ارگوتراپیست مهدی صابر

اوتیسم و مشکل ناخن گرفتن

مشکل ناخن گرفتن کودکان اوتیسم| علائم اوتیسم در کودکان | دکتر اوتیسم| مرکز اوتیسم تهران

سر فصل مطالب

 تمیز نگهداشتن ناخن های کودک مهم است. کثیفی زیر ناخن ها شامل میکروبهایی است که به راحتی در زمان خوردن غذاهای انگشتی قورت داده می‌شود. اما گرفتن ناخن در کودکان اوتیسم کار ساده ای نیست. کودکان اوتیسم با مشکلات حسی در دست ها در زمان لمس و استفاده ار ناخن گیر مقاومت نشان می دهند به همین علت نظافت شخصی یکی از مشکلات والدین به حساب می آید. مرکر اوتیسم تهران با در اختیار داشتن امکانات روز دنیا در زمینه درمان کودکان اوتیسم  به صورت تخصصی در حیطه ماساژ درمانی و کاردرمانی حسی فعالیت می نماید. سنسوری روم با ارائه محرک های حسی در تعدیل حس این کودکان بسیار مفید می باشد.  کاردرمانی اوتیسم و گفتاردرمانی اوتیسم از خدمات ویژه مرکز اوتیسم دکتر صابر می باشد که توسط متخصصین با تجربه مرکز به بهترین شکل ممکن ارائه می گردد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

مشکل ناخن گرفتن در کودکان اوتیسم

نکاتی که می تواند والدین را در زمینه مشکل ناخن گرفتن کودکان اوتیسم کمک کند:

مراقبت از ناخن

1.تا حد امکان ناخنهای کودک کوتاه باشد.

2. از ناخن‌گیر بزرگ به جای کوچک استفاده کنید. در زمان ناخن گرفتن ممکن است صدا و حساسیت لمسی نوک انگشتان حواس کودک را پرت کند.

3.ناخن گرفتن بعد از حمام انجام شود (در این زمان ناخن در نرم‌ترین حالت است)

4. اگر زیر ناخن‌ها کثیف است از بورس ناخن استفاده کنید. بعضی از بورس‌ها دارای قسمت مکنده بوده و به راحتی در سینک قابل نصب هستند. در این شرایط کودک می‌تواند ناخن‌های یک دست را بدون نیاز به دست دیگر تمیز کند. این روش برای کودکانی که در استفاده دوطرفه از اندام مشکل دارند روش مناسبی خواهد بود. همچنین کودک در تشویق به تمیز کردن ناخن می‌شود.

حمام

بعد از آزمون و خطا دمای آب مورد دلخواه کودک را کشف کنید.

۱. دمای آب مورد دلخواه را تعیین کنید. از مایع بدن شویی به جای صابون‌های سفت استفاده کنید. استفاده از مایع از مشکلات افتادن صابون در حین حمام پیشگیری می‌کند.

۲. از لیف نرم یا زبر استفاده کنید. این مورد بستگی به ترجیح کودک اوتیسم دارد.

  1. از صابون مایع به اندازه لازم استفاده کنید که تا انتهای حمام یا دوش گرفتن کم نیاید. اگر کودک به بو حساس است از مایع بدون بو استفاده کنید. صابون مایع با رایحه ارغوانی و وانیلی آرامبخش هستند. اگر کودک از این بوها خوشش می‌آید در زمان خواب نیز می‌توان استفاده کرد. رایحه نعنا انرژی‌زا بوده و برای استفاده در صبح اگر کودک در بیدار شدن و حرکت مشکل دارد مناسب است.
  2. شستشو را از صورت آغاز کنید. مایع به چشم کودک نخورد. از بالا به پایین بشوئید و عجله نکنید.
  3. اگر کودک می‌تواند از لیف استفاده کند اجازه بدهید هر قسمت از بدن که مورد علاقه‌اش است را شستشو کند.
  4. موهای کودک را در مرحله آخر بشوئید تا در زمان شستشوی بدن احساس سردی در سر نکند. برای ساده‌تر شدن روند حمام از محصولات ترکیبی شامپو و نرم کننده استفاده کنید.
  5. از سر تا انگشتان پا کودک را آب بکشید.
  6. کودک را در حوله بزرگ قرار دهید. این کار روند خشک شدن را تسریع کرده و از نفوذ هوای سرد جلوگیری می‌کند که حواس کودک را پرت خواهد کرد.

9. اگر کودک در شب حمام رفته است بهترین زمان برای استفاده از لوسیون یا روغن است. و اگر در زمان صبح حمام رفته است بهترین زمان برای استفاده از ضد آفتاب می‌باشد. تعدادی از این محصولات بدون بو و رایحه هستند.

مشکل ناخن گرفتن در کودکان اوتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!