ارگوتراپیست مهدی صابر

مرکز یکپارچگی حسی در خیابان شاهین

اتاق تعدیل حسی

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

حس لامسه چیست؟

انسان‌ها اولین داده‌های مربوط به محیط پیرامون خود را از طریق سیستم لامسه دریافت می‌کنند. زمانی که زبان، مهارت های حرکتی و پردازش های ادراکی تکامل نیافته اند تا حدود بسیار زیادی به حس لامسه وابسته ایم.

دریافت و پردازش چنین داده‌هایی انسان را قادر می‌سازد تا به طور کارآمدی احساس امنیت و آرامش کرده و از نظر عاطفی و اجتماعی تکامل یابد.

حس لامسه هم حفاظتی و هم تشخیصی است. بدین معنی که باعث می‌شود بدن در برابر خطرات بالقوه هوشیار باشد و از طرفی این  امکان را به انسان می‌دهد که تشخیص دهد کجا و چه چیز را لمس کرده است.

هنگامی که عملکرد حفاظتی کودک فعال باشد سطح برانگیختگی بالا می‌رود و در عوض عملکرد تشخیصی فعالیت کمتری دارد.

عملکرد پوست در انتقال حس لامسه

پوست گیرنده های گوناگون زیادی برای دریافت حس‌های لمس سطحی، فشار، بافت، گرمی، سردی درد و حرکت موها دارد. گرچه ممکن است از اهمیت نقش لامسه در زندگی اطلاعات چندانی نداشته باشیم اما باید گفت که سیستم لامسه بزرگترین سیستم حسی بوده و نقش حیاتی در واکنش‌های انسان هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی ایفا می‌کند. به همین علت یکی از مدالیته های درمانی موثر در کاردرمانی حسی ،حس لامسه است.

ماساژدرمانی و کاردرمانی حسی به طور مستقیم با سیستم لامسه و سیستم عصبی انسان سر و کار دارد.

تأثیر کاردرمانی حسی در تحریک حس لامسه

کاردرمانی حسی توسط ماساژ می تواند سیستم عصبی را تحریک کند و این به ویژه برای کودکانی مهم است که بی حرکت و یا فاقد تجربیات حسی نرمال هستند. کاردرمانی حسی با نوازش ها و حرکات پسیو در ماساژ کمک می‌کند مغز کودک از ویژگی‌های متفاوت پوست مانند دما، انعطاف پذیری و ضخامت آگاه شود.

در کاردرمانی حسی درطول ماساژ کودک اطلاعاتی پیرامون پوزیشن بدن در فضا، عضلات، حرکات بدن و رابطه اش با اشخاص و اشیا در محیط دریافت می کند. تجارب حسی اولیه تاثیر عمیقی بر روی رشد مغز دارند. تحقیقات افزایش رشد مغز در کودکانی که تحریکات حسی کافی را دریافت می‌کنند در مقایسه با سایر کودکان نشان می‌دهد.

تحقیقات در زمینه کاردرمانی حسی نشان داده است،مغز کودکانی که ماساژ دریافت کرده‌اند سنگین تر و ضخیم تر بوده و دارای ارتباطات عصبی بیشتر است. در کاردرمانی حسی تلاش می شود تجربیات لامسه ، اتفاق بیفتد تا نورون هایی که به تحریک حسی حساس اند به طور نرمال رشد یابند.

ماساژ درمانی و کاردرمانی حسی در اختلال بیش فعالی و نقص توجه، درمان کودکان اوتیسم، درمان کودکان فلج مغزی، (کانترکچرها)سفتی عضلات، تأخیر رشدی، درمان تدافع لمسی و غیره کاربرد دارد.

کاردرمانی حسی در بیش فعالی و نقص توجه

در اختلال بیش فعالی و نقص توجه کاردرمانی حسی موجب کاهش تنش و افزایش آرام سازی می شود. همچنین کاردرمانی حسی در جهت افزایش تحمل کاری و دستور پذیری کودکان بیش فعال نقش موثری دارد. لازم به توضیح است کاردرمانی حسی باعث افزایش توجه و تمرکز نیز می گردد. کاهش حرکات اضافه در کودکان بیش فعال یکی دیگر از اثرات کاردرمانی حسی می باشد.

کاردرمانی حسی در کودکان فلج مغزی

در فلج مغزی کاردرمانی حسی عموماً با هدف تعدیل تون عضلانی، افزایش آگاهی بدنی و تعدیل حسی انجام می‌شود. در کاردرمانی حسی ماساژ صورت به ویژه برای کودکانی که مشکل غذا خوردن دارند بسیار ارزشمند است.

در کودکان دارای تون عضلانی پایین حرکات ارادی اکتیو و آگاهی بدنی به دنبال کاردرمانی حسی افزایش می‌یابد و در کودکان دارای تون عضلانی بالا ماساژ و کاردرمانی حسی به کاهش تون عضلانی کمک می کند. در سفتی های عضلات انجام ماساژ قبل از استرچ باعث می‌شود منطقه هدف نرم و برای استرچ آماده شود و حرکت بیشتری رخ دهد.

کاردرمانی حسی در تأخیر رشدی

در تاخیر رشدی هدف از کاردرمانی حسی تعدیل حسی و افزایش آگاهی بدنی است. همچنین کاردرمانی حسی باعث بالا رفتن حس عمقی و تعدیل حس وستیبولار می گردد. در نتیجه کاردرمانی حسی باعث افزایش قدرت عضلات و تسهیل مهارت های تعادلی می شود.

کاردرمانی حسی در اوتیسم

در اختلالات طیف اوتیسم نیز کاردرمانی حسی بیشتر با هدف تعدیل حسی انجام میشود. کاردرمانی حسی باعث کاهش فتار های کلیشه ای و تکراری در کودکان اوتیسم می گردد. از فواید دیگر کاردرمانی حسی در کودکان اوتیسم کاهش میزان بیقراری و حرکات تکانشگری می باشد. افزایش سطح هوشیاری با کاردرمانی حسی در اوتیسم مشاهده شده است.جهت اطلاعات بیشتر بر روی مشکلات حسی در کودکان اوتیسم کلیک کنید.

در این مقاله به فواید کاردرمانی حسی در حیطه پردازش حسی می پردازیم.

فواید کاردرمانی حسی در حیطه پردازش حسی

پردازش حسی چیست؟

پردازش حسی شامل ثبت و تنظیم و سازماندهی درونی داده های حسی است به طوری که انسان را قادر می‌سازد تا به درستی به درخواست‌های محیط اطراف واکنش انطباقی نشان داده و بنابراین به طور معنادار در امور روزمره مشارکت کند.

همچنین رفتارهای تطابقی هدفمند شخص را قادر می سازد تا بر مشکلات غلبه کند و مهارتهای جدیدی بیاموزد مثلا هنگامی که شی داغی را لمس می کنید دست خود را عقب می کشید یا هنگامی که کودک شی جذابی ببیند دستش را به سمت آن دراز می‌کند و یا ممکن است به صورت سینه‌خیز به سمت آن برود و مهارت ها و الگوهای حرکتی پیچیده‌تری را به کار بگیرد.

پردازش حسی به عنوان یک فرایند درونی مرتبط با سیستم عصبی در نظر گرفته می‌شود که به انسان کمک می کند تا داده های حسی را هم از محیط و هم از درون بدن خود دریافت، سازماندهی و ادراک کند و بنابراین شخص را قادر می‌سازد تا بداند که چگونه به درخواست‌های محیط واکنش نشان دهد.

گذشته از این وجود یک پردازش حسی کارآمد ضروری است تا بتوان به طور کامل آن طور که باید در فعالیت‌های روزمره مشارکت داشت.

کاردرمانی حسی در درمان بیش حسی

هر فرد بسته به آستانه سیستم عصبی واکنش های متفاوتی نسبت به دروندادهای حسی نشان می‌دهد. اگر فرد دارای آستانه پایین باشد ممکن است بلافاصله به دروندادهای حسی واکنش نشان دهد که آن را بیش حسی می نامیم.

کاردرمانی حسی در درمان کم حسی

اگر کودک دارای آستانه بالا باشد به واکنش به تحریکات حسی زمان زیادی طول بکشد که در این صورت آن را کم حسی می نامیم.

کودکانی که در دسته بیش حسی جای می‌گیرند از حضور در موقعیت هایی که درون داد های حسی را افزایش دهد اجتناب می‌کنند و کودکانی که در دسته کم حسی هستند تمایل دارند تا در معرض دروندادهای حسی قرار گیرند. الگوهای اصلی واکنش‌های آستانه بالا و پایین نسبت به دروندادهای حسی عبارت است از:

  1. جستجوی حسی: ممکن است کودک هر چیزی را لمس کند.
  2. اجتناب حسی:  گوشه‌گیری، اجتناب از لمس کردن یا لمس شدن
  3. حساسیت حسی: حساسیت بیش از حد نسبت به لمس و به آسانی برانگیخته شدن

کودکانی که به تماس بیش از حد حساس هستند عملکرد حفاظتی بیش از حدی دارند و به نظر می‌رسد برای حفظ آرامش گرایش کمتری به استفاده از حس لامسه دارند. این فرآیند تدافع لمسی نامیده می شود.

ویژگی کودکان دارای تدافع حسی

  • کودکان تدافع لمسی بیزار بودن از فعالیت‌هایی که در آن دست و صورت با چسب، رنگ، غذا و غیره در ارتباط است
  • بیزار بودن و نگرانی و ترس از تماس‌های غیرمنتظره و سطحی و تمایل به داشتن تماس های ثابت در کودکان تدافع لمسی دیده می شود.
  • کودکان با تدافع لمسی هنگامی که نزدیک دوستان خود در یک صف قرار داشته باشند احساس ناراحتی کرده و ممکن است آنها را هل داده و یا خود را کنار بکشند.
  • کودکان با تدافع لمسی واکنش شدید هنگام تماس با سطوح نشان می دهند
  • گرایش متفاوت نسبت به بافت فعالیتها و اشیا و در نتیجه داشتن ظرفیت محدود در کودکان تدافع لمسی
  • داشتن یک رژیم سخت و علاقه به تعداد محدودی از غذاها در کودکان تدافع لمسی دیده می شود مثلاً فقط به غذاهای سفید یا ماست علاقه دارند
  • جستجوی اشیا با نوک انگشتان وقتی که با تمام دست چیزی را جستجو می کنند ممکن است واکنش دفاعی نسبت به لمس اشیا نشان دهند.
  • بیزاری از باد و باران در کودکان تدافع لمسی
  • بیزاری از دوش گرفتن و لیف زدن در کودکان تدافع لمسی
  • بیزاری از مسواک زدن در کودکان تدافع لمسی
  • بیزاری کودک با تدافع لمسی از لباس‌های تنگ و بعضی از جنس های ضخیم (ممکن است در تابستان از لباس‌هایی با آستین‌ها و پاچه های بلند استفاده کنند و در زمستان لباس های کمی بپوشند)

در مقابل کودکانی که حساسیت کمی به حس لامسه دارند آگاهی کمتری نسبت به تماس با اشیا و دیگران دارند و در نتیجه واکنش های حفاظتی آنها کاهش می یابد. آنها همچنین ممکن است به خاطر بهتر تشخیص دادن و در نتیجه بیشتر یاد گرفتن به دنبال برقراری تماس با اشیا و دیگران باشند. خصوصیت های رفتاری آنها به شرح زیر است:

  • گرایش به بازی ها و فعالیت های شلوغ
  • حساس نبودن نسبت به غذا یا رنگی که روی دست یا صورتشان ریخته است
  • به ندرت پیش می‌آید که تمیز و مرتب باشند
  • معمولاً ظاهری شلخته و نامرتب دارند و به وضع ظاهری لباس‌هایشان اهمیتی نمی‌دهند
  • به پوشیدن لباس های تنگ و جمع و جور گرایش دارند
  • به حریم خصوصی خود و دیگران اهمیت چندانی نمی دهند. به تماس با اشیا و دیگران علاقه‌مندند، به دیگران تنه می‌زنند، دوست دارند نزدیک دیگر هم بازی‌هایشان بنشینند و یا با موها و لباس‌های آنها بازی کنند
  • به جراحات حساس نیستند و ممکن است متوجه ضربه‌ها یا بریدگی های سطحی نشوند
  • متوجه تماس با دیگران و اشیا نمی شوند مگر اینکه شدید باشد
  • اغلب هنگام بازی به دیگران صدمه می زنند مثلاً ممکن است پایشان را روی پای دیگری بگذارند بدون اینکه متوجه شوند
  • هنگام انجام فعالیت ها شلخته و بی‌دقت هستند
  • به غذاهای با طعم و بافت تند گرایش دارند مثل غذاهای ادویه ای، شیرین، شور یا ترش
  • اجسام را در دهانشان می گذارند، ممکن است آستین یا مداد شان را بجوند یا دست شان را گاز بگیرند
مشکلات حسی کودکان
تعدیل حسی

برای درمان تدافع لمسی کاردرمانی حسی به تعدیل حسی کودک با تدافع لمسی کمک شایانی می کند.کاردرمانی حسی موجب می شود کودک با مشکلات تدافع لمسی بهتر و راحت تر با محیط اطراف ارتباط برقرار کرده و درنتیجه درمان کودکان تدافع لمسی باعث می شود عملکرد بهتری داشته باشند و در نهایت کاردرمانی حسی باعث افزایش مشارکت کودک شده و کیفیت زندگی پس از درمان تدافع لمسی را افزایش خواهد داد.

مطالب مرتبط با کاردرمانی حسی

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
لکنت زبان در کودکان
فلج مغزی در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان
یکپارچگی حسی چیست؟
دیستروفی عضلانی چیست؟
بیش فعالی در کودکان چیست؟
نقص توجه  در کودکان چیست؟
متخصص کاردرمانی در منزل
مرکز کاردرمانی کودکان
بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران
متخصص گفتار درمانی در منزل
کلینیک گفتاردرمانی کودکان
بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

بهترین مراکز کاردرمانی حسی

بهترین کلینیک کاردرمانی حسی در تهرانپارس

مرکز کاردرمانی حسی در نیاوران

مرکز کاردرمانی حسی سعادت آباد

بهترین مرکز کاردرمانی حسی در ستارخان

کلینیک کاردرمانی حسی در پاسداران

بهترین کلینیک کاردرمانی حسی در شمال تهران

مرکز کاردرمانی حسی در شرق تهران

بهترین کلینیک کاردرمانی حسی در پونک

بهترین مرکز کاردرمانی حسی در ولنجک

بهترین کاردرمانی حسی در فرمانیه

کلینیک کاردرمانی حسی در شهرک غرب

مرکز کاردرمانی حسی غرب تهران

کلینیک کاردرمانی حسی در شریعتی

بهترین کاردرمانی حسی در مرزداران

مراکز کاردرمانی حسی در سیدخندان 

کاردرمانی حسی در جنت آباد

بهترین مرکز کاردرمانی حسی دهکده المپیک

بهترین کاردرمانی حسی اسلام شهر

کاردرمانی حسی در تجریش

بهترین کاردرمانی حسی در قلهک

کاردرمانی حسی خوب در تهرانسر

مرکز کاردرمانی حسی در ونک

کلینیک کاردرمانی حسی در نارمک

بهترین کاردرمانی حسی پیروزی

کاردرمانی حسی سعادت آباد

بهترین مرکز کاردرمانی حسی ستارخان

گفتار درمانی ولنجک

گفتار درمانی پاسداران

بهترین مرکز کاردرمانی حسی در شرق تهران

کاردرمانی حسی غرب تهران

بهترین مرکز کاردرمانی حسی در تهران

مراکز گفتار درمانی در مرزداران

مرکز کاردرمانی حسی در نیاوران

کلینیک کاردرمانی حسی در جنوب تهران

بهترین کلینیک کاردرمانی حسی در جنوب تهران

کاردرمانی حسی در انقلاب

مرکز کاردرمانی حسی در یوسف آباد

مرکز کاردرمانی حسی در قیطریه

کاردرمانی حسی خوب در منظریه

بهترین کاردرمانی حسی در ظفر

مرکز کاردرمانی حسی تهران نو

کاردرمانی حسی در افسریه

 

کلینیک کاردرمانی

سنسوری روم

 

بهترین مراکز کاردرمانی حسی در شرق تهران

مرکز کاردرمانی درشرق تهرانبهترین کلینیک توانبخشی در تهران-بهترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی در تهرانپارس-کاردرمانی  در نیاوران-کلینیک کاردرمانی در پاسداران-کلینیک کاردرمانی در شمال تهران-بهترین کاردرمانی در شرق تهران-بهترین مرکز  کاردرمانی در پونک-بهترین کاردرمانی در فرمانیه- کاردرمانی و گفتاردرمانی در شریعتیمرکز گفتار درمانی در پاسدارانمرکز گفتار درمانی در تهرانپارسمرکز گفتاردرمانی در شرق تهرانکلینیک کاردرمانی شرق تهران -کاردرمانی در هنگام- کاردرمانی در رسالت- کاردرمانی در میدان سپاه- مرکز کاردرمانی شرق تهران-کاردرمانی در طالقانی- کاردرمانی در مشیریه- کاردرمانی در مسعودیه-کاردرمانی در نارمک- کاردرمانی در مجیدیه- کاردرمانی در سراج- کاردرمانی شرق تهران -کاردرمانی در فرجام- کاردرمانی در افسریه- کاردرمانی در پاسدار گمنام- کاردرمانی در پیروزی- بهترین مرکز کاردرمانی در شرق تهران -کاردرمانی در باقری-کاردرمانی در  سیزده آبان- کاردرمانی در آهنگ- کاردرمانی در پرستار- کاردرمانی در چهارصد دستگاه- کاردرمانی در خیابان کرمان- کاردرمانی شرق تهران -کاردرمانی در وحیدیه- کاردرمانی در شرق تهران -کاردرمانی در سرخه حصار-کاردرمانی در امامت- کاردرمانی در امام حسین- کاردرمانی در سید خندان- بهترین مراکز کاردرمانی شرق تهران کاردرمانی در دردشت-کاردرمانی در گلبرگ- کاردرمانی در خیابان اشراقی- کاردرمانی در زاهد گیلانی- کاردرمانی در صفا- کاردرمانی در مولوی- کاردرمانی درسبلان-کلینیک توانبخشی شرق تهران -کاردرمانی در هفت حوض- کاردرمانی در سعدی- کاردرمانی در خیابان تختی- کاردرمانی در سهره وردی- کاردرمانی در بهشتی-کاردرمانی در فردوسی- کاردرمانی در بهارستان- کاردرمانی در مطهری- کاردرمانی در مفتح- کاردرمانی خوب در شرق تهران – کاردرمانی در دروازه شمیران- کاردرمانی در تختی- کاردرمانی در کریمخان- کاردرمانی در هفت تیر- کاردرمانی در هرندی- کاردرمانی در قیام- کاردرمانی در بلوار پروین-کاردرمانی در اتحاد- کاردرمانی در خیابان ایران- کاردرمانی در هفده شهریور- کاردرمانی در نظام آباد -کاردرمانی در شهدا-بهترین مرکز کاردرمانی شرق تهران – کاردرمانی در نیرو هوایی- کاردرمانی در بلوار ابوذر-  کاردرمانی در میدان خراسان- کاردرمانی در مدائن- کاردرمانی درفدک- کاردرمانی در شمیران- کاردرمانی در تسلیحات-  کاردرمانی در نبرد- کاردرمانی در محلاتی -کاردرمانی در لواسان-کاردرمانی در فشم- کاردرمانی در حکیمیه – بهترین کلینیک توانبخشی در شرق تهران – کاردرمانی در شمیرانات- کاردرمانی در  بنی هاشم- کاردرمانی در علم و صنعت-کاردرمانی در  قنات کوثر- کاردرمانی در شهرک امید- کاردرمانی در شیان- کاردرمانی در لویزان- کاردرمانی در مهران- کاردرمانی در خاقانی- کاردرمانی در امجدیه- کاردرمانی در ارامنه- کاردرمانی در خیابان دبستان- کاردرمانی در عباس آباد- کاردرمانی در اندیشه- کاردرمانی در خیابان قصر- مرکز توانبخشی شرق تهران -کاردرمانی در کاج-  کاردرمانی در نامجو- کاردرمانی در شهید قندی- بهترین مرکز توانبخشی در شرق تهران – کاردرمانی در میدان فرخی یزدی- کاردرمانی در مسجد جامع- کاردرمانی در ساقدوش – مراکز کاردرمانی در شرق تهران -کاردرمانی شرق -کاردرمانی در شهید عراقی-بهترین کاردرمانی شرق تهران-کاردرمانی در هروی- کاردرمانی در قلهک-کاردرمانی در سه راه ضرابخانه-کاردرمانی در استاد حسن بنا-کاردرمانی در میدان نبوت- کاردرمانی در بلوار دلاوران-کاردرمانی در سمنگان-کاردرمانی در شهید ثانی-کاردرمانی در جانبازان شرقی-کاردرمانی در جانبازان غربی- کاردرمانی در مدائن- کاردرمانی در اتوبان رسالت- کاردرمانی در میدان هلال احمر-کاردرمانی در میدان الغدیر- کاردرمانی در نیروی دریایی-کاردرمانی در آیت الله مدنی- کاردرمانی در خیابان گرگان-کاردرمانی در سبلان جنوبی- کاردرمانی در سبلان شمالی- کاردرمانی در گلشن دوست-کاردرمانی در خیابان اردیبهشت-

بهترین مراکز کاردرمانی حسی در شمال تهران

کاردرمانی در پاسدارانکاردرمانی در شرق تهرانکاردرمانی در شمال تهرانکاردرمانی در سعادت آبادکاردرمانی در تهرانپارس  کاردرمانی در غرب تهرانکاردرمانی در شریعتیکاردرمانی در شهرک غربکاردرمانی در جنت آباد  کاردرمانی در فرمانیهکاردرمانی در نیاورانکاردرمانی در شمال تهرانمرکز گفتاردرمانی در شمال تهرانمرکز گفتار درمانی در نیاورانمرکز گفتاردرمانی در فرمانیهکاردرمانی در قیطریه- کاردرمانی در منظریه-کاردرمانی در آجودانیه- کاردرمانی در میرداماد- کاردرمانی در میدان محسنی- کاردرمانی در ظفر- کاردرمانی در خیابان نفت-کاردرمانی در اختیاریه- کاردرمانی در کامرانیه- کاردرمانی در خیابان دولت-کاردرمانی در  دیباجی- کاردرمانی در اقدسیه- کاردرمانی در کودکان در مینی سیتی- کاردرمانی در نوبنیاد- کاردرمانی در بلوار ارتش- کاردرمانی شمس آباد- کاردرمانی در شمال تهران -کاردرمانی در ازگل-کاردرمانی در قلهک- کاردرمانی در خیابان یاسر- کاردرمانی در جماران- کاردرمانی در تجریش-کاردرمانی در میدان قدس- کاردرمانی در خیابان الهیه- کاردرمانی در فرشته- کاردرمانی در جردن- کاردرمانی در دارآباد- کاردرمانی در سعدآباد-کاردرمانی در جمشیدیه- کاردرمانی در دربند- کاردرمانی در گلابدره- کاردرمانی در امام زاده قاسم- کاردرمانی در چیذر-کاردرمانی در دزاشیب- کاردرمانی در زعفرانیه- کاردرمانی در سوهانک- کاردرمانی در شهرک محلاتی-  کاردرمانی در شهرک نفت- کاردرمانی در کاشانک- کاردرمانی در محمودیه- کاردرمانی در خیابان دروس- کاردرمانی در ونک- کاردرمانی در آرژانتین- کاردرمانی در ساعی -کاردرمانی در امیرآباد-کاردرمانی در ایرانشهر- کاردرمانی در بهجت آباد- کاردرمانی در اندرزگو -کاردرمانی در زرگنده- کاردرمانی در باغ فردوس- کاردرمانی در آفریقا- کاردرمانی در خیابان باهنر- کاردرمانی در بلوار کاوه- کاردرمانی در اوین-کاردرمانی در بام تهران-کاردرمانی در پارک وی-کاردرمانی در نمایشگاه-کاردرمانی در فرحزاد-کاردرمانی در امام زاده داوود-کاردرمانی در کوهسار-کاردرمانی در شهرک کلاهدوز-کاردرمانی در خیابان کلاهدوز-کاردرمانی در شهرک شهید چمران-کاردرمانی در صاحبقرانیه- کاردرمانی در گل نبی-کاردرمانی در میدان نیاوران-کاردرمانی در چهار راه پاسداران- کاردرمانی در چالهرز- کاردرمانی در وفامنش-کاردرمانی در پناهی نیا-کاردرمانی در افشاری-کاردرمانی در حقانی- کاردرمانی در خیابان گیلان-کاردرمانی در خیابان یاسر- کاردرمانی در مقدس اردبیلی- کاردرمانی در ولیعصر-کاردرمانی در موحد دانش-کاردرمانی در صادقی قمی- کاردرمانی در خیابان دستگردی- کاردرمانی در رستم آباد- کاردرمانی در نارنجستان-کاردرمانی در  نیستان- کاردرمانی در نگارستان-کاردرمانی در بوستان-کاردرمانی در گلستان-کاردرمانی در پورابتهاج-کاردرمانی در دشتستان- کاردرمانی در قبا-کاردرمانی در گاندی -کاردرمانی در نلسون ماندلا -کاردرمانی در خیابان نفت -کاردرمانی در میدان مادر -کاردرمانی در شیخ بهایی- کاردرمانی در ملاصدرا- کاردرمانی در جهان کودک- کاردرمانی در

بهترین کاردرمانی حسی در غرب تهران

کلینیک گفتاردرمانی در سعادت آبادمرکزگفتار درمانی در شهرک غربمرکز گفتار درمانی در ستارخانمرکز گفتاردرمانی در ولنجکمرکز گفتار درمانی در پونکمرکز گفتار درمانی در غرب تهرانگفتار درمانی مرزدارانبهترین مرکز گفتاردرمانی اتیسم در تهران-کاردرمانی در باغ فیض- کاردرمانی در شهرک اکباتان- کاردرمانی در شهر زیبا- کاردرمانی در گیشا- کاردرمانی در طرشت- کاردرمانی در حصارک- کاردرمانی در آزادی- کاردرمانی در شاهین شمالی – کاردرمانی در شاهین جنوبی – کاردرمانی در چهار باغ – کاردرمانی در بهنام – کاردرمانی در وحدت اسلامی – کاردرمانی در سازمان آب – کاردرمانی در کن- کاردرمانی در ورداورد- کاردرمانی در آریاشهر- کاردرمانی در صادقیه- کاردرمانی در شهرک آپادانا- کاردرمانی در غرب تهران- کاردرمانی در اشرفی اصفهانی- کاردرمانی در تهران ویلا- کاردرمانی در برق آلستوم- کاردرمانی در همایونشهر- کاردرمانی در ونک- کاردرمانی در آیت الله کاشانی- کاردرمانی در سازمان برنامه- مرکز کاردرمانی در غرب تهران- کاردرمانی در عدل- کاردرمانی در شهرک اندیشه- کاردرمانی در شهرک پرواز- کاردرمانی در شهرک کوهسار- کاردرمانی در شهرک نفت- کاردرمانی در شهرک ولفجر- مرکز توانبخشی در غرب تهران- کاردرمانی در بیمه- بهترین کاردرمانی در غرب تهران- کاردرمانی در کنکوری- کاردرمانی در آرژانتین- کاردرمانی در ساعی- کاردرمانی غرب تهران- کاردرمانی در امیر آباد- کاردرمانی در ایرانشهر- کاردرمانی در یوسف آباد- کاردرمانی در بهجت آباد- کاردرمانی در جمالزاده- کاردرمانی خوب در غرب تهران- کاردرمانی در خیابان شیراز- کاردرمانی در عباس آباد- کاردرمانی در فاطمی- کاردرمانی در قائم مقام- کاردرمانی در سنایی- کاردرمانی در غرب تهران- کاردرمانی در قزل قلعه – کاردرمانی در بلوار کشاورز غربی- کاردرمانی در بلوار کشاورز شرقی- کاردرمانی در کریمخان- کاردرمانی در هفت تیر – کاردرمانی در گاندی- کاردرمانی در میدان جهاد- بهترین مرکز کاردرمانی در غرب تهران- کاردرمانی در ولیعصر شمالی- کاردرمانی در ولیعصر جنوبی- کاردرمانی در هفت تیر- کاردرمانی در استاد معین –  کاردرمانی در خیابان دکتر هوشیار- کاردرمانی در منزل غرب تهران- کاردرمانی در شمشیری- کاردرمانی در دستغیب- کاردرمانی در فتح- کاردرمانی در مهرآباد جنوبی- کاردرمانی در مهر آباد شمالی- کاردرمانی در بریانک- بهترین مراکز کاردرمانی غرب تهران- کاردرمانی در سلسبیل- کاردرمانی در کارون- کاردرمانی در هاشمی- کاردرمانی در خیابان زنجان- کاردرمانی در خیابان آذربایجان- کاردرمانی در خیابان امام خمینی- کاردرمانی در جیحون- کاردرمانی در خوش- کاردرمانی در دامپزشکی- کاردرمانی در رودکی- کاردرمانی در قصرالدشت- کاردرمانی در مالک اشتر- کاردرمانی در نواب -کاردرمانی در کمیل-  کاردرمانی در انقلاب – کاردرمانی در شیخ هادی- کاردرمانی در امیریه- کاردرمانی در منیریه- کاردرمانی در اسکندری- کاردرمانی در دخانیات- کاردرمانی در جمهوری- کاردرمانی در میدان حر- کاردرمانی در میدان راه آهن- کاردرمانی در هلال احمر- کاردرمانی در پاستور- کاردرمانی در حسن آباد- کاردرمانی در گمرک- کاردرمانی در وحدت اسلامی- کاردرمانی در کارگر شمالی و کاردرمانی در کارگر جنوبی- کاردرمانی در بهارستان- کاردرمانی در فردوسی- کاردرمانی در پامنار-  کاردرمانی در دروازه شمیران- کاردرمانی در امین حضور- کاردرمانی در پانزده خرداد- کاردرمانی در سعدی- کاردرمانی در لاله زار- کاردرمانی در یاخچی آباد- کاردرمانی در جوادیه- کاردرمانی در نازی آباد- کاردرمانی در خزانه- کاردرمانی در شهرک راه آهن- کاردرمانی در شهرک گلستان- کاردرمانی در شهرک فرهنگیان- کاردرمانی در رجایی- کاردرمانی در علی آباد- کاردرمانی در سه راه آذری- کاردرمانی در امام زاده حسن- کاردرمانی در یافت آباد- کاردرمانی در جلیلی- کاردرمانی در زهتابی- کاردرمانی در زمزم- کاردرمانی در گلچین- کاردرمانی در باغ خزانه- کاردرمانی در میدان قزوین- کاردرمانی در میدان بهاران- کاردرمانی در صاحب الزمان- کاردرمانی در تولیدارو- کاردرمانی در شاد آباد- کاردرمانی در ولیعصر- کاردرمانی درخلیج فارس شمالی- کاردرمانی در خلیج فارس جنوبی- کاردرمانی در شهرک ولیعصر- کاردرمانی در شهرک صاحب الزمان- کاردرمانی در خانی آباد- کاردرمانی در اسفندیاری- کاردرمانی در بهمنیار- کاردرمانی در میدان بهمن- کاردرمانی در نعمت آباد- کاردرمانی در اسماعیل آباد- کاردرمانی در دولت خواه- کاردرمانی در شهید کاظمی- کاردرمانی در عبدل آباد- کاردرمانی در دولت آباد- کاردرمانی در جوانمرد- کاردرمانی در 13آبان- کاردرمانی در باشگاه نفت- کاردرمانی در تهرانسر مرکزی- کاردرمانی در شهرک دریا- کاردرمانی در شهرک آزادی- کاردرمانی در شهرک استقلال- کاردرمانی در شهرک دانشگاه- کاردرمانی در شهرک 22 بهمن- کاردرمانی در ویلاشهر- کاردرمانی در شهرک غزالی- کاردرمانی در شهرک شهرداری- کاردرمانی در شهرک دانشگاه شریف- کاردرمانی در زیبا دشت بالا- کاردرمانی در زیبا دشت پایین- کاردرمانی در گلستان شرقی- کاردرمانی در گلستان غربی- کاردرمانی در دژبان- کاردرمانی در شهید باقری- کاردرمانی در آزادشهر – کاردرمانی در پیکان شهر- کاردرمانی در دریاچه چیتگر- کاردرمانی در تهرانسر غربی- کاردرمانی در تهرانسر شرقی- کاردرمانی در اسلامشهر- کاردرمانی در اکباتان- کاردرمانی در شهران – کاردرمانی در بلوار فردوس شرق- کاردرمانی در بلوار فردوس غرب- کاردرمانی در دهکده المپیک – کاردرمانی در سیمون بولیوار – کاردرمانی در چیتگر شمالی- کاردرمانی در چیتگر جنوبی – کاردرمانی در اسلام شهر – کاردرمانی در شهر آرا-کاردرمانی در حقانی-  کاردرمانی در خیابان جی- کاردرمانی در بلوار سرو- کاردرمانی در خیابان پاکنژاد- کاردرمانی در میدان صنعت- کاردرمانی در بلوار دریا- کاردرمانی در بلوار شهرداری- کاردرمانی در میدان کتاب- کاردرمانی در ایران زمین- کاردرمانی در میدان کاج- کاردرمانی در بلوار 24 متری- کاردرمانی در صرافها- کاردرمانی در خیابان علامه- کاردرمانی در بلوار فرهنگ- کاردرمانی در بلوار فرحزادی- کاردرمانی در فرحزاد- کاردرمانی در بلوار مطهری- کاردرمانی در بلوار درختی- کاردرمانی در خیابان زرافشان- کاردرمانی در هرمزان- کاردرمانی در میدان توحید- کاردرمانی در نصرت- کاردرمانی در فرصت – کاردرمانی در انقلاب – کاردرمانی در ازادی -کاردرمانی در شادمان – کاردرمانی در بهبودی – کاردرمانی در حبیب الهی – کاردرمانی در دریان نو – کاردرمانی در دادمان – کاردرمانی در شهرک ژاندارمری – کاردرمانی در خیابان حسن سیف – کاردرمانی در شهرک بوعلی – کاردرمانی در ایوانک – کاردرمانی در بلوار حافظی – کاردرمانی در بلوار پیام – کاردرمانی در کوی فراز – کاردرمانی در شهرک قدس – کاردرمانی در قیصر امین پور – کاردرمانی در سئول – کاردرمانی در سیمای ایران

 

۶ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • من همیشه با حرکات اضافه و کلیشه ای که پسرم روی دستاش داشت خیلی مشکل داشتم همیشه نسبت به درد واکنشی نشون نمی داد در رابطه با این موضوع خیلی جاها بردمش ولی وقتی با آقای دکتر صابر و کلینیکشون آشنا شدم اقای دکتر کلاس حسی برایش گذاشت الان مدت ۶ ماهه که گذشته هم کلیشه هاش کمتر شده هم نسبت به درد جدیدا واکنش نشون میده خیییلی از زحماتتون ممنونم

    پاسخ
  • دختر من در بغل کردن و رفتن به مهمونی مشکل داشت و ما دردسر داشتیم با امدن به کلاس حسی خداروشکر الان هم از لحاظ عاطفی نسبت به اقوام بهتر شده و مشکلی در رفت و آمد نداریم و همه فامیل تغییر او را حس کرده اند از آقای دکتر صابر و کادر درمانی حسی ایشون کمال تشکر رو دارم

    پاسخ
  • همیشه من برای گرفتن ناخن و کوتاه کردن موهای پسرم به مشکل می خوردم و هیچ وقت اجازه نمی داد که من ناخن و موهاشو کوتاه کنم وقتی به کلاس های حسی دکتر صابر رفتیم بعد از ۴ ماه خداروشکر الان مشکلی در این باره با پسرم ندارم تشکر می کنم آقای صابر

    پاسخ
  • پسر من همیشه برای حمام کردن مقاومت می کرد و فقط دو نوع غذا و دو نوع میوه بیشتر نمی خورد و واقعا من را خسته کرده بود تشخیص آقای دکتر صابر به کلاس حسی باعث شد که مشکل ما بابت خورد و خوراک و حموم رفتن حل بشه از کادر درمانیشون سپاس گزارم

    پاسخ
  • بچم همیشه اول همه چیو بو میکنه حتی لباسا آدما و غذاها و همه چیو این موضوع منو خیلی کلافه و نگران کرده خواهشمندم من رو راهنمایی کنید

    پاسخ
  • دختر من کلا وقتی میخواستم بدن مخصوصا صورتش را بشورم به شدت گریه میکرد و حتی در مسواک زدن و خوردن و جویدن غذا من رو اذیت می کرد با تشخیص درست اقای دکتر صابر در جلسه اول و شروع کلاسای حسیش اصلا باور نمیشه که توی ۴ ماه الان در شست و شو و مسواک زدنش راحتم و در غذا خوردن بهتر شده بسیار متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.