ارگوتراپیست مهدی صابر

ماساژ درمانی اوتیسم و بیش فعالی

بهترین مرکز ماساژ درمانی کودکان اوتیسم و کلینیک ماساژ کودکان بیش فعال در تهران| دکتر صابر

سر فصل مطالب

مرکز ماساژ درمانی برای کودکان اوتیسم در تهران- مرکز ماساژ درمانی در کودکان بیش فعال

در درمان کودکان اوتیسم با ماساژ و ماساژ درمانی کودکان بیش فعال نکته قابل توجه ،تجربه و تخصص ماساژ درمان در زمینه ماساژ درمانی اوتیسم و درمان کودکان بیش فعال با ماساژ می باشد. مرکز ماساژ درمانی کودکان در تهران به مدیریت جناب آقای دکتر صابر مدرس دانشگاه شهید بهشتی به درمان کودک اوتیسم با استفاده از ماساژ درمانی اوتیسم همچنین ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال می پردازد. استفاده از تکنیک های جدید ماساژ درمانی برای کودکان اوتیسم مانند تکنیک های آرامسازی و روش های ماساژ کودکان بیش فعال در جهت کاهش رفتار های تکانشگری، کلینیک ماساژ درمانی کودکان اوتیسم را از دیگر مرکز ماساژ درمانی کودکان اوتیسم در تهران متمایز ساخته است. در مورد مشکلات حسی کودک اوتیسم و بیش فعال در زمینه شانه کردن مو ها و شستن سر و صورت، ماساژ برای اوتیسم در ناحیه سر و صورت و ماساژ در کودکان بیش فعال بسیار موثر می باشد. مرکز ماساژ درمانی کودکان بیش فعال در تهران تلاش دارد با ماساژ کودک بیش فعال و کاهش علایم بیش فعالی، مصرف دارو را در این کودکان به حد اقل برساند. کلینیک ماساژ کودکان دکتر صابر در زمینه ماساژ کودکان نارس و ماساژ نوزادان نیز مشغول به فعالیت می باشد که در صورت نیاز به کسب اطلاعات بر روی لینک ماساژ درمانی کودکان کلیک کنید.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

مزایای ماساژ برای کودکان اوتیسم و کلینیک ماساژ درمانی در بیش فعال

منافع بلند مدت و کوتاه مدت ماساژ برای کودک اوتیسم و کودک بیش فعال مفید بوده و همچنین ماساژ کودک اوتیسم وبیش فعال اثرات مثبتی بر والدین نیز دارد. آموختن و انجام ماساژ درمانی کودکان بیش فعال و ماساژ درمانی اوتیسم امری تخصصی می باشد. ماساژ کودکان نیازمند کمی امکانات اضافی و بدون هزینه است البته به جز زمان…

امنیت: تماس جسمی مثبت بین والد و کودک اوتیسم و بیش فعال باعث ایجاد محبت و ارزشمندی در کودک می شود. این احساس اجازه ارتقای عزت نفس و اعتماد به نفس را به کودک بیش فعال می دهد.

رفاه عمومی:  تحقیقات نشان می دهد کودکانی که با محبت لمس می شوند در مقایسه با کودکانی که لمس نمی شوند کمتر بیمار شده و گریه می کنند. ماساژ درمانی می تواند گردش خون بدن را بهبود ببخشد همچنین قدرت ایمنی بدن را از طریق کمک به حرکت لنف در اطراف بدن افزایش دهد. مایع لنف مایعی است که مواد مضر را از بدن پاکسازی می کند ماساژ درمانی، درد و نشانه های بعضی بیماری های مزمن را کاهش می دهد. ماساژ درمانی کودکان اوتیسم و بیش فعال ،حس آرامش را ارتقا می‌دهد و به آرام کردن کودک در حال گریه کمک می کند.

رشد اجتماعی ماساژ درمانی خود آگاهی جسمی و تون عضلات را در کودک اوتیسم و بیش فعالی ارتقا می دهد. و باعث انعطاف پذیری بیشتر مفصل میشود. این مورد به خصوص منافع ویژه ای برای کودکان نارس دارد آنهایی که دارای وزن کم هنگام تولد هستند و یا کودکان با نیازهای خاص مانند کودکان بیش فعال و اوتیسم.

مزایای ماساژ درمانی برای والدین: زمانی که شما کودک خود را ماساژ می دهید، برروی تکامل و ارتباط متقابل با او تمرکز می کنید. والدین گزارش داده اند که این ارتباط لذت بخش و آرام بخش است.

گسترش و پرورش حساسیت: چون کودک اوتیسم شما نمی تواند درد و ناراحتی خود را بیان کند و این موجب ناراحتی شما می‌شود اما شما ناچار هستید علامت ها را مشاهده و تفسیر کنید در روش ماساژ درمانی شما یاد می گیرید او را درک کنید.

ایجاد اعتماد و صمیمیت: والدینی که نسبت به کودکان خود حساس هستند گرایش به حس اطمینان در نقش هایشان دارند. همچنین تماس فیزیکی هنگام ماساژ درمانی آنها را در نگهداری و اداره کردن کودک آسوده خاطر می کند.

رابطه والد کودک: ارتباط غیر کلامی که شما در هنگام ماساژ درمانی با کودک اوتیسم و بیش فعال برقرار می کنید جرقه یک ارتباط تعاملی با او را که می‌تواند در آینده نیز ادامه یابد به وجود می آورد. ماساژ درمانی همچنین می تواند به عنوان یک خصوصیت زمانی منظم بین شما و کودک باشد.

ماساژ درمانی کودکان چیست:

تحقیقاتی که در استرالیا در سال 1992 همراه پدران و کودکان آنها برای ارزیابی اثرات ماساژ کودکان بر روابط پدر و کودک انجام شد.

در گروه مورد پدران در مورد چگونگی ماساژ دادن کودک آموزش دیدند و در ادامه از آنها خواسته شد تا ماساژ کودکان خود را تا پایان دوره مطالعه انجام دهند. در گروه کنترل پدران که ماساژ درمانی را بر روی کودکان خود انجام ندادند مورد بازبینی قرار گرفتند آن ها دریافتند که کودکان سه ماهه که از ماساژ توسط پدران خود برخوردار شدند نسبت به کودکانی که در گروه کنترل شده ماساژ دریافت نکردند، تماس چشمی، خنده، آواهای صوتی و تماس بهتری دارند. آنها پاسخ های جهت یابی بیشتری به پدران خود و رفتارهای اجتنابی کمتری نشان دادند. ماساژ کودکان این امکان را به پدر و کودک می‌دهد تا از تماس پوست با پوست که مادران معمولا هنگام شیر دادن تجربه می‌کنند اما پدران معمولا از این امکان محروم اند لذت ببرند. پدران با ماساژ کودکان خود عکس العمل های او را بهتر درک می کنند. و اطمینان بیشتری در نگهداری و اداره کردن کودک به دست می آورند.

ماساژ کودکان اوتیسم در منزل- ماساژ برای بیش فعالی کودکان در منزل

بهترین زمان برای ماساژ کودک اوتیسم و بیش فعال وقتی است که او بیدار شده و خوشحال است شما بایستی احساس آرامش داشته باشید، به طوریکه فرزندتان نیز تحت تاثیر خلق و خوی شما قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که شما همه جواهراتتان را برداشته اید و ناخن های خود را برای جلوگیری از آسیب پوست کودک اوتیسم کوتاه کرده اید.

هر چیزی را که برای ماساژ به آن نیاز دارید در کنار خود نگه دارید تا در طول ماساژ برای کودک اوتیسم تمرکز شما بر روی علایق و نیازهای کودک باشد.

 استفاده از روغن در ماساژ برای کودک اوتیسم- ماساژ کودک بیش فعال

تماس پوست به پوست باعث رشد و تکامل کودک می‌شود، به طوری که لخت کردن نوزاد و ماساژ دادن او، راهی برای تشویق اوست. روغن به شما کمک می کند تا  دستتان را بر روی بدن کودک اوتیسم و بیش فعال به طور یکنواخت حرکت دهید، و به شما این امکان را می‌دهد که به طور طولانی و مداوم، بدون ایجاد اصطحکاک ماساژ  درمانی کودک را ادامه دهید. روغن پوست را مرطوب می کند به طوری که می تواند خشکی را کاهش یا پیشگیری کند. استفاده از روغن در ماساژ درمانی کودکان اوتیسم و ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال بسیار حائز اهمیت می باشد چون می تواند مشکلات حسی کودک را تعدیل کند.

کدام روغن در درمان کودکان اوتیسم با ماساژ مناسب است؟

از روغن های طبیعی استفاده کنید، مانند روغن آفتابگردان یا روغن دانه انگور، این روغن های روشن و کم بو می تواند به راحتی توسط پوست جذب شود و به پرورش او کمک نماید. اگر انواع ارگانیک آن در دسترس است از آنها برای ماساژ در اوتیسم و ماساژ برای بیش فعالی انتخاب نمایید. روغن های طبیعی کمتر از روغن های مصنوعی پوست را تحریک می‌کنند. در کشورهایی که ماساژ کودک یک سنت است، روغن مورد استفاده به در دسترس بودن آن بستگی دارد.

مردمی از فرهنگ های آفریقایی و آسیایی که در غرب زندگی می کنند که تمایل به استفاده از روغن هایی که در کشور آنها تولید می شود دارند مانند روغن زیتون و … در کودکان اوتیسم و بیش فعال با مشکلات حس بویایی بهتر است در طول ماساژ برای کودک اوتیسم یا درمان بیش فعالی با ماساژ از روغن زیتون بدون بو استفاده

هشدار در درمان کودکان بیش فعال با ماساژ

چرب نمودن نوزاد در حالی که او را ماساژ می دهید ممکن است او را لغزنده کند، پس مراقب باشید هنگامی که او را پس از پایان ماساژ بلند می کنید از دستتان نیفتد. او را در یک حوله بگذارید تا روغن توسط پوست جذب شود.

اگر شما گمان می کنید که کودک شما ممکن است به دانه‌های روغنی حساسیت داشته باشد، از روغنی برای ماساژ استفاده کنید عاری از دانه باشد.

از روغن های ضروری( روغن های آروماتراپی) روی کودکتان استفاده نکنید مگر اینکه توسط آروماتراپیست آموزش دیده باشید. فرزندتان را در صورتی که او تب داشته باشد ماساژ ندهید. به خصوص زمانی که علت آن را نمی دانید.

اگر فرزند شما سرطان داشته و به صورت فعال در حال درمان باشد، او را ماساژ ندهید چون شما ممکن است این بیماری را در سراسر بدن او پخش کنید.

با این حال، اگر کودک اوتیسم یا کودک بیش فعال شما در حال دریافت مراقبت های آرام کننده و تسکینی است، ماساژ درمانی کودکان اوتیسم  و ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال سودمند خواهد بود. لطفاً اگر شما مطمئن نیستید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

چیزهایی که برای ماساژ درمانی در بیش فعالی و اوتیسم لازم است

آزمون تست حساسیت در ماساژ برای کودک اوتیسم- ماساژ برای کودک بیش فعال

آزمون پچ به شما این امکان را می دهد تا از عدم حساسیت کودک به روغن آگاه شوید، و مطمئن شوید پوستش توسط روغنی که شما انتخاب کرده اید تحریک نمی شود. واکنش های جانبی عبارتند از راش، قرمزی و التهاب پوست. کودک را در ناحیه مچ دست و یا مچ پا کمی چرب کنید.

به مدت  20-30 دقیقه صبر کنید تا معلوم شود آیا واکنش ایجاد می شود یا نه. در مجموع برای کاهش حساسیت باید به مدت  تا  24  ساعت صبر کرد اگر هیچ تحریک پوستی پس از این زمان وجود نداشت، ماساژ را ادامه دهید. اگر تحریک پوستی رخ دهد. نمی توانید از روغن استفاده کنید.

محیط مناسب در ماساژ برای کودکان بیش فعال و ماساژ برای اوتیسم

ماساژ درمانی کودکان بیش فعال
ماساژ درمانی کودکان

بچه ها هنگامی که برهنه و یا روغنی هستند به یک اتاق گرم احتیاج دارند زیرا به سرعت حرارت بدنشان را از دست می دهند، پس اتاق باید به اندازه کافی گرم نگه داشته شود تا نوزاد شما احساس راحتی کند. دمای( 26 درجه سانتی گراد) دمای مطلوبی برای اتاق است. اگر شما با لباس آستین کوتاه احساس گرمی میکنید احتمالا دمای اتاق برای ماساژ مناسب است.

حالت هشیار در درمان کودکان اتیسم با ماساژ

کودکتان را وقتی او در حالت هشدار سریع است یعنی هنگامی که بیدار و هوشیار است و یا زمانی که در حال شکل گرفتن علاقه شدید به چیزهای اطرافش است و در حالی که آرام ایستاده ماساژ دهید. کودک نیز در این زمان پذیرای ماساژ است.

زمان

20 تا 30 دقیقه برای انجام ماساژ درمانی تمام بدن کوک زمان نیاز است. هنگامی که شما با ماساژ آشنا هستید و نحوه انجام آن را می دانید به زمان کمتری نیاز دارید، در این موارد تلاش برای متناسب نمودن فعالیت‌ها می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و کودک را ناآرام کند.پوزیشن راحت شما نیز مهم می باشد، بهتر است شما با استفاده از یک کوسن در هنگام نشستن پشت خود را حمایت کنید.

فضای آرام و ساکت در درمان کودک اوتیسم

هنگامی که کودک بیش فعال یا اوتیسم و کسی که او را ماساژ می دهد در یک فضای آرام و بدون سر و صدای تلویزیون و رادیو باشند از ماساژ لذت بیشتری را می برند.

لحن نیز یک عنصر مهم در ماساژ درمانی کودکان است و شما با استفاده از آن می توانید پاسخ‌گویی آنچه که کودک دوست دارد و یا ندارد باشید. نوزاد خود را هنگام ماساژ درمانی در یک حوله نرم دراز کنید شما با استفاده از این کار از کثیف شدن لباس و فرش خود با روغنی که برای ماساژ کودک استفاده کرده‌اید دوری می کنید. بعد از ماساژ نیز می‌توانید نوزاد را از روی حوله بدون هیچ مشکلی بردارید.

شروع ماساژ  حس درمانی در کودک اوتیسم – ماساژ در کودک بیش فعال

اگر کودک تان را تا به حال ماساژ نداده اید، ممکن است ماساژ کودک در ابتدا زمان زیادی را از شما بگیرد پس سعی کنید در ابتدا او را به مدت سه تا چهار روز متوالی ماساژ دهید تا هر دوی شما به ماساژ عادت کنید .هنگامی که شما احساس اعتماد به نفس پیدا کردید و کودک اوتیسم یا بیش فعال نیز راحت به نظر رسید شما می توانید به صورت روزانه یا سه بار در هفته به صورت روتین ماساژ درمانی را انجام دهید. شما می توانید ماساژ های روتین روزانه را دنبال کنید ولی نکته مهم این است که علاقه و عدم علاقه کودک در مورد ماساژ معین میکند چه نوع ماساژ هایی و در چه نواحیی از بدن باید انجام بگیرد که این موارد را ماساژ درمان مرکز می تواند برای شما توضیح دهد. در طول ماساژ درمانی از تماس چشمی، ضربه زدن و نوازش استفاده کنید.

تاثیر ماساژ درمانی برای بیش فعالی- ماساژ درمانی در اوتیسم

چه موقع  کودک اوتیسم خود را ماساژ دهید؟

مناسب ترین زمان برای ماساژ کودکان اوتیسم یا درمان کودکان بیش فعال با ماساژ هنگامی است که کودک در حالت آرام و البته هوشیار است. بسیاری از مردم دوست دارند پس از حمام در یک اتاق گرم ماساژ ببینند. به نشانه ها حرکات کودک خود توجه کنید. اگر او لبخند میزند، به معنای پاسخ مثبت برای انجام ماساژ است و در این حالت است که شما متوجه می شوید از این تحریک لامسه لذت می برد و اگر او گریه می کند و یا خودش را عقب میکشد و با دست هایش به صورت خود ضربه می زند به این معناست که تحریک لامسه ایجاد شده برایش ناخوشایند می باشد و تحمل آن برای کودک اوتیسم یا بیش فعال سخت می باشد و یا اگر خوابش برد این به معنای پاسخ آرام بخشی ماساژ درمانی برای کودک بیش فعال یا اوتیسم است.

کجا ماساژ کودک بیش فعال و بی قرار را انجام دهید

اتاق گرم و آرامی که در آن هر دو شما احساس راحتی کنید را انتخاب کنید. در آب و هوای گرم، تا زمانی که کودک بیش فعال یا اوتیسم شما در سایه است ماساژ می تواند در هوای آزاد صورت پذیرد. کودک بیش فعال خود را در یک حوله بر روی یک سطح صاف و محکم قرار دهید در این حالت کودک بیش فعال شما در بهترین موقعیت است. کف اتاق یک جای خوب برای ماساژ کودک بیش فعال است- شما می‌توانید نشسته ماساژ دهید و هیچ لبه و پرتگاهی برای کودک وجود ندارد و امکان کنترل کودک بیش فعال برای شما راحت تر است.

مکان مناسب برای ماساژ کودکان اوتیسم می تواند شرایط ماساژ درمانی در کودکان بیش فعال را داشته باشد. با این تفاوت که در بعضی موارد لازم است ماساژ را در یک کودک اوتیسم از حالت نشسته شروع کنید.

میزان فشار در ماساژ درمانی در کودکان بیش فعال و اوتیسم

ماساژ ضربه ای باید آرام ،عمیق و کند باشد. با توجه به حالت چهره کودک بیش فعال و کودکان اوتیسم ، نوع و میزان ضربه ها را در طول ماساژ درمانی تغییر دهید. برای اغلب کودکان اوتیسم لمس سطحی و سبک آزاردهنده است. در ماساژ درمانی برای کودکان اوتیسم نباید از نوازش و تحریک حس سطحی استفاده کرد، همچنین در کودکان بیش فعال ،چرا که بی قراری کودک اوتیسم را افزایش می دهد. فشار عمقی نیز باید با دقت اجرا شود، اگر پوست کودک شما قرمز شده باشد، بایستی فشار خود را کاهش دهید.

یادگیری آرام سازی و ریلکسیشن توسط ماساژ در اوتیسم و ماساژ در بیش فعالی

ماساژ کودکان اوتیسم در منزل
ماساژ درمانی کودک

بچه‌ها تنش و نگرانی را از پدر و مادر خود، به ویژه از طریق تماس فیزیکی جذب می کنند. آنها به شما زمانی را برای آرامش قبل از شروع ماساژ به منظور دریافت بیشتر از تجربه برای شما و کودک شما می پردازند.

یک بازه زمانی را قبل از انجام ماساژ اصلی برای آرام کردن خود و کودکتان در نظر بگیرید. ذهن خود را از افکار و یا کارهای پریشان پاک کنید تا فقط به ماساژ و کودک خود توجه کنید. تمریناتی که برای آرام کردن در اینجا نشان داده میشود به شما برای انجام ماساژ برای کودک اوتیسم و ماساژ بیش فعالی کمک خواهد کرد.

انگشتان دستتان را در قسمت فوقانی شکم خود چفت کنید. چشمانتان را ببندید و نفس عمیق بکشید- شما باید گسترش شکم خود را احساس کنید. نفس خود را برای چند دقیقه نگه دارید و بعد بازدم خود را بیرون دهید.

شانه های تان را در جهت عقب به صورت دایره ای حرکت دهید. بعد این حرکت را در جهت جلو هم انجام دهید این کار به از بین بردن تنش در پشت، شانه ها و گردن کمک می کند و در نهایت دستان خود را با شور و نشاط بلرزانید.

انتخاب پوزیشن صحیح برای ماساژ درمان

زمانی که شما به کودک اوتیسم ماساژ می دهید باید راحت باشید. و وضعیتی را انتخاب کنید که کمرتان مستقیم باشد مخصوصاً زمانی که به جلو منحرف هستید. اگر شما کودکتان را روی زمین ماساژ می دهید این عمل با سه پوزیشن که در اینجا نشان داده شده است صورت می‌گیرد که فقط یکی از آنها مناسب می باشد.

پاهای متقاطع:  روی یک بالشت بنشینید و پاهایتان را به صورت ضربدری قرار دهید. کودک بیش فعال را مستقیم در مقابل تان قرار دهید. و بعد به جلو خم شوید و او را ماساژ دهید.

زانو زدن:  زانوی خود را روی کف زمین خیلی راحت و بیشتر روی حوله قرار دهید یک بالشت روی عضلات زیر باسن تان قرار دهید و به عقب بنشینید.

با پاهای باز نشستن:  روی یک بالشت با پاهای بسط داده در هر دو طرف کودک بنشینید. شاید شما به دو بالشت نیاز داشته باشید تا کمرتان را مستقیم نگه دارید مخصوصاً زمانی که به دست هایتان را بالای بدن کودک می کشید.

نکته :سعی کنید پشتتان را در هنگام ماساژ دادن کودک مخصوصاً هنگامی که به جلو خم می شوید راست نگه دارید.

نکته: ماساژ درمانی مثبت برقراری ارتباط با کودک به وسیله نگاه های محبت آمیز و لمس لطیف بدن پوست به گونه ای که هر دو از آن لذت ببرند.

ماساژ جلوی بدن در ماساژ درمانی برای اوتیسم- ماساژ درمانی برای بیش فعالی

وقتی شما یک اتاق گرم، روغن برای ماساژ و یک حوله آماده دارید لباس های کودک اوتیسم یا کودک بیش فعال خود را در آورید و اگر خواب است، او را از خواب بیدار کنید. روی کمر در مقابل خودتان با پای بسته بخوابانید تا شما برای ماساژ قسمت جلوی بدن کودک آماده شوید. انگشتتان را در روغن فرو ببرید سپس دستتان را به هم بمالید تا آن را گرم کنید. ماساژ درمانی در هر بخش با قراردادن دستتان روی آن قسمت شروع می شود. به چشمهایش نگاه کنید، لبخند بزنید، با او صحبت کنید و  ماساژ را شروع کنید. واکنش مناسب کمک می کند کودک بداند که شما به نیازهای او حساس هستید. به تماس چشمی ادامه دهید و با او در طول ماساژ درمانی صحبت کنید تا به او قوت قلب دهید.

ماساژ بازوها و دست ها در کودک اوتیسم و بیش فعال

فلوراژ مالش در سراسر قفسه سینه:  دستتان را روی شکم کودک قرار دهید کف دست به پایین قرار می گیرد و انگشتان به بالا اشاره می کند- نوک انگشتان هم سطح با قسمت پایین قفسه سینه باشد. هر دو دست همزمان بالای قفسه سینه جلوی شانه ها سر می خورد. انگشتتان را بالای شانه ها حلقه کنید و به طرف خارج لمس کنید تا بالای بازو ها قرار بگیرد. به طور مستقیم به گام دوم بروید.

مالش در سراسر بازوها: پایین بازو ها و بالای دست ها  را نوازش کنید سپس با سر انگشت خود مقاومت دهید. مطمئن شوید که هر دو دست همزمان با هم کار می کنند. اولین بار، کودک شما بازوهایش را در آرنج صاف نمی کند. زیرا ماهیچه ها ریلکس هستند، شما می توانید فشار ملایم مقاومتی لمس برای راست کردن بازوهایش را افزایش دهید. گام یک و دو را سه یا چهار بار انجام دهید یا تا وقتی که بازوها مستقیم به طور آنی باقی می مانند.

ماساژ کودک بیش فعال و اوتیسم در ناحیه بازوها:

انگشت اشاره و شست هر دستتان را اطراف قسمت بالای بازوی راست کودک بچرخانید. در کودکان بزرگتر، دستتان را در قسمت بالایی بازو در اطراف آن بپیچانید. دست هایتان را خیلی ملایم در خلاف جهت در یک عمل فشردن بچرخانید. به میزان کافی روغن استفاده کنید تا انگشتانتان یا دست تان اجازه دهد اطراف بازو های کودکتان به آرامی بلغزد. در این زمان بازوها که در این روش عملی انجام نمی دهد به آرامی بکشید در مچ توقف کنید و در دست با انگشت اشاره و شست دست چپ مقاومت دهید روی بازوی چپ حرکت بدهد. حرکت را  دو مرتبه روی- هر بازو تکرار کنید.

ماساژ کودک اوتیسم و بیش فعال در ناحیه انگشتان دست

کشیدن انگشتان:  مچ دست کودک را نگه دارید، و انگشتان شست و سبابه آزاد خود را در هر طرف در قسمت پروگزیمال انگشت قرار دهید و در امتداد انگشت به نوک بکشید و به آرامی بفشارید و هر انگشت را یکبار بکشید سپس در دست دیگر تکرار کنید. تحریکات ماساژ درمانی روی انگشتان در کودکان اوتیسم و بیش فعال به تقویت حس عمقی و بهبود مهارت های دست ورزی کودکان کمک می کند. در مرکز ماساژ درمانی کودکان به ماساژ های تخصصی در زمینه تقویت عضلات ریز انگشتی و حس عمقی در دست پرداخته می شود.

کشیدن دست ها: دست کودک خود را باز کرده و مچ دست او را با دست خود حمایت  کنید. از کف دست تا نوک انگشتان دست را لمس کنید و به آنها ضربه بزنید و سپس همان کار را با شست دست دیگر انجام دهید. یک بار انجام دهید سپس روی دست دیگر تکرار کنید. روش متناوب: اگر شما فکر می کنید که باز کردن دست کودک سخت است مچ دست و کف دست کودک را  به سمت پایین قرار دهید. شست آزاد تان را روی پشت دست کودک نزدیک مچ او قرار دهید. و انگشتتان را در کف دست او قرار دهید شستتان و انگشت اشاره را با همدیگر فشار دهید و آن ها را به جلوی انگشت تان حرکت دهید.

در مرکز ماساژ کودکان اوتیسم در تهران بر روی حساسیت لمسی کودکان اوتیسم در دست ها و پرحسی و کم حسی کودک در ناحیه دست ها و …. فعالیت می کند و با ماساژ برای کودکان اوتیسم به رفع این مشکلات کمک می کند.

ماساژ قفسه سینه در کودکان بیش فعال و اوتیسم

ماساژ درمانی نوزاد برای خواب

زمانی که شما ماساژ قفسه سینه را انجام می دهید، با افزایش و کاهش دایره هایی که در نوک سینه ایجاد می کنید می توانید قسمت وسیعی از قفسه سینه را لمس کنید…

دو انگشت اول هر دست را روی نوک سینه ها قرار داده و بعد به صورت همزمان به طرف بالا و خارج آن ها را حرکت دهید و دوباره به همان نقطه اول بازگردید این کار را چند مرتبه تکرار کنید.

ماساژ شکم در ماساژ درمانی اوتیسم- ماساژ درمانی در بیش فعالی

افلوراژ مالش پایین شکم

یک دست را به طور افقی روی شکم و در زیر قفسه سینه کودک اوتیسم قرار دهید و به طور محکم به سمت پایین ماساژ دهید و سپس به تدریج بالا آیید اندکی قبل از اینکه دست تماسش را با بدن کودک از دست دهد دست دیگر را جایگزین کنید و چندین مرتبه دیگر مالش از بالا به سمت پایین شکم را انجام دهید.این نوع ماساژ درمانی در کودکان اوتیسم و کودکان بیش فعال موجب کاهش تدافع لمسی و بهبود حرکات روده و بهبود اختلالات گوارشی کودکان اوتیسم می شود.

ماساژ کودک بیش فعال و اوتیسم با دایره های کوچک اطراف ناف

دو انگشت اول یک دست را کنار ناف قرار دهید و با فشار یک حرکت دایره ای ایجاد کنید. آن را بردارید و انگشتانتان را اطراف ناف به آرامی بلغزانید و این کار را در جهت عقربه های ساعت تکرار کنید.به آرامی این ماساژ را به سمت خارج انجام دهید تا به سمت ران راست برسید.

دایره های بزرگ اطراف شکم

این بار از طرف مفصل ران راست شروع کنید و با حرکت کف دست به طرف دنده ها در همان سمت حرکت کنید سپس به طرف دنده های سمت چپ بروید و در نهایت به مفصل ران سمت چپ بروید این حرکت را چندین بار تکرار کنید.

کاربرد آموزش ماساژ های شکمی در مرکز ماساژ درمانی کودکان بیش فعال ، ریلکسیشن و بهبود حرکات روده و بهبود سیستم گوارش کودک می باشد. کاهش درد های شکمی در نوزادان و کودکان به کاهش بیقراری کودک کمک بسزایی میک ند.

ماساژ اندام تحتانی و پاها در مرکز ماساژ درمانی کودکان اوتیسم و بیش فعال

افلوراژ مالش روی قسمت بالای پاها

با یک دست خود مچ پای کودک را بگیرید و تمام انگشتان دست دیگر را به صورت یک بادبزن در سراسر کودک قرار دهید سپس مچ پای او را به سمت خارج حرکت دهید به طوری که انگشت شست دست دیگر رو و چهار انگشت دیگر در زیر ران قرار گیرند.

افلوراژ مالش روی قسمت پایینی پاها

با یک دست خود مچ پای کودک را نگه دارید و با دست دیگر در حالی که انگشت شست رو و چهار انگشت دیگر در زیر قرار گرفته‌اند ساق پا را نگه دارید. مچ پا را به سمت داخل حرکت دهید و با ضربه زدن به قسمت داخلی ساق پا را ماساژ دهید. مرحله اول و دوم را چندین مرتبه تکرار کنید.

ماساژ کودک بیش فعال و اوتیسم در ناحیه پاها

هر دو دست در کنار یکدیگر در یکی از ساقه‌های نوزادان قرار دهید و آنها را در اطراف ساق فشار دهید از فشار سبک استفاده کنید. به آرامی دست های تان را در جهت مخالف در یک عمل چرخشی بچرخانید کار را به سمت پایین پا انجام دهید. در همان زمان به آرامی بکشید این عمل را در مچ متوقف کنید و در انگشتان پا را با استفاده از سبابه و شست بکشید و این عمل را در هر پا دو بار تکرار کنید.

دایره کشیدن روی کف پا

مچ پای کودک تان را با یک دست نگه دارید و انگشت شست دست دیگرتان را نزدیک پاشنه قرار دهید و حرکات دایره ای ریتمیکی را از پاشنه به سمت انگشتان ادامه دهید. برای هر یک از انگشتان این حرکت را دو مرتبه تکرار کنید. ماساژ کودک اوتیسم در کف پا و انگشتان از مواردی است که در کودکان اوتیسم و بیش فعال کمک می شود تا علایمی نظیر روی پنجه راه رفتن و تدافع لمسی در منطقه کف پا را کاهش دهد.

دایره کشیدن روی لبه های پا

مچ پای کودک را با یک دست خود بگیرید و انگشت شست و اشاره دست دیگر را به ترتیب در کف و روی پا قرار دهید سپس با حرکات دایره ای به سمت پاشنه پا حرکت کنید این کار را برای طرف مخالف انگشت بزرگ هم انجام دهید. این حرکات را برای هر طرف دو بار انجام دهید.

به وسیله ماساژ دادن کودکانتان شما از الگوهای منحصر به فرد خطوط در کف دست و پا آگاه می‌شوید و همچنین پوست او و شکل بازوها و پاهای او را احساس می کنید.

ماساژ های لبه های پاها در ماساژ درمانی کودکان بیش فعال و اوتیسم به شکل گیری قوص های کف پا و بهبود مشکلات صافی کف پا در کودکان کمک می کند.

ماساژ کودک اوتیسم و بیش فعال در ناحیه تاندون آشیل

عضلات کاف کودکتان را در یک دست با زانوی خم شده حفاظت کنید. انگشت سبابه و شست دست آزاد خود را در دو طرف مچ پا قرار دهید و با ضربه‌هایی به طرف پاشنه پا بروید. ماساژ های ناحیه تاندون آشیل در ماساژ درمانی کودکان اوتیسم و ماساژ درمانی برای بیش فعالی در جهت اصلاح راه رفتن روی نوک پنجه در کودکان اوتیسم و بیش فعال موثر می باشد.

ماساژ کودک اوتیسم و بیش فعال با کشیدن انگشتان

با یک دست خود مچ پای کودک را نگه دارید و با انگشتان شست و سبابه دست دیگر خود پنجه را نگه دارید و به سمت بالا حرکت دهید. این عمل را در پای سمت  مقابل هم انجام دهید.

ماساژ کودک بیش فعال و اوتیسم در ناحیه قسمت بالایی پا

در حالی که زانوی کودک خم است با یک دست خود مچ پا را نگه دارید و انگشت شست دیگر را بر روی پشت پا نزدیک مچ پا قرار دهید در حالی که انگشت سبابه در کف پا قرار گرفته است  و سپس پا را به سمت پایین بکشید. این کار را در سمت مقابل هم انجام دهید.

پایان ماساژ در جلوی بدن

دست راستتان را روی شانه راست کودک قرار دهید. از تمام دستتان برای ضربه زدن به صورت مورب در طول قفسه سینه و شکم تا لگن سمت چپ استفاده کنید. لمس را به طرف پایین یعنی تا مچ پای چپ ادامه دهید به مچ پا نروید تا زمانی که شما دست چپتان را روی شانه کودک قرار داده‌اید.

اکنون لمس در قسمت مورب  مخالف به پایین تا مچ پای راست او را انجام دهید. این عمل را دوبار تکرار کنید مطمئن شوید لمس تان محکم می باشد. ماساژ کودک فرصتی است برای شما و کودکتان تا در مکالمه، لبخند زدن، صحبت کردن و تماس چشمی شرکت کنید.

آموزش ماساژ پشت بدن در مرکز ماساژ درمانی کودکان

ماساژ درمانی کودکان
ماساژ کودک

برای این قسمت از ماساژ درمانی، کودک اوتیسم را به شکم در حالی که پاهایش رو به شماست بخوابانید. اگر کودک بیشتر به پشت یا پهلو میخوابد ممکن است خوابیدن روی شکم را دوست نداشته باشد با وجود این سعی کنید که با تشویق کودک این کار را انجام دهید تا به رشد حرکات درشت کودک اوتیسم کمک کنید ماساژ پشت کودک اوتیسم می‌تواند راه لذت بخشی برای آشنایی وی با این وضعیت باشد.

در ابتدا ممکن است کودک مدت کمی را در وضعیت خوابیده روی شکم تحمل کند. بنابر این طبق روال گذشته، همان قدر که کودک اجازه می دهد این کار را انجام دهید تا کم کم او را آماده کنید. چون کودک نمی‌تواند شما را ببیند با او صحبت کنید و صداهای اطمینان بخش تولید کنید تا موجب آرامش وی شود.

ماساژ کودک اوتیسم و بیش فعال در ناحیه پشت کودک

ماساژ افلوراژ در پایین پشت کودک بیش فعال یا اوتیسم  یک دست تان را به صورت در سراسر قسمت بالایی پشت کودک، درست در زیر گردن، قرار دهید و دستتان را روی بدن کودک محکم به سمت خود بکشید. زمانی که به باسن بچه رسیدید دستتان را بردارید اما قبل از اینکه این کار را بکنید دست دیگرتان را در موقعیت شروع قرار دهید و مانند بار قبل دستتان را پایین بکشید. این روند را چندین بار تکرار کنید.

ماساژ ناحیه شانه:  هر دستتان را در یک طرفه گردن قرار  داده و از شانه ها به سمت بازو های کودک بکشید، اما از تمام سطح دستانتان استفاده کنید .کودکان و والدین اغلب نقاط تحت تنش یکسانی دارند بنابر این اگر شانه و گردن خودتان بیشتر تحت تنش است، همین نقاط را هم در اعمال ماساژ روی کودکانتان مد نظر قرار دهید.

ماساژ کودک بیش فعال و اوتیسم با  دایره های کوچک به طرف پایین ستون فقرات

انگشتان شست تان را در دو طرف ستون فقرات کودک، درست در زیر گردن است قرار دهید. در حالی که با انگشتان شست تان حرکات دایره وار کوچک ایجاد می کنید به سمت پایین و باسن کودک بیایید. مطمئن شوید انگشتانتان در دو طرف ستون فقرات هستند نه در روی خود ستون فقرات.

کشیدن دو طرف : دست هایتان را در سراسر پشت کودک به صورت افقی قرار دهید. بازوهای خود را کراس کنید. دست راست خود را به طرف چپ و دست چپتان را  به طرف راستتان بکشید دست های تان را به طور هم زمان به عقب و به وضعیت شروع برگردانید با انگشتانتان گوشت کنار نیم تنه را به سمت ستون فقرات بکشید. این حرکت افقی را چندین بار انجام دهید دست هایتان را به بالا و پایین در پشت کودک حرکت دهید این کار را تا آنجا ادامه دهید که در امتداد کناره بدن تمام طول نیم تنه را ماساژ دهید.

ماساژ درشت در تمام طول پشت و شانه:  دست هایتان را کنار یکدیگر روی کمر کودک قرار دهید به طوری که دسته راستتان به سرش نزدیکتر باشد. دست چپتان را در جای خود نگه دارید، دست راستتان را به سمت راست کودک حرکت دهید و سپس به صورت مورب به سمت بالا روی شانه چپ ببرید و در نهایت دستتان را به سمت پایین تا بالای ران راستش بکشید. حالا دست چپتان را به سمت چپ کودک و سپس به صورت مورب به بالا و شانه راستش ببرید و در نهایت به پایین و ران چپ. ماساژ کودکان اوتیسم بر روی ستون فقرات موجب ریلکسیشن در کودک و کاهش بی قراری و رفتار های کلیشه ای در کودک اوتیسم می شود.

ماساژ انتهای ستون فقرات:  پاشنه دستتان را در انتهای ستون فقرات ،گودی ای که درست در بالا و وسط باسن کودک قرار گرفته، بگذارید. حرکات چرخشی با فشار ملایم را در جهت عقربه های ساعت چندین بار تکرار کنید.

ماساژ کودک بیش فعال و اوتیسم در قسمت پایین پشت بدن

مرکز ماساژ درمانی کودکان اوتیسم
ماساژ کودک

ماساژ کودک بیش فعال و اوتیسم در ناحیه باسن

پاشنه ی  هر دستتان را روی انتهای یک کپل کودک قرار دهید. چندین‌بار حرکات دایره وار به طور همزمان دست راست در جهت عقربه های ساعت، و دست چپ خلاف جهت عقربه های ساعت انجام دهید. دستانتان را همانطور دایره وار تا اطراف کپل ها حرکت دهید.

ماساژ کوک اوتیسم و بیش فعال در ناحیه پاها

ماساژ افلوراژ پایین پاها زمانی که ورز باسن کودک را تمام کردید. برای ماساژ کودک در ناحیه پاها یک دستتان را به پایین پا سمت مچ محکم حرکت دهید و یک ماساژ گسترده اعمال کنید وقتی به مچ رسیدید ماساژ پای دیگر را با دست دیگرتان شروع کنید. همیشه باید یک دست در تماس با بدن باشد. این روند را چند بار تکرار کنید.

پایان ماساژ در پشت بدن

ماساژ افلوراژ در پشت بدن دست چپتان را روی شانه راست کودک قرار دهید. از تمام سطح دستتان استفاده کنید. به صورت مورب به پایین پشت کودک را ماساژ دهید، تا بالای کپل چپ و در طول ران تا مچ پایین بیایید وقتی به پا رسیدید دست راستتان را روی شانه کودک قرار دهید و به صورت مورب پایین بیایید و تا پای راست کودک ماساژ دهید. این کار را دوبار تکرار کنید و از ماساژ محکم استفاده کنید بدون اینکه تماس دست تان را با بدن کودک از دست دهید.

ماساژ درمانی در کودکان بیش فعال و کودکان اوتیسم در ناحیه سر و صورت

در ابتدا کودک اوتیسم و بیش فعال تمایل به مقاومت در برابر ماساژ سر و صورت دارد، مخصوصاً در طی هفته های اول زندگی و اگر دیر رس باشد یا ضربه خورده باشد. سعی کنید این قسمت از ماساژ را برای سه روز متوالی انجام دهید .اگر کودک تان ناراحت به نظر رسید یا گریه کرد، دستتان را برای اطمینان بخشیدن به وی آرام روی سرش قرار داده و سپس قسمت دیگری از بدنش را ماساژ دهید.

و این ماساژ را تا زمانی که کودک اوتیسم برای ماساژ سر آماده شود ادامه دهید زمانی که نوزادان به ماساژ ها عادت کنند حتی بیشتر از وقتی که بزرگتر شوند از این ماساژ ها لذت میبرند برای این قسمت از ماساژ کودکان اوتیسم وبیش فعال، کودک را به پشت در حالی که پاهایش به سمت شماست بخوابانید. از یک ماساژ سبک با روغن یا بدون آن استفاده کنید.

ماساژ درمانی در ناحیه سر و صورت در کودکان اوتیسم و بیش فعال با مشکلات حس لمس در سر و صورت بسیار مفید می باشد که در مرکز ماساژ درمانی کودکان در تهران به صورت تخصصی انجام می گیرد.

آموزش ماساژ سر در مرکز ماساژ کودکان اوتیسم و بیش فعال

دستانتان را روی سر کودک به شکل فنجان قرار دهید طوری که قسمت جلویی انگشتانتان روی خط موهایش قرار گیرد. به سمت عقب روی تاج سر تا قاعده جمجمه ماساژ دهید. حرکات مستقیم روی صورت در گام اول.

ماساژ فک کودک

دستانتان را جدا کنید و در دو طرف صورت کودک قرار دهید و در طول خط آرواره ها تا جایی که دستانتان در چانه به هم برسند، ماساژ دهید گام های اول و دوم را چندین بار تکرار کنید.

تمرینات حس عمقی در کودکان

تمرینات حس عمقی در کودکان در کنار ماساژ های عمقی مفاصل و عضلات راه حل مناسبی جهت بهبود حس عمقی، آگاهی بدنی و تعدیل حسی در کودکان است. از نمونه تمریناتی که می توان در این زمینه انجام دادن تمرینات کشش و هل دادن شیاء مختلف است. می توان در جلسه ماساژ درمانی از کودک خواست یک توپ درمانی را با دو دست به سمت دیوار هل دهد و در همین حالت ماساژ درمان ماساژ های عمقی را بر روی مفاصل مچ، آرنج و بالک عضله انجام می دهد.

تمرینات حس عمقی در کودکان

ماساژ کودکان بیش فعال و اوتیسم در ناحیه صورت

ماساژ گیج گاه: وقتی تمام سطح پیشانی را ماساژ دادید. انگشتان شست تان را در وسط درست بالای ابرو های کودک اوتیسم قرار دهید. و دست های تان را به آرامی در طول شقیقه های کودکتان حرکت دهید. حالا به صورت چندین دایره کوچک شقیقه هایش را ماساژ دهید. این ماساژ در کودکان اوتیسم و بیش فعال موجب ریلکسیشن کودک می شود.

کشش پیشانی: انگشتانتان را در مرکز جلوی سر کودک اوتیسم ، درست زیر خط موهایش قرار دهید، هر کدام از  شست هایتان را روی خط مستقیم، به طرف کناره خارج صورت بکشید همین راه را در پایین پیشانی کودک اوتیسم یا بیش فعال خود هم انجام دهید. مثل این که دارید با انگشتان شستتان  یک سری خطوط را می کشید. این نوع ماساژ نیز در درمان کودکان بیش فعال با ماساژ مورد استفاده قرار می گیرد.

ماساژ قسمت تحتانی استخوان های گونه: در درمان کودکان بیش فعال با ماساژ ، انگشتان شست تان را در دو طرف پل بینی قرار دهید. این بار کمی پایین تر. از این موقعیت یک ماساژ گسترده با هر انگشتتان در طول قسمت پایینی استخوان گونه و به سمت کناره های صورت اعمال کنید.

ماساژ قسمت فوقانی استخوان گونه: انگشتان شست تان را در دو طرف پل بینی قرار دهید. در طی جریان ماساژ انگشتان شستتان به طور همزمان در امتداد قسمت بالایی استخوان گونه به سمت صورت، به طرف پایین و خارج حرکت می کند.

ماساژ دایره ای روی خط فک پایینی در درمان کودکان اوتیسم با ماساژ و درمان کودکان بیش فعال با ماساژ

انگشتان شستتان را در کنار هم درست در قسمت مرکزی زیر لب پایینی قرار دهید. با فشار دایره ای کوچک با هر انگشتتان حرکات دایره‌ای ایجاد کنید، سپس انگشتان را کمی بیرون تر ببرید و این حرکات را تکرار کنید. دوباره این کار را در طول خط فک پایینی به سمت گوش ها انجام دهید.

دایره هایی روی خط فک بالایی در ماساژ کودک اوتیسم

انگشتان شستتان  را پهلو به پهلو در گودی بالای لب کودک تان قرار دهید. با فشار ملایم حرکات دایره وار کوچکی را با شستتان ایجاد کنید .هر کدام از  شست هایتان را کمی به سمت خارج ببرید و این کار را تکرار کنید این روند را در طول خط فک بالایی و به سمت گوش هایش ادامه دهید.

فشردن گوش ها در درمان کودکان اوتیسم با ماساژ و ماساژ درمانی کودکان بیش فعال

لبه خارجی بالای گوش کودک بیش فعال را بین انگشت سبابه و شست خود نگه دارید. از این وضعیت ماساژهای دایره بار کوچکی را به پایین لبه خارجی به سمت  لوب گوش انجام دهید.

فشردن چانه:  از مرکز چانه شروع کنید گوشت پایینی چانه را بین انگشت سبابه و شست خود نگه دارید و به آرامی فشار دهید این کار را در طول خط فک پایینی تا گوش تکرار کنید و سپس از طرف دیگر چانه انجام دهید. روش دیگر فشردن هر دو طرف چانه به طور همزمان با استفاده از دو دست. این نوع ماساژ ها نیز از ماساژ های آرام سازی در کودکان اوتیسم و بیش فعال می باشد.

ماساژ های کششی در مرکز درمان کودکان اوتیسم – ماساژ کودکان بیش فعال

عبور بازوها از هم در ماساژ کودکان

بازوهای کودکتان را روی قفسه سینه از هم عبور دهید، با این  این کار دست های تان را قطع کنید. این وضعیت را برای چند ثانیه نگه دارید. مرحله ی اول و دوم را چند بار تکرار کنید. هربار بازوهایش را قطع کنید و به دنبال آن دستانش را باز کنید.

بعد از تکمیل، قسمت اصلی ماساژ در جلو، عقب، سر و صورت حرکات کششی است. تا اینجا عضلات کودک شما گرم و آرام شده. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت اندام هایش را حرکت و کشش دهید. این کشش ها به بهبود انعطاف پذیری کودک کمک می کند. برای این بخش کودک اوتیسم یا بیش فعال خود را به پشت بخوابانید. در حالی که پاهایش نزدیک به شماست روغن لازم نیست. اغلب کودکان از کشش لذت میبرند به خصوص زمانی که با صداهایی بامزه مثل و ی ی ی ی ی ی همراه باشد. در مورد کودکان اوتیسم و بیش فعال پس از اناجم ماساژ های ریلکس کننده کودک همکاری بیشتری در مورد ماساژ های کششی دارد.

کشش بازوها: پشت مچ های کودک او را در حالی که شستش را در کف دست یا کنار مچ نگه داشتید با انگشتانتان نگه دارید. بازوهایش را به سمت خارج و کنار بکشید در خط شانه ها درست از زاویه ها به بدن. به آرامی شانه ها بکشید، چند ثانیه نگه دارید و سپس طبق مرحله دوم عمل کنید.

ماساژ کودک بیش فعال و اوتیسم با کشش پاها

عبور بازوها از هم: مچ پاهای کودک اوتیسم را بگیرید یکی در هر دستتان. سپس ساق پاهایش را از هم عبور دهید حالا با یک دست طوری که هر دو دست را گرفته‌اید زانوها را به سمت خارج حرکت دهید و انگشتان پا را به نزدیک ران ها بیاورید. با حرکات برگشتی کوچک، به آرامی روی فشار دهید و حرکت آنها را به سمت شکم تسهیل کنید، پس از چند حرکت برگشتی پاها را از سمت دیگر قطع کنید و این روند را تکرار کنید.

چرخاندن بازو ها به بالا: بازوها را مانند مرحله اول به کناره ها بکشید .بازوها را شانه به آرنج در این موقعیت نگه دارید و دستها را به سمت سر حرکت دهید طوری که بازوها از آرنج خم باشند بازوها و ساعد باید در زاویه نود درجه باشند. از این که بازوها  در حالت استراحت روی حوله قرار می گیرند مطمئن شوید.

چرخاندن بازو ها به پایین: بدون اینکه موقعیت بازوها را تغییر دهید ساعد های کودک را در هوا بالا ببرید به طوری که مچ هایش درست در بالای آرنج قرار گیرد و سپس آنها را به سمت خودتان به پایین بیاوری و روی حوله بگذارید. ساعد ها باید موازی با خط تنه باشند و کف دستها باید در حالت استراحت روی حوله قرار گیرد.

توالی کشش دست و پا در ماساژ کودکان بیش فعال و اتیسم

مرکز ماساژ کودکان
ماساژ ستون فقرات کودک

کشیدن اندام ها در ماساژ درمانی کودکان

مچ دست راست کودکتان را در دست چپ خود و مچ پای چپش را در دست راست تان نگه دارید و دست کودک بیش فعال را به آرامی و با زاویه ای که از بدن بکشید. به طوریکه اندامها در امتداد هر نیم تنه به صورت یک خط مورب قرار گیرند. که شش را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس طبق مرحله دوم عمل کنید.

یک ارتباط چشمی مثبت می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس کودک شود، پس این تشویق را تا آنجا که ممکن است در طول ماساژ انجام دهید.

کشش اندام ها: مرحله یک را تکرار کنید، به آرامی بازوی راست و پای چپ کودکتان را به دور از بدنش بکشید سپس این وضعیت را برای چند ثانیه نگه دارید و در نهایت مستقیم مرحله چهارم را انجام دهید.

2تا در اندامها پا به ران: پای چپ را روی ران راست با تقدم پاشنه و دست راست را درست بالای ران چپ بیاورید. مطمئن شوید که زانو خم است. برای چند ثانیه نگه دارید و سپس گام سوم را انجام دهید.

4تا در اندام ها پا به شانه: دست راست کودکتان را به طور مستقیم به ران راستش پایین بیاورید. پای چپش را بگیرید و تا شانه ی راستش بالا ببرید باز هم با تقدم پاشنه اگر پای کودک به شانه اش نمیرسد به آن فشار نیاورید  ولی تا آنجا که راحت است پایش را بالا بیاورید با دست و پای دیگر مرحله یک تا چهار را تکرار کنید سپس بازوها و پاها را جا به جا کنید و دو بار دیگر انجام دهید.

ماساژ افلوراژ: در امتداد بدن دست راستتان را روی شانه راست کودک قرار دهید. با استفاده از تمام دستتان به صورت مورب، طول قفسه سینه و شکم کودک را تا ران چپش ماساژ دهید. ماساژ کودک را در طول پای چپ ادامه دهید به طوری که انگشتانتان زیر ساق و شستتان روی آن قرار گیرد. تا زمانی که به مچ برسید. سپس کف پا و روی انگشتان را ماساژ دهید. قبل از اینکه دستتان را بردارید دسته چپتان را روی شانه چپ کودک قرار دهید. و ماساژ را به سمت مخالف تکرار کنید تا انگشتان راست این حرکت را دوبار تکرار کنید از ماساژ سفت و گسترده استفاده کنید و تماس دستتان را در تمام مدت با بدن کودک حفظ کنید.

به کودک خود گوش دهید و به او پاسخ دهید، اگر او لبخند می زند لبخند بزنید. اگر او گریه می کند از ماساژ های آرام سازی و ریلکسیشن استفاده نمایید.

ماساژ درمانی در کودکان اوتیسم و کودکان بیش فعال یک تکنیک موثر در زمینه آرام سازی کودک، کاهش رفتار های تکانشی در کودک بیش فعال و رفتار های کلیشه ای کودک اوتیسم  می باشد که باید توسط ماساژ درمانان متخصص مرکز ماساژ درمانی کودکان انجام گیرد.

مطالب مرتبط

مرکز تخصصی اوتیسم در تهران
تشخیص اوتیسم
تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم
تئوری ذهن در درمان اوتیسم
آب درمانی در اوتیسم
با کودک اوتیسم خود چه کنم
درمان کودکان اوتیسم توسط داستان های اجتماعی
علت اوتیسم 
مغز کودکان اوتیسم
تاریخچه کودکان اوتیسم
رژیم حسی در کودکان اوتیسم
مهارت های ارتباطی کودکان اوتیسم
روش پی آر تی در درمان اوتیسم
ارزیابی کودک اوتیسم
حافظه در کودکان با اختلالات بیش فعالی و نقص توجه
ژنتیک و تغذیه در نقص توجه و بیش فعالی
تشخیص کودکان بیش فعال
مشکلات توجه در کودکان بیش فعال
بازی درمانی در بیش فعالی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.