ارگوتراپیست مهدی صابر

مرکز گفتاردرمانی در تهران

با کودک اتیسم خود چکار کنم؟

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

علائم کودک اوتیسم-تشخیص و درمان کودکان اوتیسم

همان طور که در مقالات قبل توضیح داده شد علائم اصلی کودکان اوتیسم شامل نقص در مهارت های ارتباطی و اجتماعی، رفتارها و علایق تکراری با پردازش حسی حرکتی معیوب می باشد. ممکن است در تشخیص اوتیسم ،اختلالات همراه در کنار اوتیسم ( Autism  )حضور داشته باشند که باید مورد بررسی قرار گیرد. در مرکز تشخیص اوتیسم دکتر صابر توجه ویژه ای به ارزیابی همه جانبه و تشخیص دقیق علایم اوتیسم می شود. کلینیک تشخیص و درمان کودکان اوتیسم با در اختیار داشتن تمامی تجهیزات لازم در حیطه تشخیص و درمان کودک اوتیسم به عنوان یک مرکز جامع درمان اوتیسم شناخته شده است. علائم اوتیسم که در توانبخشی و درمان کودکان اوتیسم باید مورد توجه کاردرمانان و والدین قرار گیرد شامل:

کودک اوتیسم

1. تعامل اجتماعی در علائم اوتیسم

در حوزه اجتماعی، پایه ای ترین درمان در حیطه اوتیسم آن است که کودک اوتیسم حضور افراد دیگر را بپذیرد و به ابراز تمایل آن ها برای تعامل پاسخ مناسب بدهد. وقتی کودک اوتیسم یاد گرفت که چگونه به ابراز تمایل دیگران برای تعامل پاسخ دهد و مشغول تعامل با آن ها بشود. هدف بعدی در درمان اوتیسم پرورش توانایی کودک در شروع تعامل اجتماعی با دیگران خواهد بود. پس از گام سوم ایجاد توانایی حفظ یک ارتباط دو سویه و تشخیص احساسات دیگران است.

2. ارتباط کودک در درمان اوتیسم

در حوزه ارتباط اولین هدف در درمان است که به کودک اوتیسم یاد بدهیم چیزی به نام زبان وجود دارد. یعنی ما می توانیم اشیا و فعالیت ها را با صداهای قرار دادی (آواها و کلمات)، اشارات یا نمادها ( کارت های تصویری)نشان بدهیم . برای این منظور ابتدا به کودک نشان داد که زبان چه منافعی برای او در پی دارد.(می تواند به اشیا و چیزهای مورد علاقه اش برسد). هدف بعدی در درمان کودک اوتیسم، این خواهد بود که کودک اوتیسم یاد بگیرد که چگونه با استفاده از زبان با دیگران بده بستان اطلاعات کند و نهایتا چگونه از خود زبان به عنوان ابزار تعامل اجتماعی برای اشتراک احساسات با دیگران استفاده کند، به طور مناسب شوخی کند، استنتاج کند، طعنه بزند و دیگر ظرایف زبانی که فراتر از یک انتقال اطلاعات ساده یا درخواست اشیا است را به کار گیرد.

3. رفتار درمانی در درمان کودک اوتیسم

در مرکز درمان کودکان اوتیسم در حوزه رفتار، هدف کاهش عدم انعطاف پذیری ذهنی و رفتاری و جایگزینی آن با بازی های مناسب و افزایش تحمل کودک اوتیسم نسبت به تغییرات محیطی است. تبدیل کلیشه ها به شکل های رفتاری قابل قبول تر نیز ممکن است یک هدف برای درمان کودک اوتیسم باشد. بیشتر رفتار های ناسازگارانه کودکان اوتیسم منشع بیولوژیک دارد. همانطور که تشنج دارای منشع بیولوژیک است. لذا برای تقویت رفتار برخی کودکان علاوه بر مداخلات رفتاری و حسی دارو درمانی نیز موثر خواهد بود.

پردازش حسی در اوتیسم

4. پردازش حسی در درمان کودک اوتیسم

در حوزه درمان کودکان اوتیسم، پردازش های حسی– حرکتی هدف هنجارسازی واکنش های کودک اوتیسم به محرک های حسی، افزایش آگاهی و تصور از بدن، هماهنگی های حسی- حرکتی، رشد مهارت های حرکتی ظریف می باشد. بعضی از موضوعات خاص مثل کاهش غذا گزینی، افزایش تحمل سرو صدا و نویز ها ممکن است در اولویت باشند به هر حال برای هر کودکی باید متناسب با فهرست حسی خود تصمیم گرفت.

با توجه به موارد ذکر شده در کلینیک های توانبخشی پایا در پاسداران و کلینیک غرب تهران در منطقه سعادت آباد خدمات توانبخشی تحت نظر ارگوتراپیست جناب آقای صابر با انجام  ارزیابی های دقیق در زمینه اختلالات پردازش حسی، اجتماعی و رفتاری در کودکان اوتیسم انجام می گیرد و طرح درمانی مناسب برای هر کودک اوتیسم ارائه می گردد.

کاردرمانی در سعات آباد،کاردرمانی در پاسداران،کاردرمانی در مرزداران، کاردرمانی در شریعتی،کاردرمانی در غرب تهران،کاردرمانی در شرق تهران

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
لکنت زبان در کودکان
فلج مغزی در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان
یکپارچگی حسی چیست؟
دیستروفی عضلانی چیست؟
بیش فعالی در کودکان چیست؟
نقص توجه  در کودکان چیست؟
متخصص کاردرمانی در منزل
مرکز کاردرمانی کودکان
بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران
متخصص گفتار درمانی در منزل
کلینیک گفتاردرمانی کودکان
بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

مرکز تشخیص و درمان اوتیسم

بهترین کلینیک اوتیسم در تهرانپارس

مرکز درمان اوتیسم در نیاوران

مرکز درمان اوتیسم سعادت آباد

بهترین مرکز درمان اوتیسم در ستارخان

کلینیک درمان اوتیسم در پاسداران

بهترین کلینیک درمان اوتیسم در شمال تهران

مرکز درماناوتیسم در شرق تهران

بهترین کلینیک درمان اوتیسم در پونک

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در ولنجک

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم در فرمانیه

کلینیک اوتیسم در شهرک غرب

مرکز تشخیص اوتیسم غرب تهران

کلینیک اوتیسم در شریعتی

بهترین اوتیسم در مرزداران

مراکزاوتیسم در سیدخندان 

مرک اوتیسم در جنت آباد

بهترین مرکز اوتیسم دهکده المپیک

بهترین مرکز اوتیسم اسلام شهر

کلینیک اوتیسم در تجریش

بهترین مرکز اوتیسم در قلهک

کلینیک اوتیسم در تهرانسر

مرکز اوتیسم در ونک

کلینیک اوتیسم در نارمک

بهترین مرکز اوتیسم پیروزی

کلینیک اوتیسم سعادت آباد

بهترین مرکز اوتیسم ستارخان

کلینیک اوتیسم ولنجک

مرکز اوتیسم  در پاسداران

بهترین مرکز اوتیسم در شرق تهران

مرکز اوتیسم غرب تهران

بهترین مرکز اوتیسم در تهران

مراکز اوتیسم در مرزداران

کلینیک اوتیسم نیاوران

مرکز اوتیسم در جنوب تهران

کلینیک اوتیسم در جنوب تهران

مرکز اوتیسم در انقلاب

مرکز اوتیسم در یوسف آباد

بهترین مرکز اوتیسم در منظریه

بهترین کلینیک اوتیسم در ظفر

مرکز اوتیسم تهران نو

بهترین مرکز اوتیسم در افسریه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.