ارگوتراپیست مهدی صابر

مرکز تست هوش کودکان

بهترین مرکز تست هوش کودکان در تهران |آزمون هوش کودک| تست آی کیو(IQ) چیست| دکتر صابر

سر فصل مطالب

 هوش عبارت است از ظرفیت کلی فرد جهت تفکر منطقی،جمله هدفمند و برخورد موثر با محیط (دیوید وکسلر، روانشناس آمریکایی) هوش واژه‌ای است که جهت نشان دادن یک متغیر غیر حسی به کار می‌رود که مفهوم آن در روانشناسی از دیدگاه روانشناسان مختلف متفاوت است. بنابراین تعریف یکسانی از هوش که همه یا بیشتر روانشناسان بر آن توافق داشته باشند وجود ندارد. مرکز تست هوش کودکان در تهران زیر نظر دکتر صابر به بررسی انواع تست هوش کودک توسط تست های استاندارد هوش می پردازد. کلینیک تست آی کیو کودکان با در اختیار داشتن آزمونگران مجرب و با دقت فراوان در زمینه سنجش هوش کودکان فعالیت می نماید. تمامی آزمون های هوش کودک در بهترین مرکز تست هوش کودکان در تهران زیر نظر دکتر صابر انجام می پذیرد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

مرکز تست هوش کودک

به طور کلی،هوش بر اساس نظریات مختلف روانشناسان ممکن است به عنوان توانایی یادگیری از تجربیات، آنچه که در آزمون‌های هوش سنجیده می‌شود، تفکر عقلانی و انتزاعی، توانایی حل مسائل و سازگاری با محیط یا رفتار موثر در محیط تعریف گردد. همچنین با توجه به اینکه میزان هوش افراد در جامعه از طریق اشخاصی که میشناسیم یا ما را می‌شناسند نیز تعیین می شود مفهوم هوش می تواند در ارتباط با موقعیت های شغلی و عملکرد افراد نیز باشد.

از نظر روانشناسان، عوامل فرهنگی که در جوامع مختلف متفاوت است نیز در تعیین آنچه که به هوش افراد نسبت میدهیم نقش دارند. در فعالیت‌ها و اعمالی که از دیدگاه یک فرهنگ، مهم و ارزشمند است می‌تواند منجر به عملکرد بهتر و موثرتر افراد دارای آن فرهنگ گردد.

مرکز تست هوش کودک

ویژگی های شخصیتی، نوع تکلیف، محیطی که فعالیت در آن صورت می‌گیرد، معنادار یا بی‌معنا بودند تکلیف برای شخص و عوامل دیگر می توانند عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار دهند که در تعیین هوش باید مد نظر قرار گیرند.

تست آی کیو(IQ) چیست

عده‌ای از روانشناسان هوش را به عنوان یک قابلیت منفرد و عمومی در نظر می‌گیرند ولی گروه دیگری از آنها معتقدند که هوش شامل مجموعه‌ای از استعدادها و مهارت‌ها است.

در اینجا به تعاریفی از آی کیو اشاره می گردد:

  • هوش عبارت است از توانایی فرد در یادگیری از تجربه و قدرت سازگاری او با محیط.
  • هوش پدیده‌ای است که به واسطه آزمون های هوشی استاندارد قابل سنجش است.
  • هوش یک مفهوم انتزاعی ( ذهنی) این است که نشان دهنده توانایی یادگیری و کاربرد آن جهت سازگاری فرد با محیط یا حل مسائل است.

هوش در گذر زمان (تاریخچه ‌و نظریه های هوش)

با اینکه موضوع تست آی کیو کودکان در روانشناسی به میزان زیادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است ولی هنوز به یک نتیجه و تعریفی که مورد تایید بیشتر روانشناسان باشد منجر نشده است. بنابراین تعریف واحد و استانداردی از هوش یا اینکه چه چیزی هوش را می سازد وجود ندارد.

تست هوش فرانسیس گالتون

سر فرانسیس گالتون از اولین کسانی بود که به ساختن تست هوش کودکان اقدام کرد. از نظر او هوش تابعی از توانایی‌های ذهنی و فیزیکی است. گالتون معتقد بود افرادی باهوش‌تر هستند که دارای سیستم ادراکی حساس تری باشند. وی که تحت تاثیر نظریه تکاملی داروین قرار داشت به مطالعه تفاوتهای فردی پرداخت و نقش عوامل بیولوژیکی یا زیست شناسی را در برتری افراد مهم می دانست.

به طور کلی گالتون بر این اعتقاد بود که هوش عبارت است از مهارت های حسی و ادراکی خاصی که از طریق وراثت انتقال می‌یابد و از دیدگاه او هوش بر حساسیت های ذهنی و فیزیکی،قدرت و مهارت استوار بود.

تست هوش آلفرد بینه

آلفرد بینه روان شناس فرانسوی با همکاری تئوفیل سیمون سوالات آزمون هوشی را برای سنین مختلف در مقیاس خوش خود ایجاد کردند که بر مفهوم «سن عقلی» استوار بود. از مقایسه سن عقلی با سن تقویمی (که وابسته به تاریخ تولد فرد بود) باهوش بودن یا کم هوش بودن فرد مشخص می‌شد.

تست هوش این دو روان شناس فرانسوی در سال ۱۹۰۵ انتشار یافت که پس از چند سال دوباره توسط آلفرد بینت‌  مورد تجدید نظر قرار گرفت.

مفهوم سن عقلی در مقیاس هوش بینت- سیمون به این معنا است که اگر کودکی به سوالات مخصوص 6 ساله ها پاسخ دهد ولی قادر به پاسخگویی سوالات مخصوص 7 ساله ها نباشد،سن عقلی او 6 سال است.بر این اساس اگر یک کودک 4 ساله به سوالات مخصوص 4 ساله ها پاسخ می داد این کودک دارای هوش بهنجار بود. به این ترتیب  اگر کودک 4 ساله ای قادر به پاسخگویی سوالات مخصوص 5 ساله ها باشد باهوش در نظر گرفته می شد ولی اگر قادر به پاسخگویی سوالات 3 ساله ها نباشد نسبت به همسالان خود کم هوش و در صورت پاسخ به سوالات 6 ساله ها بسیار باهوش در نظر گرفته می‌شد.

مفهوم سن عقلی از نظر آلفرد بینه شامل توانایی عمومی در فهم،استدلال،داوری و حافظه بود.

آزمون هوش استنفورد – بینه

لویی ترمن روانشناس آمریکایی در دانشگاه استنفورد به استاندارد سازی سوالات تست هوش آلفرد بینه ( آزمون بینه- سیمون) اقدام کرد. این اقتباس توسط ترمن و مریل که از اساتید دانشگاه استنفورد بودند انجام گردید. تست هوش استنفورد- بینه چندین بار طی سالهای مختلف مورد تجدید نظر قرار گرفت.

تست آی کیو چیست

تست هوش استنفورد- بینت در تجدیدنظر سال ۱۹۸۶ به صورت مواد زیر تعیین گردید:

  • استدلال کلامی
  • استدلال انتزاعی- دیداری
  • استدلال کمی
  • حافظه کوتاه مدت

بهره هوش( هوشبهر یا ضریب هوشی)

جهت تعیین میزان هوش یک کودک در مقایسه با همسالان خود و همچنین برطرف کردن برخی محدودیت‌های سن عقلی به تنهایی،هوشبهر توسط ویلیام اشترن روان شناس آلمانی پیشنهاد شد که ترمن نیز با این شاخص موافقت کرد.

هوشبهر از سن عقلی به تنهایی معنادار تر بوده که از سن عقلی تقسیم بر سن تقویمی ضرب در صد به دست می آید. در صورت مساوی بودن سن عقلی با سن تقویمی، هوشبهر صد بوده که به هنجار شناخته می شود.

با افزایش سن عقلی نسبت به سن تقویمی، هوشبهر افزایش یافته و فرد باهوش تر در نظر گرفته می‌شد که خود می توانست سطوح مختلفی بر اساس هوشبهر داشته باشد (مثلاً متوسط بالا،باهوش و بسیار باهوش) به عنوان مثال فرد بر اساس تست هوش کودکان استنفورد-بینه با هوشبهر 140- 120 باهوش و با هوش بهر بیشتر از 140 بسیار باهوش محسوب می‌شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!