ارگوتراپیست مهدی صابر

اوتیسم و مشکل بیرون رفتن کودکان

اوتیسم و مشکل بیرون رفتن کودکان| علائم اوتیسم| تشخیص اوتیسم| مرکز درمان اوتیسم تهران |

سر فصل مطالب

مرکر اوتیسم تهران با در اختیار داشتن امکانات روز دنیا در زمینه تشخیص و درمان کودکان اوتیسم  به صورت تخصصی فعالیت می نماید. توانبخشی اوتیسم شامل کاردرمانی اوتیسم و گفتاردرمانی اوتیسم و خدمات درمانی نظیر بازی درمانی، رفتاردرمانی و سنسوری روم و اتاق شنیداری، اتاق تاریک بینایی ، ماساژ درمانی می باشد که در کنار هم موجب بهبود مهارت های اجتماعی، گفتار، درک کلامی، رفتارهای کلیشه ای و… در کودکان اوتیسم می گردد.

 جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

تعطیلات و مشکل بیرون رفتن کودک اوتیسم

تعطیلات روتینهای ما را تغییر می‌دهد و ما از آن لذت می‌بریم. اما کودکان با اختلالات طیف اتیسم در این زمینه نظر متفاوتی دارند. این کودکان فقط می‌خواهد که به زمان خواب و برنامه خود برگردد. شما ممکن است معتقد باشید که سخت کار کنید و زندگی را سازماندهی کنید تا آخر هفته برسد اما این مسئله در کودکان با اختلالات طیف اتیسم اینطور نیست.

 

کودک اوتیسم بوهای متفاوتی را زمانیکه شما غذای مخصوص آخر هفته تهیه می‌کنید استشمام می‌کند. همچنین افرادیکه معمولا برای دیدار شما نمی‌آیند آخر هفته در خانه شما هستند. همچنین روزهای ساختارمند مدرسه و سایر فعالیتها در آخر هفته مختل می‌شود. یک برنامه‌ریزی مختصر کمک کننده خواهد بود:

  1. فکر کنید که چه چیزی واقعا برای تعطیلات شما و خانواده مهم است.
  2. کودک را در برنامه‌ریزی آخر هفته تا حد ممکن دخیل کنید.
  3. به کودک اجازه دهید از تغییرات مطلع شود و برنامه خود را آماده کند. با این کار رفتارها و تجربیات غیر منتظره کودک تا حد امکان کاهش خواهد یافت.
  4. تا حد امکان روتینهایی مثل زمان خواب، لباس پوشیدن و روتینهای صبحگاهی را حفظ کنید.
  5. کودک را تشویق کنید تا در آماده‌سازی تا آنجایی که می‌خواهد مشارکت کند.
  6. او ممکن است از شما بخواهد تا دکوراسیونهای خود را تغییر دهید و یا غذاهایی را که در زمانهای خاص سال برای سورپرایز آماده می‌کنید را بپزید. درخواست او را اعمال کنید تا احساس کند که قسمتی از این جشن یا مراسم است.
  7. ریلکس باشید.

رستوران

غذا خوردن در اماکن عمومی قسمتی از زندگی خانوادگی است. منتظر ماندن برای غذا و بودن در مکان ناآشنا در بعضی کودکان با اختلالات طیف اتیسم مشکل‌ساز است. به هر حال این موقعیت می‌تواند باشد و با شادی همراه باشد.

۱. تصویر یا نماد رستوران را در برنامه روزانه کودک نصب کنید.

۲. از قبل به منو نگاه کنید و تصمیم بگیرید برای انتخاب بهترین گزینه برای غذا کودک را در روند انتخاب شرکت دهید که چه چیزی سفارش خواهد داد یا برای او سفارش داده خواهد شد.

3.اگر فکر می‌کنید که غذا با تاخیر آورده خواهد شد به کودک اجازه دهید برای رفع گرسنگی قبل از آوردن غذای اصلی اسنیک بخورد.

۴. زمان رستوران را تا حد امکان به زمانی که کودک در خانه غذا میخورد نزدیک کنید.

۵. از فعالیتهای آرام که کودک از آن لذت می‌برد و به نشستن کودک روی صندلی کمک می‌کند استفاده نمایید. این مورد کمک می‌کند که اعضای خانواده هم از غذا لذت ببرند. اگر کودک شما بوهای قوی یا صداهای بلند را نمی‌تواند تحمل کند از رفتن به این اماکن پرهیز کنید. اما چنانچه به هر دلیلی می‌خواهید به این اماکن بروید از روشهای آمده در فصل بعد استفاده کنید.

انجام کارهای بیرون از خانه برای اوتیسم

لیست فعالیتهای روزمره را تهیه کنید. ممکن است برای رفع نیازهای خانواده کارهایی را انجام دهید که خارج از روتین کودک باشد و برای او راحت نباشد. مثل کارهای که نیاز به استفاده از ماشین و یا حمل و نقل عمومی داشته باشد. این مهم است که کودک بداند چه اتفاقی خواهد افتاد. به کودک شرح دهید که کجا خواهید رفت و ممکن است برای وی خوشایند باشد. او ممکن است برای چند لحظه از ماشین پیاده شود تا شما کار خود را انجام دهید. یا ممکن است نیاز باشد که ساکت بنشیند و منتظر بماند.

کودک را تا حد امکان آماده کنید، استراحت کرده باشد، گرسنه نباشد و نیاز به استفاده از دستشویی قبل بیرون رفتن نداشته باشد. مشارکت در فعالیتهای خانواده حتی کوتاه مدت جزئی از زندگی خانوادگی است. اجازه به کودک برای شرکت در این موارد تجربه خوبی برای یادگیری است. او جزئی از خانواده و یک عضو فعال خانواده است. شما اگر کودک را در خانه تنها بگذارید در حق او لطف نمی‌کنید. تنها گذاشتن در کودک در خانه با پرستار منجر به ایزوله شدن وی شده و در او احساس جدایی ایجاد می‌کند. بیرون بردن کودک منجر خواهد شد که یاد بگیرد تجربیات غیر منتظره را چطور مدیریت کند. اما اگر این اتفاق نیفتد کودک چطور خواهد فهمید که این موارد امن و بدون آسیب هستند.

به کودک اجازه دهید وسایل مورد علاقه خود را بیاورد. آوردن وسایل مورد علاقه حس آرامش و کنترل در محیطهای غیرقابل پیش‌بینی ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!