ارگوتراپیست مهدی صابر

هیدروسفالی - ماکروسفالی

میکروسفالی، هیدروسفالی، ماکروسفالی دکتر صابر

سر فصل مطالب

اندازه جمجه و نقش آن بر عقب ماندگی(میکروسفالی- هیدروسفالی)

میکروسفالی یکی از دلایل عقب ماندگی ذهنی در کودکان است. در ابتدا اشاره می شود که علت اکثر عقب مانده های ذهنی شناخته نشده است. معهذا عده ای عفونتها (مننژیت، سیفیلیس)، مسمومیتها ، عوامل مکانیکی مانند ضربه یا عوامل کروموزومی ناشناخته و اشعه ایکس را در ایجاد این بیماری دخیل می دانند در این دسته سه بیماری میکروسفالی- هیدروسفالی- ماکروسفالی را شرح می دهیم. از آنانسفالی یا بی مغزی که نوزاد بلافاصله بعد از زایمان تلف می شود و هیدرانسفالی که جمجمه را مایعی روشن پر می کند و نوزاد ممکن است فقط چند ساعتی زنده بماند بحثی به میان نمی آوریم. مرکز توانبخشی کودکان عقب مانده ذهنی در زمینه بازتوانی کودکان میکروسفال فعالیت می نماید. بخش های تخصصی مرکز شامل کاردرمانی میکروسفالی ذهنی و جسمی، گفتاردرمانی تخصصی، بخش سنسوری روم، رفتار درمانی و بازی درمانی ، اتاق تاریک و اتاق شنیداری، بخش تعدیل حسی، ماساژ درمانی و بخش آموزش پیش دبستانی می باشد. دکتر صابر متخصص توانبخشی میکروسفالی در مرکز تشخیص و درمان میکروسفالی به بررسی علائم میکروسفالی و درمان میکروسفالی به صورت منسجم می پردازد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

مرکز درمان میکروسفالی

هیدروسفالی چیست:

این بیماری که به علت ازدیاد ترشح مایع مغزی نخاعی یا عدم امکان جریان و جذب آن در بطن های مغزی ایجاد می شود باعث ازدیاد فشار داخل جمجمه شده و در نتیجه از رشد مغز جلوگیری می کند. هیدروسفالی ممکن است در دوران جنینی رخ دهد و سر بزرگ جنین مانع زایمان بشود. ولی اغلب چون سر زیاد بزرگ نیست و قابل کوچک شدن است زایمان انجام می گیرد ولی بعدا به سرعت بزرگ می شود بخصوص از ماه دوم و سوم که رشد سریع دور سر آغاز می شود. بزرگی سر گاهی به قدری زیاد می شود که به آن جمجمه غول آسا گویند. هیدروسفالی با عقب ماندگی بسیار عمیق و اختلالات حسی و حرکتی مانند کری، کوری و فلجهای مختلفه همراه است. به علت وجود ناهنجاری های شدید بدنی و حملات صرعی متوالی و غیر قابل کنترل ،کودکان هیدروسفالی معمولا عمر طولانی نمی کنند. عده زیادی از این بیماران هیدروسفالی دارای جمجمه بزرگ، معتدل یا متوسط هستند و درجه عقب ماندگی آنها نیز با زیادی حجم جمجمه ارتباطی ندارد بلکه سن کودک و پیدایش آغاز علائم بیماری هیدروسفالی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. در بیماران هیدروسفال حدفاصل استخوان های جمجمه و ملاجها بخصوص پیشانی بسیار بازمانده و در نتیجه استخوان های سر از یکدیگر فاصله پیدا می کنند. سر از هر طرف بزرگ، پیشانی جلو آمده، چشمها فرو رفته و بیمار قیافه مخصوصی به خود می گیرد که با یک بار دیدن فراموش نمی شود.

هیدرو سفالی

هیدروسفالی پیشرونده اکثرا با اختلالات عصبی ، آتروفی مغز، صرع، استفراغ و غیره همراه است. عقب ماندگی ذهنی از نوع بسیارعمیق تا کم هوشی سطحی ممکن است نوسان داشته باشد. در انواع معتدل هیدروسفالی نارسایی ها و ناهنجاری های عمیق ذهنی، حسی و حرکتی وجود ندارد و بیماران می توانند با یادگیری فنون ساده کارهای یکنواختی مانند حصیربافی، بسته بندی، باغبانی و   عمله گی را زیر نظر افراد دیگر انجام دهند. جراحی و شنت گذاری از بطنهای مغز به قلب و یا عروق گردن و سایر شرائین بدن اگر در مراحل اولیه انجام شود مخصوصا در نوع معتدل هیدروسفالی ممکن است نتیجه نسبتا خوب بدهد. عمل جراحی در هیدروسفالی فقط فشار مایع مغزی نخاعی را در مغز کم می کند ولی اختلال رشد مغزی را جبران نمی کند. مگر اینکه اختلال بعلت فشار مایع مغزی نخاعی باشد.

جمجمه کوچک یا میکروسفالی:

در افراد میکروسفالی کوچکی جمجمه به علت وقفه یا کمبود رشد سلول های قشر مغزی مخصوصا در نواحی پیشانی  و آهیانه ایجاد می شود لذا در کودکان میکروسفالی مغز خیلی کوچکتر حتی در بعضی موارد کالسیفیه شده است.در میکروسفالی چون جمجمه با میزان رشد مغز ارتباط دارد لذا شکل و اندازه سر خیلی کوچکتر از عادی می ماند. میکروسفالی بر اساس شدت به میکروسفالی خفیف و حاد تقیسم بندی می شود. در علایم میکروسفالی غالبا علاوه بر نارسایی ذهنی با ناهنجاریهای حسی و حرکتی وحملات صرعی همراه است. اکثر میکروسفال ها بهره هوشی کمتر از پنجاه دارند بنابراین علایم میکروسفالی شبیه عقب ماندگان نسبتا شدید و متوسط می باشد. کاسه سر در بیماری میکروسفالی کوچک و کشیده همراه با صورت کاملا رشد کرده ، بینی به پیشانی پس رفته و بدون انحنا متصل شده و قیافه پرنده ای شکل به بیماران میکروسفال می دهد.قد بیماران میکروسفال اکثرا کوتاهتر از همسالان خود می باشد.

علایم میکروسفالی در بالغین

در بالغین اگر اندازه محیط  کاسه سر کمتر از 43 تا 44 سانتی متر باشد بیمار مبتلا به میکروسفالی است. از لحاظ آماری اکثریت عقب مانده های ذهنی میکروسفال بوده و همه آنها باید در موسسات نگهداری شوند. علت بیماری میکروسفالی اگرچه نامعلوم است ولی بیماری قند، بیماری سرخجه ،تاثیر اشعه ایکس در همگام بارداری و بالاخره ویروس های بزرگ را در ایجاد بیماری میکروسفالی موثر می دانند بخصوص که همراه با میکروسفالی در این بیماران کری،کوری،ضایعات قلبی و آب مروارید مادرزادی دیده میشود. مطالعات در بعضی از خانواده ها وجود ارث مغلوب را نشان داده است. بعضی از افراد گروه میکروسفال ممکن است عقب مانده های متوسط را تشکیل دهند که در این صورت آموزش و پرورش آنان اثر بیشتر و نتیجه رضایت بخش دارد.

ماکروسفال ها یا بزرگ جمجمه ها :

ماکروسفال ها مانند هیدروسفال ها دارای جمجمه بزرگ می باشد اما علت و نوع بزرگی سر در این دو متفاوت است. در هیدروسفال ها چنانکه ذکر شد بزرگی سر به علت ازدیاد ترشح مایع مغزی نخاعی و یا عدم جریان و جذب طبیعی آن است. در ماکروسفال ها رشد زیاد از حد و بیقواره بافت مغز بخصوص ماده سفید باعث بزرگی سر می شود. در ماکروسفالی چین و شکنهای طبیعی در مغز ایجاد نمی شود و در نتیجه به جمجمه فشار آورده می شود و چون تقریبا تا 6 ماهگی استخوان های سر جوش نخورده اند لذا موجب بزرگی سر می شود. بزرگی سر در ماکروسفال ها به شکل های مختلف مانند سر مخروطی ، سر قوزی، دو کله و ناموزونی و عدم هماهنگی در طرفین سر و با جلو آمدگی پیشانی یا قسمتی از آن دیده می شود. عقب ماندگی ذهنی و ناهنجاری حسی و حرکتی و اختلالات رفتاری در بیماران ماکروسفال به درجات مختلف دیده می شود. ماکروسفالی گاهی از آغاز تولد محسوس است ولی در مواقعی که بعدا آغاز می شود به سرعت پیشرفت می کند و جراحی همان طوری که در هیدروسفالی ممکن است موثر باشد در این بیماری موثر نیست. در مورد اختلال بلع نیز مطالعه کنید.

هیدرو سفالی

درمان میکروسفالی

درمان میکروسفالی شامل دارو درمانی و توانبخشی می باشد. تمرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی  دکتر صابر در دو شعبه غرب و شرق تهران به توانبخشی کودکان با مشکلات میکروسفالی، هیدروسفالی و… می پردازد. توانبخشی در حیطه میکروسفالی و ماکروسفالی هم در حیطه کاردرمانی جسمی و کاردرمانی ذهنی همچنین در حیطه گفتار درمانی فعالیت دارد. مرکز درمان میکروسفالی دکتر صابر در زمینه کاردرمانی در منزل و  گفتار درمانی در منزل نیز فعالیت دارد.

مطالب گفتار درمانی

مطالب کاردرمانی

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
لکنت زبان در کودکان
فلج مغزی در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان
یکپارچگی حسی چیست؟
دیستروفی عضلانی چیست؟
بیش فعالی در کودکان چیست؟
نقص توجه  در کودکان چیست؟
متخصص کاردرمانی در منزل
مرکز کاردرمانی کودکان
بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران
متخصص گفتار درمانی در منزل
کلینیک گفتاردرمانی کودکان
بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

مرکز درمان میکروسفالی

بهترین کلینیک درمان میکروسفالی در تهرانپارس

مرکز درمان میکروسفالی در نیاوران

مرکز درمان میکروسفالی سعادت آباد

بهترین مرکز درمان میکروسفالی در ستارخان

کلینیک درمان میکروسفالی در پاسداران

بهترین کلینیک درمان میکروسفالی در شمال تهران

مرکز درمان میکروسفالی در شرق تهران

بهترین کلینیک  درمان میکروسفالی در پونک

بهترین مرکز درمان میکروسفالی در ولنجک

بهترین درمان میکروسفالی در فرمانیه

کلینیک درمان میکروسفالی در شهرک غرب

مرکز درمان میکروسفالی غرب تهران

کلینیک درمان میکروسفالی در شریعتی

بهترین مرکز درمان میکروسفالی در مرزداران

مراکز درمان میکروسفالی در سیدخندان 

درمان میکروسفالی در جنت آباد

بهترین مرکز درمان میکروسفالی دهکده المپیک

بهترین کلینیک درمان میکروسفالی اسلام شهر

درمان میکروسفالی در تجریش

بهترین مرکز درمان میکروسفالی در قلهک

درمان میکروسفالی در تهرانسر

مرکز درمان میکروسفالی در ونک

کلینیک درمان میکروسفالی در نارمک

بهترین کلینیک درمان میکروسفالی پیروزی

درمان میکروسفالی سعادت آباد

بهترین مرکز درمان میکروسفالی ستارخان

درمان میکروسفالی ولنجک

مرکز درمان میکروسفالی در پاسداران

بهترین مرکز درمان میکروسفالی در شرق تهران

درمان میکروسفالی غرب تهران

بهترین مرکز درمان میکروسفالی در تهران

مراکز درمان میکروسفالی در مرزداران

درمان میکروسفالی نیاوران

درمان میکروسفالی در جنوب تهران

کلینیک درمان میکروسفالی در جنوب تهران

مرکز درمان میکروسفالی در انقلاب

مرکز درمان میکروسفالی در یوسف آباد

کلینیک درمان میکروسفالی خوب در منظریه

بهترین مرکز درمان میکروسفالی در ظفر

مرکز درمان میکروسفالی تهران نو

کلینیک درمان میکروسفالی در افسریه

مرکز درمان میکروسفالی در قیطریه

بهترین کلینیک درمان میکروسفالی در تهران نو

۱۰ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام پسر من اصلا کنترل سر و گردن نداشت و یا مدام سر و گردنش رو تکون میداد و خیلی خوب هم نمیتونست بشینه وقتی پیش آقای دکتر صابر بردمش ایشون تشخیص میکروسفالی دادن و پسرم الان چند وقت هست که زیر نظر آقای دکتر کار میکنه سپاس

    پاسخ
  • سلام خواستم از آقای دکتر بپرسم چطور باید متوجه بشیم که کودکمون میکروسفالیه؟

    پاسخ
  • وقتی بچمو بردم پیش آقای دکتر صابر ایشون در جلسه اول تشخیص میکروسفالی دادن و گفتن که بچمو به موقع اوردم و الان خدارو شکر داره روز به روز پیشرفت میکنه خیییلی ممنونم آقای دکتر انشاالله همیشه سلامت باشید

    پاسخ
  • چجوری میشه وقت بگیریم برا آقای دکتر؟ من خیلی نگرانم یه دکتری بهم گفته بچه ام هیدروسفالی داره و باید کاردرمانی بشه، لطفا راهنمایی کنین. پسرم الان ۸ ماهشه

    پاسخ
  • آقای دکتر اولین بار تشخیص میکروسفالی رو برا بچه من دادن. من خیلی جاها بچم رو برده بودم، همش میگفتن تاخیر رشدیه. من تو ۶ سالگی بچه ام بردم پیش دکتر صابر و چون هم خیلی تجربه دارن هم دقیق ارزیابی کردن همون دفعه اول گفتن تشخیصشون متاسفانه میکروسفالیه.و بعد ام ار آی مشخص شد درست گفتن. کاش یکی از همون روز اول تشخیص درست میداد که وقت بچه من هدر نمیرفت. خدا عمر با عزت بده به آقای دکتر که انقدر دلسوزه.

    پاسخ
  • دختر من میکروسفالی داره و وقتی اومدم مرکز دکتر صابر ۲ سالش بود و هنوز نمیتونست درست راه بره . الان که دو ساله میام اینجا هم راه افتاد ، هم گفتارش خیلی پیشرفت کرد. ایشالله خدا کمک کنه همینطوری پیش بره. من از آقای صابر خیلی ممنونم

    پاسخ
  • سلام پسر من میکروسفالی ارتباط چشمی نداره چیکار باید بکنم؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر ایا بیماری میکروسفالی باعث کوتاه شدن طول عمر می شود ؟ متوسط عمر بیمار های میکرو سفالی چقدر هست ؟

    پاسخ
  • سلام بچه من میکروسفالی توانایی نشستن نداره از آقای دکتر صابر میخوام که کمکم کنه

    پاسخ
  • لیلی کریمی
    مهر ۸, ۱۳۹۹ ۸:۵۵ ب.ظ

    سلام اقای دکتر ،خواهر زاده من نزدیک ۳سالشه دختره،دور سرش ۴۱ هستش، گفتن ملاج نداره تو نوزادی ،بردن پیش متخصص ام ار ای دادو کلی ازمایش گفت سالمه ولی رشدش خیلی بود،موقع تولد هم دو هفته از رشدش عقب تر بود دور سرش،ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.