ارگوتراپیست مهدی صابر

مغز کودک اوتیسم

مغز کودکان اوتیسم – مغز اوتیسم – ساختار مغز کودک اوتیسم | دکتر مهدی صابر

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

علل ایجاد اوتیسم و تشخیص اوتیسم در کودکان

اطلاعات اندکی در مورد علل ایجاد کننده اوتیسم و یا ریشه های آن وجود دارد و علم نتوانسته در این زمینه پاسخگو باشد. تحقیقات، تست و یا آزمون خاصی برای تشخیص اوتیسم ندارد، اما بررسی های انجام شده با استفاده از اسکن مغز و انواع دیگر تحقیقات انجام شده تفاوت هایی را در شکل و ساختار مغز کودکان دارای اختلالات طیف اوتیسم نشان داده است. هنوز مشخص نیست که چه عواملی ایجاد کننده این تفاوت ها در مغز کودک اوتیسم هستند. شاید قرار گیری در معرض مواد از بین بردن سلول مغز علتی برای اختلال اوتیسم باشد. مثلا موادی مانند جیوه از ماهی های آلوده یا آسیب دیدن در طول فرایند زایمان این موارد ضربه یا تروما و عوامل خطر آفرین محیطی در تشخیص اوتیسم در کودکان خوانده می شوند.

سر نخ های اولیه تشخیص اوتیسم در مغز کودکان اوتیسم

اغلب متخصصان علوم اعصاب در تشخیص کودکان اوتیسم بر این امر اتفاق نظر دارند که اختلال در اندازه و ساختار و عملکرد مغز کودکان اوتیسم جزء مواردی هستند که به عنوان علل اوتیسم مطرح می شوند. محققان برنامه بافت اوتیسم در دانشگاه پرینستون نیوجرسی، به منظور درک رفتارهای افراد دارای اوتیسم مطالعاتی بر بافت اهداء شده مغز انجام می دهند. می گویند علت اختلالات طیف اوتیسم می تواند ناهنجاری های ژنتیکی ذاتی و یا عوامل منفی زیست محیطی یا ضربه باشد. پژوهشگران ناهنجاری هایی در مغز افراد اوتیسم مشاهده کرده اند. علاوه بر این اختلالات مختلفی در انتقال دهنده های پیام عصبی نیز در این افراد دیده می شود. هر چند لوب جداری یا پاریتال – مرتبط با جنبش و حرکت، جهت گیری، بازشناسی و درک محرک- کوچکتر از اندازه طبیعی است. اما در کودکان 12 ساله و کم سن تر دارای اوتیسم اندازه یا حجم مغزبزرگ تر از افراد هم سن است. مغز اغلب کودکان خردسال دارای اوتیسم از مغز هم سالانشان سنگین تر است، همچنین آمیگدال و هیپوکامپ، مرکز حافظه در کودکان مسن تر دارای اوتیسم بزرگ تر است اما در نوجوانان و بزرگسالان در مقایسه با افراد هم سن دارای اوتیسم، این قسمت از مغز کودکان اوتیسم هم اندازه و یا کوچک تر است. در هر حال به نظر می رسد که ارتباط میان بخش های مختلف مغز کودکان اوتیسم در زمانی که باید به پردازش اطلاعات بپردازد وجود ندارد و یا به درستی کار نمی کند. براساس این نظریه دیگر، رشد بیش از حد اتصالات عصبی در مغز کودک اوتیسم باعث می شود تا مغز در سیگنال های ارسالی از جانب انتقال دهنده های عصبی غرق شود. این نظریه مطابق با مطالعات و تحقیقاتی است که نشان داده است رشد سر نوزادان دارای اوتیسم در نقاط مختلف سریع تر از این رشد در نوزادان عادی است و تعداد سلول های عصبی یا نورون ها بیش از اندازه است.

در مغز کودکان اوتیسم چه می گذرد

این جریان به خوبی درک نشده است و محققان نظریه های مختلفی در این زمینه ارائه کرده اند. برخی از محققان اوتیسم را به عنوان اختلالی در عملکرد مدار مغز مورد توجه قرار داده اند. اریک کورچن پژوهش گری از دانشگاه کالیفرنیا رشد غیر طبیعی در کرتکس (قشر مغز) لوب فرونتال مغز کودک دارای اوتیسم یافته است. بررسی های وی نشان داده است که تنها قسمت های دارای عملکرد سالم کرتکس در مغز افراد دارای اوتیسم عبارتند از قشر بینایی و مناطقی در پشت مغز که ذخیره خاطرات را انجام  می دهند. قشر فرونتال تفسیر محرک های حسی را بر عهده دارد و این جریان نشان میدهد که چرا علیرغم فعالیت های طبیعی قشر بصری ( مسئول درک بصری) باز هم افراد دارای اوتیسم مشکلاتی در پردازش بصری ( درک آنچه آنها می بینند) دارند.

اندازه و ساختار مغز کودکان اوتیسم

 

دکتر مارگارت باومن در تشخیص اوتیسم بر این باور است که مشکلات ساختاری در مغز افراد دارای اوتیسم در درجه اول در سیستم لیمبیک ریشه دارد این سیستم شامل آمیگدال ( مرکز احساسات ) و مخچه است که با تنظیم و هماهنگی حرکت، وضعیت بدن و تعادل در ارتباط است. درگیری مخچه با عملکرد های حرکتی می تواند علت مشکلات حرکتی که فرد دارای اوتیسم از خود نشان می دهد را روشن کند. دکتر جان رانی معتقد است که بسیاری از افراد دارای اوتیسم دارای مشکل در حرکات چشم و مشکلات گوش هستند و فلج عصب صورت مرتبط با آسیب ساقه مغز ایجاد شده در طول 3 ماهه اول بارداری مادر را از خود نشان می دهند. مطالعات دیگر نشان دهنده افزایش اندازه مخچه در کودکان اوتیسم است، اما این افزایش برابر است با افزایش اندازه مغز به عنوان یک کل. مطالعه انجام شده توسط ایلوارد، مینشیو و دیگران نشان داده که مخ و سایر بخش های ویژه آن یه شکل غیر طبیعی در مقایسه با اندازه کلی مغز در کودکان اوتیسم بزرگ هستند. با این حال بعضی از قسمت های مغز در افراد دارای اوتیسم به خوبی کار می کنند. تمپل گراندین نویسنده و استادی که دارای اوتیسم است نمونه خوبی از این افراد است. او چیزی شبیه به یک دوربین ویدئو در مغزش دارد که به وی اجازه می دهد تصاویر را در ذهنش بازپخش کند و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهد. با این وجود احساس می کند که سایر نقاط مغزش به خوبی رشد نکرده اند، به عنوان مثال او هرگز قادر به یادگیری جبر نبود چرا که او نمی تواند مفاهیم موجود در این علم را به صورت تصویری در ذهنش تجسم کند.

همچنین مطالعات نشان می دهد که مدارهای مغزی با رتبه های بالاتر در کودکان اتیسم رشد پیدا نکرده است و فرد مبتلا به اوتیسم برای عملکرد خود به مدارهای رتبه پایین تر تکیه دارد.و این موجب عدم اتصال قسمت های مختلف مغز جهت ایاد یک پردازش اطلاعات کارآمد از محرک های محیطی می گردد.

اندازه و ساختار مغر طیف اختلال اوتیسم

خدمات کاردرمانی در اوتیسم و توانبخشی تلاش دارد با اصلاح کارکردهای اجرایی مغز در کودکان اوتیسم و افزایش سرعت پردازش اطلاعات در کودکان به ایجاد ارتباطات موثر در مغز کمک کند. جهت اطلاع بیشتر در زمینه کودکان طیف اوتیسم به لینک های زیر مراجعه فرمایید:

درباره اوتیسم بیشتر بدانید

مهارت های ارتباطی کودک اوتیسم
علایم اختلال اوتیسم
تست هوش در کودکان اوتیسم
تیچ در اوتیسم
رو پکس در درمان اوتیسم
روش های رفتار درمانی در درمان اوتیسم
مرکز تخصصی اوتیسم در تهران
تشخیص اوتیسم
کلینیک تشخیص و درمان اوتیسم
تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم
درمان یکپارچگی حسی در اوتیسم
تئوری ذهن در درمان اوتیسم
درمان کودک اوتیسم
رفتار خود تحریکی
اتاق تعدیل حسی
اختلال پردازش حس لامسه
حس بینایی
هوش چندگانه
اختلال بینایی
حس عمقی
خود آگاهی و بادی ایمیج
حس تعادل یا وستیبولار
اختلالات مرتبط با یکپارچگی حسی
تدافع لمسی
درمان اختلال پردازش حسی
توانبخشی شناختی
مهارت های تعادلی
اختلال تیک در کودکان
آب درمانی در اوتیسم
آب درمانی در کودکان
با کودک اوتیسم خود چه کنم
سنسوری روم
تعدیل شنیداری
کاردرمانی ذهنی
سنجش پیش دبستانی
بازی درمانی
درمان کودکان اوتیسم توسط داستان های اجتماعی
کاردرمانی جسمی
ماساژ درمانی
رشد مهارت های دستی
کاردرمانی دست کودکان
پیش نیاز های نوشتن
نقش بازی در رشد کودک
توانبخشی شناختی
مقیاس هوش وکسلر
تست هوش کودکان

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم در تهرانپارس

مرکز تشخیص اوتیسم در نیاوران

مرکز تشخیص اوتیسم سعادت آباد

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در ستارخان

کلینیک تشخیص اوتیسم در پاسداران

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم در شمال تهران

مرکز تشخیص اوتیسم در شرق تهران

بهترین کلینیک تشخیص علل اوتیسم در پونک

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در ولنجک

بهترین مرکز تشخیص علل اوتیسم در فرمانیه

کلینیک تشخیص اوتیسم در شهرک غرب

مرکز تشخیص اوتیسم غرب تهران

کلینیک تشخیص اوتیسم در شریعتی

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در مرزداران

مراکز تشخیص اوتیسم در سیدخندان 

بهترین کلینیک تشخیص علل اوتیسم در جنت آباد

بهترین مرکز تشخیص کودکان اوتیسم دهکده المپیک

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم اسلام شهر

مرکز تشخیص اوتیسم در تجریش

بهترین کلینیک تشخیص کودک اوتیسم در قلهک

کلینیک تشخیص اوتیسم در تهرانسر

مرکز تشخیص اوتیسم در ونک

کلینیک تشخیص کودک اوتیسم در نارمک

بهترین کلینیک تشخیص کودکان اوتیسم پیروزی

 گفتار درمانی سعادت آباد

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم ستارخان

گفتار درمانی ولنجک

گفتار درمانی پاسداران

بهترین مرکز تشخیص کودک اوتیسم در شرق تهران

گفتار درمانی غرب تهران

بهترین مرکز تشخیص کودکان اوتیسم در تهران

مراکز تشخیص اوتیسم در مرزداران

مرکز تشخیص اوتیسم نیاوران

کلینیک تشخیص اوتیسم در جنوب تهران

گفتار درمانی در جنوب تهران

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم  در انقلاب

مرکز تشخیص اوتیسم در یوسف آباد

مرکز گفتار درمانی در قیطریه

کلینیک تشخیص اوتیسم در منظریه

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم در ظفر

مرکز تشخیص اوتیسم تهران نو

بهترین مرکز تشخیص اوتیم در افسریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!