ارگوتراپیست مهدی صابر

اختلال عملکرد اجرایی در اوتیسم

اختلال عملکرد اجرایی اوتیسم | کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم | مرکز اوتیسم تهران دکتر صابر

سر فصل مطالب

یکی از مشکلات کودکان اوتیسم اختلال عملکرد اجرایی مغز است. اختلال کارکرد اجرایی اوتیسم شامل مشکلات توجه ، اختلالات حافظه کوتاه مدت و حافظه کاری، مشکلات در پردازش اطلاعات حسی، سرعت پردازش و سرعت عملکرد پایین و… می باشد.  با تشخیص مشکلات کودکان اوتیسم به صورت تخصصی به کاردرمانی اوتیسم  و گفتاردرمانی اوتیسم می پردازد. مرکز توانبخشی اوتیسم دکتر صابر به  درمان اوتیسم با استفاده از امکانات و علم بروز دنیا می پردازد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

عملکرد اجرایی در اوتیسم

یکی از زمینه‌های عملکرد حرفه‌ای که از کاربرد تکنولوژی بهره می‌برد مهارت سازمانی برای کار، خانه و بازی است. استفاده از تکنولوژی به فرد اوتیسم در به خاطرسپاری مراحل و اولویت‌بندی وظایف و اطلاعات در زندگی روزانه کمک می‌کند. این استفاده شامل مدیریت تقویم روزانه، لیست تکالیف و بازیابی اطلاعات مدیریت نشده توسط حافظه می‌باشد. افراد ممکن است از برنامه‌های مدیر اطلاعات شخصی مانند Microsoft Outlook, iCalm Google Calendar برای مدیریت تقویم، قرار ملاقت‌ها، یادآوری‌ها، ایمیل‌ها و لیست تکالیف استفاده کنند. آن‌ها همچنین از اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزار واژه پرداز یا مشوق شنوایی یا ویژگی‌های ضبط کردن برای به خاطر آوردن اطلاعات مهم استفاده می‌کنند. برای قابلیت دسترسی، تکنولوژی Voice Over به فرد نارساخوان یا کم بینا این امکان را می‌دهد تا بشنود یا صفحه نمایش را از طریق سازگاری متن به گفتار بخواند. سازگاری دیگری که اجازه می‌دهد گفتار ترجمه شود عموماً از طریق کاربرد گوشی هوشمند IOS و برنامه‌ای به نام سیری (Siri) قابل دسترسی است. از سیری می‌توان برای تنظیم قرار ملاقت‌ها و یادآوری‌ها از طریق یک فرمان صوتی ساده استفاده کرد. سیری به فرد این امکان را می‌دهد به سادگی از صدای‌اش برای فرستادن پیام‌ها، برنامه‌ریزی جلسات، هماهنگی مکالمات تلفنی و یادآوری برنامه‌ها استفاده کند. سیری به هر دو صورت بینایی و کلامی پاسخ می‌دهد و قابل تنظیم است. سیری قادر است بسیاری از گفتارها و عبارت متداول را تفسیر کند و به نیازهای مختلفی مانند پیدا کردن مکان روی نقشه یا رویدادهای اخیر پاسخ دهد.
یادآوری ایمیل و تقویم به مشکلات کارکرد اجرایی که به دلیل ناتوانی شناختی یا رشدی همچنان پایدار مانده‌اند کمک می‌کند. آن‌ها را می‌توان برای هر رویداد یا برنامه‌هایی که مرتب و مکرر رخ می‌دهد تنظیم کرد. هنگام بالا آمدن جز بینایی یادآور روی صفحه (پاپ – آپ) فرد باید به طور فیزیکی به رویداد پاسخ دهد و همین باعث افزایش آگاهی از اولویت و اهمیت آن رویداد می‌شود. این یادآورها را می‌توان درون هر دستگاهی که از نرم‌افزار یا سیستم مشابه استفاده می‌کند همگام سازی کرد. آن‌ها را همچنین می‌توان با سایر دستگاه‌ها از طریق دعوت الکترونیکی به اشتراک گذاشت.

اوتیسم

بی‌نظمی، افراد دارای مشکلات عملکرد اجرایی اوتیسم را به چالش می‌کشد، اما استفاده از تکنولوژی برای ایجاد سیستم‌های ثبت الکترونیکی به کودکان اوتیسم اجازه می‌دهد حجم وسیعی از اطلاعات را به راحتی مدیریت و نگهداری کنند. با آموزش فرد برای ایجاد پوشه‌های خاص موضوعی، طبقه‌بندی و مدیریت اطلاعات و اسناد راحت‌تر می‌شود، همانند سیستم پوشه و صفحه بندی.
ارتباط و پاسخ‌گویی خانواده یا تیم نیز می‌تواند نتیجه مثبت استفاده از یک سیستم الکترونیکی باشد. یادآوری‌های خودکار ایمیل می‌تواند برای خانواده تنظیم شود یا از کارمندان برای کمک به سازماندهی کردن و حمایت شخصی پشتیبانی کند. استفاده از ایمیل و صفحات وب و سیستم‌های شبکه‌ای آنلاین به مدارس و خانواده‌ها امکان ارتباط نزدیک‌تری را در سراسر سال تحصیلی می‌دهد. این امکان اطلاعات مورد نیاز برای کمک به فرد را فراهم می‌کند تا فرد تکالیف‌اش را منظم انجام دهد. این ارتباط همچنین می‌تواند بین والدین و کودکان هنگام تلاش برای درک اتفاقات روزانه مدرسه را تسهیل کند.
لیست الکترونیکی برنامه‌های روزانه با استفاده از ترکیب کلمات و تصاویر به فرد کمک می‌کند تا تکالیف زندگی روزانه یا مربوط به کار و اوقات فراغت را به طور مؤثری به بخش‌های کوچک تقسیم و تکمیل کند. این فرایند تجزیه و تحلیل تکالیف، فرایند تقسیم یک مهارت به گام‌های کوچک‌تر می‌باشد تا اجرای آن را ممکن سازد. شیوه‌های دیگر مانند تقویت، مدل سازی ویدیویی یا تأخیر زمانی باید با تجزیه و تحلیل تکالیف ترکیب شود تا به فرد کمک کنند گام‌های کوچک‌تر بسازد.

همان طور که به گام‌های کوچک تسلط می‌یابند قابلیت کودک اوتیسم در اجرای مهارت‌های بزرگ‌تر روزبه‌روز مستقل‌تر می‌شود. تداوم دسترسی به لیست بینایی تکالیف، بعد از انجام لیست تکالیف ساده در اغلب مدیریت‌های اطلاعات شخصی مانند مایکروسافت آفیس در دسترس است. این اپلیکیشن‌ها به فرد اجازه می‌دهند تکالیف مبتنی بر جدول برنامه را در تقویم درست کند یا یک چک لیست ساده از کارهایی که باید انجام شود، ایجاد کند. تکلیف می‌تواند شخصی باشد یا با دیگران از طریق ایمیل یا پیام به اشتراک گذاشته شود.

مرکز درمان اوتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.