ارگوتراپیست مهدی صابر

مربی اوتیسم در منزل

مربی اتیسم در منزل | مربی اوتیسم | مرکز اوتیسم | کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم| دکتر صابر

سر فصل مطالب

در برنامه آموزشی اوتیسم، آموزش و کسب مهارت های مختلف رفتاری، ارتباطی و اجتماعی مورد تأکید قرار می گیرد، برنامه های مورد استفاده توسط مربی اوتیسم در منزل از مداخلات و از دیدگاه های مختلف نشأت می گیرند اما تمامی آنها معطوف به ایجاد تغییر در رفتار فرد و دادن فرصتی برای رشد و بهبودی ذخیره رفتاری وی است. اغلب این دیدگاه ها خود را در قالب روش های رفتاری و تدوین برنامه های آموزش انفرادی قرار داده اند و از این دیدگاه برای انتقال اطلاعات و محتواهای آموزشی و تدوین برنامه های خود استفاده می کنند. مرکز اوتیسم دکتر صابر در زمینه تشخیص و درمان اوتیسم و آموزش پیش دبستانی فعالیت می نماید. کاردرمانی اوتیسم و گفتاردرمانی اوتیسم در مرکز اوتیسم دکتر صابر توسط تیم مجرب و تخصصی انجام می گیرد. همچنین جهت مداخلات داخل منزل آموزش مربی اتیسم و زیر نظر دکتر اوتیسم و مرکز توانبخشی اوتیسم مشغول به ارائه خدمات می باشند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

روش های آموزش بر مداخلات مختلفی تأکید دارد که به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ مداخلات رفتاری، مداخلات مبتنی بر مهارت های اجتماعی و ارتباطی و مداخلات مبتنی بر انسجام حسی و تعدیل پیام های حسی دریافت شده. برای نیل به این اهداف و انجام مداخلات آموزشی مؤثر و مفید برنامه ریزان آموزشی برای افراد دارای اوتیسم فعالیت های مختلفی نظیر استفاده از مربی اتیسم در منزل انجام می دهند که بخش های مختلف این فعالیت ها در ادامه مطلب توضیح داده می شوند.

مربی اوتیسم

مربی اوتیسم در منزل

افراد دارای اوتیسم به حمایت های فراوانی احتیاج دارند. به دلیل گوناگونی و تنوع علائم و وجود مسائل و مشکلات پزشکی و مداخله ای موجود، برنامه های مداخله ای باید به شیوه انفرادی تهیه شوند. والدین و سایر افراد درگیر در برنامه های مداخله ای و آموزشی باید به این موضوع توجه داشته باشند که استفاده از شیوه ای منسجم برای رویارویی با موضوعات مشخص و کسب بالاترین ظرفیت های هر فرد دارای اوتیسم مناسب ترین شیوه ممکن است.

در این مسیر ممکن است نیاز باشد تا متخصصی را ملاقات کنید، پس بیاد داشته باشید که باید همانند یک مدیر برنامه عمل کنید و هر فعالیت در حال اجرا را به خوبی هماهنگ کنید. این مسئولیت می تواند مشکل آفرین باشد بنابراین باید دقت کنید و قدم به قدم جلو بروید تعداد زیادی از والدین به منظور کسب تجارب بیشتر و با میانبر زدن مسیر های مداخله ای و به امید دست یابی به سر چشمه سلامتی و شفا هر کاری می کنند. نمی خواهیم چنین افرادی را دلسرد کنیم اما شدیدا به این موضوع باور داریم که باید قبل از پیش روی به سمت انتخاب گزینه های مربوط به روش های گران قیمت و دارای نتایج غیر قابل پیش بینی ارزیابی دقیقی در مورد تمام گزینه های موجود انجام شود. لازم نیست هر روش جدید که به بازار می آید را بدون هیچ سبک و سنگین کردنی امتحان کرده و هزینه های هنگفت صرف کنید.

هر شیوه مداخله ای را که برمی گزینید باید در مورد پذیرش بدون قید و شرط آنچه که شنیده اید و با خوانده اید محتاط باشید. حتی اگر این اطلاعات را از سایر والدینی که فرزندشان از خدمات کلینیکی دیگر استفاده می کنند، شنیده باشید. گروهی از افراد ممکن است از توجه و علاقه شما به فرزندتان بهره کشی کنند و برنامه هایی را که احتمال دارد فاقد کارایی باشد، به شما ارائه کنند. سعی کنید کمی دیر باور باشید. اگر برنامه ای براساس اطلاعات موجود در اینترنت بر روی کودکی اثر مثبت داشته، به این معنی نیست که حتما برای فرزند شما نیز مفید است. حتما در انتخاب روش درمانی با دکتر اوتیسم فرزند خود مشاوره کنید.

کارایی روش مورد استفاده شما باید بر اساس روش های علمی تأیید شده باشد و یا حداقل باید آسیب رسان نباشد در ادامه این بخش جزئیات بیشتری در مورد گزینه های مداخله ای موجود ارائه می شود. روش هایی که از جانب سیستم های دولتی و رسمی و با مؤسسات حمایت می شوند را انتخاب کنید. (اغلب این روش ها واجد چنین ویژگی هایی هستند).

مربی اتیسم در منزل

یکی از مشکلات استفاده از بیش از یک روش به طور همزمان، دشواری تفکیک اثر مداخلات است. اگر کودکی در حال استفاده از روش های زیستی پزشکی است و هم زمان هم از خدمات آموزشی و رفتار مداخله ای استفاده می کند، ردگیری اثر مداخلات چندان دشوار نیست زیرا که اثر مداخلات به شیوه رفتار مداخله ای بسیار آرام است. اما توصیه ما در زمانی که از بیش از یک روش مداخله ای استفاده می کنید. این حالت اغلب پیش می آید این است که فراموش نکنید که شما در هر زمان تنها می توانید یک تغییر در فرزندتان ایجاد کنید. به عنوان مثال، سعی نکنید برنامه غذایی جدیدی را هم زمان با یک برنامه آموزشی رفتاری شروع کنید. پس با یک برنامه آغاز کنید اثر آن را مشاهده کنید پس از آن برنامه دیگری آغاز کنید و اثر آن را ارزیابی کنید. مربی اوتیسم به شما در اجرای روش های مختلف درمانی کمک می کند.

مربی اوتیسم

استفاده از مداخلات رفتاری، رشدی و سایر روش های آموزشی توسط مربی اوتیسم

مداخلات رفتاری، رشدی و سایر مداخلاتی که بر پایه آموزش انجام می شود به هدف ایجاد تغییر در رفتار کودک اوتیسم با استفاده از انجام فعالیت های آموزشی توسط مربی اتیسم در زمینه های ارتباطی، شناختی و مهارت های اجتماعی ارائه می شود، این مداخلات به منظور شفا و بهبودی اوتیسم انجام نمی شود، بلکه علائم را کنترل کرده و ترمیم می کند.

تجارب نشان می دهد که بهترین مربی کسی است که در هر درس فقط یک قدم از دانش آموز خود جلوتر است؛ یعنی آموزگار همانند دانش آموز در حال یادگیری است و تنها تفاوت این دو یک گام آموزشی است که مربی یک روز و با یک ساعت قبل از فرد طی کرده است. این یک واقعیت است و تهیه طرح درس روزانه نشانه بسیار خوبی برای انعکاس این حقیقت است پیش از این توضیح داده شد که بسیاری از اساتید و مربیان مشهور در اتمام یک دوره تدریس یک فعالیت پژوهشی را نیز به اتمام می رسانند این فعالیت پژوهشی، الزاما به چاپ و انتشار منتهی نمی شود، تجربه حاصل آن ممکن است تنها در گنجینه اندوخته های معلم ذخیره شود و برای تدریس های بعدی مورد استفاده قرار گیرد. اگر این نکته پذیرفته شود، گام مشترکی برای آغاز بحث برداشته شده است. این گام این است که کلاس درس آزمایشگاهی است که می توان در آن اقدام به انجام فعالیت های پژوهشی کرد.

اما بلوم معتقد است که “اگر شرایط مناسب یادگیری فراهم آید، اغلب دانش آموزان در توانایی یادگیری و سرعت یادگیری و انگیزش برای یادگیری بسیار شبیه به هم خواهند بود” (بلوم، ۱۹۸۲ به نقل از سیف ۱۳۸۰)

اثبات این امر برای تمامی بخش های آموزشی از جمله روش های نمره گذاری و ایجاد سیستم های جدید برنامه ریزی و انتخاب روش های تربیت مربی مهم بوده و تأثیر فراوانی بر آنها خواهد گذاشت. طرح درس بر اساس این دیدگاه شکل گرفته است و در تعریف آن می توان گفت “طرحی از پیش تعیین شده است که چگونگی دست یابی به هدف یک جلسه آموزشی را مشخص و شرایط و ابزار نیل به هدف را نیز بیان می کند”

مربی اتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.