ارگوتراپیست مهدی صابر

درمان مشکلات حسی اوتیسم

درمان مشکلات‌ حسی کودکان اوتیسم | کاردرمانی حسی کودکان اوتیسم| مرکز اوتیسم تهران دکتر صابر

سر فصل مطالب

مرکز اوتیسم تهران در حیطه درمان کودکان اوتیسم به صورت کاملا تخصصی فعالیت می نماید. اختلال پردازش حسی در کودکان اوتیسم با علائمی نظیر بیش حسی بینایی، حساسیت به نور و مشکلات حس لمس نمایان می شود. مرکز توانبخشی اوتیسم در حیطه درمان مشکلات حسی کودکان اوتیسم و رژیم حسی کودکان اوتیسم در منزل فعالیت می نماید. بخش تعدیل حسی، سنسوری روم، اتاق تاریک بینایی، اتاق تقویت مهارت های شنیداری از جمله بخش های تخصصی در زمینه درمان حسی کودکان اوتیسم می باشد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

درمان مشکلات حسی کودکان اوتیسم و تکنولوژی

کاردرمانگرها اغلب در برنامه‌ریزی فعالیت‌های حسی و استراتژی‌هایی درگیر هستند که به خودتنظیمی، تمرکز و فرایند یادگیری فرد دارای طیف اوتیسم کمک می‌کند و این ممکن است به شکل سازگاری‌هایی با تکنولوژی سطح بالا یا پایین باشد. مثالی از این دست، استفاده از سازگاری بینایی در نور، رنگ یا کنتراست هنگام استفاده از دستگاه‌ها برای بهبود درک یا توجه بینایی می‌باشد. استفاده ازپروژکتورها، دوربین‌های مستند و برنامه‌های دستگاه یک به یک در مدارس به فرد امکان دسترسی بینایی به اطلاعات ارائه شده را می‌دهد.

فناوری جای‌گذاری مبتنی بر حس لمس، باعث کاهش ناامیدی هنگام انجام تکالیفی مثل نوشتن می‌شود. برخی افراد دارای اوتیسم و با تفاوت‌های رشدی مرتبط فکر می‌کنند، صدا و احساس نوشتن روی کاغذ خجالت‌آور است و استفاده از صفحه لمسی و کیبورد را برای بیان، ترجیح می‌دهند. استفاده از قلم‌های لمسی اصطکاک را کاهش می‌دهد و به فرد اجازه می‌دهد بدون درون داد حسی ناخوشایند بنویسد. افراد همچنین گزینه‌های متفاوت دیگری دارند، مانند استفاده از کیبوردهای سنتی، داخل – صفحه‌ای یا سازگار شده برای نوشتن اطلاعات. آن‌ها گزینه استفاده از دیکته یا مختصه تبدیل گفتار به متن برای کاهش ورودی لمسی هنگام کار روی فعالیت‌های نوشتاری دارند. برنامه‌هایی مانند mac speech dictate یا dragong naturally speaking را می‌توان نصب کرد تا افراد بتوانند از صدای‌شان برای تولید متن استفاده کنند. برخی از این برنامه‌ها همچنین به فرد اجازه می‌دهد با استفاده از گفتار درون سیستم عامل یا دستگاه‌شان حرکت و جستجو کنند. برای افراد دارای مشکلات لمسی و اختلالات ارتباطی، استفاده از نرم‌افزار خروجی صدا که بر روی یک پد لمسی تعبیه می‌شود، تسهیل هر دو مشکل فرد را به طور همزمان ممکن می‌کند. فناوری، توانایی کاهش یا افزایش محرک‌های شنیداری را فراهم می‌کند. پژوهش‌ها نشان دادند صداهای خارجی بر یادگیری تأثیر می‌گذارد. در حقیقت، برخی مطالعات به نواقص خاصی در سلامت کلی و حتی رشد شناختی مربوط به صداهای خارجی (محیطی) اشاره کرده‌اند؛ مانند سر و صدای هواپیما و ترافیک خارج از مدرسه. برای کاهش صداهای حواس پرت کن، فناوری از طریق موسیقی یا سر و صدای سفید از طریق هدفون، آیپد، آیفون یا کامپیوتر به تمرکز برخی افراد کمک می‌کند. برای بعضی دانش‌آموزان، ناتوانی در تعدیل و فیلتر صدای پس زمینه و غیر ضروری می‌تواند بر توجه، حافظه و شناخت به طور کلی اثر بگذارد.

 

مشکلات حسی اوتیسم

برای دیگران، ورودی حسی شنوایی اضافه شده، توانایی یادگیری و حضور در انجام وظایف را بهبود می‌بخشد. ابزار و استراتژی‌های فراوانی برای دستیابی به این امر وجود دارد. استفاده از کتاب‌های صوتی و دیجیتالی به افراد اجازه ورودیِ حسیِ عالی از گوش دادن به کتاب‌ها هنگام خواندن می‌دهد. برای افزایش تحریک شنوایی، میکروفون‌ها و سیستم‌های تقویت صدا پیشرفت دیگر تکنولوژی هستند که در کلاس درس امروزه قابل دسترس‌تر هستند. یو اس بی و میکروفون‌های بی‌سیم و سیستم‌های FM هم اکنون از طریق کامپیوتر و تبلت برای راحتی دسترسی در کلاس درس قابل دستیابی هستند. برای ارائه فعالیت‌های حسی و نیز رژیم حسی، برنامه‌ها و فعالیت‌های خاصی وجود دارد که با استفاده از نرم‌افزار خاصی ایجاد شده‌اند. این برنامه‌ها تصاویر و راهنما‌های بینایی برای فعالیت‌ها و رژیم‌های حسی تهیه می‌کند. افراد می‌توانند این برنامه‌های تخصصی را برای ایجاد یک برنامه یا فعالیت استفاده کنند، مانند program brain works یا stichids گوئنویلد کاردرمانگری که فعالیت‌های ذهنی را گسترش داد از ترکیبی از حمایت‌های بینایی، نرم‌افزار و تئوری یکپارچه سازی حسی برای خلق محصول‌اش استفاده کرد.

فعالیت‌های ذهنی به‌عنوان یک اپلیکیشن یا برنامه فیزیکی و چاپ شده همراه پوشه، چسب‌های پارچه‌ای و آیکون‌های قابل جابه جایی، در دسترس است. stickids نمونه دیگری از برنامه‌ریزی حسی با استفاده از نرم‌افزار است. این نرم‌افزار به درمانگر اجازه می‌دهد برنامه‌هایی مناسب منزل و مدرسه با قابلیت‌های شخصی‌سازی شده، قابل چاپ و برنامه‌ریزی بسازد. علاوه‌بر این، این برنامه برای تسهیل در دنبال کردن داده‌ها طراحی می‌شود. اپلیکیشن دیگری به نام sensory treat به درمانگران این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های رژیم حسی را بسازند که از یک اپلیکیشن استفاده می‌کند و آنلاین قابل دستیابی است. http://www.sensorytreat.com              ویدیوها، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتری فرصتی را برای به کارگیری همزمان حرکت و یادگیری فراهم می‌کنند و یادگیرنده را از طریق فعالیت‌های واقعی مشغول می‌کنند. بسیاری از مدارس و امکانات توانبخشی اخیراً فعالیت‌ها و سیستم‌های بازی‌های ویدیویی مانند Kinevt x-box یا Nintendo wii تولید کرده‌اند. بازی‌هایی مثل wii sport افراد را درگیر فعالیت‌های حرکتی می‌کنند. اغلب آن‌ها همچنین می‌توانند با فعالیت‌های حرکتی کمی بی‌دقت‌تر از فعالیت‌های واقعی کامل شوند که به فرد اجازه می‌دهد تا موفقیت را با بازی‌ها یا ورزش‌های چالش برانگیزتر تجربه کند.

اختلال حسی اوتیسم
یک گزینه بینایی سیستم‌های ویدیویی mimoves است که به صورت آنلاین و دی‌وی‌دی در دسترس است. MeMovves از موسیقی، حرکت و تصاویر برای فعالیت‌های حرکتی و فیزیکی استفاده می‌کند. این گزینه اغلب برای تفریح، تشویق به تحرک یا به‌عنوان تقویت برای کامل کردن فعالیت‌های نامطلوب استفاده می‌شود. افراد می‌توانند بولینگ، گلف یا ورزش‌های مختلفی را بدون ترک اتاق بازی کنند. بسیاری از افراد دارای طیف، تکنولوژی را به‌عنوان یک فعالیت تفریحی ترجیح می‌دهند. انجام بازی‌های ویدیویی، تماشای فیلم، بازی کامپیوتری و استفاده از اینترنت اغلب فعالیت‌های انتخابی هستند که می‌تواند زمان قابل توجهی بگیرد. استفاده از این فعالیت‌های انتخابی روشی انگیزشی است برای مشارکت دادن یادگیرنده یا آنچه آموزش داده می‌شود. فناوری طبیعتاً یک فعالیت تقویت کننده برای رفتار مطلوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!