتباطی، رفتاری، توجه مشترک، شناخت، آمادگی مدرسه، آکادمیک، حرکتی، سازگاری و حرفه‌ای است ( Odom 2013 ). در حقیقت، دانش‌آموزان دارای اوتیسم دستاورد مثبتی با کاربرد TAII نشان داده‌اند (Hetzroni and Shaiem 2005; Massaro and Bosseler 2006) مزایای این نوع مداخله عبارتند از: افزایش یادگیری و به دنبال آن انجام تکالیف با وضوح مشخص، کاهش حواس پرتی که منجر به تمرکز توجه بیشتر (Murray 1997) و حمایت از توانایی برای شروع، تداوم و یا پایان دادن به رفتار می‌شود (Goldsmith and LeBlanc 2004).

چندین برنامه TAII مخصوص دانش آموزان دارای اوتیسم  وجود دارد:

• آموزش تشخیص چهره ها و احساسات (Bolte et al. 2002; Silver and Oakes 2001 Faja et al. 2008)
• توسعه برنامه ریزی فضایی(Grynszpan et al. 2007)
• آموزش فعالیت های عملکردی زندگی روزانه، مهارت های ایمنی (Josman et al. 2008)؛
• افزایش دایره واژگان (Massaro and Bosseler 2006)؛
• ارتقاء مهارت های خواندن (Ramdoss et al. 2011)؛
• بهبود تقلید صدا ( Bolte et al. 2010)؛
• توسعه مهارت های مشارکت اجتماعی (Parsons and Mitchell 2002)

آموزش به روش کوشش های گسسته (DTT)

آموزش به روش کوشش های گسسته (DTT) شیوه آمد مؤثری است که از اصول ABA به وجود آمده و در آموزش مهارت ها به دانش آموزان دارای اوتیسم استفاده می شود. تمرکز اولیه بر فراگیری مهارت هنگام تدریس و آموزش یادگیری مهارت های اولیه، با تقسیم مهارت ها به بخشهای کوچک و قابل یادگیری و مناسب با سطح رشد کودک است. DTT چهار بخش مجزا دارد (۱) ارائه محرک، (۲) پاسخ کودک، (۳) تأثیر، (۴) مکث کوتاه بین تأثیر و ارائه مجدد محرک. DTT رشد مهارت های ارتباط زبان، رفتار تطابقی، مهارتهای شناختی آموزشی، و مهارت های اجتماعی را بالا می برد و رفتارهای مخل را کاهش می دهد. این شیوه های ساختارمند در آموزش کودکان مؤثر بوده اند و یک فرایند قابل پیش بینی برای یادگیری هستند.

اصول ABA

آموزش پاسخ محور(PRT)

آموزش پاسخ محور یک مداخله ماهیت گرا است که بر اساس علائق و ابتکارات یادگیرنده ساخته می شود، و از توسعه مهارت های ارتباطی، آموزش زبان، بازی، و رفتارهای اجتماعی پشتیبانی می کند. PRT برای ارتقاء متغیرهای یادگیری هسته ای ایجاد شده است: انگیزش، پاسخ به سرنخهای چند گانه خود مدیریتی، و شروع تعاملات اجتماعی Koegel and) (۱۹۹۳ Suhrheinrich et al. ۲۰۰۷.Frea
این مهارت ها هسته ای توصیف می شوند زیرا آن ها مهارت های پایه ای هستند که یادگیرندگان دارای اوتیسم بر اساس آن ها می توانند پیشرفتهای وسیع و عمومی در بسیاری از حوزه ها داشته باشند(۲۰۰۷ ,.Suhrheinrich et al). برخی عناصر مرکزی PRT شامل: انتخاب کودک، تقویت تلاشهای پی در پی، الحاق تکالیف نگهداری، و تقویت کننده های طبیعی بدون واسطه که بستگی به رفتار مناسب دارد، می باشد.

اصول تیچ تاون (TeachTown) :

برنامه نمونه ای که براساس شیوه های مبتنی بر شواهد شناخته می شود.

اصول تیچ تاون نمونه ای از یک برنامه مداخله جامع کامپیوتر محور (TAII) و بر پایه ABA است. مدارکی را برای پشتیبانی TAIL به عنوان یک شیوه مبتنی بر شواهد در بررسی وونگ و همکاران ۲۰۱۳ فراهم کرد. ABA ساخت راهبردهای مداخله ای را در بر می گیرد که نتایج و پیش بینی ها را توصیف می کند، و منجر به افزایش مهارت های مثبت می شود(۲۰۰۷ .Cooper et al). داده ها به منظور تعیین مداخلات بطور سیستماتیک برای تولید پیامدهای مثبت برای افراد جمع آوری می شود. طرح اموزشی اصول تیچ تاون شدیده تحت تأثیر متدولوژی های درون ABA با یکپارچه کردن دو استراتژی مبتنی بر شواهد: DTT و PRT است.

اوتیسم و راه های درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!