ارگوتراپیست مهدی صابر

تست هوش

بهترین مرکز تست هوش کودکان در تهران دکتر صابر- تست توجه و تمرکز- سنجش ادراک بینایی- آزمون توجه شنیداری

سر فصل مطالب

بهترین مرکز تست هوش کودکان دکتر صابر شرق تهران- غرب تهران

بهترین مرکز سنجش هوش و استعداد در کودکان به مدیریت جناب آقای دکتر صابر به سنجش هوش کودکان توسط تست های تشخیصی نظیر تست هوش وکسلر برای تست هوش کودکان 7 ساله به بالا، تست هوش بینه برای ارزیابی هوش کودکان 3 ساله تا بزرگسالی و تست های توجه و تمرکز در کودکان،تست دقت بینایی و تست هوش ادراک بینایی، تست توجه شنیداری و دقت شنیداری در کودک و تست های روانشناسی کودک بر اساس به روز ترین تست های سنجش هوش کودکان پرداخته می شود. بهترین مرکز تست هوش کودکان در شرق تهران و غرب تهران با دارا بودن متخصصین سنجش در زمینه تست هوش خوب کودکان به انجام آزمون هوش کودکان در تمام سنین می پردازد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

آزمون های تشخیصی مورد استفاده در بخش تست هوش خوب کلینیک توانبخشی جناب  آقای دکتر صابر شامل موارد ذیل می باشد:

آزمون بینایی- حرکتی فراستیگ( تست دقت بینایی- توجه بینایی)

تست توجه دیداری فراستیگ 5 نوع از مهارتهای بینایی حرکتی را ارزیابی می کند که شامل:

  1.  هماهنگی چشم و دست
  2.  تشخیص شکل از زمینه
  3.  ثبات شکل
  4. تشخیص وضعیت درفضا
  5.  درک روابط فضایی

بر اساس نتایج حاصل از  تست توجه بینایی وکسلر(تست دقت بینایی) سن ادراک بینایی حرکتی آزمودنی تعیین می شود و میتوان راهبردهای درمانی مورد نیاز آزمودنی را ارائه نمود.

آزمون وکسلر- تست هوش وکسلر

ارزیابی هوشبهر علاوه بر موقعیت های بالینی در مشاوره های تحصیلی، شغلی و گزینشی، در برخی مشاغل و حتی موارد قانونی مورد نیاز می باشد. نیاز به استفاده از آزمون های هوش در جامعه ما بر کسی پوشیده نیست، حتی عامه ی مردم نیز بدین نیاز واقف اند. یکی از معتبر ترین آزمون های هوش، تست هوش وکسلر می باشد که برای 3 گروه سنی پیش دبستانی، کودکان و بزرگسالان تهیه شده است. اولین مقیاس هوشی وکسلر در سال 1939 تحت عنوان تست هوشی وکسلر بلویو به منظور سنجش هوش بزرگسالان انتشار یافت. این مقیاس بعدا مورد تجدید نظر قرار گرفت و در سال1955 به عنوان تست هوش وکسلر برای بزرگسالان( ویس) منتشر شد.

علاوه بر بزرگسالان وکسلر برای دوره ی پیش دبستانی نیز اولین آزمون خود را تحت عنوان آزمون هوش وکسلر برای دوره ی پیش دبستانی در سال 1976 منتشر کرد. آزمون وکسلر ویژه ی سنین 4 تا 6.5 ساله بود. رضویه و شهیم این مقیاس را در شهر شیراز هنجاریابی کردند. چند سال بعد این آزمون هوش وکسلر تجدید نظر شد. فرم تجدید نظر شده ی تست هوش وکسلر ویژه ی کودکان 3 تا 7 ساله بود. در سال 2002 وکسلر پیش دبستانی سه منتشر شد، اما هیچ یک از این دو فرم در این مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

در سال 1945 اولین آزمون هوش ویژه ی کودکان و یا در واقع دانش آموزان را منتشر کرد. این آزمون که تحت عنوان هوش وکسلر برای کودکان انتشار یافت. این فرم برای کودکان 6 تا 16 ساله تدوین شده بود. در ایران شهیم این مقیاس را در شهر شیراز هنجاریابی کرد. به نظر   می رسد پر کاربرد ترین آزمون وکسلر، آزمون هوش وکسلر کودکان باشد چرا که حتی وکسلر و همکارانش بیشتر از دو مرتبه اهتمام به تجدید نظر و بررسی این مقیاس کرده اند به قسمتی که تاکنون چهار فرم از تست هوش وکسلر منتشر شده است، درحالی که از مقیاس های دیگر سه فرم انتشار یافته است.

تست هوش وکسلر از دو قسمت کلامی و غیر کلامی تشکیل شده است. قسمت کلامی تست هوش وکسلر به  سوالاتی مربوط میشود که درک زبان یا استفاده از زبان به صورتهای مختلف (خواندن، نوشتن،صحبت کردن) را اندازه می گیرد و قسمت غیرکلامی تست هوش وکسلر بیشترجنبه عملی هوش را می سنجد. آزمون هوش وکسلر در سه سطح آزمودنی ها را ارزیابی می کند:

  • پیش از دبستان: 4-6 ساله
  • کودکان: 6 -16 ساله
  • بزرگسالان: 16 سال به بالا

تست هوش وکسلر از 12خرده آزمون تشکیل شده است: اطلاعات عمومی، فراخنای اعداد، گنجینه لغات، محاسبه، درک و فهم، شباهت ها، تکمیل تصاویر، تنظیم تصاویر، طراحی مکعبها، الحاق قطعات، جستجوی نماد، و مازها.

علاوه بر بدست آوردن هوشبهرکلامی ، غیرکلامی و هوشبهرکلی ، از تست هوش وکسلر می توان برای تشخیص اختلالات یادگیری، سنجش آسیب مغزی و هوشبهر پیش مرضی استفاده نمود.

اعداد کسب شده ذیل از آزمون هوش وکسلر نشان دهنده سطح شناختی آزمودنی در جامعه می باشد:

  • زیر 55 نقص ذهنی
  • 55 تا 70 تربیت پذیر
  • 70 تا 80 آموزش پذیر
  • 80 تا 90 مرزی
  • 90 تا 110متوسط
  • 110 تا 120 باهوش
  • 120 تا 130 تیزهوش
  • 130 به بالا نابغه( نخبه)

مرکز تست هوش کودکان

نمونه ای از خرده آزمون های تست وکسلر

خرده آزمون اطلاعات عمومی

کودک به سوال هایی پاسخ می دهد که شامل حیطه ی وسیعی از دانش عمومی است.

اصول کلی آزمون

هر سوال را کلمه به کلمه برای آزمودنی بخوانید و تا حدی که ضرورت داشته باشد تکرار کنید، ولی کلمات آن را تغییر ندهید.

اگر پاسخ آزمودنی به سوال مبهم بود، از او بخواهید که پاسخش را واضح تر کند با جمله های زیر:

منظورت چیست؟ یا بیشتر در مورد آن توضیح بده.

اگر آزمودنی اشتباها کلمه ی دیگری شنید و پاسخ اشتباه داد، سوال را با تلفظ صحیح دوباره تکرار کنید.

اگر کودکی پاسخ کلامی و غیر کلامی داد که با هم تضاد داشتند(مثلا گفت یک ولی دو انگشت نشان داد) به او بگویید: منظورت چیست؟ تا پاسخش روشن شود. سوالات 1 و2 آموزشی است در مورد این سوالات پاسخ صحیح را بعد از اجرا به آزمودنی بگویید ولی کمک دیگری نکنید.

نمره گذاری:

برای هر پاسخ درست یک نمره و هر پاسخ غلط و یا سوال های بدون پاسخ صفر نمره در نظر بگیرید.

نمونه سوالات به این صورت است: می گوید از تو می خواهم چند سوال بپرسم که به من پاسخ دهی، مثلا پایت را به من نشان بده. لمس یا اشاره به هر صورتی به پای خود یا آزمونگر یک نمره دارد. اگر کودک پاسخ غلط داد به او بگویید این پای من است .

آزمون هوشی استنفورد- بینه- تست هوش بینه

از مهم ترین دستاوردهای نسخه پنجم استانفورد – بینه این است که تناسب کاملی بین محتوای غیر کلامی و کلامی در هر عامل ارائه شده و بر این این اساس برای هرعامل که به گونه ای غیر کلامی و کلامیمطرح شده اند، هنجارهای خاصی در حیطه های هوش کلامی یا غیر کلامی مندرج گردیده است. همواره همبستگی بین دو حیطه غیر کلامی و کلامی بین 94/0 تا 97/0 به دست آمده است. این دستاورد را می توان از مهم ترین دستاورد های نسخه پنجم تست هوش استانفورد– بینه در نظر گرفت که دو هوشبر کلامی یا غیر کلامی را مطرح می سازد.

در واقع نسخه پنجم تست هوش استانفورد – بینه برای افراد بالای 14 سال چهار مقیاس را برای سطح بندی شناختی تدوین کرده است. مقیاس اول که از آن به عنوان مقیاس هوش بزرگسال معمولی یادمی شود، برای افراد بهنجار و متوسط جامعه کاربرد دارد. دیگر مقیاس های متفاوت برای کنش های شناختی پیشرونده، تحت عنوان تا حدی ممتاز، بزرگسال ممتاز و بزرگسال بسیار ممتاز عنوان می گردد.

تست هوش استنفورد بینه، محتوای غیرکلامی و کلامی یکسان را در همه ی عوامل دار است. علاوه بر آن برای هر خرده آزمون هوش استانفورد بینه میانگین 10 و انحراف استاندارد 3 مطرح می شود و با تاکید بر نمرات ترکیبی، میانگین 100 و انحراف استاندارد 15 را در محاسبه ی هوشبهرهای هشتگانه مد نظر قرار می دهد.

در نسخه پنجم به پنج عامل استدلال سیال، دانش، استدلال کمی، پردازش دیداری- فضایی و حافظه ی فعال تاکید می شود و هوشبهر غیرکلامی و کلامی محاسبه می گردد.

به صورت ظاهری، تفاوت نسخه چهارم و نسخه پنجم در آزمون هوش استنفورد بینه است که تصاویر، مکعب ها و اسباب بازی های جدید تر، زیبا تر و جذاب تر که درخشندگی بیشتری نیز دارند ارائه شده اند همچنین تنوع در روش مطرح کردن سوال ها موجب می شود تا رغبت کودکان پیش دبستانی در پاسخ به سوال ها افزایش یابد. در بر گرفتن دامنه سنی افراد از 2 تا 85 سال و محاسبه هوشبهر با استفاده از جداول تبدیل نمرات کاملا اختصاصی برای سنین مختلف جزء مزایای آزمون هوش استنفورد بینه است که سیر تکاملی مقیاس و تست های هوشی را عنوان می کند.

علاوه بر آن اقلام انتهایی افزایش یافته اند و سوال های بسیار سخت و بسیار آسان قرار داده شده اند تا بتوان با توجه به جدول زیر دامنه هوشبهر را مورد اندازه گیری قرار داد.

تست هوش استنفورد بینه شامل  10خرده آزمون است که در دو سطح هوش کلامی و هوش غیرکلامی اجرا می شود:

مقیاس ها                                            دامنه هوشبهر

غیر کلامی                                         از رقم 42 تا 158

کلامی                                              از رقم 43 تا 156

مقیاس کل                                          از رقم 40 تا 160

استدلال سیال                                      از رقم 47 تا 153

دانش                                               از رقم 49 تا 151

استدلال کمی                                      از رقم 50 تا 149

پردازش دیداری- فضایی                        از رقم 48 تا 152

حافظه فعال                                       از رقم 48 تا 152

مجموع مختصر                                  از رقم 47 تا 153

تست هوش بینه برای سنجش هوشی افراد از 2تا 90ساله تدوین شده است. آزمون هوش بینه به صورت انفرادی اجرا می شود.

تست هوش بینه، هوشبهر غیرکلامی ، هوشبهر کلامی و هوشبهر کلی را بررسی می کند. همچنین از نتایج تست هوش میتوان برای تشخیص احتمالی: اختلالات یادگیری، توانایی برنامه ریزی، اختلالات حرکتی، اختلالات توجه و تمرکز، بیش فعالی و نقص توجه ، اضطراب ، افسردگی ،غفلت های آموزشی، اختلال زبان بیانی،و درمان کودکان اوتیسم استفاده نمود.

اعداد کسب شده ذیل از این تست هوش نشان دهنده سطح شناختی آزمودنی در جامعه می باشد:

  • 40 تا 55 تربیت پذیر
  • 55 تا 70 آموزش پذیر
  • 70 تا 85 مرزی
  • 85 تا 115 متوسط
  • 115 تا 130 باهوش
  • 130 تا 145تیزهوش
  • 145 تا 160 نخبه ( نابغه)

تست توجه شنیداری وپمن- تست دقت شنیداری

تست توجه شنیداری دارای 4 جزء ذیل می باشد که براساس نیاز آزمودنی ، تک تک یا کلی اجرا می شود، این تست توجه شنیدای در سنجش دقت شنیداری و تمیز شنیداری کودکان با مشکلاتی نظیر بیش فعالی و نقص توجه، کودکان اختلال یادگیری و کودکان اوتیسم انجام می شود و مشخص می شود توجه شنیداری کودک در چه سطحی قرار دارد و در صورت نیار بر روی مهارت های دقت شنیداری و توجه شنیداری کودک درمان های لازم انجام می شود.

  • تشخیص توالی شنوایی- بیانی
  • تشخیص شنوایی
  • درک زبانی
  • تشخیص صداها

نتایج ارزیابی توجه شنیداری به صورت سن ادراک شنیداری ارائه می شود.

چک لیست مقیاس های رشدی (HR) :

آزمونگر در غربالگری ها برای تعیین توانمندی ها یا عدم توانمندی های کودکان از این پرسشنامه استفاده می کند. این پرسشنامه جهت بررسی مهارت های تعادلی، حافظه شنیداری، مفاهیم ریاضی، مهارتهای حرکتی ظریف و درشت،غلبه طرفی ، مهارت های ترسیمی و … استفاده می گردد.

آزمون CSI-IV :

این ابزار اختلالاتی نظیر: بیش فعالی ، نافرمانی ، نقص توجه ، سلوک، اختلالات رشدی ، اختلالات اضطرابی ، تیک ، اسکیزوفرنی، اختلالات خلقی، اختلالات دفع و اختلالات خوردن و خوابیدن را مورد بررسی قرارمی دهد.

آزمون هوش ادراک بینایی- ساختاری بندرگشتالت:

آزمون ادراک بینایی شامل 9  تصویر است که هماهنگی چشم و دست ، ادراک دیداری – حرکتی ، پیش بینی پیشرفت تحصیلی ، آمادگی ورود به مدرسه ، هوشبهر غیرکلامی، سازماندهی، الگوبرداری و حافظه را مورد ارزیابی قرار می دهد. همچنین برای تشخیص اختلالات عاطفی کودکان ، ناتوانی های یادگیری و نارسایی های اعصاب یا آسیب های مغزی نیز کاربرد دارد. هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی اجرا می شود.

آزمون توجه و تمرکز استروپ- تست توجه و تمرکز

آزمون توجه استروپ برای مطالعه سوگیری توجه در اثر اضطراب شدید و فوبیا بکار می رود. تست توجه کلمه و رنگ استروپ برای ارزیابی انعطاف پذیری شناختی، مقاومت در برابر تداخل محرکهای بیرونی، و توانایی بازداری کردن یک پاسخ کلامی غالب یا مسلط استفاده می شود. تست توجه دارای3 مرحله می باشد که عبارتند از:

  1. خواندن کلمات
  2. نامیدن رنگها
  3. نامیدن کلمات رنگی

این تست کمبود توجه و تمرکز در کودکان بیش فعال و کودکان با مشکلات اوتیسم همچنین در اختلالات توجه در کودکان اختلال یادگیریمورد استفاده قرار می گیرد. همچنین جهت تشخیص زود هنگام تست کمبود توجه و تمرکز مشکلات نقص توجه از آزمون توجه استروپ استفاده می شود.

آزمون توجه و تمرکز(D2)

این آزمون برای سنجش توجه انتخابی استفاده می شود و ویژه گروه سنی بین 9 تا60 ساله است. این تست توجه و تمرکز توانایی عمومی توجه انتخابی و تلاشمندی را بررسی می کند و همچنین در زمینه های تربیتی – آموزشی، و روانشناسی کار( صنعتی سازمانی)، روانشناسی بالینی، سلامت و نوروسایکولوژی کاربرد دارد.

پرسشنامه حسی

این پرسشنامه توسط والدین یا جانشین والدین پرمی شود. این تست حس های اصلی و فرعی، توجه و تمرکز، تن عضلانی، مشکلات دهانی- تغذیه ای، مشکلات خواب، بیماری هایی نظیر آلرژی، عفونت های مزمن، اگزما و…، ترس ها و وسواس ها، مشکلات اجتماعی،زبانی و گفتاری را مورد توجه قرار داده است.

پرسشنامه بیش فعالی و نقص توجه

این پرسشنامه توسط والدین یا جانشین والدین تکمیل می شود و طبق ملاکهای DSM-V طراحی گردیده است.

مرکز تست هوش کودکان

بهترین کلینیک تست هوش کودکان  در تهرانپارس

مرکز تست هوش در نیاوران

مرکز تست هوش کودک در سعادت آباد

بهترین مرکز تست هوش در ستارخان

کلینیک تست هوش کودکان در پاسداران

بهترین کلینیک تست هوش در شمال تهران

مرکز تست هوش کودکان در شرق تهران

بهترین کلینیک  سنجش تست هوش در پونک

بهترین مرکز آزمون هوش در ولنجک

بهترین کلینیک تست هوش در فرمانیه

کلینیک سنجش هوش کودکان در شهرک غرب

مرکز آزمون هوش کودک غرب تهران

کلینیک تست هوش کودکان در شریعتی

بهترین تست هوش در مرزداران

مراکز تسنجش هوش در سیدخندان 

کلینیک تست هوش در جنت آباد

بهترین مرکز سنجش هوش کودکان دهکده المپیک

بهترین سنجش هوش کودکان در اسلام شهر

مرکز تست هوش خوب در تجریش

بهترین مرکز ارزیابی هوش کودکان در قلهک

مرکز تست هوش خوب در تهرانسر

بهترین مرکز ارزیابی هوش کودکان در ونک

کلینیک سنجش هوش کودکان در نارمک

بهترین مراکز تست هوش  کودک در پیروزی

مرکز سنجش هوش کودک در سعادت آباد

بهترین مرکز آزمون هوش کودکان ستارخان

کلینیک تست هوش ولنجک

تست هوش کودک در پاسداران

بهترین مرکز تست هوش در شرق تهران

بهترین کلینیک سنجش هوش کودکان در غرب تهران

بهترین مرکز گفتار درمانی اتیسم در تهران

مراکز آزمون هوش کودکان در مرزداران

بهترین مرکز تست هوش نیاوران

مرکز تست هوش خوب برای کودکان در جنوب تهران

مرکز تست هوش خوب کودک در جنوب تهران

بهترین مرکز تست هوش کودکان در انقلاب

مرکز هوش کمبود توجه و تمرکز در یوسف آباد

مرکز سنجش هوش کودکان در قیطریه

کلینیک تست هوش خوب در منظریه

بهترین آزمون هوش کودکان در ظفر

مرکز تست کمبود توجه و تمرکز تهران نو

بهترین مرکز تست کمبود توجه و تمرکز در افسریه

۸ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام من خیلی خوشحالم که مرکز تست هوش دکتر صابر رو برای تست بچم انتخاب کردم. نسبت به ارزیابی کامل و بی نقصی که میگیرند قیمت خیلی مناسبی دارند. متشکرم

    پاسخ
  • دختر من نیاز به تست هوش داشت و من دنبال جای خیلی خوبی میگشتم که مرکز تست هوش دکتر صابر رو به من معرفی کردند واقعا تست هوشی که میگیرند نسبت به جاهای دیگه خیلی کامل تر هست

    پاسخ
  • سلام من میخواستم دخترم رو قبل از اینکه بفرستمش کلاس اول و تست های قبل از اون خواستم مرکزی ببرمش و مطمئن بشم تا اینکه تعریف های زیادی از مرکز تست هوش دکتر صابر شنیدم و تصمیم گرفتم حتما ببرمش. پیشنهاد میکنم حتما برای یکبار هم که شده کودکتون رو برای تست هوش پیش دکتر صابر ببرید

    پاسخ
  • تست های دکتر صابر در زمینه هوش کودکان خیلی خوبه، توضیحاتشون خیلی مفید بود و من کاملا راضی هستم

    پاسخ
  • خیلی ممنونم از دکتر صابر بابت ارزیابی و تست های خوبشون بسیار عااالی

    پاسخ
  • سلام من برای تست هوش پسرم به مرکز دکتر صابر مراجعه کردم .ایشون در بخش استعداد یابی کودکان بینظیر هستند.

    پاسخ
  • من احساس کردم پسرم توی یکسری مسائل درکش پایین هست وقتی مشورت کردم خواستم یه تست هوش ازش گرفته بشه، آقای دکتر صابر لطف کردند و تست های خیلی خوبی رو انجام دادند و چند کلاس براش گذاشتند خیلی ممنونم خیلی پسرم پیشرفت کرده واقعا

    پاسخ
  • کلینیک دکتر صابر هم از نظر کاردرمانی و گفتاردرمانی و هم تشخیص های خوب دکتر صابر در بخش تست هوش کودکان فوق العاده است. ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.