ارگوتراپیست مهدی صابر

اختلال نوشتن چیست

درمان اختلال نوشتن | مرکز درمان اختلال یادگیری| کلینیک تخصصی کاردرمانی دکتر صابر

سر فصل مطالب

از شایع ترین انواع اختلال یادگیری در کودکان، اختلال نوشتن می باشد. اختلال نوشتن یا اختلال دیکته نویسی در کودکان اول و دوم دبستان دیده می شود. مرکز درمان اختلال یادگیری دکتر صابر در زمینه درمان اختلال دیکته نویسی  و نوشتن،همچنین کاردرمانی اختلال نوشتن فعالیت می نماید. از درمان های مفید اختلال نوشتن می توان به تمرینات حس لامسه، تقویت عضلات دست و کاردرمانی دست اشاره نمود. در این مطلب به نمونه ای از این تمرینات جهت درمان اختلال نوشتن پرداخته می شود.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

تمرینات برای ناتوانی افتراقی لمسی در درمان اختلال نوشتن

جعبه‌ای تهیه کنید و درونمان اشیاء مختلفی مانند کلید، ساعت، توپ‌های کوچک و اسباب‌بازی‌های متنوع قرار دهید . جعبه باید مانند شکل سر بسته باشد و فقط مسیری برای وارد و خارج شدن دست کودک در آن وجود داشته باشد. تصویر اشیاء درون جعبه را به کودک نشان دهید و از او بخواهید با بردن دست خود به درون جعبه، آن‌ها را پیدا کند.

 

-چند شی‌ء را درون جعبه قرار دهید و از کودک بخواهید دست خود را درون جعبه مرده و اشیا را لمس کند، سپس نام آن‌ها را بگوید.

 

 جعبه تمرینات افتراقی لامسه

کودک دست خود را وارد جعبه کرده و اشیا را لمس نماید، سپس کارت‌های اشکال را به او نشان دهید تا بگوید شی‌ء مربوط به کدام تصویر را درون جعبه لمس کرده‌است.

پارچه‌هایی از جنس مختلف به‌صورت تکه‌های کوچک بریده و درون جعبه قرار دهید، سپس از کودک بخواهید دست خود را وارد جعبه کرده و آن‌ها را از هم تشخیص دهد.

حروف سه ‌بعدی الفبا را تهیه کنید (تصویر 3-15) و آن‌ها را درون جعبه‌ای بالا قرار دهید و تمام تمرینات بالا را با حروف سه ‌بعدی و کارت‌های تصاویر آن‌ها انجام دهید. همچنین می‌توانید از جعبه‌هایی با ۲ حفره استفاده کنید تا کودک هر دو دست خود را درون آن بگذارد.

 

افتراق حروف با لامسه

 

 

درمان اختلال نوشتن چیست

 

جعبه افتراق با دو حفره برای هر دو دست

سطوحی از جنس های مختلف تهیه کرده و از کودک بخواهید آن‌ها را لمس کند. سپس با لمس سطوح پایین، بگویید هر کدام از آنها از نظر بافتی شبیه به کدامیک از سطوح بالا می‌باشند.

 

درمان اختلال نوشتن

 

 

 سطوح مختلف افتراق لمسی

در تمرین قبل، کودک باید بتواند سطوحی که از جنس مشابه دارند را تشخیص داده و کنار هم قرار دهد

 

 

 

 

مطابقت دادن سطوح لمسی

– سطوح تمرین قبل را نام‌گذاری کرده و از کودک بخواهید چشمان خود را ببندد و با لمس هر کدام از آن‌ها، نام مربوط به آن را بگوید (مثلاً سطح شماره، یا شماره ۲) .

– اشیاء ریزی را درون خمیر پاتی مخفی کرده و از کودک بخواهید با فشردن، لمس کردند و دستکاری خمیر، آن‌ها را پیدا کند.

 

 

 

 

خمیر پاتی

صفحه­ ی حائلی که امکان دیدن اشیاء در پشت آن وجود ندارد، مانند شکل تهیه کنید. مقواها و یا کارتون‌ها را به شکل دایره برش دهید و در آن‌ها ۱یک، دو یا دو سوراخ ایجاد کنید، سپس از کودک بخواهید دستان خود را از دریچه‌های صفحه حائل وارد کرده و بدون دیدن مقواها، تشخیص دهد هر کدام چند سوراخ دارد.

 

 

اختلال نوشتن

 

 

صفحه حائل بینایی

– در پشت صفحه حائل، با لمس عدس، لپه و نخود، این سه‌راه از هم تفکیک کند.

– اشیایی را در پشت صفحه حائل قرار دهید و از کودک بخواهید براساس اندازه آن‌ها را از کوچک به بزرگ تشخیص دهد.

تمرینات برای ناتوانی افتراقی حس جنبشی در درمان اختلال نوشتن

– از کودک بخواهید چشمان خود را ببندد و یا این‌که دستان او را پشت صفحه حائل قرار دهید و سپس انگشتان او را در وضعیت خاصی مانند یکی از اشکال تصویر درآورده و سپس از او بخواهید چشمان خود را باز کرده و حرکت صورت گرفته را تکرار کند.

– از کودک بخواهید چشمان خود را ببندد، سپس یکی از انگشتانش را لمس کنید، حالا از او بخواهید بگوید کدام انگشت لمس کرده‌اید.

– روبروی کودک ایستاده و وضعیت‌های مختلفی به خود بگیرید. سپس از او بخواهید آینه‌وار وضعیت‌های شمارا تکرار کند

 

وضعیت‌های مختلف دستان

– از کودک بخواهید وضعیتی که شما به خود گرفته‌اید را ببیند سپس چشمان خود را ببندید و با چشمان بسته تمرین کند

 

 

 

 

وضعیت‌های بدنی مختلف که کودک باید آن‌ها را تقلید کند

از کودک بخواهید به دستورات شما وضعیت‌های مختلفی را به خود بگیرد، به ‌عنوان مثال؛ دست راستت را بالا ببر و پای چپت را از زمین بردار، یا پای راستت را خم کن و دست راستت را روی صورتت بگیر.

تمرینات برای ناتوانی افتراقی بساوشی در اختلال نوشتن

از کودک بخواهید قطعات پازل به‌هم‌ریخته را از نو بسازد

 

از کودک بخواهید مانند تصویر بدون این ‌که به موانع برخورد کند، از زیر آن‌ها عبور کند. برای اینکار می‌توانید از او بخواهید از زیردستان شما عبور کند و یا این‌که از زیر صندلی‌ها رد شود و سعی کند به اطراف برخورد نکند

کودک باید بدون برخورد با بالای تونل، از درون آن عبور کند.

 

از نردبان دیواری بالا برود. برای این کار هم باید از پاها و هم از دست‌هایش استفاده کند

 

کودک با کمک دست‌ها و پاها از نردبان بالا می‌رود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.